BibTex RIS Kaynak Göster

To Analyze the Attitudes of Primary School Teachers and Pre-service Primary School Teachers Towards Inclusive Education

Yıl 2015, Cilt: 8 Sayı: 3, 53 - 64, 29.06.2015

Öz

The aim of this study is to determine the attitudes of primary school teachers and pre-service primary school teachers towards inclusive education. In this study, descriptive method was used for the determination of opinion. The sample of study includes 200 primary school teachers who are working in Ereğli and Alaplı, Zonguldak and 195 pre-service primary school teachers who are study at Bülent Ecevit University. And in the quantitative part of the research “ Scale Of Views related with Inclusion” is used. This scale is developed by Antonak and Larivve (1995). And it is adapted in Turkish by Kırcaali-İftar. The quantitative analysis results showed that there are no differences between the attitudes of primary school teachers towards inclusive education. It is determined that primary school teachers and pre-service primary school teachers have positive attitudes towards inclusive education. Besides, attitudes towards inclusive education depends Professional experience. Teachers who are in the very first ten years in their profession have more positive attitudes when they are compared with teachers who era working over ten years. But it is revealed that attitudes towards inclusive education don’t depend on gender.

Kaynakça

  • ANTONAK, R. F., ve LARRIVEE, B. (1995). Psychometric Analysis and Revision Of The Opinions Relative To Mainstreaming Scale, Exceptional Children, 6 (2).
  • AVRAMİDİS, E. ve BRAHM N. (2002). Teachers' Attitudes Towards İntegration / İnclusion: A Review Of The Literature, Eur. J. of Special Needs Education, Vol. 17 (2), 129–147.
  • BATU, S. (1998). Özel Gereksinimli Öğrencilerin Kaynaştırıldığı Bir Kız Meslek Lisesindeki Öğretmenlerin Kaynaştırmaya İlişkin Görüş ve Önerileri. Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • BİLEN, E. (2007). Sınıf Öğretmenlerinin Kaynaştırma Uygulamalarında Karşılaştıkları Sorunlara İlişkin Görüşleri ve Çözüm Önerileri, Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • ÇUHADAR, Y. (2006). İlköğretim Okulu 1-5. Sınıflarda Kaynaştırma Eğitimine Tabi Olan Çocuklar İçin Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı Hazırlanması, Uygulanması, İzlenmesi ve Değerlendirilmesi İle İlgili Olarak Sınıf Öğretmenlerinin ve Yöneticilerin Görüşlerinin Belirlenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Zonguldak.
  • DİE (2009). Türkiye Özürlüler Araştırması 2002, Devlet İstatistik Enstitüsü Matbaası, Baskı 2, Ankara.
  • GÖZÜN, Ö. ve NERMİN Y. (2004). İlköğretim Müfettişlerinin Kaynaştırma Uygulamasına İlişkin Görüş ve Önerileri, Özel Eğitim Dergisi, 5(2), 79-88.
  • GRİFFİN, N. E. (2008). Elementary Teachers’ Perceptions and Attitudes Toward The Inclusıon of Englihs Language Learners In Mainstream Classrooms, Doktora tezi, Tennessee State University College of Education, Tennessee.
  • KARASAR, N.(2006). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
  • KARGIN, T.; GÜLDENOĞLU, B. ve ŞAHİN, F., (2010). Genel Eğitim Sınıflarındaki Özel Gereksinimli Öğrenciler için Yapılması Gereken Uyarlamalara İlişkin Sınıf Öğretmenlerinin Görüşlerinin İncelenmesi”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 10(4), 2431-2464
  • KUZU, S. (2011). Öğretmen Adaylarının Kaynaştırma Eğitimine Yönelik Tutumları ve Öz Duyarlılık Düzeylerinin Karşılaştırılması, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • MEB (2010). Okullarımızda Neden Niçin Nasıl Kaynaştırma-Yönetici, Öğretmen Ve Aile Kılavuzu, Aygül Ofset, Ankara.
  • ÖZBABA, N. (2000). Okul Öncesi Eğitimcilerin Ve Ailelerin Özel Eğitime Muhtaç Çocuklar İle Normal Çocukların Entegrasyonuna Karşı Tutumları, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • SAİDOĞLU, Ö. (2011). Sınıf Öğretmenlerinin Kaynaştırmaya İlişkin Sorunları, Beklentileri ve Önerilerine Yönelik Nitel Bir Araştırma, Doktora tezi, Uludağ Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bursa.
  • VARLIER, G. (2004). Okul öncesi eğitim öğretmenlerinin kaynaştırmaya ilişkin görüşleri. Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir
  • YEKELER, B. (2005). Sınıf Öğretmenlerinin Kaynaştırma Eğitimine Yönelik Tutumlarının Bazı Psiko Sosyal Değişkenler Açsından İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sivas.

