Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÖRGÜTSEL BAĞLILIK İLE ÖRGÜT KÜLTÜRÜNÜN KURUM BAŞARISI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ: VAN İLİ ÖRNEĞİ

Yıl 2020, Sayı: 3, 336 - 363, 25.06.2020

Öz

Bu çalışma, örgütsel bağlılık ve örgüt kültürü arasındaki ilişkiyi ortaya çıkarmayı hedeflemektedir. Ayrıca örgüt kültürü ve örgütsel bağlılık faktörlerinin kurum başarısı üzerindeki etkisini incelemiştir. Van ili, İpekyolu ilçe merkezindeki Anadolu Liselerinde görev yapan 327 öğretmen ile anket çalışması yapılmıştır. Çalışma sonunda elde edilen veriler SPSS 23.0 ve Smart-PLS programları kullanılarak değerlendirilmiştir. Araştırma sonucunda; Örgüt kültürünün altı boyutu ile örgütsel bağlılığın üç boyutu arasında pozitif yönde ve anlamlı bir ilişki içinde oldukları anlaşılmıştır. Ayrıca örgütsel bağlılığın “duygusal ve devam” boyutları ile örgüt kültürünün “denetim ve toplantı” boyutları kurumun başarısını istatistiksel olarak anlamlı ve pozitif yönde etkilediği görülmüştür.

