Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Outlines for Structuring of Family Educational Program at Special Education and Rehabilitation Agencies

Yıl 2004, Sayı: 1, 47 - 58, 01.05.2004

Öz

Family education given at the special educational and rehabilitationagencies within the scope of consultancy and guidance services is extremely significant so that it will provide them to achieve expected objectives with institutional services, to strengthen relations between familymembers and to cause family members to carry out their parental rolesand responsibilities better. However, it is known that family services havenot been provided at great majority of the special educational and rehabilitation agencies under a certain order and within the framework ofstructured programs. When taking into consideration a great number offeatures such as legal ordinances to which the agencies are bound, selectivity in types of handicap included in the scope of service, families’requirements and social-cultural levels it can be easily said that a standard family educational program for all establishments could not be developed. Nevertheless, to know that a family educational program coverswhich “general information” mainly for all special educational and rehabilitation agencies will provide significant facilities in structuring of theprogram

Kaynakça

  • Mackelprang R., Salsgiver R.A Diversity Model Approach in Human Service Prac- tice. Brooks/Cole Publishing Company, USA, 1999:74.
  • Hauser-Cram P., Warfıeld E.M., Shonkoff P.J., Krauss W. M.,Children With Disabili- ties. Monographs of The Society for Research in Child Development. Serial No. 266., Vol. 66, No. 3, 2001:11-12.
  • Lewis A.Children’s Understanding of Disability. First Published by Routledge ISBN 0-415-10132-8, USA, 1995:45-46.
  • Özgür İ. «Özel Eğitimde Aile Rehberliği ve Danışmanlık Hizmetlerinin Önemi».Özel Eğitimde Aile Eğitimi Sempozyumu. Ankara: T.C. Milli Eğitim Bakanlığı özel Eğitim Rehberlik ve Danışma Hizmetleri Genel MüdürlüğüYayını, 13-14 Nisan 2000:29-31.
  • Sucuoğlu B. “Özürlü Çocukların Aileleriyle Yapılan Çalışmalar”.Farklılıkla Yaşamak Aile ve Toplumun Farklı Gereksinimleri Olan Bireylerle Birlikteliği. Editör: A. Nuray Karancı. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları, Aralık 1997:35.
  • Karancı N. «Farklılıkla Yaşamak Aile ve Toplumun Farklı Gereksinimleri Olan Bireylerle Birlikteliği- Önsöz».Farklılıkla Yaşamak Aile ve Toplumun Farklı Gereksinimleri Olan Bireylerle Birlikteliği.. Editör: A. Nuray KARANCI. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları, Aralık 1997:5.
  • Koşar, N.Sosyal Hizmetlerde Aile ve Çocuk Refahı Alanı. Ankara:MN Ofset, 2. Bas- kı, Kasım 1992: 175-176.
  • Öztimur F.A. “Özürlü Ailelerin Organizesi”.Özel Eğitimde Aile Eğitimi Sempozyumu. Ankara: T.C. Milli Eğitim Bakanlığı özel Eğitim Rehberlik ve Danışma Hizmetleri Genel MüdürlüğüYayını, 13-14 Nisan 2000: 23.
  • Marşap A. “Küreselleşmede Yeni Gelişimler ve Sosyal Hizmet Eğitim Sistemine Etkileri: Sosyal Hizmet Eğitim Yönetişiminde Yeni Yetkinlikler”.Toplum ve Sosyal Hizmet. An- kara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Hizmetler Yüksekokulu Yayını, Cilt:13, Sayı:2, Ay:10, Yıl:2002:97.
  • Küçükkaraca,Nilgün. “Zihinsel Engelli Birey, Cinsel yaşam ve Aile Eğitimi”.Özel Eği- timde Aile Eğitimi Sempozyumu, Ankara: T.C. MEB Özel Eğitim Rehberlik ve Da- nışma Hizmetleri Genel Müdürlüğü, 3-142000:119.
  • Balat, G.U. «Zihinsel Engelli Çocukların Eğitimine Aile Katılımı».Farklı Gelişen Ço- cuklar. Editör: Prf.Dr. Adnan Kulaksızoğlu. İstanbul: Epsilon Yayıncılık Hizmetleri Tic. San. Ltd.Şti. 2. Baskı, Ağustos 2003:273.

