The aim of this study is to define the effects of TV series and computer games on the images in the minds of secondary school students and in this context on their perceptions of violence. The research is designed as a qualitative and descriptive study, which is based on to study and to comprehend the social phenomena in their own contexts. Of the purposeful sampling techniques, critical case sampling technique was used in the study. Firstly, with the help of Afyonkarahisar provincial police headquarters, the school which experiences cases of violence the most was identified and taken into the sampling. The sample consists of a total of 91 secondary school students in Afyonkarahisar, Turkey, in 2013, 42 of which are 9th grade, 30 are 10th grade and 19 are 11th grade. Survey method was used to collect data. In order to collect data, students were asked to indicate the TV series and computer games they like and to draw pictures about these. The pictures about the TV series and the computer games were grouped as violence containing and non-violence containing pictures. These pictures were analysed in this framework using descriptive analysis. It was found out that in the pictures containing violence, sharp objects easy to carry, like knives etc., and pistols and dead and injured people were drawn. In addition there were lots of bullets, blood and smoking people in these pictures. In the pictures that don’t contain violence, objects like cigarettes and rosaries cannot be seen.
Secondary School Students; Perception of Violence; TV Series; Computer Games; School Violence
Araştırmanın amacı dizi film ve bilgisayar oyunlarının ortaöğretim öğrencilerinin zihinlerinde nasıl imgeler bıraktığını görebilmek ve buradan yola çıkarak şiddet algıları üzerinde nasıl bir etki yapabileceği hakkında tespitlerde bulunmaktır. Araştırma sosyal olguları bağlı bulundukları çevre içerisinde araştırmayı ve anlamayı esas alan nitel, betimleyici bir araştırma olarak tasarlanmıştır. Araştırmada amaçlı örnekleme tekniklerinden kritik durum örneklemesi kullanılmıştır. İlk olarak, Afyonkarahisar İl Emniyet Müdürlüğü’nün de yardımı ile öğrenciler arasında şiddet olaylarının en fazla yaşandığı okul tespit edilmiş ve daha sonra bu okul örnekleme alınmıştır. Araştırmanın örneklemini 2013 yılında Afyonkarahisar’da bir ortaöğretim kurumunun 9, 10 ve 11. sınıf öğrencilerinden 42’si 9. sınıf, 30’u 10. sınıf ve 19’u 11. sınıf öğrencisi olmak üzere toplam 91 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama yöntemi olarak saha taraması yöntemi kullanılmıştır. Veri toplamak amacıyla öğrencilerden sevdikleri dizi film ve bilgisayar oyunlarını belirtmeleri ve bunlar hakkında resimler çizmeleri istenmiştir. Dizi film ve bilgisayar oyunları şiddet içeren ve içermeyenler olarak gruplanmış ve bu çerçevede ortaöğretim öğrencilerinin dizi filmler ve bilgisayar oyunları ile ilgili çizimleri betimsel analiz yöntemi de kullanılarak analize tabi tutulmuştur. Şiddet içeren resimlerde rahatça taşınabilecek bıçak vb. gibi kesici aletler ve tabancalar çokça çizilmiş, ölü ve yaralı insanlar resmedilmiştir. Bunun yanında çizilen resimlerde bolca kurşun, kan ve sigara içen karakter çizildiği görülmüştür. Sigara ve tespih gibi objeler şiddet içermeyen resimlerde görülmemektedir.
Ortaöğretim Öğrencileri; Şiddet Algısı; Dizi Filmler; Bilgisayar Oyunları; Okul İçi Şiddet
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Eylül 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 8 Sayı: 4 |
Adres: Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Telefon: 0276 221 21 60 Faks :0276 221 21 61
E-posta: sosyaldergi@usak.edu.tr