BibTex RIS Kaynak Göster

Advertising Regulations for Children in European Union and Turkey

Yıl 2015, Cilt: 8 Sayı: 1, 285 - 310, 20.02.2015

Öz

Due to increasing of  production, diversification of  product,  the spread of  the  competition between the  sectors and making themselves feel of the innovative approaches  in almost every fıelds, manufacturers  have become giving more importance to  advertising and promotion. In this case, the diversification of advertising, the professionalization of advertising contents, the growing and developing of the  advertising as a sector  formed an advertising market which has involving all  parts of society. New sensitivities are born on advertising, and codes of ethics, legal regulations are made. Individual or corporate initiatives are activated not to abuse the confidence and the need of consumers. Consumer identity is a common identity except the human identity and the children are the most passive and open to abuse mass among people that carry these identities. To protect the children from the advertising and the negative messages of the advertising arrangements is an obligatory. In this study, the advertising regulations for children in European Union and Turkey will be examined.

Kaynakça

  • “Chart of signatures and ratifications – Concil of Europe”, http://conventions.coe.int/Treaty/Commun/ChercheSig.asp?NT=132&CM=1&DF=&CL=ENG (Erişim tarihi: 10.06.2014 ).
  • “Çocuk Programları ve Programlarda Yayımlanan Reklamların İçerik Analizi Araştırması”, T.C. Başbakanlık Aile ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürlüğü, İstanbul, 2008, http://www.ailetoplum.gov.tr/upload/athgm.gov.tr/mce/eskisite/files/rapor_tum1.pdf ( Erişim Tarihi: 10:10:2013 ).
  • /13/EU sayılı Görsel İşitsel Medya Hizmetleri Yönergesi, https://www.rtuk.org.tr/sayfalar/IcerikGoster.aspx?icerik_id=0287c6b5-32f9-47b8-87be-2c8c9c14cd70 , (Erişim Tarihi: 10.06.2014).
  • Sayılı Radyo ve Televizyonların Kuruluş ve Yayın Hizmetleri Hakkında Kanun, https://www.rtuk.org.tr/sayfalar/IcerikGoster.aspx?icerik_id=6ac52c35-c1e4-4c7f-9768-53b851dd1cae , (Erişim Tarihi: 10.06.2014).
  • Sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun, http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2013/11/20131128-1.htm , (Erişim Tarihi: 10.06.2014).
  • ARSLAN, Ali , “Bir Sosyolojik Olgu Olarak Televizyon”, International Journal of Human Sciences, Vol.1, No:1, 2004, http://www.j-humansciences.com/ojs/index. php/IJHS/article/view/163, (Erişim tarih,: 10.10.2013)
  • Avrupa Sınır Ötesi Televizyon Sözleşmesi, https://www.rtuk.org.tr/sayfalar/IcerikGoster.aspx?icerik_id=0287c6b5-32f9-47b8-87be-2c8c9c14cd70 ,(Erişim Tarihi: 10:10:2014 ).
  • AVŞAR, Zakir, ELDEN, Müge, ÇAYDERE, Osman, BAKIR, Uğur, Reklam ve Hukuksal Düzenlemeler, Geçit Kitabevi, İstanbul, Ekim 2011.
  • BABAOĞUL, Müberra, ŞENER, Arzu, Tüketici Yazıları (I), H.Ü. Basımevi, Ankara, 2007.
  • BABAOĞUL, Müberra, ŞENER, Arzu, Tüketici Yazıları (II), Hacettepe Üniversitesi TÜPADEM, http://www.tupadem.hacettepe.edu.tr/tuketici_yazilari2.pdf, (Erişim Tarihi: 10:10.2013).
  • ÇAKIR, Vedat, “Avrupa Birliği’ne Uyum Sürecinde Türkiye’de Televizyon Reklamlarına Yönelik Düzenlemeler”, Selçuk İletişim Dergisi, Sayı:5, 2007.
  • ÇAPLI, Bülent, Medya ve Etik, İmge Kitabevi, 1. Baskı, Ekim 2002.
  • ELDEN, Müge, ULUKÖK, Özkan, “Çocuklara Yönelik Reklamlarda Denetim ve Etik”, Küresel İletişim Dergisi, Sayı:2, Güz 2006, http://globalmediajournaltr.yeditepe.edu.tr/hakemli%20yazilar%20pdf/11M%C3%BCge%20ELDEN%20ve%20%C3%96zkan%20ULUK%C3%96K.pdf , ( Erişim Tarihi: 10.10.2013).
  • ERTUNÇ, Filiz, Çocuk Dünyasında Reklamın Rolü: Televizyon Reklamlarında Çocuklara Yönelik Düzenlemeler, Radyo ve Televizyon Üst Kurulu Uzmanlık Tezi, Ankara, Ekim 2011.
  • ICC Cosolidated Code of Advertising and Marketting Communication Practise, http://www.iccwbo.org/advocacy-codes-and-rules/document-centre/2011/advertising-and-marketing-communication-practice-%28consolidated-icc-code%29/ (Erişim Tarihi: 10.10.2013).
  • İÇEL, Kayıhan, ÜNVER, Yener, Kitle İletişim Hukuku, Beta Yayınları, 9. Bası, İstanbul 2012.
  • KARACA, Yusuf, PEKYAMAN, Asuman, GÜNEY, Hatice “Ebeveynlerin Televizyon Reklam İçeriklerinin Çocuklar Üzerindeki Etkilerini Etik Açıdan Algılamalarına Yönelik Bir Araştırma” http://www.aku.edu.tr/aku/dosyayonetimi/sosyalbilens/dergi/IX2/14YKaraca.pdf, ( Erişim tarihi: 10.10.2013 ).
  • MUTLU, Erol, İletişim Sözlüğü, Ayraç Kitap+Evi, 5. Basım, Ağustos 2008.
  • ÖZEL, Rukiye, “Reklamların Çocuklar Üzerindeki Olumlu Olumsuz Etkileri”, Eğitişim Dergisi, Sayı:33, Ocak 2012, http://www.egitisim.gen.tr/site/arsiv/73-33/665-reklamlarin-cocuklar-uzerindeki-etkisi.html , (Erişim 10.10.2013).
  • Ticari Reklam ve İlanlara İlişkin İlkeler ve Uygulama Esaslarına Dair Yönetmelik, http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2003/06/20030614.htm , (Erişim Tarihi: 10.06.2014 ).
  • TOKGÖZ, Oya, Televizyon Reklamlarının Anne – Çocuk İkilisine Etkileri, Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları / 501, Ankara, 1982.
  • Yayın Hizmeti Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik, http://www.mevzuat.gov.tr/Metin.Aspx?MevzuatKod=7.5.15508&sourceXmlSearch=&MevzuatIlişki=0 , (Erişim Tarihi: 10.06.2014 ).
  • YILMAZ, Ayhan, Reklamcılık, TC Anadolu Üniversitesi Yayını No: 2652, 2012.

