BibTex RIS Kaynak Göster

The Investigation Of The Self-Care Capabilities Of The Students Who Have Started Pre-School Education At The Age Of 3-4 And The Students Who Have Started Pre-School Education At The Age Of 5-6 Depending On Parents’ Views

Yıl 2013, Cilt: 6 Sayı: 4, - , 04.06.2013

Öz

In this research, depending on parents’ views, it has been investigated whether or not there is a significant difference in self-care capabilities of the students starting pre-school education at the age of 5-6 and the students starting pre-school education at the age of 3-4 The research has been implemented in 2010-2011 education year spring term, with the parents of 153 students of 5-6 years old at 11 state elementary schools in Uşak city center and Eşme province and with 100 parents of students at 7 state and private schools in Uşak. In the research “Pre-school Self-care Capability Scale” has been used to determine the level of the self-care capabilities of the students. The data obtained by data collection has been subjected to independent samples group t test and reliability analysis (cronbach alpha) by transferring to SPSS 19 package programmed According to the results, the level of acquiring the capability of eating food, keeping himself from danger, bathroom using habit, getting dressed, cleaning and system and order is seen to be in favor of the students starting pre-school education at the age of 3-4 with regards to those at the age of 5-6, except from system and order. As a consequence, it can be said that self-care capabilities of the students starting pre-school education at the age of 3-4 is more developed than those at 5-6 and self-care capabilities of the children is related to their age of starting pre-school education.

Kaynakça

  • Akar, S. (2006). “Özel ve Resmi Okul Öncesi Eğitim Kurumlarına Devam Eden Dört -Altı Yaş Grubu Çocuklarının Beslenme Alışkanlıklarının Karşılaştırılması”, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Akyüz, Y. (1996). Anaokullarının Türkiye’de kuruluş ve gelişim tarihçesi. Millî Eğitim Dergisi, sayı:132.
  • Aydın, H.B. ve Aydın, O. (1999). Okul öncesi çocuğunun gelişim özellikleri. Marmara Üniversitesi Anaokulu/Anasınıfı Öğretmeni El Kitabı İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Aydın, O. (2005). Okul Öncesi Dönem Çocuğunun Gelişim Özellikleri. Erken Çocuklukta Gelişim ve Eğitimde Yeni Yaklaşımlar, Derl.:Müzeyyen Sevinç İstanbul: Morpa Yayınları.
  • Baltaş, A. (2004). Ana-Baba Okulu (11.Basım). İstanbul: Remzi Kitabevi
  • Başal, H. A. (2005). Okul öncesi eğitim. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları
  • Başaran, İ.E. (1982). Eğitim psikolojisi. Ankara: Emel Matbaacılık
  • Bayhan, S.P. ve Artan, İ. (2005). Çocuk Gelişimi ve Eğitimi, İstanbul: Morpa Yayınları.
  • Bender, M., Valletutti, P.J., Baglin, C.A. (1996). “A Functional curriculum for teaching students with disabilities” self-care, motor skills, household management and living skills, Volume 1, third edition Austin: Texas.
  • Darıca, N. (2002). Okul Öncesi Eğitimcileri İçin Etkinlik Örnekleri Kılavuz Kitap. İstanbul: Koza Yayınları
  • Demiriz, S. ve Dinçer, Ç.(2000). “Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Öz Bakım Becerilerinin Annelerinin Çalışıp Çalışmama Durumlarına Göre İncelenmesi”. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,s.19.
  • Demiriz, S. ve Dinçer, Ç. (2001). 5-6 Yaş Çocuklarının Öz Bakım Becerilerinin Cinsiyet ve Okul Öncesi Eğitim Alma Durumlarına Göre İncelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, s.1
  • Dere, H. ve Poyraz, H. (2001). Okul Öncesi Eğitimin İlke ve Yöntemleri. Ankara: Ana Yayıncılık.
  • Dinç, B. (2002). “Okul Öncesi Eğitimin 4–5 Yaş Çocuğunun Sosyal Gelişimine Etkileri Konusunda Öğretmen Görüşleri”, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir.
  • Einon, D. (1998). “Guide to Learning Early” Münich Deutschland
  • Ensari, B. (1997). “Okul Öncesi Eğitimi ve Araç-Gereçleri”, Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Erden, M. ve Akman, V. (1997). Eğitim psikolojisi gelişim öğrenme öğretme. İstanbul: Arkadaş Yayınevi
  • Fidan, N. ve Erden, M. (1993). Eğitime giriş. Ankara: Meteksan A.Ş.Yayınları. Gazezoğlu, Ö. (2007). “Okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 6 yaş çocuklarına öz bakım becerilerinin kazandırılmasında oyun yoluyla öğretimin etkisi”, Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
  • Geiger, B., Artz, L, Petri, C., Winnail, Mason, W. (2000). “Fun with handwashing education”, ERIC: ED4447335.
  • Gönen, M. (1990). Çocuğun gelişmesinde okul öncesi eğitimin önemi Okul Öncesi Eğitim Dergisi, 39.
  • Güneyli, U. (1988). 4-6 Yaş Grubu Çocuklarında Beslenme Alışkanlıkları ve Bunu Etkileyen Etmenler Konusunda Bir Araştırma. Beslenme ve Diyet Dergisi, 17.
  • Karasar, N. (2002). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Katz, L.G. (1999). “Another look at what young children should be Learning”, Databases/ERIC: ED453980.
  • Kingston, E. (1995). “Developing a program to improve toileting skills of prekindergarten handicapped students in a suburban elementary school”, ERIC: ED385113.
  • Konya, S. (2007). “Kubaşık öğrenme etkinliklerinin beş yaş grubu öğrencilerinin

