Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

GOOGLE ARAMA HACMİ VERİLERİ İLE TÜRKİYE’DE COVID-19 PANDEMİSİNE İLİŞKİN KAVRAMLARIN DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2021, Cilt: 7 Sayı: 3, 489 - 504, 30.12.2021

Öz

COVID-19 virüsü (Corona Virus Disease 2019) görüldüğü 2019 yılının son dönemlerinden itibaren tüm dünyanın gündemine oturmuştur. Hızla tüm dünyaya yayılan virüs toplumda korku, endişe ve merak uyandırmıştır. İnsanlar virüs, hastalık belirtileri, etkileri vb. hakkında bilgi sahibi olmak için arayışa girmiştir. Modern çağın bilgi edinme araçlarından olan çevrimiçi arama motorları COVID-19 pandemisi sürecinde de insanların bilgi edinmek için kullandıkları önemli kaynaklardan olmaya devam etmiştir. Bu bağlamda bu çalışmada Türkiye’deki COVID-19 vaka sayıları ve meydana gelen gelişmeler ile COVID-19 ile ilişkili olduğu düşünülen kavramların aranma hacimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. COVID-19 ile ilişkili 18 kavram ele alınmış ve virüsün Türkiye’de görüldüğü ilk haftadan başlayarak 9 aylık süreçteki aranma hacimleri Google Trends yardımıyla belirlenmiştir. Kavramların aranma hacimlerinin meydana gelen gelişmelere göre değiştiği ve vaka sayıları ile kavramların aranma hacimleri arasında istatistiksel açıdan anlamlı ilişkiler olduğu belirlenmiştir.

