Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE IMPACT OF KNOWLEDGE MANAGEMENT AND INNOVATION ON ORGANIZATIONAL PERFORMANCE: A RESEARCH STUDY

Yıl 2024, Cilt: 10 Sayı: 1, 26 - 39, 30.04.2024

Öz

Günümüzde yaşanan teknolojik değişimler sonucunda yeni bilgi edinme ve tecrübe kazanmanın önemi günden güne daha iyi anlaşılmaktadır. Artan rekabet koşulları, değişen tüketici talepleri, işletmeleri sürekli inovatif ve öğrenmeye açık örgütler haline getirmiştir. İşletmelerin değişen bu koşullar karşısında, sürdürülebilir rekabet avantajı sağlayıp, ayakta durmalarında bilgi yönetimi ve inovasyonun önemi gözardı edilemeyecek kadar önemlidir. Bir çok araştırmacı yeni bilgi, ortak değer ve tecrübenin, ekonomik gelişim ve sürdürülebilir rekabet avantajının temel kaynağı olduğu konusunda da hemfikirdir. Kurumların bilgiyi ve inovasyonu mümkün olduğu kadar iyi yönetmesi ve kullanması gerekir. Bugün bilgi yönetimi ve inovasyon uygulamaları birçok alanda kullanılmakla birlikte hizmet kalitesini artırmak için sağlık kurumları tarafından da kullanılmaktadır. Bu çalışmanın amacı, bilgi yönetimi ve inovasyonun, örgütsel performans üzerindeki etkilerini sistematik bir şekilde araştırmaktır. Çalışma, özellikle, sağlık çalışanlarının bakış açısından bu etkileri değerlendirerek, sağlık sektöründe faaliyet gösteren kuruluşların stratejik karar alma süreçlerine ve operasyonel uygulamalarına ışık tutarak, daha etkin bir bilgi yönetimi ve inovasyon stratejisi geliştirmelerine olanak sağlamayı hedeflemektedir.