Sınıf Öğretmenlerinin ve Sınıf Öğretmeni Adaylarının Kaynaştırma Eğitimine İlişkin Tutumlarının İncelenmesi

Yıl 2015, Cilt: 8 Sayı: 3, 53 - 64, 29.06.2015

Öz

Bu araştırmanın amacı, ilkokul sınıf öğretmenlerinin ve sınıf öğretmeni adaylarının kaynaştırma eğitimine karşı olan görüşlerinin belirlenmesidir. Araştırmada görüşlerin belirlenmesi için betimsel yöntem kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2012-2013 eğitim-öğretim yılında Zonguldak İli Alaplı ve Ereğli İlçelerinde görev yapmakta olan 200 sınıf öğretmeni ile Bülent Ecevit Üniversitesi Ereğli Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği A.B.D’ında eğitim görmekte olan 195 sınıf öğretmeni adayı oluşturmaktadır. Araştırmanın nicel kısmında ise Antonak ve Larivee  (1995) tarafından geliştirilen, Kırcaali-İftar tarafından Türkçeye uyarlanan “Kaynaştırmaya İlişkin Görüşler Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre; sınıf öğretmenleri ve sınıf öğretmeni adaylarının kaynaştırma eğitimine karşı olan görüşleri arasında her hangi farka rastlanmamıştır. Sınıf öğretmenleri ve sınıf öğretmenleri adayları kaynaştırma eğitimine karşı olumlu görüşe sahip olduğu belirlenmiştir. Bunun yanında sınıf öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimine karşı olan tutumları mesleki kıdemlerine göre değiştiği; mesleğin ilk on yılında bulunan öğretmenlerin, on yıl üstü öğretmenlere göre kaynaştırma eğitimi hakkında daha olumlu görüşe sahip oldukları belirlenmiştir. Sınıf öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimine karşı olan görüşlerinin cinsiyete göre değişmediği belirlenmiştir.

Kaynakça

  • ANTONAK, R. F., ve LARRIVEE, B. (1995). Psychometric Analysis and Revision Of The Opinions Relative To Mainstreaming Scale, Exceptional Children, 6 (2).
  • AVRAMİDİS, E. ve BRAHM N. (2002). Teachers' Attitudes Towards İntegration / İnclusion: A Review Of The Literature, Eur. J. of Special Needs Education, Vol. 17 (2), 129–147.
  • BATU, S. (1998). Özel Gereksinimli Öğrencilerin Kaynaştırıldığı Bir Kız Meslek Lisesindeki Öğretmenlerin Kaynaştırmaya İlişkin Görüş ve Önerileri. Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • BİLEN, E. (2007). Sınıf Öğretmenlerinin Kaynaştırma Uygulamalarında Karşılaştıkları Sorunlara İlişkin Görüşleri ve Çözüm Önerileri, Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • ÇUHADAR, Y. (2006). İlköğretim Okulu 1-5. Sınıflarda Kaynaştırma Eğitimine Tabi Olan Çocuklar İçin Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı Hazırlanması, Uygulanması, İzlenmesi ve Değerlendirilmesi İle İlgili Olarak Sınıf Öğretmenlerinin ve Yöneticilerin Görüşlerinin Belirlenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Zonguldak.
  • DİE (2009). Türkiye Özürlüler Araştırması 2002, Devlet İstatistik Enstitüsü Matbaası, Baskı 2, Ankara.
  • GÖZÜN, Ö. ve NERMİN Y. (2004). İlköğretim Müfettişlerinin Kaynaştırma Uygulamasına İlişkin Görüş ve Önerileri, Özel Eğitim Dergisi, 5(2), 79-88.
  • GRİFFİN, N. E. (2008). Elementary Teachers’ Perceptions and Attitudes Toward The Inclusıon of Englihs Language Learners In Mainstream Classrooms, Doktora tezi, Tennessee State University College of Education, Tennessee.
  • KARASAR, N.(2006). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
  • KARGIN, T.; GÜLDENOĞLU, B. ve ŞAHİN, F., (2010). Genel Eğitim Sınıflarındaki Özel Gereksinimli Öğrenciler için Yapılması Gereken Uyarlamalara İlişkin Sınıf Öğretmenlerinin Görüşlerinin İncelenmesi”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 10(4), 2431-2464
  • KUZU, S. (2011). Öğretmen Adaylarının Kaynaştırma Eğitimine Yönelik Tutumları ve Öz Duyarlılık Düzeylerinin Karşılaştırılması, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • MEB (2010). Okullarımızda Neden Niçin Nasıl Kaynaştırma-Yönetici, Öğretmen Ve Aile Kılavuzu, Aygül Ofset, Ankara.
  • ÖZBABA, N. (2000). Okul Öncesi Eğitimcilerin Ve Ailelerin Özel Eğitime Muhtaç Çocuklar İle Normal Çocukların Entegrasyonuna Karşı Tutumları, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • SAİDOĞLU, Ö. (2011). Sınıf Öğretmenlerinin Kaynaştırmaya İlişkin Sorunları, Beklentileri ve Önerilerine Yönelik Nitel Bir Araştırma, Doktora tezi, Uludağ Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bursa.
  • VARLIER, G. (2004). Okul öncesi eğitim öğretmenlerinin kaynaştırmaya ilişkin görüşleri. Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir
  • YEKELER, B. (2005). Sınıf Öğretmenlerinin Kaynaştırma Eğitimine Yönelik Tutumlarının Bazı Psiko Sosyal Değişkenler Açsından İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sivas.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Bircan Güleryüz Bu kişi benim

Muhammet Özdemir

Yayımlanma Tarihi 29 Haziran 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 8 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Güleryüz, B., & Özdemir, M. (2015). Sınıf Öğretmenlerinin ve Sınıf Öğretmeni Adaylarının Kaynaştırma Eğitimine İlişkin Tutumlarının İncelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(3), 53-64. https://doi.org/10.12780/uusbd.49984

Adres: Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Telefon: 0276 221 21 60 Faks :0276 221 21 61
E-posta: sosyaldergi@usak.edu.tr