Destekleyen Kurum

Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birimi

Proje Numarası

SBA-2019-8555

Kaynakça

  • Aktan, E. & Aydıntan, B. (2016). Cameron-Freeman Örgüt Kültürü Türleri Ekseninde Örgüt Kültürü ve Bilgi Güvenliği Algısı İlişkisi: Devlet Üniversitelerinde Bir Uygulama. İşletme Araştırmaları Dergisi 8(4), 324-344.
  • Altunel, M. C. (2016). Öznel Zindeliğin Deneyimleme Kalitesi Üzerindeki Etkisinde İlgilenimin Ara Değişken Rolünün İncelenmesi. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 29, 335-347.
  • Alvesson, M. & Berg, P. (1992). Corporate Culture and Organizational Symbolism. New York: De Gruyter.
  • Buchanan, B. (1974). Building Organizational Commitment: The Socialization of Managers in Work Organizations. Administrative Science Quarterly 19(4), 533-546.
  • Cameron, K. & Quinn, R. (2006). Diagnosing and Changing Organizational Culture – Based on the Competing Values Framework. San Francisco: Published by Jossey-Bass.
  • Carvalho, C., Castro, M., Lindomar, P. & Carvalho, L. (2018). The Relationship Between Organizational Culture, Organizational Commitment and Job Satisfaction. REBRAE, Curitiba 11(2), 201-215.
  • Çetin, A. & Topaloğlu, C. (2018). Otel İşletmelerinde Cameron-Quinn Örgüt Kültürü Tiplerinin Yenilikçiliğe Etkisi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies 6(2), 476-492.
  • Çıraklar, N. & Durmaz, O. (2010). Örgüt Kültürünün Örgütsel Baglılık Üzerine Etkisi: Analitik Bir İnceleme. (Yüksek Lisans Tezi), 253734.
  • Demir, C. & Öztürk, U. (2011). Örgüt Kültürünün Örgütsel Bağlılık Üzerine Etkisi ve Bir Uygulama. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 26(1), 17-41.
  • Demirtaş, Z. (2010). Okul Kültürü ile Öğrenci Başarısı Arasındaki İlişki. Eğitim ve Bilim Dergisi 35(158), 3-13.
  • Djan, I. (2013). The Effect of Organizational Culture, Leadership and Job Satisfaction on Organizational Commitment in Private Higher. International Journal of Education & Management 3(1), 9-15.
  • Doğan, D. (2019). SmartPLS ile Veri Analizi. Ankara: Zet Yayınları.
  • Dülgeroğlu, İ. & Başol, O. (2017). İş Stresi ve Çalışma Yaşamı Kalitesi Algısının Yansımaları: Satış Temsilcileri Üzerine Bir Araştırma. Business and Economics Research Journal 8(2), 293-304.
  • Erdem, R. (2007). Örgüt Kültürü Tipleri ile Örgütsel Bağlılık Arasındaki İlişki: Elazığ İl Merkezindeki Hastaneler Üzerinde Bir Çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi 2(2), 63-79.
  • Fornell, C. & Larcker, D. (1981). Evaluating Structural Equation Models with Unobservable Variables and Measurement Error. Journal of Marketing Research 18, 39-50.
  • Garson, G. D. (2016). Partial Least Squares: Regression and Structural Equation Models. Asheboro, NC: Statistical Associates Publishers.
  • Gülova, A. A. & Demirsoy, Ö. (2012). Örgüt Kültürü ve Örgütsel Bağlılık Arasındaki İlişki: Hizmet Sektörü Çalışanları Üzerinde Ampirik Bir Araştırma. Business and Economics Research Journal 3(3), 49-76.
  • Hair, J., Ringle, C., Sarstedt, M. & Hult, T. (2014). A Primer on Partial Least Squares Structural Equation Modeling. Los Angeles: Sage Publication.
  • Henseler, J., Hubona, G. & Ray, P. (2016). Using PLS Path Modeling in New Technology Research: Updated Guidelines. Industrial Management & Data Systems 116, 2-20.
  • Henseler, J., Ringle, C. & Sarstedt, M. (2015). A New Criterion for Assessing Discriminant Validity in Variance-based Structural Equation Modeling. Journal of the Academy of Marketing Science 1(43), 115-135.
  • İpek, C. (2010). Predicting Organizational Commitment from Organizational Culture in Turkish Primary Schools. Asia Pacific Education Review 11, 371-385.
  • İra, N. & Şahin, S. (2011). Örgüt Kültürü Ölçeğinin Geçerlilik ve Güvenirlilik Çalışması. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 9(1), 1-14.
  • Karaboğa, A. & Özkan, S. (2010). İlköğretim Okulu Öğretmenlerin Örgütsel Bağlılığı ve İş değerleri. (Yüksek Lisans Tezi). YÖK Ulusal Tez Merkezi. 264178.
  • Kim, H. (2014). Transformational Leadership, Organizational Clan Culture, Organizational Affective Commitment, and Organizational Citizenship Behavior: A Case of South Korea's Public Sector. Public Organiz Review 14, 397-417.
  • Koçel, T. (2003). İşletme Yöneticiliği. İstanbul: Arıkan Yayınevi.
  • Kolancıoğlu, B. & Karabulut, A. (2018). Örgüt Kültürünün Örgütsel Bağlılık Üzerindeki Etkisi: Hastaneler Üzerinde Bir Araştırma. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 33, 115-131.
  • Kumkale, İ. & Seyhan, M. (2014). İşletmelerde Örgütsel Bağlılık Ve Örgütsel Bağlılığı Etkileyen Faktörler: Gümrük Memurları Üzerine Bir Araştırma. (Yüksek Lisans Tezi). Erişim Adresi: https://www.academia.edu/Documents/in/T%C3%BCrk%C3%A7e.
  • Meyer, J. & Allen, N. (1991). A Three-Component Conceptualization of Organizational. Human Resource Management Review 1(1), 61-89.
  • Ooı , K. & Veerı, A. (2006). The Influence of Corporate Culture on Organizational Commitment: Case Study of Semiconductor Organizations in Malaysia. Sunway Academic Journal 3, 99-115.
  • Öztürk, N. (2015). Eğitim Örgütlerinde Örgüt Kültürü ve Öğretmen Liderliği: Lider-Üye Etkileşiminin Aracılık Rolü. (Doktora Tezi). YÖK Ulusal Tez Merkezi. 423502.
  • Özutku, H. (2008). Örgüte Duygusal, Devamlılık ve Normatif Bağlılık ile İş Performansı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi 37(2), 79-97.
  • Peterson, K. & Deal, T. (2002). The Shaping School Culture Fieldbook. San Francisco: Jossey-Bass A Wiley Company.
  • Porter, L. & Steers, R. (1973). Organizational, Work and Personal Factors in Employee Turnover and Absenteeism. Psychological Bulletin 80(2), 151-176.
  • Ringle, C., Silva, D. & Bido, D. (2014). Structural Equation Modeling with the SmartPLS. Brazilian Journal of Marketing 2(13), 56-73.
  • Sazkaya, M. K. (2018). Bireylerin Örgüt Kültürü Algıları ve Kontrol Odağı İlişkisinin Demografik Değişkenler Bağlamında İncelenmesi. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi 16(1), 116-135.
  • Seçer, İ. (2017). SPSS ve LİSREL ile Pratik Veri Analizi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Sezgin, F. (2010). Öğretmenlerin Örgütsel Bağlılığının Bir Yordayıcısı Olarak Okul Kültürü. Eğitim ve Bilim Dergisi 35(156), 143-159.
  • Sökmen, A., Benk, O. & Gayaker, S. (2017). Örgüt Kültürü, Örgütsel Vatandaşlık Davranışı ve Örgütsel Bağlılık İlişkisi: Bir Kamu Kurumunda Araştırma. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 19(2), 415-429.
  • Şeker, M., Dağ, Y. & Yalçınsoy, A. (2016). Örgüt Kültürü ile İş Tatmini Arasındaki İlişkinin İncelenmesi: Bir Kamu Kurumunda Uygulama. International Journal of Innovative Strategical Social Research 1(1), 4-10.
  • Terzi, A. R. (2005). İlköğretim Okullarında Örgüt Kültürü. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 43, 423-442.
  • www.smartpls.com/ModelFit. (2019, 10 16). Erişim adresi: www.smartpls.com: https://www.smartpls.com/documentation/algorithms-and-techniques/model-fit
  • Yaşar, M. & Pulat, İ. (2010). Denizli İlköğretim Okullarında Görev Yapan Öğretmenlerin Örgüt Kültürü ve Önemine İlişkin Algıları. (Yüksek Lisans Tezi). YÖK Ulusal Tez Merkezi. 263326.
  • Yazıcıoğlu, Y. & Erdoğan, S. (2004). SPSS Uygulamalı Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Yılmaz, V., Can, Y. & Aras, N. (2019). Kısmi En Küçük Kareler Yapısal Eşitlik Modellemesiyle (PLS-YEM) Nükleer ve Yenilenebilir Enerjiye İlişkin Tutumların Araştırılması. Journal of Operations Research, Statistics, Econometrics and Management Information Systems 7(1), 88-102.
  • Yüceler, A. (2009). Örgütsel Bağlılık ve Örgüt İklimi İlişkisi: Teorik ve Uygulamalı Bir Çalışma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 22, 445-458.

