The purpose of this research is based on the examination of classroom teachers' perceptions of the concept of leadership in the fourth grade social studies course and the activities they create. The research is in the case study pattern, which is one of the qualitative research methods. The study group consists of 12 classroom teachers in Beyoğlu district of Istanbul in the 2022-2023 academic year. Personal information form and semi-structured interview were used as data collection tools. In the analysis of the data obtained, the codes and themes created by using content and descriptive analysis were evaluated by the field expert, and consistency was ensured between them. As a result of the analysis of the findings; While the classroom teachers emphasized the communication dimension of the leadership concept such as "the ability to direct people", they stated the importance of leadership as "taking responsibility". According to the findings, they stated that the use of activities provided "permanent learning" and "active participation", they chose "Atatürk themed" content in the activities created, they gave priority to the use of "drama" and they frequently used "leader pictures". In future research, the subject of leadership can be supported not only the social studies course, but also by other courses.
Bu araştırmanın amacı, sınıf öğretmenlerinin dördüncü sınıf sosyal bilgiler dersindeki liderlik kavramına ilişkin algılarının ve oluşturdukları etkinliklerin incelenmesine dayanmaktadır. Araştırmada nitel araştırma yöntemi kullanılmış olup, çalışma grubunu 2022-2023 eğitim-öğretim yılında İstanbul ili Beyoğlu ilçesindeki 12 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak kişisel bilgi formu ve yarı yapılandırılmış görüşme kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde, içerik ve betimsel analiz kullanılarak, oluşturulan kod ve temalar alan uzmanı tarafından değerlendirilmiş olup, aralarında tutarlılık sağlanmıştır. Bulguların analizleri sonucunda; Sınıf öğretmenleri liderlik kavramının daha çok “insanları yönlendirme becerisi” gibi iletişim boyutuna vurgu yaparken, liderlik konusunun önemini “sorumluluk alma” olarak belirtmişlerdir. Sınıf öğretmenleri liderlik kavramının öğretiminde etkinlik kullanımının “kalıcı öğrenme” ve “aktif katılımı” sağladığını belirtirken, oluşturdukları etkinliklerde, daha çok “Atatürk konulu” içerikleri seçtikleri, “drama” kullanımına öncelik verdikleri ve materyal olarak “lider resimlerini” sıkça kullandıklarını belirtmişlerdir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Nisan 2023 |
Gönderilme Tarihi | 14 Ocak 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |
Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisinde yayımlanan makaleler, Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY 4.0) ile lisanslanmıştır.