Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Dezavantajlı Çocuklar İçin Spor Faaliyetlerinin Öneminin Eleştirel Teori Bakış Açısıyla Ele Alınması

Yıl 2020, Cilt: 20 Sayı: 1, 67 - 89, 29.12.2020

Öz

Spor, çocukların boş zamanlarında yaptıkları fiziksel aktiviteden öte gelişimlerini fiziksel, psikolojik ve sosyal açıdan etkileyen bir araçtır. Sporun çocukların hayatındaki gelişimsel katkılarının yanında sosyal dışlanmayı engelleyici, antisosyal davranışlardan ve çeşitli ayrımcı tutumlardan uzaklaştırıcı katkılarına da dikkat çekilmelidir. Bu derleme çalışmasında dezavantajlı koşullardaki çocukların yaşamında sporun katkılarının eleştirel teori bakış açısıyla nasıl ifade edilebileceği konu ile ilgili literatür çalışmalarının gözden geçirilmesi ile ele alınmıştır.

Kaynakça

  • Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı, (2015). Duyurular, 28 Ağustos 2015, Erişim Tarihi: 30 Kasım 2015, http://sporfaaliyetleri.aile.gov.tr/
  • Baileyi H. (2008). Youth sport and social inclusion (N Holt, Ed.).Positive Youth Development Through Sport,s. 85-96. New York: Routledge
  • Carlin, J. (2008). Düşmanla Oynamak Nelson Mandela ve Bir Ulus Yaratan Maç. (Elif Ersavcı Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Chan, S. (1999).The Role of Sports on Minority Adolescents. Poverty & Prejudice: Our Schools Our Children, Spring Quarter, 15 Temmuz 2014, http://www.stanford.edu/class /e297c/poverty _prejudice/school_child/hrole.htm
  • Coakley, J.J. (2004). Sports in Society: Issues and Controversies (8th edition ed.). Boston, MA: McGraw-Hill.
  • Coalter, F., Allison, M., ve Taylor, J. (2000).The Role Of Sport In Regenerating Deprived Areas, University of Edinburgh The Scottish Executive Central Research Unit, 10 Nisan 2016,http://www.scotland.gov.uk/Resource/Doc/156589/0042061.pdf
  • Coalter, F. (2005).The Social Benefits of Sport An Overview to Inform the Community Planning Process: Institute for Sports Research University of Stirling. Sport Scotland Research Report no.98, Edinburgh: Sport Scotland, 10 Nisan 2016, www.sportscotland.org.uk/sportscotland
  • Darnell S, Wells S, Coakley J, ve Donnelly P. (2007). The use of sport to foster child and youth development and education, Literature Reviews On Sport For Development And Peace, s. 7-47, Canada: Commissioned by Sport for Development and Peace International Working Group (SDP IWG).
  • Donnelly P, CoakleyJ. (2002).The role of recreation in promotingsocialinclusion. Perspectives on Social Inclusion Working Paper Series. Toronto: Laidlaw Foundation.
  • Ertat, A. (1984). Çocuk ve Spor, Spor Hekimliği Dergisi, 19(2), 77-79.
  • Fogel, C.A. (2012). Crime, Sport, And Social Policy: A Review Of TheAlternatives International Quarterly of Sport Science,1, 40-44.
  • Freiler, C. (2001).What Needs to Change? Social Inclusion as a Focus of Well Being for Children, Families and Communities – A Draft Paper Concept. Toronto, ON: Laidlaw Foundation.
  • Gençlik ve Spor Bakanlığı, (2015). Gençlik Merkezleri, Erişim Tarihi: 28 Ağustos 2015, http://genclikmerkezi.gsb.gov.tr/site/Genclikmerkezi.aspx
  • Haberler, (2013). Güneydoğulu 8 Bin Dezavantajlı Çocuk, Sporla Eğitilecek, 09 Kasım 2013, Erişim Tarihi: 28 Ağustos 2016, www.haberler.com/guneydogulu-8-bin-dezavantajli-cocuk-sporla-5282980-haberi/
  • Horne J., Tomlinson, A. Whannel, G. ve Woodward, K. (2013). Understanding Sport A socio-cultural analysis (second edition), Routledge.
  • Hürriyet Gazetesi (2015). Mahalleden Sahaya Projesi, 13 Kasım 2015. Erişim Tarihi: 29 Ağustos 2016, www.hurriyet.com.tr/sporla-hayata-mahalleden-sahaya-37195835
  • Karadağ Ö. (2008). Ankara’da bulunan yetiştirme yurtlarında yaşayan adolesanlarda sosyodemografik özelliklerin ve fiziksel aktivite düzeyinin ruhsal belirtiler ve yaşam kalitesi açısından değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • LeBlanc, J. ve Dickson, L. (1997). Straight Talk About Children and Sport: Advice for Parents, Coaches, and Teachers, Indiana & Uuml; University:Mosaic Press.
  • Morris, L., Sallybanks, J., Willis, K., ve Makkai, T., (2003). Sport, Physical Activity and Antisocial Behaviour in Youth, Trends&Issues in Crime and Criminal Justice, No. 249, s.41-60.
  • Nazilli Haber (2012) Dezavantajlı çocuklar sporla rehabilite ediliyor, 12 Ocak 2012, Erişim tarihi: 28 Ağustos 2016, www.nazilli.com.tr/haber/4572/dezavantajli-cocuklar-sporla-rehabilite-ediliyor.html
  • Reid, I., Tremblay, M., Pelletier, R., ve McKay, S. (1994). Impact and benefits of physical activity and recreation on Canadian youth-at-risk.Joint Initiative of the Inter-Provincial Sport and Recreation Council, the Fitness Directorate of Health Canada, and the Canadian Parks and Recreation Association, 7 Şubat 2015, www.lin.ca/resource/html/documant.htm
  • Rodgers, G. (1995). ‘What is special about social exclusion?’,(G Rodgers, C Gore, ve J Figueiredo Eds.).Social Exclusion: Rhetoric, Reality, Responses, s. 43–56. Geneva: International Institute for LabourStudies.
  • Sport England (2007). Transforming lives - Improving the life chances and focussing the energies of children and young people through sport, 10 Nisan 2016, http://www.sportengland.org/media/91502/creating-safer-communities.pdf
  • TUBİM - Türkiye Uyuşturucu ve Uyuşturucu Bağımlılığı İzleme Merkezi, (2019), 2019 Türkiye Uyuşturucu Raporu, http://www.narkotik.pol.tr/kurumlar/narkotik.pol.tr/ TUBİM/Ulusal%20Yayınlar/2019-TURKIYE-UYUSTURUCU-RAPORU.pdf
  • Zakus, D., Njelesani, D. ve Darnell, S. (2007). Theuse of sport and physical activity to achieve health objectives, Literature Reviews On Sport For Development And Peace, s. 48-88, Canada: Commissioned by Sport for Development and Peace International Working Group (SDP IWG).
  • Zarrett, N., Lerner, R.M., Carrano, J., Fay, K., Peltz, J.S., ve Li, Y. (2008). Variations in adolescent engagement in sports and itsinfluence on positive youth development, (Ed. NL. Holt) , Positive youth development through sport. s.9-23. New York: Routledge.

