İnceleme Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Anne Sütü ve Emzirme Danışmanlığı Dersi Alan ve Almayan Ebelik Öğrencilerinin Bebek Beslenmesine Yönelik Tutumları

Yıl 2025, Cilt: 5 Sayı: 2, 202 - 212, 28.08.2025

Öz

Amaç: Bu çalışma anne sütü ve emzirme danışmanlığı dersi alan ve almayan ebelik öğrencilerinin bebek beslenmesine yönelik tutumlarının incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Gereç ve Yöntemler: Kesitsel türdeki bu araştırma, bir devlet üniversitesinin sağlık bilimleri fakültesinin ebelik bölümünde okuyan 228 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Veriler, ‘Tanıtıcı Bilgi Formu’ ve ‘Bebek Beslenmesi Tutum Ölçeği’ ile toplanmıştır. Verilerin analizinde yüzde, ortalama ve standart sapma gibi tanımlayıcı istatistiklerin yanı sıra, bağımsız gruplarda t testi, varyans analizi ve ki-kare testi kullanılmıştır. Bulgular: Yaş ortalaması 20,46±2,39 olan ebelik öğrencilerinin %53,9’u anne sütü ve emzirme danışmanlığı dersini aldığını, %45,6’sı emzirme danışmanlığı verme konusunda kendini yeterli hissettiğini ve %34,2’si ders dışında konu ile ilgili eğitim aldığını ifade etmiştir. Öğrencilerin bebek beslenmesi tutum ölçeği toplam puan ortalaması 65,58±6,49 olarak bulunmuştur. Öğrencilerin bebek beslenmesi tutum ölçeği toplam puan ortalamasında incelenen sosyo-demografik özellikler açısından anlamlı bir fark saptanmamıştır (p>0.05). Anne sütü ve emzirme danışmanlığı dersini alanlarda ve emzirme danışmanlığı verme konusunda kendini yeterli bulanlarda bebek beslenmesi tutum ölçeği toplam puan ortalaması anlamlı olarak daha yüksek bulunmuştur (p<0.05). Sonuç: Ebelik ders müfredatlarına bebek beslenmesi, anne sütünün önemi ve emzirme danışmanlığı ile ilgili zorunlu derslerin eklenmesi öğrencilerin danışmanlık verme konusundaki yeterlilik algılarını olumlu yönde etkileyebilir ve bebek beslenmesine yönelik daha olumlu tutumların gelişmesine katkı sağlayabilir.