Okul Öncesi Eğitime 5-6 Yaşında Başlayan Çocuklar İle 3-4 Yaşında Başlayan Çocukların Öz Bakım Becerilerinin Veli Görüşlerine Göre İncelenmesi (Uşak İli Örneği)

Yıl 2013, Cilt: 6 Sayı: 4, - , 04.06.2013

Öz

Bu araştırmada, okul öncesi eğitime 5-6 yaşındada başlayan çocuklar ile 3-4 yaşında başlayan çocukların öz bakım becerileri arasında anlamlı bir farklılığın olup olmadığı veli görüşlerine göre incelenmiştir. Araştırmanın örneklemini 2010-2011 öğretim yılında Uşak ili Merkezinde ve Eşme ilçesindeki MEB’e bağlı 11 ilköğretim okulunun anasınıfında 5-6 yaş grubu 153 öğrencinin anne-babaları ve en az 2 yıl okul öncesi eğitimi alan 5-6 yaş grubu 100 öğrencinin anne-babaları ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada çocukların öz bakım beceri düzeylerini belirlemek için “ Okul Öncesi Öz Bakım Becerileri Ölçeği” kullanılmıştır. Veri toplama aracı ile elde edilen veriler SPSS 19 paket programına aktarılarak bağımsız örneklem grubu t testi (independent samples t test) ve güvenirlik analizine (cronbach alpha) tabi tutulmuştur. Araştırma sonucuna göre, okul öncesi eğitime 5-6 yaşında başlayan çocuklar ile 3-4 yaşında başlayan çocukların yemek yeme, kendini tehlikelerden koruma, tuvalet alışkanlığı, giyinme soyunma, temizlik ve tertip-düzen ile ilgili öz bakım becerilerini kazanma düzeyleri okul öncesi eğitime 3-4 yaşında başlayan çocukların lehine çıkmıştır. Sonuç olarak, okul öncesi eğitime 3-4 yaşında başlayan öğrencilerin öz bakım beceri düzeylerinin okul öncesi eğitime 5-6 yaşında başlayan öğrencilerin öz bakım beceri düzeylerinden daha gelişmiş olduğu, çocukların öz bakım beceri düzeylerinin okul öncesi eğitime başlama yaşı ile ilişkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Akar, S. (2006). “Özel ve Resmi Okul Öncesi Eğitim Kurumlarına Devam Eden Dört -Altı Yaş Grubu Çocuklarının Beslenme Alışkanlıklarının Karşılaştırılması”, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Akyüz, Y. (1996). Anaokullarının Türkiye’de kuruluş ve gelişim tarihçesi. Millî Eğitim Dergisi, sayı:132.
  • Aydın, H.B. ve Aydın, O. (1999). Okul öncesi çocuğunun gelişim özellikleri. Marmara Üniversitesi Anaokulu/Anasınıfı Öğretmeni El Kitabı İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Aydın, O. (2005). Okul Öncesi Dönem Çocuğunun Gelişim Özellikleri. Erken Çocuklukta Gelişim ve Eğitimde Yeni Yaklaşımlar, Derl.:Müzeyyen Sevinç İstanbul: Morpa Yayınları.
  • Baltaş, A. (2004). Ana-Baba Okulu (11.Basım). İstanbul: Remzi Kitabevi
  • Başal, H. A. (2005). Okul öncesi eğitim. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları
  • Başaran, İ.E. (1982). Eğitim psikolojisi. Ankara: Emel Matbaacılık
  • Bayhan, S.P. ve Artan, İ. (2005). Çocuk Gelişimi ve Eğitimi, İstanbul: Morpa Yayınları.
  • Bender, M., Valletutti, P.J., Baglin, C.A. (1996). “A Functional curriculum for teaching students with disabilities” self-care, motor skills, household management and living skills, Volume 1, third edition Austin: Texas.