THE IMPORTANCE OF SPORTS ACTIVITIES FOR DISADVANTAGED CHILDREN FROM A CRITICAL THEORY PERSPECTIVE

Yıl 2020, Cilt: 20 Sayı: 1, 67 - 89, 29.12.2020

Öz

Sports is an important tool which has physical, psychological, and social effects on child development rather than a kind of physical activities in leisure time. Moreover, it is essential to point out that sports has developmental contributions to the children’s lives as well as contributions which prevent social exclusion, antisocial behaviours stemming from their living conditions and discriminative attitudes. In this review study, how to express the contribution of sports to the lives of children in disadvantaged conditions with a critical theory perspective is discussed by reviewing the relevant literature studies.

Kaynakça

  • Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı, (2015). Duyurular, 28 Ağustos 2015, Erişim Tarihi: 30 Kasım 2015, http://sporfaaliyetleri.aile.gov.tr/
  • Baileyi H. (2008). Youth sport and social inclusion (N Holt, Ed.).Positive Youth Development Through Sport,s. 85-96. New York: Routledge
  • Carlin, J. (2008). Düşmanla Oynamak Nelson Mandela ve Bir Ulus Yaratan Maç. (Elif Ersavcı Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Chan, S. (1999).The Role of Sports on Minority Adolescents. Poverty & Prejudice: Our Schools Our Children, Spring Quarter, 15 Temmuz 2014, http://www.stanford.edu/class /e297c/poverty _prejudice/school_child/hrole.htm
  • Coakley, J.J. (2004). Sports in Society: Issues and Controversies (8th edition ed.). Boston, MA: McGraw-Hill.
  • Coalter, F., Allison, M., ve Taylor, J. (2000).The Role Of Sport In Regenerating Deprived Areas, University of Edinburgh The Scottish Executive Central Research Unit, 10 Nisan 2016,http://www.scotland.gov.uk/Resource/Doc/156589/0042061.pdf
  • Coalter, F. (2005).The Social Benefits of Sport An Overview to Inform the Community Planning Process: Institute for Sports Research University of Stirling. Sport Scotland Research Report no.98, Edinburgh: Sport Scotland, 10 Nisan 2016, www.sportscotland.org.uk/sportscotland
  • Darnell S, Wells S, Coakley J, ve Donnelly P. (2007). The use of sport to foster child and youth development and education, Literature Reviews On Sport For Development And Peace, s. 7-47, Canada: Commissioned by Sport for Development and Peace International Working Group (SDP IWG).
  • Donnelly P, CoakleyJ. (2002).The role of recreation in promotingsocialinclusion. Perspectives on Social Inclusion Working Paper Series. Toronto: Laidlaw Foundation.
  • Ertat, A. (1984). Çocuk ve Spor, Spor Hekimliği Dergisi, 19(2), 77-79.
  • Fogel, C.A. (2012). Crime, Sport, And Social Policy: A Review Of TheAlternatives International Quarterly of Sport Science,1, 40-44.
  • Freiler, C. (2001).What Needs to Change? Social Inclusion as a Focus of Well Being for Children, Families and Communities – A Draft Paper Concept. Toronto, ON: Laidlaw Foundation.
  • Gençlik ve Spor Bakanlığı, (2015). Gençlik Merkezleri, Erişim Tarihi: 28 Ağustos 2015, http://genclikmerkezi.gsb.gov.tr/site/Genclikmerkezi.aspx
  • Haberler, (2013). Güneydoğulu 8 Bin Dezavantajlı Çocuk, Sporla Eğitilecek, 09 Kasım 2013, Erişim Tarihi: 28 Ağustos 2016, www.haberler.com/guneydogulu-8-bin-dezavantajli-cocuk-sporla-5282980-haberi/
