Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

DEĞERLER EĞİTİMİYLE İLGİLİ YAPILAN TEZLER ÜZERİNE BİR İNCELEME: TÜRKÇE EĞİTİMİ

Yıl 2020, Cilt: 13 Sayı: 1, 1 - 11, 26.06.2020

Öz

Bu çalışmanın amacı Türkçe eğitimi alanında değerler eğitimiyle ilgili yapılan tezleri yayımlandığı yıl, üniversite, enstitü, tür, konu, yöntem, araştırma modeli ve alanına göre incelemektir. Bu amaç doğrultusunda nitel araştırma yönteminin tarama modeli kullanılmıştır. Çalışmanın verileri ise Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Ulusal Tez Merkezi veri tabanından elde edilmiştir. Yapılan tarama sonucunda değerler eğitimiyle ilgili 88 teze ulaşılmıştır. Türkçe eğitimi alanında yapılan tezlerin yayımlandığı yıla, üniversite, enstitü, tür, konu, yöntem, araştırma modeli ve alanına göre farklılık gösterdiği belirlenmiştir. Buna göre yayımlanan tezlerin 85’inin yüksek lisans, 3’ünün ise doktora tezi olduğu belirlenmiştir. Tezlerin en çok “Bir edebi eserde yer alan değerlerin belirlenmesi” konusunda yoğunlaştığı görülmüştür. Yapılan tezlerin 75’inin nitel yöntem ve 2’sinin karma yöntem ile yapıldığı ve nitel yöntemle tasarlanan tezlerde en çok doküman incelemesi ve tarama modelinin tercih edildiği; Türkçe eğitimi üzerine yapılan tezlerin ise genellikle ‘Eğitim ve Öğretim’ alanında yapıldığı belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Aydın, M.Z. ve Gürler, Ş.A. (2010). Okulda Değerler Eğitimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Aydın, M. (2011). Değerler İşlevleri ve Ahlak. Eğitime Bakış Dergisi, 19, 39-45.
  • Bobaroğlu, M. (2002). Aydınlanma Sorunu ve Değerler. İstanbul: Ayna Yayınları.
  • Batur, Z. ve Şaşmaz, E. (2018). Devlet tiyatrolarında oynanan çocuk tiyatro oyunlarında değer eğitimi ve bu oyunların Türkçe öğretimine katkısı. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 7(4), 2518-2550.
  • Bolay, S.H. (2007) Aşkın Değerler Buhranı, Değerler ve Eğitimi Sempozyumu Ed. (R. Kaymakcan vd.). İstanbul: Dem Yayınları. Çınar, A. (2013). Değerler felsefesi ve psikolojisi Bursa: Emin Yayınları.
  • Demirel, Ö. (2008). Türkçe Ders Kitaplarının İncelenmesi. S. Topbaş (Ed.), Türkçe Öğretimi İçinde (147-156) Eskişehir Anadolu Üniversitesi Yayınları,. Dilmaç B., Bircan, H. H. (2014). Değerler ve değerler psikolojisi (1. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Doğan, İ. (2004). Türk eğitim sisteminde değer sorunu, Değerler ve Eğitimi Uluslar Arası Sempozyum, 26-28 Kasım, İstanbul, 30.
  • İdi Tulumcu F. ve Tulumcu F. M. (2015). İlköğretim İkinci Kademe Türkçe Dersi Programlarında Yer Alan Değerler, Değerler Eğitimi Dergisi, 13(29), 535 – 560.
  • Girmen, P. (2013). Türkçe Eğitiminde Atasözleri ve Değer Eğitimi. Değerler Eğitimi Dergisi, 11(25), 117-142.
  • Kantar, Ş. (2014). İlköğretim 4 ve 5. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersinde 100 Temel Eser Yoluyla Değerler Eğitimi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Karatay, H. (2007). Dil Edinimi ve Değer Öğretimi Sürecinde Masalın Önemi ve İşlevi, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(3), 463-475.
