Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

YERLİ DİZİLERİN ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ

Yıl 2015, Cilt: 14-15 Sayı: 1, 15 - 34, 31.12.2015

Öz

Bu çalışma üniversite öğrencilerinin yerli
diziler üzerine düşüncelerini, diziler içerisindeki toplumsal cinsiyet, şiddet,
bağımlılık gibi olgulara karşı farkındalıklarını ve dizilerin öğrenciler
üzerindeki etkilerini ortaya çıkarma amacıyla yapılmıştır.

Nicel yöntem ilkelerine uygun olarak tarama
modelinde tasarlanan bu araştırmada araştırmacılar tarafından hazırlanan 45
soruluk bir görüşme formu kullanılmıştır. Araştırma verileri bu görüşme formu
kullanılarak Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi’ne
devam eden 181 kadın, 182 erkek toplam 362 öğrenci ile 15 Aralık 2016 – 15 Mart
2017 tarihleri arasında toplanmıştır. Elde edilen veriler SPSS 21,0 paket
programı ile çözümlenmiş, araştırma sonuçları frekans tabloları ve çapraz
tablolardan yararlanılarak ortaya konulmuştur.  





Araştırma sonucu elde edilen verilerde
öğrencilerin %40,6’sının boş zamanlarını televizyon izleyerek değerlendirdiği,
öğrencilerini %82,3’ünün dizi izlediği, öğrencilerin %59,5’inin dizileri günlük
yaşamın stresinden uzaklaşmada bir araç olarak gördüğü sonucuna ulaşılmıştır.
Öğrencilerin izlemeyi en çok tercih ettiği dizi türü aksiyondur. Öğrencilerin
dizi seçimindeki en önemli unsur dizilerin konusudur.





Kaynakça

  • Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı. (2014). Türkiye aile yapısı araştırması: tespitler, öneriler. (M. Turğut & S. Feyzioğlu, Ed.). Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı. 14.04.2017 tarihinde http://ailetoplum.aile.gov.tr/data/5550af1d369dc51954e43522/taya2013trk.pdf adresinden alınmıştır
  • Cereci, S. (1992). Büyülü kutu büyülenmiş toplum. İstanbul: Şule Yayınları.
  • Erjem, Y., & Çağlayandereli, M. (2006). Televizyon ve gençlik: yerli dizilerin gençlerin model alma davranışı üzerindeki etkisi. C.Ü. Sosyal Bilimler Dergisi, 30 (1), 15–30.
  • Giddens, A. (2000), Sosyoloji. İstanbul: Ayraç Yayıncılık.
  • Karacoşkun, M . (2002). Bireysel ve toplumsal çözülmede televizyon faktörü üzerine düşünceler. Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 6 (1), 227-234.
  • Milliyet Gazetesi (2017). Türkiye dünyada 330 dakika ile televizyon izleme rekoru kırdı. 01.05.2017 tarihinde http://www.milliyet.com.tr/turkiye-dunyada-330-dakika-ile-televizyon-istanbul-yerelhaber-1951378/ adresinden alınmıştır
  • Neuman, W.L. (2010). Toplumsal araştırma yöntemleri 1-2. İstanbul: Yayın Odası Yayınları.
  • Özgan, H., Arslan, M. C., & Kara, M. (2014). Popüler kültürün öğrenci̇ davranışları üzerinde algılanan etkileri̇. Ekev Akademi Dergisi, 18 (58), 469–484.
  • Radyo ve Televizyon Üst Kurulu. (2013). RTÜK Kamuoyu Araştırmaları - Televizyon İzleme Eğilimleri Araştırması-3. 12.04.2017 tarihinde https://www.rtuk.gov.tr/assets/Icerik/Download/IzleyiciDinleyici/Arastirmalar/2013%20Y%C4%B1l%C4%B1%20Ara%C5%9Ft%C4%B1rmalar%C4%B1%20(1).pdf?download=true / adresinden alınmıştır.
  • Radyo ve Televizyon Üst Kurulu. (2009). RTÜK Kamuoyu Araştırmaları - Televizyon İzleme Eğilimleri Araştırması-2. 12.03.2017 tarihinde https://www.rtuk.gov.tr/assets/Icerik/Download/IzleyiciDinleyici/Arastirmalar/Televizyon%20%C4%B0zleme%20E%C4%9Filimleri%20Ara%C5%9Ft%C4%B1rmas%C4%B1-2.pdf?download=true/ adresinden alınmıştır.
  • Semerci, N., & Kalçık, C. (2017). Televizyonda yayınlanan dizilerin lise öğrencilerinin yaşam boyu öğrenmesine etkisi öğrenci görüşleri: bir olgu bilim çalışması (Bartın İli örneği). Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6 (1), 237–262. https://doi.org/10.14686/buefad.280034
  • Taş, S., & Yalçınkaya, Y. (2015). The effects of television series containing schools on student’ behavior. International Online Journal of Educational Sciences, 7 (2), 180–190.
  • TUİK. (2015). Zaman Kullanımı Araştırması, 2014-2015. 20.11.2016 tarihinde http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=18627/ adresinden alınmıştır.
  • Türköz, Ş. (2016). Siyasal toplumsallaşma sürecinde kitle iletişim araçları ve sosyal medyanın rolü. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18 (1), 97–114.
Yıl 2015, Cilt: 14-15 Sayı: 1, 15 - 34, 31.12.2015

