In order for children’s literature texts to be properly understood in Turkish classes and in order for aesthetic codes to be correctly understood; it is essential to conduct high quality reading and comprehension sessions. However, in the sessions concerning the meanings of texts used in these lessons, it is seen that teachers have very strict and fixed boundaries, drawn in context with the book’s view, which prevents the multiple meanings of the text to be understood. Fatih Erdoğan is one of the most significant names of contemporary children’s literature. In this work of “The Story Book without a Prince”, which is also found in Erdoğan’s 6th Grade Turkish lesson textbook, a reader centered approach has been taken and attempt has been made to use decoding techniques of reception aesthetics in order to make it more meaningful. Children’s literary works are usually perceived as text with basic meanings. However, the interpretation efforts for a work that is perceived as basic, actually signifies the depth of the meaning, which is prevalently contained in these works. This and similar work will undoubtedly show new points of views and interpretation opportunities not only to teachers who teach Turkish lessons and to authors of Turkish lesson textbooks, but also to literature readers of all ages.
Children’s Literature Reception Aesthetics Archetype Theory Consumption Society
Türkçe derslerinde kullanılan çocuk edebiyatı metinlerinin doğru anlaşılması ve metne ait estetik kodların doğru çözümlenmesi için nitelikli okuma anlama çalışmalarının yapılması gereklidir. Oysa derslerde kullanılan metinlerin anlamına ilişkin yapılan çalışmalarda öğretmenlerin ya da kitabın bakış açısı ile keskin ve değişmez sınırlar çizilmesi, edebi metnin çok anlamlılığının keşfedilmesini engelleyen önemli bir etken olarak karşımıza çıkmaktadır. Fatih Erdoğan, son dönem çocuk edebiyatının önemli isimlerinden biridir. Bu çalışmada Erdoğan’ın 6. Sınıf Türkçe ders kitabında var olan “Prensi Olmayan Masal Kitabı” adlı eseri okur merkezli bir bakış açısıyla ele alınmış ve alımlama estetiğinin kod çözme teknikleri ile anlamlandırılmaya çalışılmıştır. Çocuk edebiyatı eserleri, genellikle basit anlamlı metinler olarak algılanmaktadır. Oysa basit gibi görülen bir esere ilişkin bu türden yapılacak yorumlama çalışmaları, bu eserlerin aslında ne kadar derin anlamlar içerdiğinin ortaya koyulması bakımından önemlidir. Bu ve buna benzer çalışmaların yalnızca Türkçe dersi veren öğretmenlere ve Türkçe ders kitabı yazarlarına değil; aynı zamanda her yaştan edebiyat okuruna da yeni bakış açılarının ve yorumlama olanaklarının yollarını göstereceği kuşkusuzdur.
Çocuk Edebiyatı Alımlama Estetiği Arketip Teorisi Tüketim Toplumu
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ağustos 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 7 Sayı: 4 |
Adres: Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Telefon: 0276 221 21 60 Faks :0276 221 21 61
E-posta: sosyaldergi@usak.edu.tr