Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

EVALUATION OF CONSUMER OPINIONS ON SOCIAL MEDIA INFLUENCERS AND PURCHASE INTENTION

Yıl 2023, Cilt: 9 Sayı: 3, 375 - 387, 31.12.2023

Öz

Businesses around the world are constantly looking for new ways to reach consumers. Traditional marketing approaches used today are now a smaller part of the effort to market and brand products/services. The growing interest in social media has shaped marketing and advertising and changed the way businesses interact with their target groups. Efficient use of social media through influencers and efforts to expand its scope have increased the importance of creating and sustaining competitive advantage. Accordingly, this study was designed to investigate the relationship between social media influencers and purchase decision processes by focusing on source credibility, source attractiveness, product matching and meaning transfer. In the study, a questionnaire was used as a data collection tool and the data were collected online between March-July 2023. A total of 676 people participated in the study. Number and percentage calculations were made and Spearman Rank Correlation technique was used to examine the relationships between the dimensions. P<.05 was considered statistically significant. It was determined that there were significant relationships between the dimensions of the Purchase Decision Making Process and the Attractiveness, Meaning Transference and Meaning Transference of the Social Media Influencer.

Kaynakça

  • Albayrak, S. (2020), “Sosyal Etki Pazarlaması (Influencer Marketing) Bağlamında Instagram ve Youtube Influencerlarının (Fenomenlerinin) Gençlerin Marka Algısına Etkisi”, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Alpar, R. (2016). Spor, sağlık ve eğitim bilimlerinden örneklerle uygulamalı istatistik ve geçerlik-güvenilirlik (Yenilenmiş 4. bs.). Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Avcılar, M.Y.; Demirgüneş, B. ve Açar, M.F. (2018), “Instagram Reklamlarında Sosyal Medya Fenomeni Kullanımının Reklama Yönelik Tutum ve E-Wom Niyetine Etkilerinin İncelenmesi”, Pazarlama ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, Ocak (21), 1-27.
  • Aydın, İ. (2021), Nüfuz Pazarlamasında (Influencer Marketing) Nüfuzluya Güvenin Marka Değeri, Marka Aşkı ve Satın Alma Niyeti Üzerindeki Etkisinin Araştırılması, Journal of Emerging Economies and Policy, 6(2), 213-225.
  • Çalışkan, M. ve Mencik, Y. (2015), Değişen Dünyanın Yeni Yüzü: Sosyal Medya, Akademik Bakış Dergisi, Sayı: 50, Temmuz-Ağustos.
  • De Veirman, M.; Cauberghe, V. and Hudders, L. (2017). ‘‘Marketing Through Instagram Influencers: Impact of Number of Followersand Product Divergence On Brand Attitude”, International Journal of Advertising The Review of Marketing Communications, 36(5), 15th International Conference on Research in Advertising. 1-13.
  • İslamoğlu, A.H. ve Altunışık, R. (2013). Tüketici Davranışları, Beta Basım Yayım Dağıtım, İstanbul.
  • Glucksman, M. (2017). “The Rise of Social Media Influencer Marketing on LifestyleBranding: A Case Study of Lucie Fink”, 8(2), 77-87.
  • Lim, X. J., Radzol, A. M., Cheah, J.-H., & Wong, M. W. (2017). The Impact of Social Media Influencers on Purchase Intention and the Mediation Effect of Customer Attitude. Asian Journal of Business Research, 7(2), 19-36. doi:10.14707/ajbr.170035
  • Ohanian, R., (1991), “The impact of celebrity spokespersons' perceived image on consumers' intention to purchase”, Journal of Advertising Research, 31(1), 46-54.
  • Öztek, M. Y., Yerden Karabıyık, N., Çolak, E., Sarı, E., (2021), Fenomen Pazarlamasında Sosyal Medyanın Rolü ve Moda Sektörü Üzerine Bir İçerik Analizi, Journal of Yasar University, 16/62, 1053-1077.
  • Prasath, P. ve Yoganathen, A. (2018), Influence Of Social Media Marketing On Consumer Buying Decision Making Process, SLIS Student Research Journal, 1(1), 1-12.
  • Sayan, G. (2023), Etkili Sosyal Medya Kullanımı from https://www.webtures.com/tr/blog/sozluk/etkili-sosyal-medya-kullanimi/ , Son Erişim Tarihi: 18.12.2023
  • Till, B. D. ve Busler, M., (1998), “Matching products with endorsers: attractiveness versus expertise”, Journal of Consumer Marketing, 15(6), 576-586.
  • Wong, B. (2023), Top Social Media Statistics And Trends Of 2023 from https://www.forbes.com/advisor/business/social-media-statistics/#:~:text=In%202023%2C%20an%20estimated%204.9,5.85%20billion%20users%20by%202027 , Son Erişim Tarihi:19.12.2023