Avrupa Birliği ve Türkiye’de Çocuklara Yönelik Reklam Düzenlemeleri

Yıl 2015, Cilt: 8 Sayı: 1, 285 - 310, 20.02.2015

Öz

Üretimin artması, ürün çeşitlenmesi, sektörler arasında rekabetin yaygınlaşması, inovatif yaklaşımların hemen her alanda kendisini hissettirmesi üreticilerin reklama, tanıtıma önem vermelerini, sıklıkla  başvurmalarını ve bu durum da reklam mecralarının çeşitlenmesi, reklam içeriklerinin profesyonelleşmesi, reklamcılığın sektör olarak büyümesi ve gelişmesi, toplumun bütün kesimlerini içine alan bir reklam piyasasını beraberinde getirmiştir. Her bakımdan gelişen, çeşitlenen reklam konusunda sürekli yeni hassasiyet alanları doğmakta, etik kodlar, hukuki düzenlemeler üretilmektedir. Tüketicilerin bilgi eksikliğini, güvenini, o ürüne olan ihtiyacını suistimal ettirmemek için bireysel veya kurumsal inisiyatifler devreye girmektedir. Tüketici  kimliği, kuşkusuz ki, bütün insanların insan kimliklerinin dışında taşıdıkları bir diğer ortak kimliktir ve kimliği taşıyanlar arasında en edilgen ve suistimale açık kitle olarak çocuklar karşımıza çıkmaktadır. Çocukların reklamlardan ve reklamlarda verilen tüm olumsuz mesajlardan korunabilmesi için yasal düzenlemelerin yapılması şarttır. Bu çalışmada Avrupa Birliği ve Türkiye’de çocuklara yönelik reklam düzenlemeleri incelenecektir.

