Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TV DİZİ/PROGRAMLARINDAKİ ÜRÜN/MARKA YERLEŞTİRME UYGULAMASINA GENÇLERİN BAKIŞ AÇISI: KARABÜK ŞEHİR MERKEZİNDE UYGULAMA

Yıl 2017, Cilt: 10 Sayı: 1, 19 - 53, 10.05.2017

Öz

Günümüzde artan rekabet ortamıyla birlikte reklamcıların tüketicilerin ilgisini çekebilmesi için standart reklam filmleri etkili olamamaktadır. Bununla beraber reklamcılar farklı reklam yolları aramakta ve izleyicinin ürün yerleştirme uygulaması ile ilgisini çekmeye çalışmaktadır. Çünkü artan kanal ve dizi sayısıyla beraber bu sefer de kanal değiştirme (zapping) ile karşılaşılmaktadır. Reklamcılar da bu durumun riskini en aza indirgemek için ürün yerleştirme uygulamasını kullanmaktadırlar. Dolayısıyla bu çalışmada, gençlerin televizyon dizilerinde karşılaştıkları ürün yerleştirmelere karşı ilgileri, satın alma eğilimleri ve markaya ilişkin zihinlerinde oluşturdukları imaj üzerine etkilerini ölçmeye yönelik anket soruları belirlenmiştir. Bu doğrultuda, çalışmanın ana kitlesi genç izleyiciler olarak seçilmiş ve veriler bir sayfalık anket formu düzenlenerek uygulanmıştır. Verilerin analiz edilmesinde yüzde analizi, mertebeli dereceleme yöntemi,0-100 puan ölçeği ve çok faktörlü varyans analizi(MANOVA) kullanılmıştır. Çalışmanın sonuçlarına göre, gençlerin televizyon dizilerinde karşılaştıkları ürün yerleştirmeye ilişkin olumlu etkilendiklerinde, o ürünü satın almaya yönelik eğilimlerinin arttığı ve olumlu bir marka imajı algıladıkları sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Akkan, Erdem(2006), Pazarlama İletişiminde Ürün Yerleştirme Ve Üniversite Öğrencilerinin Ürün Yerleştirmeye İlişkin Tutumlarına Yönelik Bir Araştırma (Yüksek Lisans Tezi), Eskişehir. Avery, R. J. - Ferraro, R (2000), Verisimilitude or Advertising? Brand Appearances on Prime-Time Television, The Journal of Consumer Affairs, Vol. 34, Issue 2 Başgöze, Pınar- Kazancı, Şerife (2014),‚Ürün Yerleştirme ve Reklama İlişkin Tutumların Satın Alma Eğilimi Ve Marka İmajı Üzerine Etkileri‛, H.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt 32, Sayı1 Baxter, S.- Kozary, B. (2010), The Influence of Product Placement Prominence on Consumer Attitudes and Intentions: A Theoretical Framework, Proceedings of the Australian and New Zealand Marketing Academy Conference 2010: Doing More with Less (Canterbury, New Zealand 29 November - 1 December, 2010) Bhatnagar, N.- Aksoy L. & Malkoc S. A. (2004). Embedding brands within media content: The impact of message, media, and consumer characteristics on placement efficiency. in The Psychology of Entertainment Media, L. J. Shrum, ed., Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum, 99-116. Boyraz, Burçe(2014), Türkiye’de Marka Yerleştirme Stratejilerinin Yeni Görünümü: Yalan Dünya Örneği (Yüksek Lisans Tezi), Ankara. Çakır, Vesile- Kınıt, Edanur (2014): ‚Televizyon Dizilerinde Ürün Yerleştirme Ve Sponsorluğun Sonuçları‚ , Global Media Journal, cilt 5, sayı 9 d’Astous, A.