Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A Collector’s Place Of Memory: The Presentatıon And Cultural Sıgnıfıcance Of Göksenin İleri’s Personal Collectıon

Yıl 2025, Cilt: 8 Sayı: 1, 50 - 57, 10.06.2025

Öz

Private collections established through individual efforts are gaining increasing importance in the fields of museology and folklore studies, particularly with regard to the preservation and intergenerational transmission of cultural heritage. This article introduces the personal collection of Göksenin İleri—a folklorist, cultural event organizer, and independent collector—and examines its structure, content, and exhibition strategies within the context of cultural memory. The collection, which includes a wide range of materials from Ottoman-era garments and jewelry to folk artifacts, ethnographic items, and traditional handicrafts, has been shaped by İleri’s long-standing fieldwork and cultural vision.
Rather than being a mere assemblage of objects, the collection functions as a space of memory that conveys aesthetic values, lifestyles, and cultural practices of the past through thematic narratives. The article discusses how the collection has gained visibility through national and international exhibitions and how narrative-based presentation methods have been employed throughout this process. İleri’s collecting practices are evaluated as a significant example of independent collecting in Türkiye, highlighting the potential interaction between private collections and institutional museology.
By presenting this collection as a culturally and academically valuable initiative, the article aims to contribute to the documentation of individual memory practices, emphasize the role of private collections in cultural heritage management, and stimulate scholarly interest in the interpretation, exhibition, and transmission of such efforts.

Kaynakça

  • Anadolufolk. (2024). Anadolufolk resmî web sitesi. http:// www.anadolufolk.com
  • Antoloji. (2024). Göksenin İleri hayatı. https://www.antoloji. com/goksenin-ileri/hayati/
  • Erbay, F. (2009). Müze yönetimini kurumsallaştırma çabası (1. baskı). Mimarlık Vakfı Enstitüsü.
  • Erbay, M. (2011). Müzelerde sergileme ve sunum tekniklerinin planlanması (2. baskı). Beta Yayıncılık.
  • Hooper-Greenhill, E. (2000). Museums and the interpretation of visual culture. Routledge.
  • İleri, G. (2024). Yüzyüze iletişim. (Kişisel görüşme, tarih belirtilecekse eklenmelidir.)
  • Pearce, S. (1995). Collecting as medium and message. In E. Hooper-Greenhill (Ed.), Museum, media and message (pp. 14–300). Routledge.
  • Türkiye Turizm Ansiklopedisi. (2024). Göksenin İleri. https://turkiyeturizmansiklopedisi.com/ileri-goksenin

Bir Koleksiyonerin Hafıza Mekânı: Göksenin İleri'nin Kişisel Koleksiyonunun Tanıtımı Ve Kültürel Önemi

Yıl 2025, Cilt: 8 Sayı: 1, 50 - 57, 10.06.2025

Öz

Kültürel mirasın korunması ve kuşaklar arası aktarımı açısından bireysel çabalarla oluşturulan özel koleksiyonlar, günümüzde müzecilik ve halkbilim alanlarında giderek daha fazla önem kazanmaktadır. Bu tanıtım yazısı, koleksiyoner, halkbilimci ve kültür sanat organizatörü Göksenin İleri’nin kişisel koleksiyonunu tanıtmakta; koleksiyonun içeriği, oluşum süreci ve sergileme biçimleri üzerinden kültürel bellekle ilişkisini incelemektedir. Osmanlı dönemine ait giysi ve takılardan folklorik objelere, el sanatlarından etnografik eserlere uzanan zengin bir içerik barındıran bu koleksiyon, İleri’nin kişisel vizyonu ve uzun yıllara dayanan saha çalışmaları doğrultusunda şekillenmiştir. Koleksiyon yalnızca fiziksel nesnelerin bir araya getirilmesinden ibaret olmayıp, geçmişin estetik değerlerini, yaşam tarzlarını ve kültürel pratiklerini tematik anlatılarla günümüze taşıyan bir hafıza mekânı olarak işlev görmektedir. Yazıda, koleksiyonun tematik sergileme projeleriyle ulusal ve uluslararası düzeyde nasıl görünürlük kazandığı ve bu süreçte anlatıya dayalı sunum yöntemlerinin nasıl kullanıldığı ele alınmaktadır. Göksenin İleri’nin koleksiyonculuk faaliyetleri, bağımsız koleksiyonerliğin Türkiye’deki örneklerinden biri olarak değerlendirilmekte ve bu tür girişimlerin kurumsal müzecilikle olan potansiyel etkileşim alanlarına dikkat çekilmektedir. Çalışma, hem özel koleksiyonların kültürel miras yönetimi bağlamındaki değerine vurgu yapmayı hem de bu alandaki akademik ilgiyi artırmayı amaçlamaktadır.

Etik Beyan

Bu çalışmada incelenen koleksiyon, sahibi Göksenin İleri’nin bilgisi ve izni doğrultusunda değerlendirilmiş; içeriklere dair görüşmeler 2024 yılında planlı biçimde gerçekleştirilmiştir. Araştırma süresince ilgili etik kurallara uyulmuştur.

Kaynakça

  • Anadolufolk. (2024). Anadolufolk resmî web sitesi. http:// www.anadolufolk.com
  • Antoloji. (2024). Göksenin İleri hayatı. https://www.antoloji. com/goksenin-ileri/hayati/
  • Erbay, F. (2009). Müze yönetimini kurumsallaştırma çabası (1. baskı). Mimarlık Vakfı Enstitüsü.
  • Erbay, M. (2011). Müzelerde sergileme ve sunum tekniklerinin planlanması (2. baskı). Beta Yayıncılık.
  • Hooper-Greenhill, E. (2000). Museums and the interpretation of visual culture. Routledge.
  • İleri, G. (2024). Yüzyüze iletişim. (Kişisel görüşme, tarih belirtilecekse eklenmelidir.)
  • Pearce, S. (1995). Collecting as medium and message. In E. Hooper-Greenhill (Ed.), Museum, media and message (pp. 14–300). Routledge.
  • Türkiye Turizm Ansiklopedisi. (2024). Göksenin İleri. https://turkiyeturizmansiklopedisi.com/ileri-goksenin
Toplam 8 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Kültürel Miras Koleksiyonları ve Yorumlamaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Didem Coşkun 0009-0001-8129-4084

Erken Görünüm Tarihi 12 Haziran 2025
Yayımlanma Tarihi 10 Haziran 2025
Gönderilme Tarihi 4 Mayıs 2025
Kabul Tarihi 5 Haziran 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Coşkun, D. (2025). Bir Koleksiyonerin Hafıza Mekânı: Göksenin İleri’nin Kişisel Koleksiyonunun Tanıtımı Ve Kültürel Önemi. UNIMUSEUM, 8(1), 50-57.