Kaynakça

  • BAYIN DONAR, G. (2020a), Dijital epidemiyoloji, Turkish Journal of Public Health, 18(2):192-203, doi:10.20518/tjph.656035.
  • BAYIN DONAR, G. (2020b), Google arama hacmi verileri ile Türkiye’de hastalık farkındalık günlerinin etkinliğinin değerlendirilmesi, Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 13(2):177-188.
  • DIGITAL AGE (2020), Coronavirus salgınının TV ve reklam sektörüne etkileri, (30.03.2020) https://digitalage.com.tr/coronavirus-salgininin-tv-ve-reklam-sektorune-etkileri/
  • GÜNYOL, A. (2020), Koronavirüs ile birlikte Türkiye’de e-ticaret satışları arttı, (20.03.2020) https://www.aa.com.tr/tr/ekonomi/koronavirus-ile-birlikteturkiyede-e-ticaret-satislari-artti-/1772734
  • JIN, X., LIAN, J.S., HU, J.H., GAO, J., ZHENG, L., ZHANG, Y.M., et. al. (2020). Epidemiological, clinical and virological characteristics of 74 cases of coronavirus-infected disease 2019 (COVID-19) with gastrointestinal symptoms, BMJ Journals, (69): 1002–1009.
  • KAYA, M., ERBAY, E. (2020), Global trends of the researches on COVID-19: A bibliometric analysis via VOSviewer, Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi, 9(2):201-216.
  • KUTLU, Ö. (2020), Analysis of dermatologic conditions in turkey and Italy by using google trends analysis in the era of the COVID-19 pandemic, Dermatologic Therapy, ;e13949. https://doi.org/10.1111/dth.13949
  • NIELSEN. (2020), Nielsen investigation: “pandemic pantries” pressure supply chain amid COVID-19 fears, (03.02.2020) https://www.nielsen.com/us/en/insights/article/2020/nielsen-investigation-pandemic-pantries-pressure-supply-chain-amidst-covid-19-fears/
  • NINDREA, R.D., SARI, N.P., LAZUARDI, L., ARYANDONO, T. (2020), Validation: The Use of Google Trends as an Alternative Data Source for COVID-19 Surveillance in Indonesia, Asia Pacific Journal of Public Health, 32(6-7): 368-369.
  • ÖZÖĞRETMEN, T. (2020), COVID-19 reklam sektörünü nasıl vuracak?, (30.03.2020) https://mediacat.com/covid-19-reklam-sektorunu-nasil-vuracak/.
  • PEKCAN, R. (2020), Twitter (Sosyal Medya) Paylaşımı, @pekcan, (03.04.2020), https://www.pscp.tv/w/1YqKDEwzVoOGV.
  • PRASANTH, S., SINGH, U., KUMAR, A., TIKKIWAL, V.A., CHONG, P.H.J. (2020), Forecasting spread of COVID-19 using google trends: A hybrid GWO-Deep learning approach, Chaos, Solitons and Fractals, 142, https://doi.org/10.1016/j.chaos.2020.110336.
  • SADE, G. (2020), Yurt dışı seyahati için COVID-19 testi nerede ve nasıl yapılır?, (12.10.2020) https://tr.euronews.com/2020/10/10/yurt-disi-seyahati-icin-covid-19-testi-nerede-ve-nasil-yapilir.
  • SAĞLIK BAKANLIĞI. (2020a), Yetkilendirilmiş COVID-19 tanı laboratuvarları,. (03.09.2020) https://hsgm.saglik.gov.tr/tr/haberler/yetkilendirilmis-covi-d-19-tani-laboratuvarlari.html.
  • SAĞLIK BAKANLIĞI. (2020b), Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü Covid-19 (SARS-CoV-2) PCR Testi, (08.08.2020) https://ohsad.org/wp-content/uploads/2020/08/covid-19-sars-cov-2_ustyazi.pdf.
  • SEOŞEFİ. (2020), Corona (Covid-19) Virüsün SEO ve Dijital Pazarlama Üzerindeki Etkisi, (16.12.2020) https://www.seosefi.com/corona-covid-19-virusun-seoya-etkisi/.
  • SHEREEN, M.A., KHAN, S., KAZMI, A., BASHIR, N., SIDDIQUE, R. (2020), COVID-19 infection: origin, transmission, and characteristics of human coronaviruses, Journal of Advanced Research, (24):91–98.
  • STRZELECKI, A., RIZUN, M. (2020), Infodemiological study using google trends on coronavirus epidemic in Wuhan, China., International Journal of Online and Biomedical Engineering, 16(4): 139-146.
  • ŞENCAN, H. (2002), Bilimsel Yazım, İstanbul Üniversitesi, İşletme Fakültesi Yayınları no:283, s.459.
  • TÜİK (Türkiye İstatistik Kurumu) (2020), Hanehalkı Bilişim Teknolojileri (BT) Kullanım Araştırması, (25.08.2020) https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Hanehalki-Bilisim-Teknolojileri-(BT)-Kullanim-Arastirmasi-2020-33679.
  • TTB (Türk Tabipler Birliği) (2020), TTB “Salgınlarda Seroprevalans Çalışmaları” Webinarı Youtube’da, (19.06.2020) https://www.ttb.org.tr/kollar/COVID19/haber_goster.php?Guid=c4d2dd98-b20d-11ea-a732-c115216aae2a.
  • WALKER, A., HOPKINS, C., SURDA, P. (2020). The use of google trends to investigate the loss of smell related searches during COVID-19 outbreak, International Forum of Allergy & Rhinology, 10(7), July 2020 https://doi.org/10.1002/alr.22580.
  • WHO (World Health Organization), (2020), Weekly Operational Update on COVID-19, https://www.who.int/publications/m/item/weekly-epidemiological-update---14-december-2020.

EVALUATION OF CONCEPTS RELATING TO THE COVID-19 PANDEMIC IN TURKEY WITH GOOGLE SEARCH VOLUME DATA

Yıl 2021, Cilt: 7 Sayı: 3, 489 - 504, 30.12.2021

Öz

COVID-19 (Corona Virus Disease 2019) has attracted the attention of the whole world since the last period of 2019 when it was seen. The virus, which spread rapidly all over the world, aroused fear, anxiety and curiosity in the society. People had been in search of information about virus, disease symptoms, effects, etc. Online search engines, one of modern age's information gathering tools, continued to be one of the important sources people use to obtain information during the COVID-19 pandemic. This study aimed to investigate the relationship between the number of Covid-19 cases and the resulting developments in Turkey with the concepts of associated with COVID-19 of search volumes. 18 concepts, which are associated with COVID-19 were discussed. This concepts, starting from the first week of the virus seen in Turkey searched volumes in the 9-month period was determined using Google Trends. It has been determined that the search volumes of the concepts vary according to the developments and that there are statistically significant relationships between the number of cases and the search volume of the concepts.