Kaynakça

  • Altwalhbeh, D. (2021). Breastfeeding Knowledge and Attitudes among Midwifery Diploma Stuents in Jordan: A Descriptive Study. International Journal of Community Based Nursing & Midwifery, 9(4), 325-335. http://dx.doi.org/10.30476/ ijcbnm.2021.88755.1542
  • Battresby, S. (2014). The Role of the Midwife in Breastfeeding: Dichotomies and Dissonance. British Journal of Midwifery, 22(8), 551-556. http://dx.doi.org/10.12968/bjom.2014.22.8.551
  • Cambaz Kurt, N. (2020). Anne Sütüne ve Emzirmeye Genel Bakış. Klinik Tıp Pediatri Dergisi, 12(1), 20-23.
  • Campbell, S.H., De Oliveira Bernardes, N., Tharmaratnam, T., & Mendonça Vieira, F.V. (2022). Educational Resources and Curriculum on Lactation for Health Undergraduate Students: A Scoping Review. Journal of Human Lactation, 38(1),89-99. https://doi.org/10.1177/0890334420980693
  • CDC Centers for Disease Control and Prevention. (2023). Breastfeeding Benefits Both Baby and Mom. Retrieved from https://www.cdc.gov/breastfeeding/features/breastfeeding-benefits.html.
  • Ekşioğlu, A. Ç., Yeşil, Y., & Çeber Turfan, E. (2016). Bebek Beslenmesi Tutum Ölçeğinin (IOWA) Türkçeye Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 13(3), 209-215. http://dx.doi.org/10.5222/HEAD.2016.209
  • Ergin, A., Özdilek, R., & Özdemir, S. (2020). Ebelik Öğrencilerinin Bebek Beslenmesine Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi. Ebelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 3(3), 166-177.
  • Gartner, L. M. Lawrence, R. A. Naylor, A. J. O’Hare, D. Schanler, R.J., & Eidelman, A. I. (2005). Breastfeeding and The Use of Human Milk. Pediatric, 115(2), 496-506, http://dx.doi.org/10.1542/peds.2004-2491
  • Karaağaoğlu, N., & Eroğlu Samur, G. (2011). Anne ve Çocuk Beslenmesi. Pegem Akademi.
  • North, K., Melanie, G., Allen, G., & Lee, A. C. (2022). Breastfeeding in a Global Context: Epidemiology, Impact, and Future Directions. Clinical Therapeutics, 44(2), 228-244. http://dx.doi.org/10.1016/j.clinthera.2021.11.017
  • Oktar, Ö., Coşkun, A. M., & Bostancı, S. (2018). Anne Sütü Mucize Olmaya Devam Ediyor. Türkiye Klinikleri Journal of Nursing Sciences, 10(3), 228-237. http://dx.doi.org/10.5336/nurses.2017-58156
  • Sánchez, C., Franco, L., Regal, P., Lamas, A., Cepeda, A., & Fente, C. (2021). Breast Milk: A Source of Functional Compounds with Potential Application in Nutrition and Therapy. Nutrients, 13(3), 1026, http://dx.doi.org/10.3390/nu13031026.
  • Sandhi, A., Nguyen, C. T. T., Lin-Lewry, M., Lee, G. T., & Kuo, S. Y. (2023). Effectiveness of Breastfeeding Educational İnterventions to İmprove Breastfeeding Knowledge, Attitudes, And Skills Among Nursing, Midwifery, and Medical Students: A Systematic Review and Meta-Analysis. Nurse Education Today, 126, 105813. http://dx.doi.org/10.1016/j.nedt.2023.105813.
  • Smith, R., & Brown, H. (2019). The impact of confidence on midwifery students’ breastfeeding counseling skills. Journal of Midwifery Education, 35(1), 101-110.
  • Soylu, H. (2018). Yenidoğanın ve Yaşamın İlk Aylarındaki Bebeklerin Beslenmesi. Klinik Tıp Aile Hekimliği, 10(4), 0-0. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/ktah/issue/47239/593604.
  • Spencer, R. L., Stephenson, J., & Thomas, C. (2022). “One of Those Things The Student is Left to do”. Student Midwives' Experience of İnfant Feeding Education. A Phenomenological Study. Nurse Education in Practice, 63, 10346. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2022.103416
  • TNSA. Türkiye Nüfus ve Sağlık Araştırması Ana Raporu 2018. (2018). Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü, T.C. Kalkınma Bakanlığı ve Tübitak. Retrived from https://hips.hacettepe.edu.tr/tr/2018_turkiye_nufus_ve_saglik_arastirmasi-55.
  • Topal, S., Çınar, N., & Altnkaynak, S. (2017). Emzirmenin Anne Sağlığına Yararları. Journal of Human Rhythm, 3(1), 25-31. Retrived from https://dergipark.org.tr/tr/pub/johr/issue/28442/303120
  • Tuğut, N., & Dilmen, S. (2023). Emzirmenin Kadın Sağlığı Üzerine Yansımaları. Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 8(1), 91-98. Retrived from http://cusbed.cumhuriyet.edu.tr/en/pub/issue/76916/1243600
  • Uğurlu, M. (2022). Midwifery Students’ Attitudes towards Infant Feeding: A Sample from Turkey. Journal of Midwifery & Reproductive Health, 10(1), 3093-3099. https://doi.org/10.22038/jmrh.2021.58976.1714
  • UNICEF (2023). Global Breastfeedıng Scorecard 2023 Rates Of Breastfeedıng Increase Around The World Through Improved Protectıon And Support. Retrived from https://www.unicef.org/media/150586/file/Global%20breastfeeding%20scorecard%202023.pdf
  • Walters, D. D., Phan, L. T., & Mathisen, R. (2019). The Cost of Not Breastfeeding: Global Results From a New Tool. Health Policy and Planning, 34(6), 407-417. https://doi.org/10.1093/heapol/czz050
  • WHO. (2024). Infalt and Young Chıld Feeding 2024. 4. Enstitüsü HÜNE, Strateji TC, Bütçe Başkanlığı. Retrived from https://www.who.int/newsroom/fact-sheets/detail/infant-and-young-child-feeding
  • Yang, S. F., Salamonson, Y., Burns, E., & Schmied, V. (2018). Breastfeeding Knowledge and Attitudes of Health Professional Students: A Systematic Review. International Breastfeeding Journal, 13(8). https://doi.org/10.1186/s13006-018-0153-1.
  • Yi, D. Y., & Kim, S. Y. (2021). Human Breast Milk Composition and Function in Human Health: From Nutritional Components to Microbiome and MicroRNAs. Nutrients, 13(9), 3094. https://doi.org/10.3390/nu13093094
  • Yurtsal, Z. B., Uçuk, S., Aksoy, Ö. D., Tali, B., & Temel, S. (2016). Ebelik Öğrencilerinin Anne Sütü ve Emzirme Mitleri Hakkındaki Görüşleri. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 1, 33-37.
  • Zhu, D. T., Gupta, T., & Pérez‐Escamilla, R. (2024). Empowering Global Health Systems to Protect, Promote and Support Optimal Breastfeeding. Maternal & Child Nutrition, 21(1), 137-153. https://doi.org/10.1111/mcn.13753

