SAĞLIK HİZMETLERİNDE PAZARLAMA ARAŞTIRMALARINDA UYGULANAN TEKNİKLER
Yıl 2023,
Cilt: 9 Sayı: 3, 284 - 294, 31.12.2023
Canan Bulut
,
Tuğba Sönal
,
Dilek Kolca
Öz
Sağlık hizmetleri diğer hizmet sektörlerinde farklı olarak kendine özgü nitelikleri bulunan bir alanı oluşturmaktadır. Hem hitap ettiği kitle hem sunduğu hizmetin taşıdığı nitelikler bakımından değerlendirildiğinde pazarlama, reklam gibi faaliyetlerin alana kazandırılması hassasiyeti gündeme getirmektedir. Gelişen ve değişen teknolojilerin sağlık sektörüne yansımasıyla birlikte gerek hizmetlere olan talebin belirlenmesi gerekse hizmetlerde standardın yakalanması adına çalışmaların yapılması gereksinimi hissedilmiştir. Bu anlamda sağlık hizmetleri pazarlama araştırmalarında uygulanan tekniklerin incelenmesinin önemli olduğu düşüncesiyle bu çalışma yürütülmüştür.
Kaynakça
- Akdoğan, M.S. (1981). Hizmet Pazarlaması. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi İşletme Fakültesi, Erzurum.
- Akkılıç M E (2002) Sağlık Hizmetlerinin Pazarlanması ve Elazığ'daki Bazı Yataklı Tedavi Kuruluşlarında Bir Uygulama, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12 (1), 203-218.
- Aksoy, R., & Bayramoğlu, V. (2008). Sağlık İşletmeleri İçin Kurumsal İmajın Temel Belirleyicileri: Tüketici Değerlemeleri. Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(7), 85-96.
- Al, U. (2012). Hizmet Pazarlaması, BBY 401.
- Altunışık, R. (2013). Pazarlama Bilgi Sistemi ve Pazarlama Araştırması.
- Altunışık, R., Özdemir, Ş. ve Torlak, Ö. (2012). Modern Pazarlama (5. Baskı). İstanbul: Değişim Yayınları.
- Elçi, M. (2016). Sağlık Sektöründe Hizmet Kalitesi ve Sağlık Hizmeti Pazarlamasında Yeni Teoriler. Kahramanmaraş: Sütçü İmam Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Projesi.
- Gundlach, G.T. (2007). "The American Marketing Association's 2004 Definition of Marketing: Perspectives on Its Implications for Scholarship and the Role and Responsibility of Marketing in Society," Journal of Public Policy & Marketing, 26, 243-50.
- Hatipoğlu, I. (2000). Otel İşletmelerinde İlişkisel Pazarlama. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
- Hayran, O. (1997) Sağlık Hizmetleri, Osman Hayran ve Haydar Sur (Ed), Hastane Yöneticiliği, Nobel Tıp Kitapevleri, İstanbul.
- Kaçaman, M. (2016). Sağlık Hizmetlerinde Müşteri Memnuniyetine Yönelik Bir Alan Araştırması. İstanbul: Gelişim Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
- Karaca, Ş. (2015). Sağlık Hizmetlerinde Pazarlama. İstanbul: Beta Yayıncılık.
- Karaçor S., Arkan A. (2014). Sağlık Kuruluşlarında Pazarlama: Sağlık Pazarlama Karması Unsurlarının Hasta/Müşteri Açısından Önemi Üzerine Bir Araştırma. Selçuk İletişim Dergisi, 2014, 8 (2): 90-118.
- Kotler, P. (2015). A'dan Z'ye Pazarlama. İstanbul: Mediacat Yayınları.
- Kurtulmuş S (1998) Sağlık Ekonomisi ve Hastane Yönetimi, Değişim Dinamikleri Yayınları, İstanbul.
