Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sosyal Bilgiler Dersi Öğretmenlerinin Tarih Konularının Öğretimine İlişkin Değer Kazanımı İle Öğretim Programı Hakkındaki Görüşlerinin Belirlenmesi

Yıl 2015, Cilt: 8 Sayı: 4, 357 - 379, 29.09.2015

Öz

Araştırmanın amacı, sosyal bilgiler dersi kapsamında tarih konularının öğretimine ilişkin öğretmenlerin toplumsal ihtiyaçları karşılama düzeyi/değer kazanımı ile öğretim programı hakkında görüşlerini belirlemektir. Araştırma, nicel ve nitel araştırma yöntemlerinin bir arada kullanıldığı karma yöntem ile gerçekleştirilmiştir. Bu araştırmada değer kazanımı ile öğretim programı boyutları ele alınmıştır Birinci boyutla ilgili ölçekte toplam 10 adet soru yer alırken (Cronbach Alpha=0.87), ikinci boyutla ilgili, ölçekte ise, 7 adet soru yer almaktadır (Cronbach Alpha=0.66). Ayrıca bu boyutlarla ilgili öğretmenler arasından seçilen 16 kişilik bir grupla da yarı yapılandırılmış mülakat yapılmıştır. Araştırmanın evreni, 2014-2015 eğitim öğretim yılında İzmir ilinde 502 devlet ortaokulunda görev yapan 1132 sosyal bilgiler öğretmeni iken örneklemi, 80 okulda görev yapan 303 sosyal bilgiler öğretmenidir. Araştırmada değer eğitimine ilişkin sorulara verilen cevaplarda hizmet içi eğitimlere katılanlar yönünde ve meslek tecrübesi (çalışma yılı) fazla olanlar yönünde anlamlı bir farklılık olduğu belirlenirken mezun oldukları bölüme göre anlamlı bir farklılık olmadığı belirlenmiştir. Öğretim programına ilişkin sorulara verilen cevaplarda ise, öğretmenlerin mezun oldukları bölüme göre anlamlı bir farklılık olduğu belirlenirken hizmet içi kursa katılıp katılmamasına ve mesleki tecrübelerine göre anlamlı bir farklılığın olmadığı belirlenmiştir. Öğretim programıyla ilgili öğretmenler 7. sınıflarda konu bütünlüğünün olmadığı ve konuların çocukların seviyesine uygun olmadığını, 8. sınıflarda ise, mevcut ders saati ile inkılap tarihi konuları yetişmediği için hızlı geçildiğini, genel olarak programın yoğun olmasına karşın ders saatinin yetersiz olduğunu belirtmişlerdir. Buna göre, sosyal bilgiler dersi öğretim programının yeniden gözden geçirilmesi gerekmektedir.

Kaynakça

  • Akşit, İ. (2011). İlköğretimde görev yapan sosyal bilgiler öğretmenlerinin sosyal bilgiler öğretiminde karşılaştıkları sorunlar (Denizli- Erzurum Örneği). Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli. Atbaşı, C. (2007). İlköğretim II. kademe (6. ve 7. sınıfta) sosyal bilgiler dersinin öğretimi ve öğretiminde yaşanan güçlükler (Aksaray örneği). Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya. Başcı, Z. (2012). Beşinci sınıf sosyal bilgiler dersinde değer eğitiminin öğretmen görüşlerine göre incelenmesi (Erzurum örneği). Yayınlanmamış doktora tezi. Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum. Bulut, İ. (2006). Yeni İlköğretim Birinci Kademe Programlarının Uygulamadaki Etkililiğinin Değerlendirilmesi. Yayınlanmamış doktora tezi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ali Ramazan Er Bu kişi benim

Nida Bayındır Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 29 Eylül 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 8 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Er, A. R., & Bayındır, N. (2015). Sosyal Bilgiler Dersi Öğretmenlerinin Tarih Konularının Öğretimine İlişkin Değer Kazanımı İle Öğretim Programı Hakkındaki Görüşlerinin Belirlenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(4), 357-379.

Adres: Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Telefon: 0276 221 21 60 Faks :0276 221 21 61
E-posta: sosyaldergi@usak.edu.tr