Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

9. ve 10. Sınıf Öğrencilerinin Matematiğin Doğasına İlişkin Felsefi Düşünceleri ile Matematiksel Yılmazlıklarının İncelenmesi

Yıl 2021, Cilt: 7 Sayı: 1, 119 - 141, 16.04.2021

Öz

Çalışmada ortaöğretim 9. ve 10. sınıf öğrencilerinin matematiğin doğasına ilişkin felsefi düşünceleri ile matematiksel yılmazlıkları, ilişkisel tarama modeli kullanılarak incelenmiştir. Çalışmada iki farklı ölçek kullanılmış ve üç devlet okulunun 9. ve 10. sınıflarında öğrenim gören toplam 453 öğrenciye uygulanmıştır. Matematiğin doğasına ilişkin felsefi düşünceler ile matematiksel yılmazlığı ölçen testlerin puanları arasında orta düzeyde pozitif bir ilişki olduğu görülmüştür. Kız öğrencilerinin matematiğin doğasına ilişkin felsefi düşüncelerinin ve matematiksel yılmazlıkların erkeklere göre daha üst seviyede olduğu ortaya çıkmıştır. Her iki testte de 9. sınıf öğrencilerinin puanları 10. sınıf öğrencilerinin puanlarına göre istatistiksel açıdan anlamlı bir şekilde yüksektir. Okul türüne göre ise hem matematiğin doğasına ilişkin düşüncelerde hem de matematiksel yılmazlıkta farklılıklar olduğu görülmüştür. Öğrencilerin matematiğin doğasına yönelik yarı-deneyselci görüş geliştirmelerini teşvik edici öğrenme-öğretme süreçleri tasarlanabilir ve ilkokuldan itibaren sınıf düzeyi arttıkça takviyeler yapılarak uygulanabilir. Böylelikle öğrencilerin matematiksel yılmazlıkları da desteklenebilir.