- Chartier, F. (1999), ‚How should we plug our brand? A study of factors affecting consumer evaluations and memory of product placements in movies‛. In Y. Evrard, Dunya.com(2016), ‚Türk dizilerinde ilk ürün marka yerleştirme‛, www.dunya.com/dizilere-urun-yerlestirme-trendi-kobilere-simdilik-uzak-gorunuyor-149921h.html (Erişim Tarihi:25.01.2016) Ertaş, A. (2003), ‚Ürün Yerleştirme İçin Yeni Bir Rol‛ MediaCat Dergisi, 11(98) Gerçek, İnci Sena (2013), 2011-2012 Türk Televizyon Dizilerinde Ürün Yerleştirme Tekniğinin Kullanımı ve Gençlerin Türk Televizyon Dizilerdeki Ürün Yerleştirmeye Yönelik Bakış Açısı (Yüksek Lisans Tezi), Elazığ. Gupta, P., S.K.. Balasubramanian (2000) ‚Viewers’ Evaluations of Product Placementin Movies: Public Policy Issues and Manageral Implications‛, Journal of Current Issues and Research in Advertising, 22(2), 41-52. Gutnik, L.- Huang, T., Lin- J. B.- Schmidt, T. (2007), ‚New trends in product placement. Strategic Computing and Communication Technology‛, 1-22. Gültekin, Beyza- Erol, Özge (2014); ‚Ergenlerin Ürün Yerleştirmeye Yönelik Tutum Ve Yerleştirilen Ürünlere Yönelik Davranışlarının Sosyalleşme Araçları İle Açıklanması‛, H.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt:32, Sayı:1 hugaum.hacettepe.edu.tr (2016), ‚genç yaş aralığı kaçtır?‛ Erişim Tarihi:25.01.2016 Karrh, J. A. (1995, April), ‚Brand placements in feature films: the practitioners’ view‛. In Proceedings of the 1995 Conference of the American Academy of Advertising (pp. 182-188). Waco, TX: Hankamer School of Business, Baylor University. Karrh, J. A. (1998), ‚Brand Placement: A Review‛ Journal of Current Issues and Research in Advertising, Vol. 2 Number 2 McKechnie, S. A. ve Zhou, J. (2003), ‚Product Placement in Movies: A Comparison of Chinese and American Consumers‛, International Journal of Advertising, 22(3), 349- 374 Nakip, Mahir(2013),Pazarlama Araştırmalarına Giriş, Seçkin Yayıncılık, Ankara Odabaşı, Yavuz-Oyman, Mine (2002), Pazarlama İletişimi Yönetimi; MediaCat Yayıncılık, İstanbul. Öztürk, R.G.(2007),Marka Farkındalığı Yaratmada Ürün Yerleştirmenin Etkisi, (Basılmamış yüksek lisans tezi), Marmara Üniversitesi/ Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul. Öztürk, Selen- Okumuş, Abdullah (2013); ‚Ürün Yerleştirmeye Yönelik Tüketici Tutumlarının Pazar Bölümlerine Göre İncelenmesi‛ , Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, Cilt 9, Sayı 18 Öztürk, Selen- Okumuş, Abdullah (2013); ‚Pazarlama İletişimi Aracı Olarak Ürün Yerleştirme: Kavramsal Bir Çerçeve‛ Pehlivan, İlker ‚Gizli gizli reklam‛, http://haber.gazetevatan.com/gizli-gizli-reklam/430409/2/Haber, erişim tarihi:25.01.2016 RTÜK, Televizyon İzleme Eğilimleri Araştırması 2 Şubat 2009, Ankara, www.rtuk.gov.tr/rtuk-kamuoyu-arastirmalari/3890/5232/televizyon-izleme-egilimleri-arastirmasi-3-2013.html (Erişim Tarihi: 26.01.2016) Russell C. A. (1998), ‚Toward A Framework of Product Placement: Theoretical Propositions‛. Advances in Consumer Research, 25: 357-362 Tığlı, Mehmet (2004), Bir Aktör Olarak Markalar: Ürün Yerleştirme, Türkmen Kitabevi, İstanbul. Tosun,N. Babür; İletişim Temelli Marka Yönetimi, Beta Yayınevi, İstanbul, 2010.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm İçindekiler
Yazarlar

Ahmet Gürbüz Bu kişi benim

Damra Erol

Yayımlanma Tarihi 10 Mayıs 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 10 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Gürbüz, A., & Erol, D. (2017). TV DİZİ/PROGRAMLARINDAKİ ÜRÜN/MARKA YERLEŞTİRME UYGULAMASINA GENÇLERİN BAKIŞ AÇISI: KARABÜK ŞEHİR MERKEZİNDE UYGULAMA. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), 19-53.

Adres: Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Telefon: 0276 221 21 60 Faks :0276 221 21 61
E-posta: sosyaldergi@usak.edu.tr