Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

PANDEMİ SÜRECİNDE ORTAOKULLARDA CANLI DERS UYGULAMASININ KULLANIMININ ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE İNCELENMESİ

Yıl 2021, , 95 - 111, 31.08.2021
https://doi.org/10.29065/usakead.932431

Öz

Araştırmanın temel amacı, Türkiye’de gerekli çalışmalar ile güncelleştirilip sürekli geliştirilen EBA (Eğitim Bilişim Ağı) canlı ders uygulamasını ortaokulda dersi olan öğretmenlerin kullanımına ilişkin öğretmen görüşlerini belirlemektir. Araştırmanın evrenini Sakarya, örneklemini ise Sapanca ilçesi MEB ortaokullarında farklı branşlarda görev yapan 50 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, araştırmacılar tarafından geliştirilen “yarı yapılandırılmış görüşme formu” kullanılmıştır. Görüşme formunda yer alan soruların, görüşme amacına uygun olup olmadığını belirlemek amacıyla, uzman görüşüne başvurulmuştur. Uzmanlardan gelen öneriler ve eleştiriler doğrultusunda gerekli düzeltmeler yapılmıştır. İçerisinde bulunulan salgın sürecinden dolayı araştırmada öğretmenlerle yapılan görüşmeler e-posta yoluyla yapılmış, elde edilen veriler betimsel analiz yöntemiyle çözümlenmiştir. Araştırma verileri incelendiğinde elde edilen bulgular doğrultusunda görüşmeye katılan öğretmenlerin çoğunun canlı ders uygulamasını kullandığı, bu uygulama ile kazanımları öğrencilere verebildikleri, öğrencilerin canlı ders uygulamasına katılımlarının düşük olduğu ve canlı ders uygulamasının kullanımı ile EBA kullanım oranının arttığı belirlenmiştir. Öğrencilerin derse aktif katılmasının sağlanması, teknik aksaklıkların giderilmesi, fırsat eşitsizliğinin ortan kaldırılması, EBA’nın içerik ve materyal anlamında geliştirilmesi ve iyileştirilmesi katılımcılar tarafından önerilmiştir.

Kaynakça

  • Altın, H. M. ve Kalelioğlu, F. (2015). FATİH projesi ile ilgili öğrenci ve öğretmen görüşleri. Başkent University Journal of Education, 2(1), 89-105.
  • Bahçeci, F ve Efe, B . (2018). Öğrencilerin Eğitim Bilişim Ağı (EBA) Sitesine Yönelik Görüşlerinin Değerlendirilmesi . Journal of Theoretical Educational Science , 11 (4) , 676-692 . DOI: 10.30831/akukeg.387055
  • Balay, R. (2004). Küreselleşme, Bilgi Toplumu ve Eğitim, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 2, 61-82.
  • Bülbül, T.ve Çuhadar, C . (2012). Okul Yöneticilerinin Teknoloji Liderliği Öz-Yeterlik Algıları ile Bilgi ve İletişim Teknolojilerine Yönelik Kabulleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi . Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 1 (23) , 474-499 .
  • Eryılmaz, S. ve Salman, Ş. (2014). FATİH Projesi kapsamında yer alan öğretmen ve öğrencilerin projeden beklentileri ve bilişim teknolojileri kullanımına karşı algıları. Electronic Journal Of Occupational Improvement And Research, 2(1), 46-63.
  • Güllüpınar, F., Kuzu, A., Dursun, Ö. Ö., Kurt, A. A. ve Gültekin, M. (2013). Milli Eğitimde teknoloji kullanımı ve sonuçları: velilerin bakış açısından Fatih Projesi'nin pilot uygulamasının değerlendirilmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, (30), 195-216.
  • Hacıfaziloğlu, Ö. Karadeniz, Ş. ve Dalgıç, G. (2011). Eğitim yöneticileri teknolji liderliği özyeterlilik ölçeğinin geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Bahçeşehir Üniversitesi, İstanbul, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 17(2), 145-166.
  • Kalemkuş, F. (2016). Ortaöğretimdeki Öğretmen Ve Öğrencilerin Eğitim Bilişim Ağı (EBA)'Ya İlişkin Görüşleri. Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Afyonkarahisar.
  • Kana, F. ve Aydın, V. (2017). Ortaokul Öğretmenleri Ve Öğrencilerinin Eğitim Bilişim Ağı Hakkında Görüşleri. Journal Of SocialAndHumanitiesSciencesResearch (Jshsr), Vol:4, Issue:13, 1494-1504.
  • Kapıdere, M. ve Çetinkaya, H.N. (2017) Eğitim Bilişim Ağı (EBA) Mobil Uygulamasının Değerlendirilmesi. International Journal of Active Leraning, 2(2), 1-14.
  • Kurtdede Fidan, N., Erbasan, Ö. ve Kolsuz, S. (2016). Sınıf öğretmenlerinin eğitim bilişim ağından (eba) yararlanmaya ilişkin görüşleri. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(45), 626-637.
  • Kuyubaşıoğlu, R. M. ve Kılıç, F. (2019). Ortaokul öğretmenlerinin görüşlerine göre eba (eğitimde bilişim ağı) kullanım düzeylerinin incelenmesi. Journal of Advanced Education Studies, 1(1), 32-52.
  • Metin, E. (2018). Eğitimde teknoloji kullanımında öğretmen eğitimi. Bir durum çalışması. Journal of Steam Education, 1 (1), 79-103.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2020). Eğitimde Fatih Projesi Hakkında. [online]. http://fatihprojesi.meb.gov.tr/proje-hakkinda/
  • Sangani, K. (2013). BYOD to the classroom, Engineering & Technology. Erişim adresi: www.EandTmagazine.com.
  • Saygılı, D. ve Kana, F. (2016). Ortaöğretim Türk Dili ve Edebiyatı Dersinde Eğitim Bilişim Ağı'nın kullanımına yönelik öğrenci görüşlerine yönelik bir durum çalışması. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 10(20), 11-23.
  • Tutar, M. (2015). Eğitim Bilişim Ağı (EBA) Sitesine Yönelik Olarak Öğretmenlerin Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Türker, A. ve Güven, C. (2016). Lise Öğretmenlerinin Eğitim Bilişim Ağı (EBA) Projesinden Yararlanma Düzeyleri Ve Proje İle İlgili Görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5/1, 244-254.
  • Tüysüz, C. ve Çümen, V. (2016). EBA Ders web sitesine ilişkin ortaokul öğrencilerinin görüşleri. Uşak University Journal of Social Sciences, 9(27), 278-296.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yüksek Öğretim Kurumu (YÖK), (2020). https://yokatlas.yok.gov.tr/