- Mucuk, İ. (2012). Pazarlama İlkeleri, Türkmen Kitabevi
Özbaşar, Ş. B. (1997). Sağlık Hizmetleri Pazarlamasında Ürün Politikası ve Ürün Hattı Yönetimi: Teori ve Vak’alarla Analiz, Yayımlanmamış Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- Öztürk, H. (2007). Sağlık Hizmetlerinin Pazarlanmasında Markanın Önemi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
- Öztürk, S A. (1998) Hizmet Pazarlaması, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir.
- Papatya, G., Papatya, N., & Hamşıoğlu, A. B. (2012). Sağlık İşletmelerinde Algılanan Hizmet Kalitesi ve Hasta Memnuniyeti: İki Özel Hastanede Karşılaştırmalı Bir Araştırma. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(1), 87-108.
- Sağnak, P. (2010). Hastane İşletmelerinde Dış Kaynak Kullanımının Hizmet Kalitesi ve Müşteri Tatmini Yaratılmasındaki Rolü ve Bir Pazarlama Aracı Olarak Kullanılması; Gata Hastanesi’nde Bir Araştırma. Ankara: Atılım Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
- Sargutan E (2005) Sağlık Sektöründe Hizmet Talebi", Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 8(3), 430-457.
- Soysal, A., Doğan, S., & Baynal, T. (2017). Özel Sağlık Kurumlarında Müşteri İlişkileri Yönetimi. Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(1), 39-66.
- Tengilimoğlu D, Işık O ve Akbolat M (2012). Sağlık İşletmeleri Yönetimi (4.Baskı). Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
- Tüfekçi, N., İnce, O. G., & Tüfekçi, Ö. K. (2016). Isparta'daki Özel Hastanelerin Marka Stratejilerini Belirleyen Faktörlere Yönelik Bir Araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 21(1), 321-338.
- Uyguç, N. (1992). Hizmet Kalitesi Olgusunun Analitik Bir Yaklaşımla İncelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Doktora Tezi, İzmir.
- Yeşilbaş, B. (2010). İlişkisel Pazarlamanın Hastane Yönetimine Etkisi. İstanbul: Beykent Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Yüksel, B. (1998). Hizmet Pazarlaması. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
- Zyman, S. (2000). “Bildiğimiz Pazarlamanın Sonu”, Mediacat Yayınları, Birinci Basım, İstanbul.
TECHNIQUES APPLIED IN MARKETING RESEARCH IN HEALTHCARE SERVICES
Yıl 2023,
Cilt: 9 Sayı: 3, 284 - 294, 31.12.2023
Canan Bulut
,
Tuğba Sönal
,
Dilek Kolca
Öz
Health services constitute an area with its own characteristics, unlike other service sectors. When evaluated in terms of both the audience it addresses and the qualities of the service it offers, bringing activities such as marketing and advertising to the field brings sensitivity to the agenda. With the reflection of developing and changing technologies on the health sector, it has been felt that studies should be carried out in order to determine the demand for services and to achieve the standard in services. In this sense, this study was carried out with the thought that it is important to examine the techniques applied in health services marketing research.
Kaynakça
- Akdoğan, M.S. (1981). Hizmet Pazarlaması. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi İşletme Fakültesi, Erzurum.
- Akkılıç M E (2002) Sağlık Hizmetlerinin Pazarlanması ve Elazığ'daki Bazı Yataklı Tedavi Kuruluşlarında Bir Uygulama, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12 (1), 203-218.
- Aksoy, R., & Bayramoğlu, V. (2008). Sağlık İşletmeleri İçin Kurumsal İmajın Temel Belirleyicileri: Tüketici Değerlemeleri. Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(7), 85-96.
- Al, U. (2012). Hizmet Pazarlaması, BBY 401.
- Altunışık, R. (2013). Pazarlama Bilgi Sistemi ve Pazarlama Araştırması.
- Altunışık, R., Özdemir, Ş. ve Torlak, Ö. (2012). Modern Pazarlama (5. Baskı). İstanbul: Değişim Yayınları.
