Bu araştırma, öğretmen
adaylarının öz yeterlik algılarıyla mizah tarzları arasındaki ilişkiyi
incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma, korelasyonel tarama modelinde olup
betimsel bir nitelik arz etmektedir. Araştırmanın evrenini, bir devlet
üniversitesinde 2017–2018 akademik yılında öğrenim gören öğretmen adayları
oluşturmaktadır. Araştırmada örnekleme yöntemi olarak “uygun örnekleme yöntemi”
seçilerek araştırma, 504 öğretmen adayı üzerinde yürütülmüştür. Bu araştırmanın
verileri, “Öğretmen Öz Yeterlik Ölçeği” ve “Mizah Tarzları Ölçeği” ile elde
edilmiştir. Verilerin çözümlenmesinde SPSS paket programı kullanılmış ve
verilerin analizinde Mann Whitney U testi, Kruskal Wallis testi ve Spearman Korelasyon analizine başvurulmuştur. Araştırma sonucunda elde
edilen bulgular genel olarak ele alındığında ortaya çıkan sonuç, öğretmen
adaylarının öz yeterlik algı düzeyi ile katılımcı (sosyal) mizah kullanım
sıklığının yüksek olduğudur. Bağımsız değişkenler dikkate alındığında, öğretmen
adaylarının öz yeterlik algı düzeyinde cinsiyet, öğrenim görülen anabilim dalı
değişkenleri açısından istatistiksel olarak anlamlı farklılık tespit edilirken
mizah tarzlarında ise cinsiyet, öğrenim görülen bölümden memnuniyet
değişkenleri açısından istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık olmadığı saptanmıştır.
Korelasyon analizine göre, öğretmen adaylarının öz
yeterlik algı düzeyi ile uyumlu mizah tarzları arasında pozitif yönlü düşük
kuvvette ilişki olduğu, buna karşın öğretmen
adaylarının öz yeterlik algı düzeyi ile saldırgan mizah tarzı arasında
negatif yönlü düşük kuvvette ilişki olduğu sonucuna da ulaşılmıştır. Ulaşılan sonuçlar dikkate alınarak çeşitli
öneriler sunulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2018 |
Gönderilme Tarihi | 26 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 4 Sayı: 1 |
Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisinde yayımlanan makaleler, Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY 4.0) ile lisanslanmıştır.