EXAMİNATİON OF THE USE OF LIVE LESSON PRACTICE IN PANDEMIC PROCESS IN SECONDARY SCHOOLS ACCORDING TO TEACHERS’ OPINIONS

Yıl 2021, , 95 - 111, 31.08.2021
https://doi.org/10.29065/usakead.932431

Öz

The main purpose of the research is to identify the teacher's views on the use of secondary school teachers of the EBA (Educational Information Network) Live lesson application, which has been constantly updated and developed with the necessary studies in Turkey. The research population consists of Sakarya province and the sample consists of 50 teachers from different branches in secondary schools which are located in Sapanca and affiliated to the Ministry of Education. Case study method, one of the qualitative research methods, was used in the research. The “semi-structured interview form” developed by the researchers was used as a data collection tool in the study. In order to determine whether the questions on the interview form are suitable for the purpose of the interview or not, expert opinions were asked. Necessary corrections have been made in accordance with the recommendations and criticisms from experts. Due to the current pandemic process, interviews with teachers in the study were carried out via email, and the data obtained were analyzed by descriptive analysis method. When the research data were examined, it was determined in line with the findings that most of the teachers participating in the interview use the live lesson application and they are able to give the learning outcomes to the students by using this application. In addition, it was observed that the participation level of the students in the live lesson application was not satisfactory and the rate of EBA usage increased with the use of the live lesson application. Ensuring students’ active participation in the lessons, solving technical problems and removal of opportunity inequality were suggested by the participants. It was also suggested that the EBA application needs to be developed and upgraded in terms of content and materials.