Attitudes of Midwifery Students Who Took and Did Not Take Breast Milk and Lactation Counseling Course Towards Infant Feeding

Yıl 2025, Cilt: 5 Sayı: 2, 202 - 212, 28.08.2025

Öz

Objective: This study aimed to examine the attitudes of midwifery students towards infant feeding, comparing those who have taken a breast milk and breastfeeding counseling course with those who have not. Methods: This cross-sectional study was conducted with 228 students enrolled in the midwifery department of the health sciences faculty at a state university. Data were collected using a Descriptive Information Form and the Iowa Infant Feeding Attitude Scale. In addition to descriptive statistics such as percentage, mean and standard deviation, independent sample t test, analysis of variance and chi-square test were used in the analysis of the data.Results: The average age of the midwifery students was 20.46±2.39 years. Among them, 53.9% stated that they had taken the breast milk and breastfeeding counseling course, 45.6% felt competent in providing breastfeeding counseling, and 34.2% reported receiving additional training on the subject outside the course. The students' mean total score on the Iowa Infant Feeding Attitude Scale was 65.58±6.49. No significant difference was found in the scale scores concerning socio-demographic characteristics (p>0.05). However, students who had taken the breast milk and breastfeeding counseling course and those who felt competent in providing breastfeeding counseling scored significantly higher on the scale (p<0.05). Conclusion: Including courses on infant feeding, the importance of breastfeeding, and lactation counseling in midwifery curricula may positively impact students' perceived competence in providing counseling and contribute to the development of more positive attitudes toward infant feeding.

