Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Yapılandırmacı Öğretim Kuramın Felsefi Paradigmalari: Bir Derleme Çalismasi

Yıl 2016, Cilt: 2 Sayı: 2, 56 - 71, 19.04.2016
https://doi.org/10.29065/usakead.232435

Öz

Özet

Bu çalışmada, ontolojik ve epistemolojik boyutlarıyla yapılandırmacı yaklaşımın felsefi kökeni irdelenmiştir. Yapılandırmacı yaklaşımın temel mantık ve ilkeleri doğrultusunda felsefe tarihinde dile getirilen benzer duygu ve düşüncelere yer verilmiştir. Bilgi, nesnel gerçeklik, algı, öğrenmenin nasıl meydana geldiği, öğrenmede zihnin işlevi, sosyal çevre, öğrenme süreci, dil ve kültür açısında ileri sürülen görüşler ele alınarak tartışılmıştır. Davranışçılık, modernizm, pozitivizm anlayışlarına karşı duruş gösteren ve yapılandırmacı anlayışa benzer düşünceler ele alan felsefi düşünceler değerlendirilmiştir. Bu araştırma literatüre dayalı bir derleme çalışması olarak tasarlanmıştır. Birincil kaynaklar ve ikincil kaynaklardan yararlanarak veriler elde edilmeye çalışılmıştır. Ön kaynak taraması ve daha sonra detaylı kaynak taramasıyla belirlenen konu başlıklarına uygun farklı araçlardan literatür taramasına gidilmiştir. Araştırmada tarihi süreç içinde farklı düşünce biçimleriyle yapılandırmacı yaklaşımın dile getirildiği belirlenmiştir.

Anahtar kavramlar: Yapılandırmacılık, felsefe, postmodernizm

 

Abstract

In this study, philosophical roots of the constructivist approach have been discussed via ontological and epistemological dimensions. In accordance with the basic principles of logic and philosophy of the constructivist approach, similar feelings and thoughts expressed in history of philosophy have been covered. Information, objective reality, perception, how learning occurred, the function of the mind in learning, social environment, the learning process have been discussed in terms of language and culture. Philosophical thoughts addressing ideas which take stand against mannerism, modernism and positivist understanding, and approaching ideas similar to constructivist understanding were evaluated. In this research, studies were carried on by literature search. Data was acquired by taking advantage of primary and secondary sources. The topics identified by doing pre-source search, and then by detailed source search were entered to literature search via different tools. It was determined that the constructivist approach to different ways of thinking expressed in the history of the research process. In the research, expression

of constructivist approach with different ways of thinking within the historical process was stated.