Öz

Kaynakça

  • Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı. (2014). Türkiye aile yapısı araştırması: tespitler, öneriler. (M. Turğut & S. Feyzioğlu, Ed.). Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı. 14.04.2017 tarihinde http://ailetoplum.aile.gov.tr/data/5550af1d369dc51954e43522/taya2013trk.pdf adresinden alınmıştır
  • Cereci, S. (1992). Büyülü kutu büyülenmiş toplum. İstanbul: Şule Yayınları.
  • Erjem, Y., & Çağlayandereli, M. (2006). Televizyon ve gençlik: yerli dizilerin gençlerin model alma davranışı üzerindeki etkisi. C.Ü. Sosyal Bilimler Dergisi, 30 (1), 15–30.
  • Giddens, A. (2000), Sosyoloji. İstanbul: Ayraç Yayıncılık.
  • Karacoşkun, M . (2002). Bireysel ve toplumsal çözülmede televizyon faktörü üzerine düşünceler. Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 6 (1), 227-234.
  • Milliyet Gazetesi (2017). Türkiye dünyada 330 dakika ile televizyon izleme rekoru kırdı. 01.05.2017 tarihinde http://www.milliyet.com.tr/turkiye-dunyada-330-dakika-ile-televizyon-istanbul-yerelhaber-1951378/ adresinden alınmıştır
  • Neuman, W.L. (2010). Toplumsal araştırma yöntemleri 1-2. İstanbul: Yayın Odası Yayınları.
  • Özgan, H., Arslan, M. C., & Kara, M. (2014). Popüler kültürün öğrenci̇ davranışları üzerinde algılanan etkileri̇. Ekev Akademi Dergisi, 18 (58), 469–484.
  • Radyo ve Televizyon Üst Kurulu. (2013). RTÜK Kamuoyu Araştırmaları - Televizyon İzleme Eğilimleri Araştırması-3. 12.04.2017 tarihinde https://www.rtuk.gov.tr/assets/Icerik/Download/IzleyiciDinleyici/Arastirmalar/2013%20Y%C4%B1l%C4%B1%20Ara%C5%9Ft%C4%B1rmalar%C4%B1%20(1).pdf?download=true / adresinden alınmıştır.
  • Radyo ve Televizyon Üst Kurulu. (2009). RTÜK Kamuoyu Araştırmaları - Televizyon İzleme Eğilimleri Araştırması-2. 12.03.2017 tarihinde https://www.rtuk.gov.tr/assets/Icerik/Download/IzleyiciDinleyici/Arastirmalar/Televizyon%20%C4%B0zleme%20E%C4%9Filimleri%20Ara%C5%9Ft%C4%B1rmas%C4%B1-2.pdf?download=true/ adresinden alınmıştır.
  • Semerci, N., & Kalçık, C. (2017). Televizyonda yayınlanan dizilerin lise öğrencilerinin yaşam boyu öğrenmesine etkisi öğrenci görüşleri: bir olgu bilim çalışması (Bartın İli örneği). Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6 (1), 237–262. https://doi.org/10.14686/buefad.280034
  • Taş, S., & Yalçınkaya, Y. (2015). The effects of television series containing schools on student’ behavior. International Online Journal of Educational Sciences, 7 (2), 180–190.
  • TUİK. (2015). Zaman Kullanımı Araştırması, 2014-2015. 20.11.2016 tarihinde http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=18627/ adresinden alınmıştır.
  • Türköz, Ş. (2016). Siyasal toplumsallaşma sürecinde kitle iletişim araçları ve sosyal medyanın rolü. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18 (1), 97–114.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Sayılar
Yazarlar

Efe Aytan Bu kişi benim

Büşra Devrez Bu kişi benim

Kübra Üstün Bu kişi benim

Rezan Yavaş Bu kişi benim

Berfin Yazıcı Bu kişi benim

Ayşenur Yüksel Bu kişi benim

Özgür Altındağ 0000-0002-4828-7501

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2015
Gönderilme Tarihi 19 Haziran 2015
Kabul Tarihi 6 Ağustos 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 14-15 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Aytan, E., Devrez, B., Üstün, K., Yavaş, R., vd. (2015). YERLİ DİZİLERİN ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ. Ufkun Ötesi Bilim Dergisi, 14-15(1), 15-34.