SOSYAL MEDYA FENOMENLERİ VE SATIN ALMA NİYETİ HAKKINDA TÜKETİCİ GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2023, Cilt: 9 Sayı: 3, 375 - 387, 31.12.2023

Öz

Dünyanın her yerinde işletmeler tüketicilere ulaşmak için devamlı yeni yollar aramaktadır. Günümüzde kullanılan geleneksel pazarlama yaklaşımları, ürünleri/hizmetleri pazarlamak ve markalaştırmak için yapılan çalışmaların artık daha küçük bir kısmını oluşturmaktadır. Sosyal medyaya artan ilgi, pazarlama ve reklamcılığı şekillendirmiş ve işletmelerin hedef gruplarıyla etkileşim biçimini değiştirmiştir. Sosyal medyanın fenomenler aracılığıyla etkin kullanımı ve kapsamının genişletilmesine dair yapılan çalışmalar ile rekabet avantajı yaratmanın ve sürdürmenin önemi de artmıştır. Bu doğrultuda, kaynak güvenilirliği, kaynak çekiciliği, ürün eşleştirme ve anlam aktarımına odaklanarak sosyal medya etkileyicilerinin satın alma karar süreçleri ile olan ilişkisini araştırmak amacıyla bu araştırma tasarlanmıştır. Araştırmada, veri toplama aracı olarak anket formu kullanılmıştır ve veriler Mart-Temmuz 2023 döneminde çevrimiçi olarak toplanmıştır. Araştırmaya toplam 676 kişi katılmıştır. Sayı ve yüzde hesaplamaları yapılmış, boyutlar arasındaki ilişkilerin incelenmesinde ise Spearman Sıra Korelasyonu tekniği kullanılmıştır. P < 0,5 istatistiki olarak anlamlı kabul edilmiştir. Satın Alma Karar Verme Süreci ile Sosyal Medya Etkileyicisinin Çekicilik, Anlam Aktarım ve Anlam Aktarımında Satın Alma Kararı boyutları arasında anlamlı ilişkiler olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Albayrak, S. (2020), “Sosyal Etki Pazarlaması (Influencer Marketing) Bağlamında Instagram ve Youtube Influencerlarının (Fenomenlerinin) Gençlerin Marka Algısına Etkisi”, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Alpar, R. (2016). Spor, sağlık ve eğitim bilimlerinden örneklerle uygulamalı istatistik ve geçerlik-güvenilirlik (Yenilenmiş 4. bs.). Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Avcılar, M.Y.; Demirgüneş, B. ve Açar, M.F. (2018), “Instagram Reklamlarında Sosyal Medya Fenomeni Kullanımının Reklama Yönelik Tutum ve E-Wom Niyetine Etkilerinin İncelenmesi”, Pazarlama ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, Ocak (21), 1-27.
  • Aydın, İ. (2021), Nüfuz Pazarlamasında (Influencer Marketing) Nüfuzluya Güvenin Marka Değeri, Marka Aşkı ve Satın Alma Niyeti Üzerindeki Etkisinin Araştırılması, Journal of Emerging Economies and Policy, 6(2), 213-225.
  • Çalışkan, M. ve Mencik, Y. (2015), Değişen Dünyanın Yeni Yüzü: Sosyal Medya, Akademik Bakış Dergisi, Sayı: 50, Temmuz-Ağustos.
  • De Veirman, M.; Cauberghe, V. and Hudders, L. (2017). ‘‘Marketing Through Instagram Influencers: Impact of Number of Followersand Product Divergence On Brand Attitude”, International Journal of Advertising The Review of Marketing Communications, 36(5), 15th International Conference on Research in Advertising. 1-13.
  • İslamoğlu, A.H. ve Altunışık, R. (2013). Tüketici Davranışları, Beta Basım Yayım Dağıtım, İstanbul.
  • Glucksman, M. (2017). “The Rise of Social Media Influencer Marketing on LifestyleBranding: A Case Study of Lucie Fink”, 8(2), 77-87.
  • Lim, X. J., Radzol, A. M., Cheah, J.-H., & Wong, M. W. (2017). The Impact of Social Media Influencers on Purchase Intention and the Mediation Effect of Customer Attitude. Asian Journal of Business Research, 7(2), 19-36. doi:10.14707/ajbr.170035
  • Ohanian, R., (1991), “The impact of celebrity spokespersons' perceived image on consumers' intention to purchase”, Journal of Advertising Research, 31(1), 46-54.
  • Öztek, M. Y., Yerden Karabıyık, N., Çolak, E., Sarı, E., (2021), Fenomen Pazarlamasında Sosyal Medyanın Rolü ve Moda Sektörü Üzerine Bir İçerik Analizi, Journal of Yasar University, 16/62, 1053-1077.
  • Prasath, P. ve Yoganathen, A. (2018), Influence Of Social Media Marketing On Consumer Buying Decision Making Process, SLIS Student Research Journal, 1(1), 1-12.
  • Sayan, G. (2023), Etkili Sosyal Medya Kullanımı from https://www.webtures.com/tr/blog/sozluk/etkili-sosyal-medya-kullanimi/ , Son Erişim Tarihi: 18.12.2023
  • Till, B. D. ve Busler, M., (1998), “Matching products with endorsers: attractiveness versus expertise”, Journal of Consumer Marketing, 15(6), 576-586.
  • Wong, B. (2023), Top Social Media Statistics And Trends Of 2023 from https://www.forbes.com/advisor/business/social-media-statistics/#:~:text=In%202023%2C%20an%20estimated%204.9,5.85%20billion%20users%20by%202027 , Son Erişim Tarihi:19.12.2023
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Uygulama Bilimi ve Değerlendirme
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Zülal Oğuz 0009-0002-6339-8012