Kaynakça

  • BAYIN DONAR, G. (2020a), Dijital epidemiyoloji, Turkish Journal of Public Health, 18(2):192-203, doi:10.20518/tjph.656035.
  • BAYIN DONAR, G. (2020b), Google arama hacmi verileri ile Türkiye’de hastalık farkındalık günlerinin etkinliğinin değerlendirilmesi, Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 13(2):177-188.
  • DIGITAL AGE (2020), Coronavirus salgınının TV ve reklam sektörüne etkileri, (30.03.2020) https://digitalage.com.tr/coronavirus-salgininin-tv-ve-reklam-sektorune-etkileri/
  • GÜNYOL, A. (2020), Koronavirüs ile birlikte Türkiye’de e-ticaret satışları arttı, (20.03.2020) https://www.aa.com.tr/tr/ekonomi/koronavirus-ile-birlikteturkiyede-e-ticaret-satislari-artti-/1772734
  • JIN, X., LIAN, J.S., HU, J.H., GAO, J., ZHENG, L., ZHANG, Y.M., et. al. (2020). Epidemiological, clinical and virological characteristics of 74 cases of coronavirus-infected disease 2019 (COVID-19) with gastrointestinal symptoms, BMJ Journals, (69): 1002–1009.
  • KAYA, M., ERBAY, E. (2020), Global trends of the researches on COVID-19: A bibliometric analysis via VOSviewer, Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi, 9(2):201-216.
  • KUTLU, Ö. (2020), Analysis of dermatologic conditions in turkey and Italy by using google trends analysis in the era of the COVID-19 pandemic, Dermatologic Therapy, ;e13949. https://doi.org/10.1111/dth.13949
  • NIELSEN. (2020), Nielsen investigation: “pandemic pantries” pressure supply chain amid COVID-19 fears, (03.02.2020) https://www.nielsen.com/us/en/insights/article/2020/nielsen-investigation-pandemic-pantries-pressure-supply-chain-amidst-covid-19-fears/
  • NINDREA, R.D., SARI, N.P., LAZUARDI, L., ARYANDONO, T. (2020), Validation: The Use of Google Trends as an Alternative Data Source for COVID-19 Surveillance in Indonesia, Asia Pacific Journal of Public Health, 32(6-7): 368-369.
  • ÖZÖĞRETMEN, T. (2020), COVID-19 reklam sektörünü nasıl vuracak?, (30.03.2020) https://mediacat.com/covid-19-reklam-sektorunu-nasil-vuracak/.
  • PEKCAN, R. (2020), Twitter (Sosyal Medya) Paylaşımı, @pekcan, (03.04.2020), https://www.pscp.tv/w/1YqKDEwzVoOGV.
  • PRASANTH, S., SINGH, U., KUMAR, A., TIKKIWAL, V.A., CHONG, P.H.J. (2020), Forecasting spread of COVID-19 using google trends: A hybrid GWO-Deep learning approach, Chaos, Solitons and Fractals, 142, https://doi.org/10.1016/j.chaos.2020.110336.
  • SADE, G. (2020), Yurt dışı seyahati için COVID-19 testi nerede ve nasıl yapılır?, (12.10.2020) https://tr.euronews.com/2020/10/10/yurt-disi-seyahati-icin-covid-19-testi-nerede-ve-nasil-yapilir.
  • SAĞLIK BAKANLIĞI. (2020a), Yetkilendirilmiş COVID-19 tanı laboratuvarları,. (03.09.2020) https://hsgm.saglik.gov.tr/tr/haberler/yetkilendirilmis-covi-d-19-tani-laboratuvarlari.html.
  • SAĞLIK BAKANLIĞI. (2020b), Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü Covid-19 (SARS-CoV-2) PCR Testi, (08.08.2020) https://ohsad.org/wp-content/uploads/2020/08/covid-19-sars-cov-2_ustyazi.pdf.
  • SEOŞEFİ. (2020), Corona (Covid-19) Virüsün SEO ve Dijital Pazarlama Üzerindeki Etkisi, (16.12.2020) https://www.seosefi.com/corona-covid-19-virusun-seoya-etkisi/.
  • SHEREEN, M.A., KHAN, S., KAZMI, A., BASHIR, N., SIDDIQUE, R. (2020), COVID-19 infection: origin, transmission, and characteristics of human coronaviruses, Journal of Advanced Research, (24):91–98.
  • STRZELECKI, A., RIZUN, M. (2020), Infodemiological study using google trends on coronavirus epidemic in Wuhan, China., International Journal of Online and Biomedical Engineering, 16(4): 139-146.
  • ŞENCAN, H. (2002), Bilimsel Yazım, İstanbul Üniversitesi, İşletme Fakültesi Yayınları no:283, s.459.
  • TÜİK (Türkiye İstatistik Kurumu) (2020), Hanehalkı Bilişim Teknolojileri (BT) Kullanım Araştırması, (25.08.2020) https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Hanehalki-Bilisim-Teknolojileri-(BT)-Kullanim-Arastirmasi-2020-33679.
  • TTB (Türk Tabipler Birliği) (2020), TTB “Salgınlarda Seroprevalans Çalışmaları” Webinarı Youtube’da, (19.06.2020) https://www.ttb.org.tr/kollar/COVID19/haber_goster.php?Guid=c4d2dd98-b20d-11ea-a732-c115216aae2a.
  • WALKER, A., HOPKINS, C., SURDA, P. (2020). The use of google trends to investigate the loss of smell related searches during COVID-19 outbreak, International Forum of Allergy & Rhinology, 10(7), July 2020 https://doi.org/10.1002/alr.22580.
  • WHO (World Health Organization), (2020), Weekly Operational Update on COVID-19, https://www.who.int/publications/m/item/weekly-epidemiological-update---14-december-2020.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mustafa Kaya 0000-0002-2005-5370