Kaynakça

  • Abou-Zeid, E.S. (2002). A Knowledge Management Reference Model, Journal of Knowledge Management, 6(5), pp:486-499.
  • Arslan, M., Akıncı, S. K. ve Karapınar, P. B. (2007). e-İş, e-Devlet, Etik. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Akal Z. (1992). İşletmelerde Performans Ölçüm ve Denetimi: Çok Yönlü Performans Göstergeleri, Ankara: Milli Prodüktivite Merkezi Yayınları.
  • Bakoğlu R. (2001). Örgütsel Performans Kavramı ve Gelişim, ,Öneri Dergisi,4.15, 39-45.
  • Bhatt, G. D. (2001), Knowledge Management in Organizations: Examining the Interaction Between Technologies, Techniques, and People, Journal of Knowledge Management, Vol.5 ,Iss. 1, pp. 68-75.
  • Canman D. (2000) İnsan Kaynakları Yönetimi. Ankara: Yargı Yayınevi. Carmines EG., Zeller RA. Reliability and Validity Assessment. (1982). 5th printing. Beverly Hills: Sage Publications Inc.
  • Davila, G., Varvakis, G. and North, K. (2019). Influence of Strategic Knowledge Management on Firm Innovativenessand Performance, Brazilian Business Review, 16(3), 239-254.
  • George, D. and Mallery, P. (2003). SPSS For Windows Step By Step: A Simple Guide And Reference. 11.0 Update (4th ed.). Boston: Allyn & Bacon.
  • Gül, Z. (2012), Türkiye’deki İş Adamı Örgütlerinin Üye Girişimcilere Sağladığı Katkıların Girişimcilik ve İnovasyon Performansları Üzerindeki Etkileri, Doktora Tezi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Günday, G., Ulusoy, G., Kılıç, K. ve Alphan, L. (2008). An Integrated Innovation Model: How Innovations are Born and What are Their Impacts on Firm Performance? 15th European Operations Management Association (EUROMA) Conference, 92-101.
  • Hooley, J. G., Greenley, G. E., Cadogan, J. W. and Fahy, J. (2005). The Performance Impact of Marketing Resources. Journal of Business Research, 58(1), 18-28.
  • Huang, C. L. (2011). The Influence of Knowledge Management Implementation on Organizational Performance at Taiwan-listed Integrated Circuit Companies: Using Intellectual Capital as the Mediator. Journal of Global Business Management, 7(2), 1-17.
  • Jasimuddin, S. M. (2012). Knowledge Management an Interdisciplinary Perspective, World Scientific Publishing, London.
  • Kiper, M. (2004). Teknoloji Transfer Mekanizmaları ve Bu Kapsamda Üniversite-Sanayi İşbirliği. M. Kiper içinde, Teknoloji, Ankara: Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği, 59-122.
  • Kozlu, C. (1996). Türkiye Mucizesi İçin Vizyon Arayışları ve Asya Modelleri. Ankara: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Sangmook, K. (2004). Individual-level factors and organizational performance in government organizations. Journal Of Public Administration Research And Theory, 245-261.
  • Laudon, K. C. and Laudon, J. P. (2018). Management Information Systems Managing the Digital Firm. Essex: Pearson. Lesser, E.L. and Storck, J. (2001). Communities of PracticeandOrganizational Performance, IBM Systems Journal, 40(4), 831-841.
  • Milliken, G. A. and Dallas, E. J. (2004). Analysis of Messy Data Volume 1: Designed Experiments, Second Edition, Chapman and Hall/CRC.
  • Newman, B. B. and Conrad, K. W. (1999). A Framework for Characterizing Knowledge Management Methods, Practices and Technologies, The Knowledge Management Theory Papers. 1-20.
  • Oslo Kılavuzu. (2006), Yenilik Verilerinin Toplanması ve Yorumlanması için İlkeler, OECD ve Eurostat ortak yayımı, 3. Baskı ISBN 975-403-362-5-1.
  • Özdamar K. (2002). Paket Programlarla İstatistiksel Veri Analizi-1. 4. Baskı. Eskişehir: Kaan Kitabevi.
  • Roger, E.M. (2003). Diffusion of innovations (5th ed.). New York: FreePress.
  • Stein, E.W. and Zwass, V. (1995). Actualizing Organizational Memory with Information Systems. Information Systems Research, 6(2), 85-117.
  • Tarcan M. (2006). Hastanelerde Finansal Performansı Etkileyen Etmenlerin Belirlenmesi: Sağlık Bakanlığı Hastanelerinde Çok Değişkenli Bir Analiz, Doktora Tezi, .Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Tokgöz, E., Eren, S., Gül, H. ve Saylan, O. (2012). İhracat Bilgisi Pazarlama Planlama ve Ürün Geliştirme Yeteneklerinin Üretim ve İhracat Performansları Üzerindeki Etkileri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(12), 295-322.
  • Uğurluoğlu Ö., Çelik Y., Tengilimoğlu D., Kılıç M., Esatoğlu E.A ve Şahin B. (2019) Sağlık Kurumları Yönetimi2. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Uğurluoğlu Ö., Demiri. P. Ve Ürek D. (2019). Sağlık Kurumlarında Stratejik Yönetim. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Uyguntürk, H. ve Korkmaz, T. (2012). Finansal Performansın TOPSIS Çok Kriterli Karar Verme Yöntemi ile Belirlenmesi: Ana Metal Sanayi İşletmeleri Üzerine Bir Uygulama. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(2), 95-115.
  • Uzkurt, C. (2008). Pazarlamada Değer Yaratma Aracı Olarak Yenilik Yönetimi ve Yenilikçi Örgüt Kültürü. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Wickramasinghe, N. (2006). Knowledge Creation. In: D.G. Schwartz (Ed). Encyclopedia of Knowledge Management, Hersley, PA: Idea Group Reference
  • Wickramasinghe, N. and VonLubitz, D. (2007). Knowledge-Based Enterprise: Theoriesand Fundamentals. Hershey, PA: IdeaGroup Reference
  • Yazıcıoğlu, Y. ve Erdoğan, S. (2004). SPSS Uygulamalı Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Detay Yayıncılık.

