Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE EFFECT OF PERCEIVED VALUE ON PATIENT SATISFACTION IN HEALTHCARE INSTITUTIONS

Yıl 2024, Cilt: 10 Sayı: 2, 114 - 125, 31.08.2024

Öz

Perceived value in healthcare institutions is a factor that significantly affects patients' attitudes and satisfaction levels towards healthcare services. The aim of the research is to defined the effect of perceived value in health institutions on the satisfaction level of patients. The research was carried out in a private hospital. Convenience sampling method was preferred in the research. The sample of the study is 250 patients. As a result of the research, the patients' perceived value of the institution was at a good level. Likewise, patients' satisfaction levels with the institution were also good. The perceived value in health institutions has a high impact on patients' satisfaction level. According to these results, healthcare institutions should develop value-based strategies and thus ensure patient satisfaction and loyalty. This situation is important for both the institution and public health.

Kaynakça

  • Agyapong, A., Afi, J.D. and Kwateng, K.O. (2018). Examining the effect of perceived service quality of health care delivery in Ghana on behavioural intentions of patients: The mediating role of customer satisfaction. International Journal of Healthcare Management, 11(4), 276-288. https://doi.org/10.1080/20479700.2017.1326703
  • Choi, K.S., Cho, W.H., Lee, S., Lee, H. and Kim, C. (2004). The relationships among quality, value, satisfaction and behavioral intention in health care provider choice: A South Korean study. Journal of Business Research, 57(8), 913-921. https://doi.org/10.1016/S0148-2963(02)00293-X
  • Chou, S. K., Kohsuwan, P., and Thanabordeekij, P. (2019). The Impact of Corporate Image, Service Quality, Trust, and Perceived Value on Chinese Customer Satisfaction and Loyalty: Medical Services in Thailand. Human Behavior, Development & Society, 20(3).
  • Coşgun, Y. (2020). Sağlık Hizmetinde Algılanan Kalite ve Değerin Hasta Tutum, Tatmin ve Davranışsal Niyetleri Üzerine Etkisi, Master's thesis, Sivas Cumhuriyet Üniversitesi, Sivas. Demirel, Ö. and H. Bülbül (2014). Kamu ve Özel Hastanelerde Hizmet Kalitesi, Hasta Tatmini ve Tercihi Arasındaki İlişki: Karşılaştırmalı Bir Analiz, Amme İdaresi Dergisi, 47 (2), 12-17.
  • Durmuş, A. (2017). Algılanan Değerin Hasta Davranış ve Tavsiye Niyetine Etkisi, Master's thesis, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Dursun, Y. and Çerçi, U. M. (2004). Algılanan sağlık hizmeti kalitesi, algılanan değer, hasta tatmini ve davranışsal niyet ilişkileri üzerine bir araştırma. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, (23), 1-16.
  • Filiz, M., and Güngör, S. (2023). Türkiye’de Sağlık Kurumlarında Değer Algısına Yönelik Bir Araştırma. Artvin Çoruh Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1), 91-110. https://doi.org/10.22466/acusbd.1260691
  • Gözlü, K. (2023). Kalite Yönetimi ve Sağlıkta Kalite Standartları. Güncel Yaklaşımlarla Teoriden Uygulamaya Sağlıkta Stratejik Yönetim (210-234), Ed. Kubilay Özer, Mehtap Çakmak Barsbay, Çizgi yayınevi.
  • Kavak, D. G. (2018). Türkiye Sağlik Hizmetleri Kalite ve Akreditasyon Enstitüsü (Tüska) Sağlikta Akreditasyon Standartları, Sağlıkta Kalite ve Akreditasyon Dergisi, 1(1), 14-20.
  • Lin, W., and Yin, W. (2022). Impacts of service quality, brand image, and perceived value on outpatient’s loyalty to China’s private dental clinics with service satisfaction as a mediator. PloS one, 17(6), e0269233.
  • Nguyen, N. X., Tran, K., and Nguyen, T. A. (2021). Impact of service quality on in-patients’ satisfaction, perceived value, and customer loyalty: A mixed-methods study from a developing country. Patient preference and adherence, 2523-2538. https://doi.org/10.2147/PPA.S333586
  • Öniz, C., Karki, A., Demir Yurtseven, E. (2023). Meslek yüksekokullarında algılanan hizmet kalitesinin kariyer iyimserliğine etkisi, Studies on Social Science Insights, 3(1), 48-66. http://dx.doi.org/10.53035/SOSSCI.54
  • Örgev, C., and Bekar, T. (2013). Non-monetary costs, hospital perceived value and patient satisfaction in health institutions. International Journal of Alanya Faculty of Business, 5(2), 87-97.
  • Özer, L., Başgöze, P., and Karahan, A. (2017). The association between perceived value and patient loyalty in public university hospitals in Turkey. Total Quality Management & Business Excellence, 28(7-8), 782-800. https://doi.org/10.1080/14783363.2015.1124723
  • Özşahin, F. ve Öztürk, Z. (2024). Özel ve Kamu Hastanelerinde stratejik insan kaynakları yönetimi ve çalışan performansı ilişkisi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 13(1), 341-350. https://doi.org/10.37989/gumussagbil.1323939
  • Semiz, B. B., Semiz, T. and Güneş, K. (2023). Sağlık kurumlarında algılanan hizmet kalitesinin ve hasta memnuniyetinin ölçülmesine yönelik bir araştırma. Business ve Management Studies: An International Journal, 11(3), 1130-1151. https://doi.org/10.15295/bmij.v11i3.2289
  • Seyfioğlu, E.F and Başdaş, N. Ü. (2021). Değer Temelli Sağlık Hizmetlerinde Bir Değer Bileşeni Olan Hasta Sonuçlarının Ölçümü ve Önemi. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 24(2), 399-414.
  • Suhail, P. and Srinivasulu, Y. (2021). A perception of service quality, satisfaction, and behavioral intentions in Ayurvedaç Healthcare, 12(1), 93-101. https://doi.org/10.1016/j.jaim.2020.10.011
  • Varinli, İ. (2004). Hizmet kalitesi, değer, hasta tatmini ve davranışsal niyetler arasındaki ilişki-Kayseri’de poliklinik hastalarına yönelik bir araştırma. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(17), 33-52.
  • Yeşilyurt, Ö. and Tekin, M. (2021). Sağlık kurumunda hasta memnuniyetini ve davranışsal niyeti etkileyen faktörlerin yapısal eşitlik modeli ile değerlendirilmesi. Turkish Studies-Social Sciences, 16(2), 1-13.
  • Zaid, A.A., Arqawi, S.M., Mwais, R.M.A., Al Shobaki, M.J. and Abu-Naser, S.S. (2020). The ımpact of total quality management and perceived service quality on patient satisfaction and behavior ıntention in palestinian healthcare organizations. Technology Reports of Kansai University, 62(3), 221-232.