Alper Güzel 0000-0003-0492-7500

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 21 Aralık 2023
Kabul Tarihi 26 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 9 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Oğuz, Z., & Güzel, A. (2023). SOSYAL MEDYA FENOMENLERİ VE SATIN ALMA NİYETİ HAKKINDA TÜKETİCİ GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Uluslararası Sağlık Yönetimi Ve Stratejileri Araştırma Dergisi, 9(3), 375-387.
AMA Oğuz Z, Güzel A. SOSYAL MEDYA FENOMENLERİ VE SATIN ALMA NİYETİ HAKKINDA TÜKETİCİ GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. USAYSAD. Aralık 2023;9(3):375-387.
Chicago Oğuz, Zülal, ve Alper Güzel. “SOSYAL MEDYA FENOMENLERİ VE SATIN ALMA NİYETİ HAKKINDA TÜKETİCİ GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ”. Uluslararası Sağlık Yönetimi Ve Stratejileri Araştırma Dergisi 9, sy. 3 (Aralık 2023): 375-87.
EndNote Oğuz Z, Güzel A (01 Aralık 2023) SOSYAL MEDYA FENOMENLERİ VE SATIN ALMA NİYETİ HAKKINDA TÜKETİCİ GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Uluslararası Sağlık Yönetimi ve Stratejileri Araştırma Dergisi 9 3 375–387.
IEEE Z. Oğuz ve A. Güzel, “SOSYAL MEDYA FENOMENLERİ VE SATIN ALMA NİYETİ HAKKINDA TÜKETİCİ GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ”, USAYSAD, c. 9, sy. 3, ss. 375–387, 2023.
ISNAD Oğuz, Zülal - Güzel, Alper. “SOSYAL MEDYA FENOMENLERİ VE SATIN ALMA NİYETİ HAKKINDA TÜKETİCİ GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ”. Uluslararası Sağlık Yönetimi ve Stratejileri Araştırma Dergisi 9/3 (Aralık 2023), 375-387.
JAMA Oğuz Z, Güzel A. SOSYAL MEDYA FENOMENLERİ VE SATIN ALMA NİYETİ HAKKINDA TÜKETİCİ GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. USAYSAD. 2023;9:375–387.
MLA Oğuz, Zülal ve Alper Güzel. “SOSYAL MEDYA FENOMENLERİ VE SATIN ALMA NİYETİ HAKKINDA TÜKETİCİ GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ”. Uluslararası Sağlık Yönetimi Ve Stratejileri Araştırma Dergisi, c. 9, sy. 3, 2023, ss. 375-87.
Vancouver Oğuz Z, Güzel A. SOSYAL MEDYA FENOMENLERİ VE SATIN ALMA NİYETİ HAKKINDA TÜKETİCİ GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. USAYSAD. 2023;9(3):375-87.