The purpose of this study is determining the views of the Curriculum and Instruction Department’s instructors and experts formed the taxonomies about the classification of cognitive Revised Bloom, SOLO, Fink and Dettmer taxonomies. Both quantitative and qualitative data collection tools are used in the study. The model is scan (single scan) model for Quantitative research, it has descriptive attribute. On the other hand, the study is designed as case study using a single case approach for qualitative research. The research data were collected through interviews and questionnaires. The study was carried out together with academics from different countries. It was tried to reach to the scholars engaged in academic work in this area in electronic form. The number of scholars that can be accessed electronically is 715. E-mail addresses of academics were reached by examining the web pages of 44 countries and the prepared scale has been sent to these academics between January and April 2012. However, 103 scholars from 27 countries were participated in the study as volunteer. In this case, the reachable sample of study was composed of 103 units and accessible sampling method was used. Because the working group was from volunteers, Sample’s representation of universe is limited. Also in this study, interviews were conducted with the founders of taxonomies Anderson, Biggs, Fink and Dettmer in January-February 2012 period. Some attention-grabbing findings as follows: academics defended that different taxonomies should be used in different areas; Fink and Dettmer stated that their taxonomies aren’t recognized and mostly original or revised Bloom taxonomies are widely used in their countries.
Classification of Targets Revised Bloom Taxonomy SOLO Taxonomy Fink Taxonomy Dettmer Taxonomy P
Araştırmanın amacı, bilişsel alan sınıflamasında Yenilenmiş Bloom, SOLO, Fink ve Dettmer taksonomileri hakkında Eğitim Programları ve Öğretim Anabilim Dalı öğretim elamanlarının ve taksonomileri oluşturan uzmanların görüşlerinin belirlenmesidir. Çalışmada hem nicel hem de nitel veri toplama araçları kullanılmıştır. Nicel boyutunda araştırma, tarama (tekil tarama) modelinde olup, betimsel nitelik taşımaktadır. Diğer taraftan nitel boyutunda ise araştırma, durum çalışmasının tek durum yaklaşımı kullanılarak desenlenmiştir. Araştırmada veriler ölçek ve görüşme yolu ile toplanmıştır. Çalışma farklı ülkelerdeki akademisyenler ile yürütülmüştür. Bu alanda akademik çalışma yapan akademisyenlere elektronik ortamda ulaşılmaya çalışılmıştır. Elektronik ortamda ulaşılabilinen akademisyen sayısı 715’dir. 44 ülke üniversitelerinin web sayfaları incelenerek akademisyenlerin e-posta adreslerine ulaşılmış ve bu akademisyenlere Ocak-Nisan 2012 tarihleri arasında hazırlanan ölçek gönderilmiştir. Ancak çalışmaya 27 ülkeden 103 akademisyen gönüllü olarak katılmışlardır. Bu durumda çalışmanın ulaşılabilir örneklemi 103 birimden oluşmuş olup, ulaşılabilir örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Çalışma grubu, çalışmaya gönüllü katılanlardan oluştuğundan örneklemin evreni temsili sınırlı kalmıştır. Ayrıca çalışmada taksonomilerin kurucuları olan Anderson, Biggs, Fink ve Dettmer ile Ocak-Şubat 2012 tarihleri arasında görüşme yapılmıştır. Dikkat çeken bazı bulgular şunlardır: Akademisyenler farklı alanlarda farklı taksonomilerin kullanılması gerektiğini savunmuşlar; Fink ve Dettmer taksonomilerin ülkelerinde tanınmadığını belirtmişler; çoğunlukla orijinal Bloom ya da yenilenmiş Bloom taksonominin ülkelerinde yaygın olarak kullanıldığını dile getirmişlerdir.
Yenilenmiş Bloom Taksonomi SOLO Taksonomi Fink Taksonomi Dettmer Taksonomi Program Geliştirme. Hedeflerin Sınıflandırılması
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 2 Haziran 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 6 Sayı: 2 |
Adres: Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Telefon: 0276 221 21 60 Faks :0276 221 21 61
E-posta: sosyaldergi@usak.edu.tr