Listening is an awareness that provides the storage and usage of the knowledge passing from hearing mechanisms. It is an active mental method beyond hearing. Transportational education is an education process in which primary school students coming from less and non-intensive populated regions are transported each day to the selected primary school foundations as center. In Turkey, in the second semester of 1989-1990 education year, transportational education practice was started; and in 2011-2012 education year all primary, secondary and high schools were included in that practice. One of the negative points of transportational education which was brought into practice to develop the quality of education, to provide equality of opportunity and to diminish the costs is the influence of physical exhaustion of students in learning process. This study is an experimental research on 6th class students’ listening abilities in terms of transportational parameter. Listening success test prepared by the help of related experts’ opinions was applied to 46 students including 23 transportational ones who are studying at one of Trabzon(City) Akçabat(Town) Primary Schools in 6/A and 6/B classes. At the end of the experimental process, a meaningful difference in terms of academic success was observed in favor of settled students. This outcome exhibits that the physical and mental exhaustion of transportational students in the process of transportation have negative effects to understand what is listened. In this respect, it would be useful to give language, mathematics, science and social science courses which require active listening before afternoon; and physical education, music and art courses in the afternoon at schools including transportational students.
Dinleme, duyma mekanizmalarından geçen bilgilerin kaydedilip kullanıma hazır hâle gelmesini sağlayan bir farkındalıktır. Duymanın ötesinde aktif bir zihinsel yöntemdir. Taşımalı eğitim; nüfusu az ve dağınık olan yerleşim birimlerinde bulunan ilköğretim çağındaki öğrencilerin merkez olarak seçilen ilköğretim kurumlarına günü birlik taşınması suretiyle eğitim-öğretim görmesi sürecidir. Türkiye’de 1989-1990 eğitim-öğretim yılının ikinci yarısından itibaren taşımalı eğitim uygulamasına geçilmiş; 2011-2012 eğitim-öğretim yılında ilkokul, ortaokul ve liselerin tamamı bu uygulamaya dâhil edilmiştir. Eğitim niteliğinin yükseltilmesi, fırsat eşitliğinin sağlanması ve maliyetlerin azaltılması gibi nedenlerle yürürlüğe konan taşımalı eğitimin olumsuz yönlerinden biri öğrenciler üzerindeki fiziksel yorgunluğun öğrenme üzerindeki etkisidir. Bu araştırma, ilköğretim altıncı sınıf öğrencilerinin dinleme becerilerini taşımalılık değişkeni açısından değerlendiren deneysel bir çalışmadır. Alan uzmanlarının görüşleri doğrultusunda hazırlanan dokuz maddelik dinleme başarı testi, 2011-2012 eğitim-öğretim yılında Trabzon ili Akçaabat ilçesindeki ilköğretim okullarından birinde 6/A ve 6/B sınıflarında öğrenim gören 23’ü taşımalı 46 öğrenciye uygulanmıştır. Deneysel süreç sonunda akademik başarı yönünden yerleşik öğrenciler lehinde anlamlı farklılık oluşmuştur. Bu sonuç, taşımalı öğrencilerin taşıma sürecindeki fiziksel ve zihinsel yorgunluğunun dinlediğini anlama üzerindeki olumsuz etkisini ortaya koymaktadır. Bu itibarla taşımalı öğrencilerin bulunduğu okullarda dil, matematik, fen ve sosyal bilgiler gibi aktif dinleme gerektiren derslerin öğleden önce; beden eğitimi, müzik ve resim gibi spor ve sanat derslerinin ise öğleden sonra işlenmesi faydalı olacaktır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 2 Haziran 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 7 Sayı: 2 |
Adres: Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Telefon: 0276 221 21 60 Faks :0276 221 21 61
E-posta: sosyaldergi@usak.edu.tr