  • Darıca, N. (2002). Okul Öncesi Eğitimcileri İçin Etkinlik Örnekleri Kılavuz Kitap. İstanbul: Koza Yayınları
  • Demiriz, S. ve Dinçer, Ç.(2000). “Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Öz Bakım Becerilerinin Annelerinin Çalışıp Çalışmama Durumlarına Göre İncelenmesi”. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,s.19.
  • Demiriz, S. ve Dinçer, Ç. (2001). 5-6 Yaş Çocuklarının Öz Bakım Becerilerinin Cinsiyet ve Okul Öncesi Eğitim Alma Durumlarına Göre İncelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, s.1
  • Dere, H. ve Poyraz, H. (2001). Okul Öncesi Eğitimin İlke ve Yöntemleri. Ankara: Ana Yayıncılık.
  • Dinç, B. (2002). “Okul Öncesi Eğitimin 4–5 Yaş Çocuğunun Sosyal Gelişimine Etkileri Konusunda Öğretmen Görüşleri”, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir.
  • Einon, D. (1998). “Guide to Learning Early” Münich Deutschland
  • Ensari, B. (1997). “Okul Öncesi Eğitimi ve Araç-Gereçleri”, Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Erden, M. ve Akman, V. (1997). Eğitim psikolojisi gelişim öğrenme öğretme. İstanbul: Arkadaş Yayınevi
  • Fidan, N. ve Erden, M. (1993). Eğitime giriş. Ankara: Meteksan A.Ş.Yayınları. Gazezoğlu, Ö. (2007). “Okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 6 yaş çocuklarına öz bakım becerilerinin kazandırılmasında oyun yoluyla öğretimin etkisi”, Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
  • Geiger, B., Artz, L, Petri, C., Winnail, Mason, W. (2000). “Fun with handwashing education”, ERIC: ED4447335.
  • Gönen, M. (1990). Çocuğun gelişmesinde okul öncesi eğitimin önemi Okul Öncesi Eğitim Dergisi, 39.
  • Güneyli, U. (1988). 4-6 Yaş Grubu Çocuklarında Beslenme Alışkanlıkları ve Bunu Etkileyen Etmenler Konusunda Bir Araştırma. Beslenme ve Diyet Dergisi, 17.
  • Karasar, N. (2002). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Katz, L.G. (1999). “Another look at what young children should be Learning”, Databases/ERIC: ED453980.
  • Kingston, E. (1995). “Developing a program to improve toileting skills of prekindergarten handicapped students in a suburban elementary school”, ERIC: ED385113.
  • Konya, S. (2007). “Kubaşık öğrenme etkinliklerinin beş yaş grubu öğrencilerinin
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Murat Başar Bu kişi benim

Mustafa Yalçın Ayşe Özdemir Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 4 Haziran 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 6 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Başar, M., & Özdemir, M. Y. A. (2013). Okul Öncesi Eğitime 5-6 Yaşında Başlayan Çocuklar İle 3-4 Yaşında Başlayan Çocukların Öz Bakım Becerilerinin Veli Görüşlerine Göre İncelenmesi (Uşak İli Örneği). Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(4). https://doi.org/10.12780/UUSBD204

Adres: Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Telefon: 0276 221 21 60 Faks :0276 221 21 61
E-posta: sosyaldergi@usak.edu.tr