This research examined the relationship betweeen teacher motivation and their perceptions of spiritual leadership and to what extent spiritual leadership perceptions predicted teachers’ motivation. Descriptive scanning model was used in this study. The sample of the study consisted of the 252 teachers who worked in primary and secondary schools of Şehitkâmil Province, Gaziantep in 2010-2011 academic year. The data in the study was obtained by “Spiritual Leadership” questionnaire composed by Fry (2007) and translated into Turkish by Kurtar (2009)“, and Organizational Motivation” questionnaire composed by Kocabaş and Karaköse (2006). Correlation analysis technique was applied to identify the relationship between the variables. Regression analysis technique was applied to determine the effect of the independent variables on the dependent variable. According to the study results the relationship between teachers’ motivation and their spiritual leadership perceptions is meaningful, positive and at a high level. Also the results revealed that the factors in the spiritual leadership questionnaire predict 52% of teacher motivation. According to the regression analysis results “vision”, “altruism” and “spiritual living” are important predictive variables.
Araştırmanın amacı öğretmenlerin motivasyonları ile ruhsal liderlik algıları arasındaki ilişkiyi belirlemek ve ruhsal liderlik algısının motivasyonu yordama gücünü tespit etmektir. Araştırma ilişkisel tarama modelinde betimsel bir çalışmadır. Araştırmanın örneklemini 2010-2011 eğitim-öğretim yılında Gaziantep ili Şehitkâmil ilçesindeki ilköğretim ve ortaöğretim okullarında görev yapmakta olan 252 öğretmen oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak Fry (2007) tarafından geliştirilmiş olan ve Kurtar (2009) tarafından Türkçeye uyarlanan “Ruhsal Liderlik Ölçeği” ve Kocabaş & Karaköse (2006) tarafından geliştirilen “Örgütsel Motivasyon Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde değişkenler arasındaki ilişkileri belirlemek amacıyla korelasyon analizi, bağımsız değişkenlerinin bağımlı değişken üzerindeki etkisini belirlemek amacıyla regresyon analizi tekniği kullanılmıştır. Öğretmenlerin motivasyonları ile ruhsal liderlik algıları arasında yüksek düzeyde pozitif ve anlamlı bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Ruhsal liderlik ölçeği alt boyutlarındaki değişkenlerle birlikte öğretmenin motivasyonundaki toplam varyansın %52’ini açıklamaktadır. Regresyon analizi sonucuna göre öğretmenin motivasyonu üzerinde ‘vizyon’, ‘özveri’ ve ‘ruhsal yaşam’ değişkenlerinin önemli bir yordayıcı olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 6 Sayı: 1 |
Adres: Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Telefon: 0276 221 21 60 Faks :0276 221 21 61
E-posta: sosyaldergi@usak.edu.tr