Key concepts: Constructivism, philosophy, postmodernism

Kaynakça

  • Kaynakça
  • Akkaş, Ö, S., (2003). Gıambattısta Vıco'nun ' Yeni Bilim' Adlı Eserinin Felsefe Tarihindeki Yeri. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Akkocaoğlu, N. (2009). Meb İlköğretim 5.Sınıf Türkçe Dersi Öğrenci Çalışma kitabı ve Öğretmen Kılavuz Kitabı’nın Yapılandırmacı Öğrenme Yaklaşımına Uygunluğunun İncelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Arslan, M., (2007). Öğretim İlke ve Yöntemleri, 2. Baskı, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Arslan, A., (2010). Felsefeye Giriş, Ankara: Adres Yayınlar
  • Aydın, H., (2006). Eleştirel Aklın Işığında Postmodernizm, Temel Dayanakları ve Eğitim Felsefesi. Eğitimde Politika Analizleri ve Stratejik Araştırmalar Dergisi, 1(1). S. 27-48
  • Aydın, H., (2006). Öğrenme-Öğretme Sürecine Yeni Yaklaşımlar. Öğrenme Öğretme Sürecinde Planlama ve Uygulama. Ankara: Naturel Yayınları
  • Aydın, H., (2011). Postmodernizmin Eğitimdeki İzdüşümü: Yapılandırmacılık. Eğitim Bilim Toplum, Cilt 4, Sayı 16.
  • Bayramoğlu, Ç., (2012). Anlamlı Sözler–Mevlan (Https://Cetinbayramoglunesir.Wordpress.Com Adresinde 15 Ocak 2015 Tarihinde Ulaşılmıştır).
  • Banet, E & Enrique, A., (2000). Teaching Genetics at Secondary School: A
  • Strategy For Teaching About The Location Of İnheritance İnformation. Science Education, 84, pp. 313-351.
  • Benazus, H., (2010). Mevlana Felsefesi. Www.Clouds.Com.Tr/Web/Uploads/Dosya/223.Doc Adresinden 12 Ocak 2015 Tarihinde Ulaşılmıştır.
  • Bender, M, T., (2005). John Dewey’in Eğitime Bakışı Üzerine Yeni Bir Yorum. Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 6 (1), S.13-19
  • Berkeley, G., (1996). İnsan Bilgisinin İlkeleri Üzerine, (Çev.: Halil Turan), Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları,
  • Beydoğan, H, ö., (2008). Öğrenme Etkinliklerinin Planlanması. (Gürbüz Ocak. Ed). Öğretim İlke ve Yöntemleri. Ankara: Pegem Yayınları
  • Bolay, S.H. (2010). Felsefeye Giriş (3. Baskı). Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Brooks, ve Brooks. G, M., (1993). In Search For Understanding The Case For Constructivist Classroom. Virginyia: ASCD. Alexandriya (s.96 – 97).
  • Brooks, J. G., & Brooks, M, G. (1999). The Courage To Be Constructivist. Educational Leadership, November, S.18-24
  • Cevizci A., (2011), Felsefeye Giriş, Ankara: Nobel Yayın.
  • Cevizci, A., (1998), İlkçağ Felsefesi Tarihi, Bursa: Asa Kitabevi.
  • Çolak, R., (2012). Literatür Taraması Nasıl Yapılır? Http://Samsuntabipodasi.Org.Tr/Uploads/Dosyalar 13 Ocak 2015 Tarihinde Ulaşılmıştır.
  • Çüçen A. Kadir, (2001), Bilgi Felsefesi, Bursa: Asa Kitabevi.
  • Demirel, Ö. ve Yurdakul, B. (2007). Eğitimde Yeni Yönelimler. Pegem A Yayıncılık, Ankara.
  • Demirel, Ö. (2009). Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Pegem Akademi.
  • Demirel, Ö., (2012). Yapılandırmacı Yaklaşımın Öğrenme Ürünlerine Etkisi. IX. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi. Erzurum, Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi.
  • Dewey, J. (1996). Demokrasi ve Eğitim (Çev. M. S. Otaran). İstanbul: Başarı Yayınları.
  • Duman, B. (2008). Eğitimde Çağdaş Yaklaşımlar. (Gürbüz Ocak. Ed). Ankara: Pegem Yayınları, S.322 – 323
  • Erdem, A, R., ve Sarpkaya, R., (2011). Postmodernizmin Eğitim Denetimine Uygulanabilirliği. M. A. Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Sayı,4, S.73 – 85.
  • Ernest, P.. (1994). Constructing Mathematical Knowledge: Epistemology And Mathematics Education. London: The Falmer Pres.
  • Ertürk, S., (1972). Eğitimde “Program” Geliştirme, Ankara: H.Ü. Yayını.
  • Erickson, E. (1998). Postmodernizing The Faith: Evangelical Responses To The Challenge Of Postmodernism. Grand Rapids. Baker.
  • Fleury, S.C. (1998). Social Studies, Trivial Constructivism And The Politics Of Social Knowledge. In M. Larochelle, N. Bednarz & J. Garrision (Eds.), Constructivism And Education. Cambridge University Press
  • Glasersfeld. E, V., (1992). Constructivism Reconstructed: A Reply To Suchting. Science And Education, 1(4), S, 223—54.
  • Glasersfeld, E. V., (1995). Radical Constructivism: A Way Of Knowing And Learning. Washington: The Falmer Press
  • Glasersfeld, E. V., (1996).Introduction: Aspects Of Constructivism. In C. Fosnot (Ed.), Constructivism: Theory, Perspectives, And Practice, (Pp.3-7). New York: Teachers College Press.
  • Glasersfeld, E. V., (2004). Constructivism. Craighead W. E & Nemeroff C. B. (eds ). The Concise Corsini Encyclopedia of Psychology and Behavioral Science, p. 219-220, Hoboken, N.J: John Wiley & Sons.