Kaynakça

  • Altwalhbeh, D. (2021). Breastfeeding Knowledge and Attitudes among Midwifery Diploma Stuents in Jordan: A Descriptive Study. International Journal of Community Based Nursing & Midwifery, 9(4), 325-335. http://dx.doi.org/10.30476/ ijcbnm.2021.88755.1542
  • Battresby, S. (2014). The Role of the Midwife in Breastfeeding: Dichotomies and Dissonance. British Journal of Midwifery, 22(8), 551-556. http://dx.doi.org/10.12968/bjom.2014.22.8.551
  • Cambaz Kurt, N. (2020). Anne Sütüne ve Emzirmeye Genel Bakış. Klinik Tıp Pediatri Dergisi, 12(1), 20-23.
  • Campbell, S.H., De Oliveira Bernardes, N., Tharmaratnam, T., & Mendonça Vieira, F.V. (2022). Educational Resources and Curriculum on Lactation for Health Undergraduate Students: A Scoping Review. Journal of Human Lactation, 38(1),89-99. https://doi.org/10.1177/0890334420980693
  • CDC Centers for Disease Control and Prevention. (2023). Breastfeeding Benefits Both Baby and Mom. Retrieved from https://www.cdc.gov/breastfeeding/features/breastfeeding-benefits.html.
  • Ekşioğlu, A. Ç., Yeşil, Y., & Çeber Turfan, E. (2016). Bebek Beslenmesi Tutum Ölçeğinin (IOWA) Türkçeye Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 13(3), 209-215. http://dx.doi.org/10.5222/HEAD.2016.209
  • Ergin, A., Özdilek, R., & Özdemir, S. (2020). Ebelik Öğrencilerinin Bebek Beslenmesine Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi. Ebelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 3(3), 166-177.
  • Gartner, L. M. Lawrence, R. A. Naylor, A. J. O’Hare, D. Schanler, R.J., & Eidelman, A. I. (2005). Breastfeeding and The Use of Human Milk. Pediatric, 115(2), 496-506, http://dx.doi.org/10.1542/peds.2004-2491
  • Karaağaoğlu, N., & Eroğlu Samur, G. (2011). Anne ve Çocuk Beslenmesi. Pegem Akademi.
  • North, K., Melanie, G., Allen, G., & Lee, A. C. (2022). Breastfeeding in a Global Context: Epidemiology, Impact, and Future Directions. Clinical Therapeutics, 44(2), 228-244. http://dx.doi.org/10.1016/j.clinthera.2021.11.017
  • Oktar, Ö., Coşkun, A. M., & Bostancı, S. (2018). Anne Sütü Mucize Olmaya Devam Ediyor. Türkiye Klinikleri Journal of Nursing Sciences, 10(3), 228-237. http://dx.doi.org/10.5336/nurses.2017-58156
  • Sánchez, C., Franco, L., Regal, P., Lamas, A., Cepeda, A., & Fente, C. (2021). Breast Milk: A Source of Functional Compounds with Potential Application in Nutrition and Therapy. Nutrients, 13(3), 1026, http://dx.doi.org/10.3390/nu13031026.
  • Sandhi, A., Nguyen, C. T. T., Lin-Lewry, M., Lee, G. T., & Kuo, S. Y. (2023). Effectiveness of Breastfeeding Educational İnterventions to İmprove Breastfeeding Knowledge, Attitudes, And Skills Among Nursing, Midwifery, and Medical Students: A Systematic Review and Meta-Analysis. Nurse Education Today, 126, 105813. http://dx.doi.org/10.1016/j.nedt.2023.105813.
  • Smith, R., & Brown, H. (2019). The impact of confidence on midwifery students’ breastfeeding counseling skills. Journal of Midwifery Education, 35(1), 101-110.
  • Soylu, H. (2018). Yenidoğanın ve Yaşamın İlk Aylarındaki Bebeklerin Beslenmesi. Klinik Tıp Aile Hekimliği, 10(4), 0-0. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/ktah/issue/47239/593604.
  • Spencer, R. L., Stephenson, J., & Thomas, C. (2022). “One of Those Things The Student is Left to do”. Student Midwives' Experience of İnfant Feeding Education. A Phenomenological Study. Nurse Education in Practice, 63, 10346. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2022.103416
  • TNSA. Türkiye Nüfus ve Sağlık Araştırması Ana Raporu 2018. (2018). Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü, T.C. Kalkınma Bakanlığı ve Tübitak. Retrived from https://hips.hacettepe.edu.tr/tr/2018_turkiye_nufus_ve_saglik_arastirmasi-55.
  • Topal, S., Çınar, N., & Altnkaynak, S. (2017). Emzirmenin Anne Sağlığına Yararları. Journal of Human Rhythm, 3(1), 25-31. Retrived from https://dergipark.org.tr/tr/pub/johr/issue/28442/303120
  • Tuğut, N., & Dilmen, S. (2023). Emzirmenin Kadın Sağlığı Üzerine Yansımaları. Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 8(1), 91-98. Retrived from http://cusbed.cumhuriyet.edu.tr/en/pub/issue/76916/1243600
  • Uğurlu, M. (2022). Midwifery Students’ Attitudes towards Infant Feeding: A Sample from Turkey. Journal of Midwifery & Reproductive Health, 10(1), 3093-3099. https://doi.org/10.22038/jmrh.2021.58976.1714
  • UNICEF (2023). Global Breastfeedıng Scorecard 2023 Rates Of Breastfeedıng Increase Around The World Through Improved Protectıon And Support. Retrived from https://www.unicef.org/media/150586/file/Global%20breastfeeding%20scorecard%202023.pdf
  • Walters, D. D., Phan, L. T., & Mathisen, R. (2019). The Cost of Not Breastfeeding: Global Results From a New Tool. Health Policy and Planning, 34(6), 407-417. https://doi.org/10.1093/heapol/czz050
  • WHO. (2024). Infalt and Young Chıld Feeding 2024. 4. Enstitüsü HÜNE, Strateji TC, Bütçe Başkanlığı. Retrived from https://www.who.int/newsroom/fact-sheets/detail/infant-and-young-child-feeding
  • Yang, S. F., Salamonson, Y., Burns, E., & Schmied, V. (2018). Breastfeeding Knowledge and Attitudes of Health Professional Students: A Systematic Review. International Breastfeeding Journal, 13(8). https://doi.org/10.1186/s13006-018-0153-1.
  • Yi, D. Y., & Kim, S. Y. (2021). Human Breast Milk Composition and Function in Human Health: From Nutritional Components to Microbiome and MicroRNAs. Nutrients, 13(9), 3094. https://doi.org/10.3390/nu13093094
  • Yurtsal, Z. B., Uçuk, S., Aksoy, Ö. D., Tali, B., & Temel, S. (2016). Ebelik Öğrencilerinin Anne Sütü ve Emzirme Mitleri Hakkındaki Görüşleri. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 1, 33-37.
  • Zhu, D. T., Gupta, T., & Pérez‐Escamilla, R. (2024). Empowering Global Health Systems to Protect, Promote and Support Optimal Breastfeeding. Maternal & Child Nutrition, 21(1), 137-153. https://doi.org/10.1111/mcn.13753
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Ebelik (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Sibel Karakoç 0000-0002-0497-764X

Melek Buse Baş 0009-0005-8171-8771

Özlem Aşcı 0000-0002-7832-5484

Yayımlanma Tarihi 28 Ağustos 2025
Gönderilme Tarihi 18 Şubat 2025
Kabul Tarihi 23 Mayıs 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Karakoç, S., Baş, M. B., & Aşcı, Ö. (2025). Anne Sütü ve Emzirme Danışmanlığı Dersi Alan ve Almayan Ebelik Öğrencilerinin Bebek Beslenmesine Yönelik Tutumları. Unika Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(2), 202-212.