- Elçi, M. (2016). Sağlık Sektöründe Hizmet Kalitesi ve Sağlık Hizmeti Pazarlamasında Yeni Teoriler. Kahramanmaraş: Sütçü İmam Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Projesi.
- Gundlach, G.T. (2007). "The American Marketing Association's 2004 Definition of Marketing: Perspectives on Its Implications for Scholarship and the Role and Responsibility of Marketing in Society," Journal of Public Policy & Marketing, 26, 243-50.
- Hatipoğlu, I. (2000). Otel İşletmelerinde İlişkisel Pazarlama. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
- Hayran, O. (1997) Sağlık Hizmetleri, Osman Hayran ve Haydar Sur (Ed), Hastane Yöneticiliği, Nobel Tıp Kitapevleri, İstanbul.
- Kaçaman, M. (2016). Sağlık Hizmetlerinde Müşteri Memnuniyetine Yönelik Bir Alan Araştırması. İstanbul: Gelişim Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
- Karaca, Ş. (2015). Sağlık Hizmetlerinde Pazarlama. İstanbul: Beta Yayıncılık.
- Karaçor S., Arkan A. (2014). Sağlık Kuruluşlarında Pazarlama: Sağlık Pazarlama Karması Unsurlarının Hasta/Müşteri Açısından Önemi Üzerine Bir Araştırma. Selçuk İletişim Dergisi, 2014, 8 (2): 90-118.
- Kotler, P. (2015). A'dan Z'ye Pazarlama. İstanbul: Mediacat Yayınları.
- Kurtulmuş S (1998) Sağlık Ekonomisi ve Hastane Yönetimi, Değişim Dinamikleri Yayınları, İstanbul.
- Mucuk, İ. (2012). Pazarlama İlkeleri, Türkmen Kitabevi
Özbaşar, Ş. B. (1997). Sağlık Hizmetleri Pazarlamasında Ürün Politikası ve Ürün Hattı Yönetimi: Teori ve Vak’alarla Analiz, Yayımlanmamış Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- Öztürk, H. (2007). Sağlık Hizmetlerinin Pazarlanmasında Markanın Önemi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
- Öztürk, S A. (1998) Hizmet Pazarlaması, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir.
- Papatya, G., Papatya, N., & Hamşıoğlu, A. B. (2012). Sağlık İşletmelerinde Algılanan Hizmet Kalitesi ve Hasta Memnuniyeti: İki Özel Hastanede Karşılaştırmalı Bir Araştırma. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(1), 87-108.
- Sağnak, P. (2010). Hastane İşletmelerinde Dış Kaynak Kullanımının Hizmet Kalitesi ve Müşteri Tatmini Yaratılmasındaki Rolü ve Bir Pazarlama Aracı Olarak Kullanılması; Gata Hastanesi’nde Bir Araştırma. Ankara: Atılım Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
- Sargutan E (2005) Sağlık Sektöründe Hizmet Talebi", Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 8(3), 430-457.
- Soysal, A., Doğan, S., & Baynal, T. (2017). Özel Sağlık Kurumlarında Müşteri İlişkileri Yönetimi. Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(1), 39-66.
- Tengilimoğlu D, Işık O ve Akbolat M (2012). Sağlık İşletmeleri Yönetimi (4.Baskı). Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
- Tüfekçi, N., İnce, O. G., & Tüfekçi, Ö. K. (2016). Isparta'daki Özel Hastanelerin Marka Stratejilerini Belirleyen Faktörlere Yönelik Bir Araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 21(1), 321-338.
- Uyguç, N. (1992). Hizmet Kalitesi Olgusunun Analitik Bir Yaklaşımla İncelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Doktora Tezi, İzmir.
- Yeşilbaş, B. (2010). İlişkisel Pazarlamanın Hastane Yönetimine Etkisi. İstanbul: Beykent Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Yüksel, B. (1998). Hizmet Pazarlaması. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
- Zyman, S. (2000). “Bildiğimiz Pazarlamanın Sonu”, Mediacat Yayınları, Birinci Basım, İstanbul.