  • Horne J., Tomlinson, A. Whannel, G. ve Woodward, K. (2013). Understanding Sport A socio-cultural analysis (second edition), Routledge.
  • Hürriyet Gazetesi (2015). Mahalleden Sahaya Projesi, 13 Kasım 2015. Erişim Tarihi: 29 Ağustos 2016, www.hurriyet.com.tr/sporla-hayata-mahalleden-sahaya-37195835
  • Karadağ Ö. (2008). Ankara’da bulunan yetiştirme yurtlarında yaşayan adolesanlarda sosyodemografik özelliklerin ve fiziksel aktivite düzeyinin ruhsal belirtiler ve yaşam kalitesi açısından değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • LeBlanc, J. ve Dickson, L. (1997). Straight Talk About Children and Sport: Advice for Parents, Coaches, and Teachers, Indiana & Uuml; University:Mosaic Press.
  • Morris, L., Sallybanks, J., Willis, K., ve Makkai, T., (2003). Sport, Physical Activity and Antisocial Behaviour in Youth, Trends&Issues in Crime and Criminal Justice, No. 249, s.41-60.
  • Nazilli Haber (2012) Dezavantajlı çocuklar sporla rehabilite ediliyor, 12 Ocak 2012, Erişim tarihi: 28 Ağustos 2016, www.nazilli.com.tr/haber/4572/dezavantajli-cocuklar-sporla-rehabilite-ediliyor.html
  • Reid, I., Tremblay, M., Pelletier, R., ve McKay, S. (1994). Impact and benefits of physical activity and recreation on Canadian youth-at-risk.Joint Initiative of the Inter-Provincial Sport and Recreation Council, the Fitness Directorate of Health Canada, and the Canadian Parks and Recreation Association, 7 Şubat 2015, www.lin.ca/resource/html/documant.htm
  • Rodgers, G. (1995). ‘What is special about social exclusion?’,(G Rodgers, C Gore, ve J Figueiredo Eds.).Social Exclusion: Rhetoric, Reality, Responses, s. 43–56. Geneva: International Institute for LabourStudies.
  • Sport England (2007). Transforming lives - Improving the life chances and focussing the energies of children and young people through sport, 10 Nisan 2016, http://www.sportengland.org/media/91502/creating-safer-communities.pdf
  • TUBİM - Türkiye Uyuşturucu ve Uyuşturucu Bağımlılığı İzleme Merkezi, (2019), 2019 Türkiye Uyuşturucu Raporu, http://www.narkotik.pol.tr/kurumlar/narkotik.pol.tr/ TUBİM/Ulusal%20Yayınlar/2019-TURKIYE-UYUSTURUCU-RAPORU.pdf
  • Zakus, D., Njelesani, D. ve Darnell, S. (2007). Theuse of sport and physical activity to achieve health objectives, Literature Reviews On Sport For Development And Peace, s. 48-88, Canada: Commissioned by Sport for Development and Peace International Working Group (SDP IWG).
  • Zarrett, N., Lerner, R.M., Carrano, J., Fay, K., Peltz, J.S., ve Li, Y. (2008). Variations in adolescent engagement in sports and itsinfluence on positive youth development, (Ed. NL. Holt) , Positive youth development through sport. s.9-23. New York: Routledge.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Hande Albayrak 0000-0002-2972-9490

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 6 Kasım 2020
Kabul Tarihi 25 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 20 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Albayrak, H. (2020). Dezavantajlı Çocuklar İçin Spor Faaliyetlerinin Öneminin Eleştirel Teori Bakış Açısıyla Ele Alınması. Ufkun Ötesi Bilim Dergisi, 20(1), 67-89.