Kaynakça

  • Ağaç, G. (2013). 8. Sınıf öğrencilerinin matematiğe yönelik problem çözme, soyut düşünme, inanç, öğrenilmiş çaresizlik puanlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi ve aralarındaki ilişki (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Akbulut, Y. (2010). Sosyal Bilimlerde SPSS Uygulamaları. İstanbul: İdeal Kültür Yayıncılık.
  • Akman, Ş. (2019). Matematik öğretmen adaylarının matematiğin doğasına ilişkin felsefi görüşlerinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi, Zonguldak.
  • Aksan, N. ve Sözer, A. (2007). Üniversite öğrencilerinin epistemolojik inançları ile problem çözme becerileri arasındaki ilişkiler. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 31-50.
  • Amirali, M. (2010). Students’ conceptions of the nature of mathematics and attitudes towards mathematics learning. Journal of Research and Reflections in Education, 4(1), 27-41.
  • Atahan, Ş. (2019). Matematiksel modellemeye dayalı öğretimin matematiksel yılmazlık algısı ve modelleme becerisine etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Zonguldak Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Baki, A. (2008). Kuramdan uygulamaya matematik eğitimi. Ankara: Alfa yayınları.
  • Baki, A. (2014). Matematik tarihi ve felsefesi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Bekdemir, M., Sanalan, V. A., Okur, M., Kanbolat, O., Baş, F. ve Sağırlı, M. Ö. (2013). Öğretmen adayların matematiğin doğasına ilişkin düşünceleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(33), 155-168.
  • Boaler, J. (2013, March). Ability and mathematics: The mindset revolution that is reshaping education. Forum. 55(1), 143-152.
  • Bursal, M. (2017). SPSS ile temel veri analizleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö. E., Demirel, F., Karadeniz, Ş. ve Çakmak, E. K. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem.
  • Clark, K. M., Kjeldsen, T. H., Schorcht, S., & Tzanakis, C. (2018). Introduction: integrating history and epistemology of mathematics in mathematics education. Mathematics, Education and History içinde(pp. 1-23). Springer, Cham.
  • Conley, A. M., Pintrich, P. R., Vekiri, I., & Harrison, D. (2004). Changes in epistemological beliefs in elementary science students. Contemporary Educational Psychology, 29(2), 186-204.
  • Çağlayan, Ç. (2018). Matematik dersine ilişkin metaforlar ve matematiksel yılmazlık: bir kümeleme analizi yaklaşımı. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bolu.
  • Davison, D. M., & Mitchell, J. E. (2008). How is mathematics education philosophy reflected in the math wars?. The Mathematics Enthusiast, 5(1), 143-154.
  • Deryakulu, D. (2002). Denetim odağı ve epistemolojik inançların öğretim materyalini kavramayı denetleme türü ve düzeyi ile ilişkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(22), 55-61.
  • Durmaz, M. (2016, Mayıs). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının matematiğin doğasına ilişkin felsefi görüşleri. IIIrd Internatıonal Eurasıan Educatıonal Research Congress’de sunulan bildiri. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi.
  • Eleftherios, K., & Theodosios, Z. (2007). Students’ beliefs and attitudes about studying and learning mathematics. 31st Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education’de sunulan bildiri. 3, 97-104.
  • Ernest, P. (1991). The phylosopy of mathematics education. The Şamer Press, London.
  • Ernest, P. (1995). Values, gender and images of mathematics: A philosophical perspective. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 26(3), 449-462.
  • Gürefe, N. ve Akçakın, V. (2018). The Turkish adaptation of the mathematical resilience scale: Validity and reliability study. Journal of Education and Training Studies, 6(4), 38-47.
  • Gürgan, U. (2006). Grupla psikolojik danışmanın üniversite öğrencilerinin yılmazlık düzeylerine etkisi (Yayınlanmamış doktora tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Hafiz, M., & Dahlan, J. A. (2017, Eylül). Comparison of mathematical resilience among students with problem based learning and guided discovery learning model. International Conference on Mathematics and Science Education (ICMScE)’de.
  • Handal, B. (2003). Teachers' mathematical beliefs: A review. The Mathematics Educator, 13(2), 47-57.
  • Hutauruk, A. J. B., & Priatna, N. (2017, Eylül). Mathematical resilience of mathematics education students. International Conference on Mathematics and Science Education (ICMScE)’de.
  • Johnston-Wilder, S., & Lee, C. (2010). Developing mathematical resilience. In: BERA Annual Conference 2010, 1-4 Sep 2010, University of Warwick.
  • Kaya, D. (2019). Sekizinci sınıf öğrencilerinin cebirsel düşünme becerilerinin matematik odaklı epistemolojik inançlar bağlamında açıklanması. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 12(2), 576-600.
  • Kayan, R., Haser, Ç. ve Bostan, M. I. (2013). Matematik öğretmen adaylarının matematiğin doğası, öğretimi ve öğrenimi hakkındaki inanışları. Eğitim ve Bilim, 38(167), 179-195.
  • Karasar, N. (2020). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kayaaslan, A. (2006). İlköğretim 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin matematiğin doğası ve matematik öğretimi hakkındaki inançları (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Kooken, J., Welsh, M. E., Mccoach, D. B., Johnson-Wilder, S., & Lee, C. (2013). Measuring mathematical resilience: an application of the construct of resilience to the study of mathematics. In: American Educational Research Association (AERA) 2013 Annual Meeting: Education and Poverty: Theory, Research, Policy and Praxis, 27 Apr - 1 May 2013, San Francisco, CA, USA.
  • Kooken, J., Welsh, M. E., McCoach, D. B., Johnston-Wilder, S., & Lee, C. (2016). Development and validation of the mathematical resilience scale. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 49(3), 217-242.
  • Kulikowich, J. M., & DeFranco, T. C. (2003). Philosophy's role in characterizing the nature of educational psychology and mathematics. Educational Psychologist, 38(3), 147-156.
  • Lee, C., & Johnston-Wilder, S. (2014). Mathematical resilience. The Routledge International Handbook of Dyscalculia and Mathematical Learning Difficulties, 337.
  • Lerman, S. (1990). Alternative perspectives of the nature of mathematics and their influence on the teaching of mathematics. British Educational Research Journal, 16(1), 53-61.
  • Lerman, S. (1983). Problem‐solving or knowledge‐centred: the influence of philosophy on mathematics teaching. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 14(1), 59-66.
  • Masten, A. S., Best, K. M., & Garmezy, N. (1990). Resilience and development: Contributions from the study of children who overcome adversity. Development and psychopathology, 2(4), 425-444.
  • Mert, Ö. ve Bulut, S. (2006). The beliefs of high school students about mathematics. Education and Science, 31(141), 13-20.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2018a). Matematik dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2018b). Ortaöğretim matematik dersi öğretim programı (9, 10, 11 ve 12. sınıflar). Ankara.
  • Pekdemir, Ü., Yazıcı, H., Altun, F. ve Tosun, C. (2019). Matematikte akademik yılmazlık ölçeği’nin türk kültürüne uyarlanması. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, 10(1), 217-231.
  • Rott, B. (2020). Teachers’ behaviors, epistemological beliefs, and their interplay in lessons on the topic of problem solving. International Journal of Science and Mathematics Education, 18(5), 903-924.
  • Sapancı, A. (2012). Öğretmen adaylarının epistemolojik inançları ile bilişüstü düzeylerinin akademik başarıyla ilişkisi. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(01), 311-331.
  • Schommer, M. (1998). The influence of age and education on epistemological beliefs. British Journal of Educational Psychology, 68(4), 551-562.
  • Schommer-Aikins, M., Duell, O. K., & Hutter, R. (2005). Epistemological beliefs, mathematical problem-solving beliefs, and academic performance of middle school students. The elementary school journal, 105(3), 289-304.
  • Takır, A. ve Çubukçuoğlu Devran, B. (2016). Lise öğrencilerinin matematik hakkındaki inançlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 348-372.
  • Toluk-Uçar, Z. ve Demirsoy, N. H. (2010). Eski-yeni ikilemi: Matematik öğretmenlerinin matematiksel inançları ve uygulamaları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(39), 321-332.
  • Uysal, F. (2017). Lise öğrencilerinin matematiğe yönelik inançları. Journal of International Social Research, 10(53).
  • Van De Walle, J. A., Karp, K. S., & Bay-Williams, J. M. (2013). İlkokul ve ortaokul matematiği. Soner Durmuş (Çev.). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Vergnaud, G. (1990). Epistemology and psychology of mathematics education. Mathematics and cognition, 14-30.
  • Viholainen, A., Asikainen, M., & Hirvonen, P. E. (2017). Mathematics student teachers’ epistemological beliefs about the nature of mathematics and the goals of mathematics teaching and learning in the beginning of their studies. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 10(2), 159-171.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 53 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sabiha Kartalcı 0000-0002-1615-2098

Gaye Acar 0000-0003-1407-0512

Merve Zihar 0000-0002-8960-8885

Cemalettin Işık 0000-0001-6326-0043

Yayımlanma Tarihi 16 Nisan 2021
Gönderilme Tarihi 3 Ocak 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kartalcı, S., Acar, G., Zihar, M., Işık, C. (2021). 9. ve 10. Sınıf Öğrencilerinin Matematiğin Doğasına İlişkin Felsefi Düşünceleri ile Matematiksel Yılmazlıklarının İncelenmesi. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7(1), 119-141.

open-access-logo-png-transparent.png   by.png 

Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisinde yayımlanan makaleler, Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY 4.0) ile lisanslanmıştır.