  • Kardaş, M. N. (2015a). Orhun Abidelerinin Türkçe Öğretiminde Değer Aktarımı Bakımından Önemi III: Bilge Kağan Abidesi, Türk & İslam Dünyası Araştırmalar Dergisi, 2(2), 55-70.
  • Kardaş, M. N. ve Cemal, S. (2017). Değerler eğitimi ve Türkçe öğretiminde değer eğitimi üzerine yapılan araştırmalara ı̇lişkin kaynakça denemesi. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 9(16), 383-412.
  • Kızılçelik, A. ve Erjem, Y. (1994) Açıklamalı Sosyoloji Terimler Sözlüğü Ankara. Atilla Kitabevi.
  • Kuçuradi, İ. (2010). İnsan ve Değerleri, Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu.
  • Rokeach, M. (1973). The nature of human values. New York, Free Press.
  • MEB. (2018). Türkçe Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 1,2,3,4,5, 6, 7, 8. sınıflar). Ankara: MEB Yayınları.
  • MEB. (2006). İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu (6, 7, 8. sınıflar). Ankara: MEB Yayınları.
  • Oktay, A. S. (2007). İslam düşüncesinde ahlaki değerler ve bunların global ahlaka etkileri. Recep Kaymakcan ve diğerleri (Ed.), Değerler ve Eğitimi Uluslararası Sempozyumu, 131-143.
  • Özbay M. ve Karakuş Tayşi E. (2011). Dede Korkut Hikâyelerinin Türkçe öğretimi ve değer aktarımı açısından önemi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi,1(1), 21-31.
  • Öztürk, Z. (2005). On beşinci yüzyıl şairlerinden Akşemseddinzade Hamdullah Hamdi’nin Yusuf ve Zeliha mesnevisinde işlenen değerler. Değerler Eğitimi Dergisi, 3 (10), 41-72.
  • Özdemir, M. (2010). Nitel veri analizi: sosyal bilimlerde yöntembilim sorunsalı üzerine bir çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 323-343. Özsoy, S. (2007). Değerlere dayalı bir ortam yaratmak eşittir daha iyi bir dünya yaratmak, İlk Öğretmen Dergisi, 14, 30–34.
  • Saruhan, G. C. ve Özdemirci, A. (2011). Bilim, Felsefe ve Metodoloji. (2. Baskı). İstanbul. Beta Yayıncılık.
  • Schwartz, S. H. (1992). Universals ın the content and structure of values: theory and empirical tests in 20 countries, M. Zanna (Ed.), advances ın experimental social psychology in (25, 1-65). New York Academic Press. New York.
  • Susar Kırmızı, F. (2014). 4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Metinlerinde Yer Alan Değerler, Değerler Eğitimi Dergisi, 12 (27), 217-259.
  • Şen, Ş. (1997). Demokratik değerlerin benimsenmesinde eğitimin rolü, Yeni Türkiye, 17, s. 599.
  • Tahiroğlu, M. (2011). İlköğretim 4. sınıf sosyal bilgiler dersinde doğa sevgisi, temizlik ve sağlıklı olma değerlerinin öğretimi ve değerlere ilişkin öğrenci tutumlarının belirlenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Türk Dil Kurumu, (2005). Türkçe Sözlük (10. Baskı). Ankara: TDK Yayınları.
  • Ulusoy, K. Dilmaç, B. (2012). Değerler Eğitimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Yıldırım, K. (2009). Valueseducationexperiences of turkish class teachers: a phenomonologicalapproach, Eurasian Journal of Educational Research,35, 165-184.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Nitel Araştırma Yöntemleri. (6.Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2003). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
Yıl 2020, Cilt: 13 Sayı: 1, 1 - 11, 26.06.2020

