Bu araştırmada T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük ders kitabına yansıyan devletin vatandaşlık algısını ortaya çıkarmak amaçlanmıştır. Nitel araştırma yöntemine dayalı yapılan çalışmada doküman incelemesi yapılarak toplanan veriler içerik analizi tekniği kullanılarak analiz edilmiştir. Analiz sonucunda tespit edilen beş temel tema etrafında vatandaşlık algısının oluşturulduğu anlaşılmıştır. Ele alınan ders kitabına yansıyan vatandaşlık algısının demokrasi (milli egemenlik, seçme ve seçilme, katılım, özgürlük, eşitlik, çoğulculuk, çoğunluk, hoşgörü, hukuk devleti, kuvvetler ayrılığı), temel haklar ve ödevler (kanun ve kurallara uymak, kişinin sosyal, ekonomik, siyasal hakları ve ödevleri), vatanseverlik (milli gurur, milli kimlik, vatan sevgisi, din ve millet sevgisi, öteki devlet ve milletler), milli birlik ve beraberlik (milli kültür, dil birliği, tarih birliği, kültür birliği, ülkü birliği, Türklük bilinci) ve Atatürk, ilke ve İnkılapları (Atatürk, Atatürk ilkeleri, Atatürk inkılapları) başlıkları altında ele alındığı görülmüştür. Ders kitabından elde edilen sonuçlar incelendiğinde devletin vatandaş algısının genel olarak; Mustafa Kemal Atatürk’ün görüşleri doğrultusunda Cumhuriyetin temel ilke, kural ve prensiplerine bağlı, hak ve ödevlerinin farkında olan; vatan ve millet sevgisini yürekten hisseden; birlik ve beraberliğin gücüne inanan ve milli değerler doğrultusunda hareket eden bireyler yetiştirilmesinin hedeflendiği anlaşılmıştır.
Ders kitabı T.C. İnkılap tarihi ve Ataürkçülük ders vatandaşlık
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Haziran 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 13 Sayı: 1 |
Adres: Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Telefon: 0276 221 21 60 Faks :0276 221 21 61
E-posta: sosyaldergi@usak.edu.tr