Kaynakça

  • Altın, H. M. ve Kalelioğlu, F. (2015). FATİH projesi ile ilgili öğrenci ve öğretmen görüşleri. Başkent University Journal of Education, 2(1), 89-105.
  • Bahçeci, F ve Efe, B . (2018). Öğrencilerin Eğitim Bilişim Ağı (EBA) Sitesine Yönelik Görüşlerinin Değerlendirilmesi . Journal of Theoretical Educational Science , 11 (4) , 676-692 . DOI: 10.30831/akukeg.387055
  • Balay, R. (2004). Küreselleşme, Bilgi Toplumu ve Eğitim, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 2, 61-82.
  • Bülbül, T.ve Çuhadar, C . (2012). Okul Yöneticilerinin Teknoloji Liderliği Öz-Yeterlik Algıları ile Bilgi ve İletişim Teknolojilerine Yönelik Kabulleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi . Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 1 (23) , 474-499 .
  • Eryılmaz, S. ve Salman, Ş. (2014). FATİH Projesi kapsamında yer alan öğretmen ve öğrencilerin projeden beklentileri ve bilişim teknolojileri kullanımına karşı algıları. Electronic Journal Of Occupational Improvement And Research, 2(1), 46-63.
  • Güllüpınar, F., Kuzu, A., Dursun, Ö. Ö., Kurt, A. A. ve Gültekin, M. (2013). Milli Eğitimde teknoloji kullanımı ve sonuçları: velilerin bakış açısından Fatih Projesi'nin pilot uygulamasının değerlendirilmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, (30), 195-216.
  • Hacıfaziloğlu, Ö. Karadeniz, Ş. ve Dalgıç, G. (2011). Eğitim yöneticileri teknolji liderliği özyeterlilik ölçeğinin geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Bahçeşehir Üniversitesi, İstanbul, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 17(2), 145-166.
  • Kalemkuş, F. (2016). Ortaöğretimdeki Öğretmen Ve Öğrencilerin Eğitim Bilişim Ağı (EBA)'Ya İlişkin Görüşleri. Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Afyonkarahisar.
  • Kana, F. ve Aydın, V. (2017). Ortaokul Öğretmenleri Ve Öğrencilerinin Eğitim Bilişim Ağı Hakkında Görüşleri. Journal Of SocialAndHumanitiesSciencesResearch (Jshsr), Vol:4, Issue:13, 1494-1504.
  • Kapıdere, M. ve Çetinkaya, H.N. (2017) Eğitim Bilişim Ağı (EBA) Mobil Uygulamasının Değerlendirilmesi. International Journal of Active Leraning, 2(2), 1-14.
  • Kurtdede Fidan, N., Erbasan, Ö. ve Kolsuz, S. (2016). Sınıf öğretmenlerinin eğitim bilişim ağından (eba) yararlanmaya ilişkin görüşleri. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(45), 626-637.
  • Kuyubaşıoğlu, R. M. ve Kılıç, F. (2019). Ortaokul öğretmenlerinin görüşlerine göre eba (eğitimde bilişim ağı) kullanım düzeylerinin incelenmesi. Journal of Advanced Education Studies, 1(1), 32-52.
  • Metin, E. (2018). Eğitimde teknoloji kullanımında öğretmen eğitimi. Bir durum çalışması. Journal of Steam Education, 1 (1), 79-103.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2020). Eğitimde Fatih Projesi Hakkında. [online]. http://fatihprojesi.meb.gov.tr/proje-hakkinda/
  • Sangani, K. (2013). BYOD to the classroom, Engineering & Technology. Erişim adresi: www.EandTmagazine.com.
  • Saygılı, D. ve Kana, F. (2016). Ortaöğretim Türk Dili ve Edebiyatı Dersinde Eğitim Bilişim Ağı'nın kullanımına yönelik öğrenci görüşlerine yönelik bir durum çalışması. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 10(20), 11-23.
  • Tutar, M. (2015). Eğitim Bilişim Ağı (EBA) Sitesine Yönelik Olarak Öğretmenlerin Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Türker, A. ve Güven, C. (2016). Lise Öğretmenlerinin Eğitim Bilişim Ağı (EBA) Projesinden Yararlanma Düzeyleri Ve Proje İle İlgili Görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5/1, 244-254.
  • Tüysüz, C. ve Çümen, V. (2016). EBA Ders web sitesine ilişkin ortaokul öğrencilerinin görüşleri. Uşak University Journal of Social Sciences, 9(27), 278-296.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yüksek Öğretim Kurumu (YÖK), (2020). https://yokatlas.yok.gov.tr/
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Salih Sarışık 0000-0002-6506-2830

Sevilay Sarışık 0000-0001-6750-4949

Fatih Tuğra 0000-0003-4012-4254

Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2021
Gönderilme Tarihi 4 Mayıs 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Sarışık, S., Sarışık, S., & Tuğra, F. (2021). PANDEMİ SÜRECİNDE ORTAOKULLARDA CANLI DERS UYGULAMASININ KULLANIMININ ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE İNCELENMESİ. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7(2), 95-111. https://doi.org/10.29065/usakead.932431

open-access-logo-png-transparent.png  by.png    welson_2.jpg

Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisinde yayımlanan makaleler, Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY 4.0) ile lisanslanmıştır.