BİLGİ YÖNETİMİ VE İNOVASYONUN ÖRGÜTSEL PERFORMANSA ETKİSİ: BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2024, Cilt: 10 Sayı: 1, 26 - 39, 30.04.2024

Öz

Günümüzde yaşanan teknolojik değişimler sonucunda yeni bilgi edinme ve tecrübe kazanmanın önemi günden güne daha iyi anlaşılmaktadır. Artan rekabet koşulları, değişen tüketici talepleri, işletmeleri sürekli inovatif ve öğrenmeye açık örgütler haline getirmiştir. İşletmelerin değişen bu koşullar karşısında, sürdürülebilir rekabet avantajı sağlayıp, ayakta durmalarında bilgi yönetimi ve inovasyonun önemi gözardı edilemeyecek kadar önemlidir. Bir çok araştırmacı yeni bilgi, ortak değer ve tecrübenin, ekonomik gelişim ve sürdürülebilir rekabet avantajının temel kaynağı olduğu konusunda da hemfikirdir. Kurumların bilgiyi ve inovasyonu mümkün olduğu kadar iyi yönetmesi ve kullanması gerekir. Bugün bilgi yönetimi ve inovasyon uygulamaları birçok alanda kullanılmakla birlikte hizmet kalitesini artırmak için sağlık kurumları tarafından da kullanılmaktadır. Bu çalışmanın amacı, bilgi yönetimi ve inovasyonun, örgütsel performans üzerindeki etkilerini sistematik bir şekilde araştırmaktır. Çalışma, özellikle, sağlık çalışanlarının bakış açısından bu etkileri değerlendirerek, sağlık sektöründe faaliyet gösteren kuruluşların stratejik karar alma süreçlerine ve operasyonel uygulamalarına ışık tutarak, daha etkin bir bilgi yönetimi ve inovasyon stratejisi geliştirmelerine olanak sağlamayı hedeflemektedir.