Sağlık Kurumlarında Algılanan Değerin Hasta Tatminine Etkisi

Yıl 2024, Cilt: 10 Sayı: 2, 114 - 125, 31.08.2024

Öz

Sağlık kurumlarında algılanan değer, hastaların sağlık hizmetlerine yönelik tutumlarını ve memnuniyet düzeylerini önemli ölçüde etkileyen bir faktördür. Bu bağlamda araştırmanın amacı sağlık kurumlarında algılanan değerin hastaların tatmin düzeyine etkisini belirlemektir. Araştırma özel bir hastanede gerçekleştirilmiştir. Araştırmada kolayda örneklemi yöntemi tercih edilmiştir. Araştırmaya katılmayı kabul eden 250 hasta araştırmanın örneklemini oluşturmaktadır. Araştırma sonucunda hastaların kuruma ilişkin algıladıkları değerin iyi düzeyde olduğu görülmüştür. Aynı şekilde hastaların kurumdan tatmin düzeyleri de iyi çıkmıştır. Sağlık kurumlarında algılanan değerin hastaların tatmin düzeyine etkisi yüksek çıkmıştır. Bu sonuçlara göre sağlık kurumları değer temelli stratejiler geliştirmeli böylelikle hasta tatmini ve sadakati sağlamalıdırlar. Bu durum gerek kurum için gerekse toplum sağlığı için önem arz etmektedir.