Sinem Sarıçoban Bu kişi benim 0000-0003-3548-3869

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2021
Kabul Tarihi 19 Eylül 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 7 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Kaya, M., & Sarıçoban, S. (2021). GOOGLE ARAMA HACMİ VERİLERİ İLE TÜRKİYE’DE COVID-19 PANDEMİSİNE İLİŞKİN KAVRAMLARIN DEĞERLENDİRİLMESİ. Uluslararası Sağlık Yönetimi Ve Stratejileri Araştırma Dergisi, 7(3), 489-504.
AMA Kaya M, Sarıçoban S. GOOGLE ARAMA HACMİ VERİLERİ İLE TÜRKİYE’DE COVID-19 PANDEMİSİNE İLİŞKİN KAVRAMLARIN DEĞERLENDİRİLMESİ. USAYSAD. Aralık 2021;7(3):489-504.
Chicago Kaya, Mustafa, ve Sinem Sarıçoban. “GOOGLE ARAMA HACMİ VERİLERİ İLE TÜRKİYE’DE COVID-19 PANDEMİSİNE İLİŞKİN KAVRAMLARIN DEĞERLENDİRİLMESİ”. Uluslararası Sağlık Yönetimi Ve Stratejileri Araştırma Dergisi 7, sy. 3 (Aralık 2021): 489-504.
EndNote Kaya M, Sarıçoban S (01 Aralık 2021) GOOGLE ARAMA HACMİ VERİLERİ İLE TÜRKİYE’DE COVID-19 PANDEMİSİNE İLİŞKİN KAVRAMLARIN DEĞERLENDİRİLMESİ. Uluslararası Sağlık Yönetimi ve Stratejileri Araştırma Dergisi 7 3 489–504.
IEEE M. Kaya ve S. Sarıçoban, “GOOGLE ARAMA HACMİ VERİLERİ İLE TÜRKİYE’DE COVID-19 PANDEMİSİNE İLİŞKİN KAVRAMLARIN DEĞERLENDİRİLMESİ”, USAYSAD, c. 7, sy. 3, ss. 489–504, 2021.
ISNAD Kaya, Mustafa - Sarıçoban, Sinem. “GOOGLE ARAMA HACMİ VERİLERİ İLE TÜRKİYE’DE COVID-19 PANDEMİSİNE İLİŞKİN KAVRAMLARIN DEĞERLENDİRİLMESİ”. Uluslararası Sağlık Yönetimi ve Stratejileri Araştırma Dergisi 7/3 (Aralık 2021), 489-504.
JAMA Kaya M, Sarıçoban S. GOOGLE ARAMA HACMİ VERİLERİ İLE TÜRKİYE’DE COVID-19 PANDEMİSİNE İLİŞKİN KAVRAMLARIN DEĞERLENDİRİLMESİ. USAYSAD. 2021;7:489–504.
MLA Kaya, Mustafa ve Sinem Sarıçoban. “GOOGLE ARAMA HACMİ VERİLERİ İLE TÜRKİYE’DE COVID-19 PANDEMİSİNE İLİŞKİN KAVRAMLARIN DEĞERLENDİRİLMESİ”. Uluslararası Sağlık Yönetimi Ve Stratejileri Araştırma Dergisi, c. 7, sy. 3, 2021, ss. 489-04.
Vancouver Kaya M, Sarıçoban S. GOOGLE ARAMA HACMİ VERİLERİ İLE TÜRKİYE’DE COVID-19 PANDEMİSİNE İLİŞKİN KAVRAMLARIN DEĞERLENDİRİLMESİ. USAYSAD. 2021;7(3):489-504.