Objective: Giving birth is a natural process involving physiological, psychological and cultural processes and is an event that gives women excitement, happiness and fear at the same time. The perception of the birth event varies from person to person. This study was conducted to reveal university students' views on "giving birth" through metaphors. Methods: The study was conducted with qualitative research design. The research data were collected between 15 May 2023 and 29 September 2023 using a personal information form and a semi-structured interview form with 147 university students who voluntarily participated in the study. Each student was asked to fill in the blanks in the sentence "giving birth is similar to........ because............". Content analysis technique was used to analyse the data. Ethics committee permission was obtained for the research. Results: When the sociodemographic characteristics of the participants were analysed, it was seen that the mean age was 21.05±1.69, 69% were female, 31% were male, 20.7% were 1st grade, 17.9% were 2nd grade, 36.6% were 3rd grade and 24.8% were 4th grade students. It was determined that 87.6% of the students wanted to have children in the future, 82.1% preferred normal birth for themselves or their partner, and 29% listened to memories of negative birth experiences. It was determined that 110 metaphors were produced for the concept of 'giving birth'. It was seen that 38.2% of the metaphors related to the concept of giving birth were conceptualised as positive, 22.8% as negative and 39.0% as neutral. Conclusion: According to the results of the research, it was seen that the students' perceptions of giving birth were positive, and the students whose perceptions were determined as neutral were in the majority. In the light of these results, it is recommended that the education of health professionals on preconceptional care, pregnancy and childbirth should be expanded in young and single populations in order to reduce the neutral and negative perceptions of students and to enable them to cope with their fear of childbirth.
Amaç: Doğum yapmak, fizyolojik, psikolojik ve kültürel süreçleri içine alan doğal bir süreç olmakla beraber kadına heyecan, mutluluk ve aynı zamanda korku veren bir olaydır. Doğum olayının algılanması, kişiden kişiye değişmektedir. Bu araştırma, üniversite öğrencilerinin “doğum yapmak” ile ilgili görüşlerini metaforlar aracılığıyla ortaya koymak amacıyla yapılmıştır. Gereç ve Yöntem: Araştırma, nitel araştırma deseni ile yapılmıştır. Araştırıma verileri 15 Mayıs 2023 ve 29 Eylül 2023 tarihleri arasında kişisel bilgi formu ve yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak, araştırmaya gönüllü olarak katılan 147 üniversite öğrencisi ile gerçekleştirilmiştir. Her bir öğrenciden’ doğum yapmak........ ’ya benzer, çünkü............” ile cümlesindeki boşlukları doldurmaları istenmiştir. Verilerin analizinde içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın yapılabilmesi için etik kurul izni alınmıştır. Bulgular: Katılımcıların sosyodemografik özellikleri incelendiğinde; yaş ortalamalarının 21.05±1.69 olduğu, %69’unun kız öğrenci %31’inin ise erkek öğrenci olduğu, %20,7’sinin 1. Sınıf, %17,9’unun 2.sınıf, %36,6’sının 3.sınıf ve %24,8’inin 4.sınıf öğrencisi olduğu, %87,6’ sının gelecekte çocuk sahibi olmak istediği, %82,1’inin kendisi veya eşi için doğum şekli tercihinin normal doğum olduğu ve öğrencilerin %29’unun olumsuz doğum deneyimi anısı dinlediği belirlenmiştir. Öğrencilerin ‘doğum yapmak’ kavramına ilişkin 110 metafor üretildiği tespit edilmiştir. Doğum yapmak kavramına ilişkin metaforların %38,2’ inin olumlu, %22,8’inin olumsuz ve %39,0’unun nötr görüş olarak kavramsallaştırıldığı görülmüştür. Sonuç: Araştırma sonucuna göre, öğrencilerin doğum yapmak ile ilgili algılarının olumlu olduğu, algısının nötr olduğu belirlenen öğrencilerinde çoğunlukta olduğu görülmüştür. Bu sonuçlar ışığında öğrencilerin nötr ve olumsuz algılarının azaltılabilmesi, doğum korkuları ile baş edebilmelerinin sağlanması için sağlık profesyonellerinin prekonsepsiyonel bakım, gebelik ve doğuma yönelik eğitimlerini genç ve bekar popülasyonlarda yaygınlaştırılması önerilmektedir.
Çalışmaya katılan tüm katılımcılara teşekkür ederiz.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hemşirelik (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 20 Aralık 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 23 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 5 Mart 2024 |
Kabul Tarihi | 9 Temmuz 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 4 Sayı: 3 |