Kaynakça

  • Abou-Zeid, E.S. (2002). A Knowledge Management Reference Model, Journal of Knowledge Management, 6(5), pp:486-499.
  • Arslan, M., Akıncı, S. K. ve Karapınar, P. B. (2007). e-İş, e-Devlet, Etik. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Akal Z. (1992). İşletmelerde Performans Ölçüm ve Denetimi: Çok Yönlü Performans Göstergeleri, Ankara: Milli Prodüktivite Merkezi Yayınları.
  • Bakoğlu R. (2001). Örgütsel Performans Kavramı ve Gelişim, ,Öneri Dergisi,4.15, 39-45.
  • Bhatt, G. D. (2001), Knowledge Management in Organizations: Examining the Interaction Between Technologies, Techniques, and People, Journal of Knowledge Management, Vol.5 ,Iss. 1, pp. 68-75.
  • Canman D. (2000) İnsan Kaynakları Yönetimi. Ankara: Yargı Yayınevi. Carmines EG., Zeller RA. Reliability and Validity Assessment. (1982). 5th printing. Beverly Hills: Sage Publications Inc.
  • Davila, G., Varvakis, G. and North, K. (2019). Influence of Strategic Knowledge Management on Firm Innovativenessand Performance, Brazilian Business Review, 16(3), 239-254.
  • George, D. and Mallery, P. (2003). SPSS For Windows Step By Step: A Simple Guide And Reference. 11.0 Update (4th ed.). Boston: Allyn & Bacon.
  • Gül, Z. (2012), Türkiye’deki İş Adamı Örgütlerinin Üye Girişimcilere Sağladığı Katkıların Girişimcilik ve İnovasyon Performansları Üzerindeki Etkileri, Doktora Tezi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Günday, G., Ulusoy, G., Kılıç, K. ve Alphan, L. (2008). An Integrated Innovation Model: How Innovations are Born and What are Their Impacts on Firm Performance? 15th European Operations Management Association (EUROMA) Conference, 92-101.
  • Hooley, J. G., Greenley, G. E., Cadogan, J. W. and Fahy, J. (2005). The Performance Impact of Marketing Resources. Journal of Business Research, 58(1), 18-28.
  • Huang, C. L. (2011). The Influence of Knowledge Management Implementation on Organizational Performance at Taiwan-listed Integrated Circuit Companies: Using Intellectual Capital as the Mediator. Journal of Global Business Management, 7(2), 1-17.
  • Jasimuddin, S. M. (2012). Knowledge Management an Interdisciplinary Perspective, World Scientific Publishing, London.
  • Kiper, M. (2004). Teknoloji Transfer Mekanizmaları ve Bu Kapsamda Üniversite-Sanayi İşbirliği. M. Kiper içinde, Teknoloji, Ankara: Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği, 59-122.
  • Kozlu, C. (1996). Türkiye Mucizesi İçin Vizyon Arayışları ve Asya Modelleri. Ankara: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Sangmook, K. (2004). Individual-level factors and organizational performance in government organizations. Journal Of Public Administration Research And Theory, 245-261.
  • Laudon, K. C. and Laudon, J. P. (2018). Management Information Systems Managing the Digital Firm. Essex: Pearson. Lesser, E.L. and Storck, J. (2001). Communities of PracticeandOrganizational Performance, IBM Systems Journal, 40(4), 831-841.
  • Milliken, G. A. and Dallas, E. J. (2004). Analysis of Messy Data Volume 1: Designed Experiments, Second Edition, Chapman and Hall/CRC.
  • Newman, B. B. and Conrad, K. W. (1999). A Framework for Characterizing Knowledge Management Methods, Practices and Technologies, The Knowledge Management Theory Papers. 1-20.
  • Oslo Kılavuzu. (2006), Yenilik Verilerinin Toplanması ve Yorumlanması için İlkeler, OECD ve Eurostat ortak yayımı, 3. Baskı ISBN 975-403-362-5-1.
  • Özdamar K. (2002). Paket Programlarla İstatistiksel Veri Analizi-1. 4. Baskı. Eskişehir: Kaan Kitabevi.
  • Roger, E.M. (2003). Diffusion of innovations (5th ed.). New York: FreePress.
  • Stein, E.W. and Zwass, V. (1995). Actualizing Organizational Memory with Information Systems. Information Systems Research, 6(2), 85-117.
  • Tarcan M. (2006). Hastanelerde Finansal Performansı Etkileyen Etmenlerin Belirlenmesi: Sağlık Bakanlığı Hastanelerinde Çok Değişkenli Bir Analiz, Doktora Tezi, .Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Tokgöz, E., Eren, S., Gül, H. ve Saylan, O. (2012). İhracat Bilgisi Pazarlama Planlama ve Ürün Geliştirme Yeteneklerinin Üretim ve İhracat Performansları Üzerindeki Etkileri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(12), 295-322.
  • Uğurluoğlu Ö., Çelik Y., Tengilimoğlu D., Kılıç M., Esatoğlu E.A ve Şahin B. (2019) Sağlık Kurumları Yönetimi2. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Uğurluoğlu Ö., Demiri. P. Ve Ürek D. (2019). Sağlık Kurumlarında Stratejik Yönetim. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Uyguntürk, H. ve Korkmaz, T. (2012). Finansal Performansın TOPSIS Çok Kriterli Karar Verme Yöntemi ile Belirlenmesi: Ana Metal Sanayi İşletmeleri Üzerine Bir Uygulama. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(2), 95-115.
  • Uzkurt, C. (2008). Pazarlamada Değer Yaratma Aracı Olarak Yenilik Yönetimi ve Yenilikçi Örgüt Kültürü. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Wickramasinghe, N. (2006). Knowledge Creation. In: D.G. Schwartz (Ed). Encyclopedia of Knowledge Management, Hersley, PA: Idea Group Reference
  • Wickramasinghe, N. and VonLubitz, D. (2007). Knowledge-Based Enterprise: Theoriesand Fundamentals. Hershey, PA: IdeaGroup Reference
  • Yazıcıoğlu, Y. ve Erdoğan, S. (2004). SPSS Uygulamalı Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Detay Yayıncılık.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Öznur Erdem 0000-0003-4878-5938