Öz

Kaynakça

  • Aydın, M.Z. ve Gürler, Ş.A. (2010). Okulda Değerler Eğitimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Aydın, M. (2011). Değerler İşlevleri ve Ahlak. Eğitime Bakış Dergisi, 19, 39-45.
  • Bobaroğlu, M. (2002). Aydınlanma Sorunu ve Değerler. İstanbul: Ayna Yayınları.
  • Batur, Z. ve Şaşmaz, E. (2018). Devlet tiyatrolarında oynanan çocuk tiyatro oyunlarında değer eğitimi ve bu oyunların Türkçe öğretimine katkısı. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 7(4), 2518-2550.
  • Bolay, S.H. (2007) Aşkın Değerler Buhranı, Değerler ve Eğitimi Sempozyumu Ed. (R. Kaymakcan vd.). İstanbul: Dem Yayınları. Çınar, A. (2013). Değerler felsefesi ve psikolojisi Bursa: Emin Yayınları.
  • Demirel, Ö. (2008). Türkçe Ders Kitaplarının İncelenmesi. S. Topbaş (Ed.), Türkçe Öğretimi İçinde (147-156) Eskişehir Anadolu Üniversitesi Yayınları,. Dilmaç B., Bircan, H. H. (2014). Değerler ve değerler psikolojisi (1. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Doğan, İ. (2004). Türk eğitim sisteminde değer sorunu, Değerler ve Eğitimi Uluslar Arası Sempozyum, 26-28 Kasım, İstanbul, 30.
  • İdi Tulumcu F. ve Tulumcu F. M. (2015). İlköğretim İkinci Kademe Türkçe Dersi Programlarında Yer Alan Değerler, Değerler Eğitimi Dergisi, 13(29), 535 – 560.
  • Girmen, P. (2013). Türkçe Eğitiminde Atasözleri ve Değer Eğitimi. Değerler Eğitimi Dergisi, 11(25), 117-142.
  • Kantar, Ş. (2014). İlköğretim 4 ve 5. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersinde 100 Temel Eser Yoluyla Değerler Eğitimi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Karatay, H. (2007). Dil Edinimi ve Değer Öğretimi Sürecinde Masalın Önemi ve İşlevi, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(3), 463-475.
  • Kardaş, M. N. (2015a). Orhun Abidelerinin Türkçe Öğretiminde Değer Aktarımı Bakımından Önemi III: Bilge Kağan Abidesi, Türk & İslam Dünyası Araştırmalar Dergisi, 2(2), 55-70.
  • Kardaş, M. N. ve Cemal, S. (2017). Değerler eğitimi ve Türkçe öğretiminde değer eğitimi üzerine yapılan araştırmalara ı̇lişkin kaynakça denemesi. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 9(16), 383-412.
  • Kızılçelik, A. ve Erjem, Y. (1994) Açıklamalı Sosyoloji Terimler Sözlüğü Ankara. Atilla Kitabevi.
  • Kuçuradi, İ. (2010). İnsan ve Değerleri, Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu.
  • Rokeach, M. (1973). The nature of human values. New York, Free Press.
  • MEB. (2018). Türkçe Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 1,2,3,4,5, 6, 7, 8. sınıflar). Ankara: MEB Yayınları.
  • MEB. (2006). İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu (6, 7, 8. sınıflar). Ankara: MEB Yayınları.
  • Oktay, A. S. (2007). İslam düşüncesinde ahlaki değerler ve bunların global ahlaka etkileri. Recep Kaymakcan ve diğerleri (Ed.), Değerler ve Eğitimi Uluslararası Sempozyumu, 131-143.
  • Özbay M. ve Karakuş Tayşi E. (2011). Dede Korkut Hikâyelerinin Türkçe öğretimi ve değer aktarımı açısından önemi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi,1(1), 21-31.
  • Öztürk, Z. (2005). On beşinci yüzyıl şairlerinden Akşemseddinzade Hamdullah Hamdi’nin Yusuf ve Zeliha mesnevisinde işlenen değerler. Değerler Eğitimi Dergisi, 3 (10), 41-72.
  • Özdemir, M. (2010). Nitel veri analizi: sosyal bilimlerde yöntembilim sorunsalı üzerine bir çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 323-343. Özsoy, S. (2007). Değerlere dayalı bir ortam yaratmak eşittir daha iyi bir dünya yaratmak, İlk Öğretmen Dergisi, 14, 30–34.
  • Saruhan, G. C. ve Özdemirci, A. (2011). Bilim, Felsefe ve Metodoloji. (2. Baskı). İstanbul. Beta Yayıncılık.
  • Schwartz, S. H. (1992). Universals ın the content and structure of values: theory and empirical tests in 20 countries, M. Zanna (Ed.), advances ın experimental social psychology in (25, 1-65). New York Academic Press. New York.
  • Susar Kırmızı, F. (2014). 4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Metinlerinde Yer Alan Değerler, Değerler Eğitimi Dergisi, 12 (27), 217-259.
  • Şen, Ş. (1997). Demokratik değerlerin benimsenmesinde eğitimin rolü, Yeni Türkiye, 17, s. 599.
  • Tahiroğlu, M. (2011). İlköğretim 4. sınıf sosyal bilgiler dersinde doğa sevgisi, temizlik ve sağlıklı olma değerlerinin öğretimi ve değerlere ilişkin öğrenci tutumlarının belirlenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Türk Dil Kurumu, (2005). Türkçe Sözlük (10. Baskı). Ankara: TDK Yayınları.
  • Ulusoy, K. Dilmaç, B. (2012). Değerler Eğitimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Yıldırım, K. (2009). Valueseducationexperiences of turkish class teachers: a phenomonologicalapproach, Eurasian Journal of Educational Research,35, 165-184.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Nitel Araştırma Yöntemleri. (6.Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2003). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Zekerya Batur

Tuncay Akdeniz Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 26 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 13 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Batur, Z., & Akdeniz, T. (2020). DEĞERLER EĞİTİMİYLE İLGİLİ YAPILAN TEZLER ÜZERİNE BİR İNCELEME: TÜRKÇE EĞİTİMİ. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(1), 1-11.

Adres: Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Telefon: 0276 221 21 60 Faks :0276 221 21 61
E-posta: sosyaldergi@usak.edu.tr