Bu araştırmada, Beş Faktör Kişilik Kuramı’na göre, kişilik özellikleri alt boyutlarının, “cinsiyet, sınıf, üniversiteye giriş puan türü, yaşamlarının çoğunu geçirdikleri yer, aile geliri, aile yapısı ve anne-baba tutumu” değişkenlerine göre incelenmiştir. Elde edilen araştırma bulgularına göre; cinsiyet değişkeni açısından üniversite öğrencilerinin kişilik özellikleri alt boyutlarından dışadönüklük, deneyime açıklık, yumuşak başlılık ve sorumluluk puan ortalamalarının anlamlı düzeyde farklılaşmadığı (p>.05), duygusal dengesizlik/nevrotizm alt boyutunda ise cinsiyet değişkeni açısından anlamlı düzeyde farklılaştığı (p.05), dışadönüklük ve deneyime açıklık alt boyutunda sınıf değişkeni açısından dördüncü sınıflar lehine ise anlamlı düzeyde farklılaştığı (p.05); yaşamlarının çoğunu geçirdikleri yer değişkeni açısından ise üniversite öğrencilerinin kişilik özellikleri alt boyutları duygusal dengesizlik/nevrotizm, deneyime açıklık, yumuşak başlılık ve sorumluluk puan ortalamalarının anlamlı düzeyde farklılaşmadığı (p>.05); aile geliri değişkenine göre üniversite öğrencilerinin kişilik özellikleri alt boyutlarından duygusal dengesizlik/nevrotizm, dışadönüklük, deneyime açıklık ve yumuşak başlılık puan ortalamalarının anlamlı düzeyde farklılaşmadığı (p>.05), sorumluluk alt boyutunda ise anlamlı düzeyde farklılaştığı; aile yapısı değişkeni açısından üniversite öğrencilerinin kişilik özellikleri alt boyutlarından duygusal dengesizlik/nevrotizm, yumuşak başlılık ve sorumluluk puan ortalamalarının anlamlı düzeyde farklılaşmadığı (p>.05), dışadönüklük ve deneyime açıklık alt boyutunda ise aile yapısı değişkeni açısından geniş aile lehine anlamlı düzeyde bir farklılaşmanın olduğu (p
Üniversite öğrencisi; Beş Faktör Kişilik Kuramı; cinsiyet; nevrotizm.
In this research is examined subscales of personality traits according to the 5-Factor Personality Theory in terms of the variants of “gender, class, type of university entrance score, the place undergraduates spend most of their lives, family income, family structure and attitude of parents”. According to research results; it’s found out that in terms of the variant of gender, the mean scores of extraversion, openness to experience, agreeableness and conscientiousness of subscales of undergraduates’ personality traits don’t vary significantly(p>.05); but in terms of the variant of gender, in the subscale of emotional instability/neurotucism, it changes remarkably (p.05);in the subscale of extraversion and openness to experience, in terms of the variant of class, it changes remarkably in favor of the fourth grade(p.05); in terms of the variant of the place undergraduates spend most of their lives, the mean scores of emotional instability/neurotucism, openness to experience, agreeableness and conscientiousness of subscales of undergraduates’ personality traits, it doesn’t change remarkably (p>.05); in terms of the variant of family income, the mean scores of emotional instability/neurotucism, extraversion, openness to experience and agreeableness of subscales of undergraduates’ personality traits don’t differ significantly (p>.05) but in the subscale of conscientiousness, it differ significantly; in terms of the variant of family structure, the mean scores of emotional instability/neurotucism, agreeableness and conscientiousness of subscales of undergraduates’ personality traits don’t differ remarkably (p>.05) yet in the subscales of extraversion and openness to experience in terms of the variants of family structure, there is a significant change in favor of extended family(p
Undergraduate; Five Factor Personality Theory; gender; neuroticism.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 2014 Sayı: XVII |