ANA HATLARIYLA ÖZEL EĞİTİM VE REHABİLİTASYONKURUMLARINDA AİLE EĞİTİM PROGRAMININ YAPILANDIRILMASI

Yıl 2004, Sayı: 1, 47 - 58, 01.05.2004

Öz

Özel eğitim ve rehabilitasyon kurumlarında danışma ve rehberlik hizmetlerikapsamında verilen aile eğitimi; kurumsal hizmetlerle beklenilen hedeflereulaşılabilmeye, aile üyeleri arasındaki ilişkileri güçlendirmeye ve aile üyelerinin ebeveynlik rollerini ve sorumluluklarını daha iyi yürütebilmelerine olanaksağlaması bakımından son derece önemlidir. Bununla birlikte özel eğitim verehabilitasyon kurumlarının bir çoğunda aile hizmetlerinin belli bir düzen içerisinde, yapılandırılmış programlar çerçevesinde verilmediği bilinmektedir.Kurumların bağlı bulunduğu yasal mevzuat, hizmet kapsamına alınan özürtürlerinde seçicilik, ailelerin gereksinimleri ve sosyo-kültürel düzeyleri gibipek çok özellik göz önünde bulundurulduğunda tüm kurumlar için standartbir aile eğitim programının geliştirilemeyeceği rahatlıkla söylenebilir. Ancak,tüm özel eğitim ve rehabilitasyon kurumları için, bir aile eğitim programınınana hatlarıyla hangi “genel bilgileri” kapsayacağının bilinmesi, programınyapılandırılabilmesinde önemli kolaylıklar sağlayacaktır

Kaynakça

  • Mackelprang R., Salsgiver R.A Diversity Model Approach in Human Service Prac- tice. Brooks/Cole Publishing Company, USA, 1999:74.
  • Hauser-Cram P., Warfıeld E.M., Shonkoff P.J., Krauss W. M.,Children With Disabili- ties. Monographs of The Society for Research in Child Development. Serial No. 266., Vol. 66, No. 3, 2001:11-12.
  • Lewis A.Children’s Understanding of Disability. First Published by Routledge ISBN 0-415-10132-8, USA, 1995:45-46.
  • Özgür İ. «Özel Eğitimde Aile Rehberliği ve Danışmanlık Hizmetlerinin Önemi».Özel Eğitimde Aile Eğitimi Sempozyumu. Ankara: T.C. Milli Eğitim Bakanlığı özel Eğitim Rehberlik ve Danışma Hizmetleri Genel MüdürlüğüYayını, 13-14 Nisan 2000:29-31.
  • Sucuoğlu B. “Özürlü Çocukların Aileleriyle Yapılan Çalışmalar”.Farklılıkla Yaşamak Aile ve Toplumun Farklı Gereksinimleri Olan Bireylerle Birlikteliği. Editör: A. Nuray Karancı. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları, Aralık 1997:35.
  • Karancı N. «Farklılıkla Yaşamak Aile ve Toplumun Farklı Gereksinimleri Olan Bireylerle Birlikteliği- Önsöz».Farklılıkla Yaşamak Aile ve Toplumun Farklı Gereksinimleri Olan Bireylerle Birlikteliği.. Editör: A. Nuray KARANCI. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları, Aralık 1997:5.
  • Koşar, N.Sosyal Hizmetlerde Aile ve Çocuk Refahı Alanı. Ankara:MN Ofset, 2. Bas- kı, Kasım 1992: 175-176.
  • Öztimur F.A. “Özürlü Ailelerin Organizesi”.Özel Eğitimde Aile Eğitimi Sempozyumu. Ankara: T.C. Milli Eğitim Bakanlığı özel Eğitim Rehberlik ve Danışma Hizmetleri Genel MüdürlüğüYayını, 13-14 Nisan 2000: 23.
  • Marşap A. “Küreselleşmede Yeni Gelişimler ve Sosyal Hizmet Eğitim Sistemine Etkileri: Sosyal Hizmet Eğitim Yönetişiminde Yeni Yetkinlikler”.Toplum ve Sosyal Hizmet. An- kara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Hizmetler Yüksekokulu Yayını, Cilt:13, Sayı:2, Ay:10, Yıl:2002:97.
  • Küçükkaraca,Nilgün. “Zihinsel Engelli Birey, Cinsel yaşam ve Aile Eğitimi”.Özel Eği- timde Aile Eğitimi Sempozyumu, Ankara: T.C. MEB Özel Eğitim Rehberlik ve Da- nışma Hizmetleri Genel Müdürlüğü, 3-142000:119.
  • Balat, G.U. «Zihinsel Engelli Çocukların Eğitimine Aile Katılımı».Farklı Gelişen Ço- cuklar. Editör: Prf.Dr. Adnan Kulaksızoğlu. İstanbul: Epsilon Yayıncılık Hizmetleri Tic. San. Ltd.Şti. 2. Baskı, Ağustos 2003:273.
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Kamil Alptekin Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mayıs 2004
Gönderilme Tarihi 1 Mayıs 2004
Yayımlandığı Sayı Yıl 2004 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Alptekin, K. (2004). ANA HATLARIYLA ÖZEL EĞİTİM VE REHABİLİTASYONKURUMLARINDA AİLE EĞİTİM PROGRAMININ YAPILANDIRILMASI. Ufkun Ötesi Bilim Dergisi(1), 47-58.