Kaynakça

  • “Chart of signatures and ratifications – Concil of Europe”, http://conventions.coe.int/Treaty/Commun/ChercheSig.asp?NT=132&CM=1&DF=&CL=ENG (Erişim tarihi: 10.06.2014 ).
  • “Çocuk Programları ve Programlarda Yayımlanan Reklamların İçerik Analizi Araştırması”, T.C. Başbakanlık Aile ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürlüğü, İstanbul, 2008, http://www.ailetoplum.gov.tr/upload/athgm.gov.tr/mce/eskisite/files/rapor_tum1.pdf ( Erişim Tarihi: 10:10:2013 ).
  • /13/EU sayılı Görsel İşitsel Medya Hizmetleri Yönergesi, https://www.rtuk.org.tr/sayfalar/IcerikGoster.aspx?icerik_id=0287c6b5-32f9-47b8-87be-2c8c9c14cd70 , (Erişim Tarihi: 10.06.2014).
  • Sayılı Radyo ve Televizyonların Kuruluş ve Yayın Hizmetleri Hakkında Kanun, https://www.rtuk.org.tr/sayfalar/IcerikGoster.aspx?icerik_id=6ac52c35-c1e4-4c7f-9768-53b851dd1cae , (Erişim Tarihi: 10.06.2014).
  • Sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun, http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2013/11/20131128-1.htm , (Erişim Tarihi: 10.06.2014).
  • ARSLAN, Ali , “Bir Sosyolojik Olgu Olarak Televizyon”, International Journal of Human Sciences, Vol.1, No:1, 2004, http://www.j-humansciences.com/ojs/index. php/IJHS/article/view/163, (Erişim tarih,: 10.10.2013)
  • Avrupa Sınır Ötesi Televizyon Sözleşmesi, https://www.rtuk.org.tr/sayfalar/IcerikGoster.aspx?icerik_id=0287c6b5-32f9-47b8-87be-2c8c9c14cd70 ,(Erişim Tarihi: 10:10:2014 ).
  • AVŞAR, Zakir, ELDEN, Müge, ÇAYDERE, Osman, BAKIR, Uğur, Reklam ve Hukuksal Düzenlemeler, Geçit Kitabevi, İstanbul, Ekim 2011.
  • BABAOĞUL, Müberra, ŞENER, Arzu, Tüketici Yazıları (I), H.Ü. Basımevi, Ankara, 2007.
  • BABAOĞUL, Müberra, ŞENER, Arzu, Tüketici Yazıları (II), Hacettepe Üniversitesi TÜPADEM, http://www.tupadem.hacettepe.edu.tr/tuketici_yazilari2.pdf, (Erişim Tarihi: 10:10.2013).
  • ÇAKIR, Vedat, “Avrupa Birliği’ne Uyum Sürecinde Türkiye’de Televizyon Reklamlarına Yönelik Düzenlemeler”, Selçuk İletişim Dergisi, Sayı:5, 2007.
  • ÇAPLI, Bülent, Medya ve Etik, İmge Kitabevi, 1. Baskı, Ekim 2002.
  • ELDEN, Müge, ULUKÖK, Özkan, “Çocuklara Yönelik Reklamlarda Denetim ve Etik”, Küresel İletişim Dergisi, Sayı:2, Güz 2006, http://globalmediajournaltr.yeditepe.edu.tr/hakemli%20yazilar%20pdf/11M%C3%BCge%20ELDEN%20ve%20%C3%96zkan%20ULUK%C3%96K.pdf , ( Erişim Tarihi: 10.10.2013).
  • ERTUNÇ, Filiz, Çocuk Dünyasında Reklamın Rolü: Televizyon Reklamlarında Çocuklara Yönelik Düzenlemeler, Radyo ve Televizyon Üst Kurulu Uzmanlık Tezi, Ankara, Ekim 2011.
  • ICC Cosolidated Code of Advertising and Marketting Communication Practise, http://www.iccwbo.org/advocacy-codes-and-rules/document-centre/2011/advertising-and-marketing-communication-practice-%28consolidated-icc-code%29/ (Erişim Tarihi: 10.10.2013).
  • İÇEL, Kayıhan, ÜNVER, Yener, Kitle İletişim Hukuku, Beta Yayınları, 9. Bası, İstanbul 2012.
  • KARACA, Yusuf, PEKYAMAN, Asuman, GÜNEY, Hatice “Ebeveynlerin Televizyon Reklam İçeriklerinin Çocuklar Üzerindeki Etkilerini Etik Açıdan Algılamalarına Yönelik Bir Araştırma” http://www.aku.edu.tr/aku/dosyayonetimi/sosyalbilens/dergi/IX2/14YKaraca.pdf, ( Erişim tarihi: 10.10.2013 ).
  • MUTLU, Erol, İletişim Sözlüğü, Ayraç Kitap+Evi, 5. Basım, Ağustos 2008.
  • ÖZEL, Rukiye, “Reklamların Çocuklar Üzerindeki Olumlu Olumsuz Etkileri”, Eğitişim Dergisi, Sayı:33, Ocak 2012, http://www.egitisim.gen.tr/site/arsiv/73-33/665-reklamlarin-cocuklar-uzerindeki-etkisi.html , (Erişim 10.10.2013).
  • Ticari Reklam ve İlanlara İlişkin İlkeler ve Uygulama Esaslarına Dair Yönetmelik, http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2003/06/20030614.htm , (Erişim Tarihi: 10.06.2014 ).
  • TOKGÖZ, Oya, Televizyon Reklamlarının Anne – Çocuk İkilisine Etkileri, Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları / 501, Ankara, 1982.
  • Yayın Hizmeti Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik, http://www.mevzuat.gov.tr/Metin.Aspx?MevzuatKod=7.5.15508&sourceXmlSearch=&MevzuatIlişki=0 , (Erişim Tarihi: 10.06.2014 ).
  • YILMAZ, Ayhan, Reklamcılık, TC Anadolu Üniversitesi Yayını No: 2652, 2012.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Zakir Avşar Bu kişi benim

İşıl Özenirler Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 20 Şubat 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Avşar, Z., & Özenirler, İ. (2015). Avrupa Birliği ve Türkiye’de Çocuklara Yönelik Reklam Düzenlemeleri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(1), 285-310. https://doi.org/10.12780/uusbd.01944

Adres: Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Telefon: 0276 221 21 60 Faks :0276 221 21 61
E-posta: sosyaldergi@usak.edu.tr