  • Gökberk, M,. (1990). Felsefe Tarihi, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • İlgürel, M. (2013). Jorge Luıs Borgers’in Öykülerinde Zaman ve Uzam. Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kant, I. (1992). Kant On Education (Trans. A. Churton). England: Key Texts.
  • Kant, İ., (1995). Gelecekteki Her Metafiziğe Prolegomena, çev. Ioanna Kuçuradi Yusuf Örnek, Felsefe Okulu Yayınları, Ankara s. 29.
  • Kara, R., (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Http://Docplayer.Biz.Tr/884435 Bilimsel Arastirma-Yontemleri-Doc-Dr-Recep-Kara.Html 12. Ocak. 2015 Tarihinde Ulaşılmıştır.
  • Kayaoğlu, M., (1996). Özne, Bilim ve Marksizmin Gerilimleri, Teori ve Politika Dergisi. Sayı,3
  • Kilpatrick, J. (1987). ‘Problem Formulating: Where Do Good Problems Come From?’ İn A. H. Schoenfeld, (Ed.), Cognitive Science And Mathematics Education, Lawrence Erlbaum Associates, Hillsdale, New Jersey, 123–147.
  • Koç, G. (2007). Yapılandırmacı Öğrenme Kuramı. Eğitim Psikolojisi (Ed, Ayten Ulusoy). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Nanjappa, A ve Miçheal., M, G., (2003). Constructing on Constructivism: The Role of Technology, Electronic Journal for the Integration of Technology in Education, Volume 2, No.1
  • Oğuz, A., (2008). Eğitim ve Öğretimle İlgili Temel Kavramlar. (Ed. Bilal Duman), Öğretim İlke ve Yöntemleri, Ankara: Maya Yayınları
  • Oğuzkan, A. F. (1985). Orta Dereceli Okullarda Öğretim (Amaç İlke ve Yöntemler). Ankara: Emel Matbaacılık.
  • Ornstein, A, C ve Hunkins, F, P., (2014). Eğitim Programı Temeller, İlkeler ve Sorunlar. (Çeviri; Asım Arı). Konya: Eğitim Kitabevi
  • Öktem, Ü., (2003). John Locke ve George Berkeley’in Kesin Bilgi Anlayışı”, A.Ü. Dtcf Dergisi, C.43, S.2, S.133 -149, Ankara, A.Ü.Mtb.
  • Özer, N., ( 2009). Algılama ve Pazarlama Uygulamaları. Ekonomi, Sosyoloji ve Politika Dergisi, (E-Dergi), Yıl:5 Sayı:1. Http://Www.Paradoks.Org
  • Philips, D.C. & Soltis, J.F. (2004). Öğrenme: Perspektitifler. (Çev. S. Durmuş). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Piaget, J. (1973). Memory And Intelligence. New York: Basic Books.
  • Piaget, J. (1977). The Grasp Of Consciousness: Action And Concept İn The Young Child. London: Routledge And Kegan Paul Ltd.
  • Platon., (1993). Diyaloglar 2, Theaitetos, İstanbul: Remzi Kitabevi,
  • Rorty, R. (1982).Consequences Of Pragmatism. Minneapolis: University Of Minnesota Press.
  • Rousseau, J.J., (1961). Emil, (Çeviren: H. Ziya Ülken ve A. R. Ülgener, S. Güney). İstanbul
  • Rousseau, J.J., (1990). İnsanlar Arasındaki Eşitsizliğin Kaynağı (Çev. Rasih Nuri İleri), İstanbul: Say Yayınları
  • Şimşek, N., (2004). Yapılandırmacı Öğrenme ve Öğretime Eleştirel Bir Yaklaşım. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 3 (5), S.115-139.
  • Sönmez, V. (2007). Öğretim İlke ve Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Taşpınar, M., (2010). Kuramdan Uygulamaya Öğretim İlke ve Yöntemleri, Ankara: Data Yayıncılık
  • Topdemir, H, G., (2000). Aristoteles’in Bilim Anlayışı. Felsefe Dünyası, Sayı:32
  • Tyler, R. W. (1950). Basic Principles Of Curriculum And İnstruction. Chicago, Illinois: The University Of Chicago Press.
  • Ülken, H. Z. (1967). Eğitim Felsefesi. Talim ve Terbiye Dairesi Yayınları, İstanbul: Millî Eğitim Basımevi.
  • Vico, G., (1990). "On The Study Methods Of Our Time," Trans. Elio Gianturco. Ithaca: Cornell Up,
  • Vygotsky, L. S. (1962). Thought And Language. Cambridge Ma: Mıt Press.
  • Vygotsky, L. (1994). The Development Of Thinking And Concept Formation İn Adolescence. In R. van der Veer & J. Valsiner (Eds.), The Vygotsky reader (p.175-184). Oxford: Blackwell.
  • Vygotsky, L. S (1978). Mind İn Society: The Development Of Higher Psychological Processes Cambridge, Mass: Harvard University Press.
  • Vygotsky, L. S. (1994). Imagination and Creativity of the Adolescent. In R. Van Der Veer, & J. Valsiner (Eds.), The Vygotsky Reader. Hoboken NJ: Blackwell
  • Yıldız, Ş., (2011 ). Felsefeye Giriş. Düşünürler ve Filozoflar. İstanbul: Cinius Yayınları
Toplam 69 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Dolgun Aslan

Hasan Aydın

Yayımlanma Tarihi 19 Nisan 2016
Gönderilme Tarihi 8 Mart 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Aslan, D., & Aydın, H. (2016). Yapılandırmacı Öğretim Kuramın Felsefi Paradigmalari: Bir Derleme Çalismasi. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(2), 56-71. https://doi.org/10.29065/usakead.232435

open-access-logo-png-transparent.png  by.png     wilson-1024x270.png

Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisinde yayımlanan makaleler, Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY 4.0) ile lisanslanmıştır.