Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okul Öncesi Eğitimde Artık Materyaller ile Yapılan Sanat Etkinliklerinin Çocukların Geri Dönüşüm Farkındalık Düzeylerine Etkisinin İncelenmesi

Yıl 2019, Cilt: 5 Sayı: 3, 64 - 87, 30.12.2019
https://doi.org/10.29065/usakead.646454

Öz

Çevre
bilinci oluşturmanın yolu geri dönüşüm farkındalığı ile ilişkilidir. Bu nedenle
geri dönüşüm önemli bir konu olarak ele alınmalı ve geri dönüşüm bilincinin
okullarda çocuklara aktarılması gerekmektedir. Geri dönüşüm farkındalığının
erken yaşlarda sağlanması için geri dönüşüm ile ilgili çeşitli çalışmalara okul
öncesi eğitimden itibaren yer verilmeye başlanmalıdır. Bu bağlamda yapılan bu
araştırma, okul öncesi eğitimde artık materyaller ile yapılan sanat
etkinliklerinin çocukların geri dönüşüm farkındalık düzeylerine etkisinin
incelenmek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Bu araştırmada, nicel yaklaşımın
deneysel desenlerinden tek grup ön test-son test deseni kullanılmıştır. Araştırmanın
örneklemini, 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Ankara ilinde 5 yaş grubu 20
çocuk oluşturmaktadır.
Veri toplama aracı olarak; ön test ve
son testte kullanılmak üzere Geri Dönüşüm Mülakat Formu ile çocukların geri
dönüşüm farkındalık gelişimini gözlemlemek amacıyla Sınıf İçi Gözlem Formu
kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre, çocukların çöp kavramı hakkında
bilgilerinde, çöp olmayan, tekrar kullanılanlar hakkında bilgilerinde,
çocukların geri dönüşüm sembolünde farkındalık sağlanarak çocukların geri
dönüşüm kavramı hakkında bilgilerinde, çocukların nelerin geri dönüştürüldüğü
hakkında bilgilerinde, çocukların artık materyalleri nasıl değerlendireceği
hakkındaki bilgilerinde, kağıt, plastik, metal ve artık materyallerin tekrar
nasıl kullanılacağı hakkında bilgilerinde anlamlı düzeyde değişimin olduğu
görülmüştür. 

Kaynakça

  • Aydın, Ö., & Aykaç, N. (2016). Yaratıcı drama yöntemi ile verilen eğitimin okul öncesi öğrencilerinin çevre farkındalığına etkisi. Yaratıcı Drama Dergisi, 11 (1), 1-16Başal, H.A. (2005). Çocuklar için uygulamalı çevre eğitimi. İstanbul: Morpa Kültür Yayıncılık.Büyüköztürk, Ş. (2002). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Yayıncılık.Çimen, O., ve Yılmaz, M. (2012). İlköğretim öğrencilerinin geri dönüşümle ilgili bilgileri ve geri dönüşüm davranışları. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25 (1), 63-74.Connor, O. (1989). Uneven and combined development and ecological crisis: A The oretical İntroduction. Raceand Class. 30 (3):1-11.Davis LL, (1992). Instrument review: Getting the most from a panel of experts. Applied Nurs Res, 5,194-7.Ergun, L. (1993) “Ortaöğretimde Çevre İçin Eğitim”, Çevre Eğitimi, Ankara: Türkiye Çevre Vakfı Yayıncılık.Haktanır, G. (2007). Okul öncesi dönemde çevre eğitimi. Türkiye Çevre Vakfı Çevre Eğitimi Sempozyumu (s:15). Ankara.Karatekin, K. (2013). Öğretmen adayları için katı atık ve geri dönüşüme yönelik tutum ölçeğinin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 4 (10), 71-90.Nazlıoğlu, M. D. (1991). Çevre eğitiminin önemi, çevre üzerine, Ankara: Çevre Vakfı Yayını.Ozaner, S. (2004). Türkiye’de okul dışı çevre eğitimi ne durumda? Neler yapılmalı V. Ulusal Ekoloji ve Çevre Kongresi 5-8 Ekim 2004. Abant İzzet Baysal Üniversitesi & Biyologlar Derneği, Doğa ve Çevre Bildiri Kitabı, s:67-98. Palmer, J. A. (1995). Environmental thinkingin the early years: Under standing and misunder standing of conceptsrelated to waste management. Environmental Education Research, 1 (1),35-45. Smith, A. (2001). Early child hooda wonderful time for science learning. Australian Primary and Junior Science Journal, 17 (2), 18-20.Sungurtekin, Ş. (2001). “Uygulamalı çevre eğitimi projesi” kapsamında ana ve ilköğretim okullarında müzik yoluyla çevre eğitimi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14 (1), 167-178Şahin, B., (2008). Çevre Bilimi (Çevre için Eğitim). Ra Kitabevi, 1. Baskı, Trabzon.Şimşekli, Y. (2004). Çevre Bilincinin Geliştirilmesine Yönelik Çevre Eğitimi Etkinliklerine İlköğretim Okullarının Duyarlılığı. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 17 (1), 83-92.Taşkın, Ö. , Şahin, B. (2008). Çevre kavramı ve altı yaş okul öncesi çocuklar. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (23), 1.Unterbruner, U. (1991). Umwelt erziehungunddie Ängstejugendlicherv or Umwelt zerstörung. In Eulefeld, G. Bolscho, Dund Seybold, H. (Hrsg.) Umwelt bewusstseinund Umwelt erziehung. Kiel.Ünal, S., Mançuhan, E. Ve Sayar, A. A. (200l). Environmental Awareness, Environmental Knowledge and Its Education Marmara University Publication, İstanbul.Yoleri, S. (2012). Çocuk ve çevre: okul öncesi çocuklar arasında çevre bilinci oluşturma. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (34), 100-111.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Rümeysa Öztap Bu kişi benim 0000-0003-3827-6953

Murat Bartan 0000-0003-2947-5643

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 13 Kasım 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 5 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Öztap, R., & Bartan, M. (2019). Okul Öncesi Eğitimde Artık Materyaller ile Yapılan Sanat Etkinliklerinin Çocukların Geri Dönüşüm Farkındalık Düzeylerine Etkisinin İncelenmesi. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(3), 64-87. https://doi.org/10.29065/usakead.646454

open-access-logo-png-transparent.png   by.png 

Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisinde yayımlanan makaleler, Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY 4.0) ile lisanslanmıştır.