Özge Yılmazer 0000-0002-5539-4946

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2024
Gönderilme Tarihi 2 Mart 2024
Kabul Tarihi 29 Nisan 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 10 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Erdem, Ö., & Yılmazer, Ö. (2024). BİLGİ YÖNETİMİ VE İNOVASYONUN ÖRGÜTSEL PERFORMANSA ETKİSİ: BİR ARAŞTIRMA. Uluslararası Sağlık Yönetimi Ve Stratejileri Araştırma Dergisi, 10(1), 26-39.
AMA Erdem Ö, Yılmazer Ö. BİLGİ YÖNETİMİ VE İNOVASYONUN ÖRGÜTSEL PERFORMANSA ETKİSİ: BİR ARAŞTIRMA. USAYSAD. Nisan 2024;10(1):26-39.
Chicago Erdem, Öznur, ve Özge Yılmazer. “BİLGİ YÖNETİMİ VE İNOVASYONUN ÖRGÜTSEL PERFORMANSA ETKİSİ: BİR ARAŞTIRMA”. Uluslararası Sağlık Yönetimi Ve Stratejileri Araştırma Dergisi 10, sy. 1 (Nisan 2024): 26-39.
EndNote Erdem Ö, Yılmazer Ö (01 Nisan 2024) BİLGİ YÖNETİMİ VE İNOVASYONUN ÖRGÜTSEL PERFORMANSA ETKİSİ: BİR ARAŞTIRMA. Uluslararası Sağlık Yönetimi ve Stratejileri Araştırma Dergisi 10 1 26–39.
IEEE Ö. Erdem ve Ö. Yılmazer, “BİLGİ YÖNETİMİ VE İNOVASYONUN ÖRGÜTSEL PERFORMANSA ETKİSİ: BİR ARAŞTIRMA”, USAYSAD, c. 10, sy. 1, ss. 26–39, 2024.
ISNAD Erdem, Öznur - Yılmazer, Özge. “BİLGİ YÖNETİMİ VE İNOVASYONUN ÖRGÜTSEL PERFORMANSA ETKİSİ: BİR ARAŞTIRMA”. Uluslararası Sağlık Yönetimi ve Stratejileri Araştırma Dergisi 10/1 (Nisan 2024), 26-39.
JAMA Erdem Ö, Yılmazer Ö. BİLGİ YÖNETİMİ VE İNOVASYONUN ÖRGÜTSEL PERFORMANSA ETKİSİ: BİR ARAŞTIRMA. USAYSAD. 2024;10:26–39.
MLA Erdem, Öznur ve Özge Yılmazer. “BİLGİ YÖNETİMİ VE İNOVASYONUN ÖRGÜTSEL PERFORMANSA ETKİSİ: BİR ARAŞTIRMA”. Uluslararası Sağlık Yönetimi Ve Stratejileri Araştırma Dergisi, c. 10, sy. 1, 2024, ss. 26-39.
Vancouver Erdem Ö, Yılmazer Ö. BİLGİ YÖNETİMİ VE İNOVASYONUN ÖRGÜTSEL PERFORMANSA ETKİSİ: BİR ARAŞTIRMA. USAYSAD. 2024;10(1):26-39.