Kaynakça

  • Agyapong, A., Afi, J.D. and Kwateng, K.O. (2018). Examining the effect of perceived service quality of health care delivery in Ghana on behavioural intentions of patients: The mediating role of customer satisfaction. International Journal of Healthcare Management, 11(4), 276-288. https://doi.org/10.1080/20479700.2017.1326703
  • Choi, K.S., Cho, W.H., Lee, S., Lee, H. and Kim, C. (2004). The relationships among quality, value, satisfaction and behavioral intention in health care provider choice: A South Korean study. Journal of Business Research, 57(8), 913-921. https://doi.org/10.1016/S0148-2963(02)00293-X
  • Chou, S. K., Kohsuwan, P., and Thanabordeekij, P. (2019). The Impact of Corporate Image, Service Quality, Trust, and Perceived Value on Chinese Customer Satisfaction and Loyalty: Medical Services in Thailand. Human Behavior, Development & Society, 20(3).
  • Coşgun, Y. (2020). Sağlık Hizmetinde Algılanan Kalite ve Değerin Hasta Tutum, Tatmin ve Davranışsal Niyetleri Üzerine Etkisi, Master's thesis, Sivas Cumhuriyet Üniversitesi, Sivas. Demirel, Ö. and H. Bülbül (2014). Kamu ve Özel Hastanelerde Hizmet Kalitesi, Hasta Tatmini ve Tercihi Arasındaki İlişki: Karşılaştırmalı Bir Analiz, Amme İdaresi Dergisi, 47 (2), 12-17.
  • Durmuş, A. (2017). Algılanan Değerin Hasta Davranış ve Tavsiye Niyetine Etkisi, Master's thesis, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Dursun, Y. and Çerçi, U. M. (2004). Algılanan sağlık hizmeti kalitesi, algılanan değer, hasta tatmini ve davranışsal niyet ilişkileri üzerine bir araştırma. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, (23), 1-16.
  • Filiz, M., and Güngör, S. (2023). Türkiye’de Sağlık Kurumlarında Değer Algısına Yönelik Bir Araştırma. Artvin Çoruh Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1), 91-110. https://doi.org/10.22466/acusbd.1260691
  • Gözlü, K. (2023). Kalite Yönetimi ve Sağlıkta Kalite Standartları. Güncel Yaklaşımlarla Teoriden Uygulamaya Sağlıkta Stratejik Yönetim (210-234), Ed. Kubilay Özer, Mehtap Çakmak Barsbay, Çizgi yayınevi.
  • Kavak, D. G. (2018). Türkiye Sağlik Hizmetleri Kalite ve Akreditasyon Enstitüsü (Tüska) Sağlikta Akreditasyon Standartları, Sağlıkta Kalite ve Akreditasyon Dergisi, 1(1), 14-20.
  • Lin, W., and Yin, W. (2022). Impacts of service quality, brand image, and perceived value on outpatient’s loyalty to China’s private dental clinics with service satisfaction as a mediator. PloS one, 17(6), e0269233.
  • Nguyen, N. X., Tran, K., and Nguyen, T. A. (2021). Impact of service quality on in-patients’ satisfaction, perceived value, and customer loyalty: A mixed-methods study from a developing country. Patient preference and adherence, 2523-2538. https://doi.org/10.2147/PPA.S333586
  • Öniz, C., Karki, A., Demir Yurtseven, E. (2023). Meslek yüksekokullarında algılanan hizmet kalitesinin kariyer iyimserliğine etkisi, Studies on Social Science Insights, 3(1), 48-66. http://dx.doi.org/10.53035/SOSSCI.54
  • Örgev, C., and Bekar, T. (2013). Non-monetary costs, hospital perceived value and patient satisfaction in health institutions. International Journal of Alanya Faculty of Business, 5(2), 87-97.
  • Özer, L., Başgöze, P., and Karahan, A. (2017). The association between perceived value and patient loyalty in public university hospitals in Turkey. Total Quality Management & Business Excellence, 28(7-8), 782-800. https://doi.org/10.1080/14783363.2015.1124723
  • Özşahin, F. ve Öztürk, Z. (2024). Özel ve Kamu Hastanelerinde stratejik insan kaynakları yönetimi ve çalışan performansı ilişkisi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 13(1), 341-350. https://doi.org/10.37989/gumussagbil.1323939
  • Semiz, B. B., Semiz, T. and Güneş, K. (2023). Sağlık kurumlarında algılanan hizmet kalitesinin ve hasta memnuniyetinin ölçülmesine yönelik bir araştırma. Business ve Management Studies: An International Journal, 11(3), 1130-1151. https://doi.org/10.15295/bmij.v11i3.2289
  • Seyfioğlu, E.F and Başdaş, N. Ü. (2021). Değer Temelli Sağlık Hizmetlerinde Bir Değer Bileşeni Olan Hasta Sonuçlarının Ölçümü ve Önemi. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 24(2), 399-414.
  • Suhail, P. and Srinivasulu, Y. (2021). A perception of service quality, satisfaction, and behavioral intentions in Ayurvedaç Healthcare, 12(1), 93-101. https://doi.org/10.1016/j.jaim.2020.10.011
  • Varinli, İ. (2004). Hizmet kalitesi, değer, hasta tatmini ve davranışsal niyetler arasındaki ilişki-Kayseri’de poliklinik hastalarına yönelik bir araştırma. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(17), 33-52.
  • Yeşilyurt, Ö. and Tekin, M. (2021). Sağlık kurumunda hasta memnuniyetini ve davranışsal niyeti etkileyen faktörlerin yapısal eşitlik modeli ile değerlendirilmesi. Turkish Studies-Social Sciences, 16(2), 1-13.
  • Zaid, A.A., Arqawi, S.M., Mwais, R.M.A., Al Shobaki, M.J. and Abu-Naser, S.S. (2020). The ımpact of total quality management and perceived service quality on patient satisfaction and behavior ıntention in palestinian healthcare organizations. Technology Reports of Kansai University, 62(3), 221-232.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ebrar Ilıman Yaltagil 0000-0002-5255-8482

Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2024
Gönderilme Tarihi 6 Mayıs 2024
Kabul Tarihi 28 Temmuz 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 10 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Ilıman Yaltagil, E. (2024). THE EFFECT OF PERCEIVED VALUE ON PATIENT SATISFACTION IN HEALTHCARE INSTITUTIONS. Uluslararası Sağlık Yönetimi Ve Stratejileri Araştırma Dergisi, 10(2), 114-125.
AMA Ilıman Yaltagil E. THE EFFECT OF PERCEIVED VALUE ON PATIENT SATISFACTION IN HEALTHCARE INSTITUTIONS. USAYSAD. Ağustos 2024;10(2):114-125.
Chicago Ilıman Yaltagil, Ebrar. “THE EFFECT OF PERCEIVED VALUE ON PATIENT SATISFACTION IN HEALTHCARE INSTITUTIONS”. Uluslararası Sağlık Yönetimi Ve Stratejileri Araştırma Dergisi 10, sy. 2 (Ağustos 2024): 114-25.
EndNote Ilıman Yaltagil E (01 Ağustos 2024) THE EFFECT OF PERCEIVED VALUE ON PATIENT SATISFACTION IN HEALTHCARE INSTITUTIONS. Uluslararası Sağlık Yönetimi ve Stratejileri Araştırma Dergisi 10 2 114–125.
IEEE E. Ilıman Yaltagil, “THE EFFECT OF PERCEIVED VALUE ON PATIENT SATISFACTION IN HEALTHCARE INSTITUTIONS”, USAYSAD, c. 10, sy. 2, ss. 114–125, 2024.
ISNAD Ilıman Yaltagil, Ebrar. “THE EFFECT OF PERCEIVED VALUE ON PATIENT SATISFACTION IN HEALTHCARE INSTITUTIONS”. Uluslararası Sağlık Yönetimi ve Stratejileri Araştırma Dergisi 10/2 (Ağustos 2024), 114-125.
JAMA Ilıman Yaltagil E. THE EFFECT OF PERCEIVED VALUE ON PATIENT SATISFACTION IN HEALTHCARE INSTITUTIONS. USAYSAD. 2024;10:114–125.
MLA Ilıman Yaltagil, Ebrar. “THE EFFECT OF PERCEIVED VALUE ON PATIENT SATISFACTION IN HEALTHCARE INSTITUTIONS”. Uluslararası Sağlık Yönetimi Ve Stratejileri Araştırma Dergisi, c. 10, sy. 2, 2024, ss. 114-25.
Vancouver Ilıman Yaltagil E. THE EFFECT OF PERCEIVED VALUE ON PATIENT SATISFACTION IN HEALTHCARE INSTITUTIONS. USAYSAD. 2024;10(2):114-25.