THE EFFECT OF ORGANIZATIONAL COMMITMENT AND ORGANIZATIONAL CULTURE ON INSTITUTION SUCCESS: THE CASE OF VAN PROVINCE

Yıl 2020, Sayı: 3, 336 - 363, 25.06.2020

Öz

This study aims to reveal the relationship between organizational commitment and organization culture. It also examines the impact of organization culture and organizational commitment on institution success. A questionnaire was conducted with 327 teachers working in Anatolian High Schools in Van province center. The data obtained at the end of the study were evaluated using SPSS 23.0 and SmartPLS programs. According to the results of the research, it is understood that there is a positive and significant relationship between the six dimensions of organization culture with three dimensions of organizational commitment. In addition, the "affective and continuance" dimensions of organizational commitment and the "control and meeting" dimensions of the organization culture have been shown to statistically significant and positively affect the success of the institution.

Proje Numarası

SBA-2019-8555

Kaynakça

  • Aktan, E. & Aydıntan, B. (2016). Cameron-Freeman Örgüt Kültürü Türleri Ekseninde Örgüt Kültürü ve Bilgi Güvenliği Algısı İlişkisi: Devlet Üniversitelerinde Bir Uygulama. İşletme Araştırmaları Dergisi 8(4), 324-344.
  • Altunel, M. C. (2016). Öznel Zindeliğin Deneyimleme Kalitesi Üzerindeki Etkisinde İlgilenimin Ara Değişken Rolünün İncelenmesi. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 29, 335-347.
  • Alvesson, M. & Berg, P. (1992). Corporate Culture and Organizational Symbolism. New York: De Gruyter.
  • Buchanan, B. (1974). Building Organizational Commitment: The Socialization of Managers in Work Organizations. Administrative Science Quarterly 19(4), 533-546.
  • Cameron, K. & Quinn, R. (2006). Diagnosing and Changing Organizational Culture – Based on the Competing Values Framework. San Francisco: Published by Jossey-Bass.
  • Carvalho, C., Castro, M., Lindomar, P. & Carvalho, L. (2018). The Relationship Between Organizational Culture, Organizational Commitment and Job Satisfaction. REBRAE, Curitiba 11(2), 201-215.
  • Çetin, A. & Topaloğlu, C. (2018). Otel İşletmelerinde Cameron-Quinn Örgüt Kültürü Tiplerinin Yenilikçiliğe Etkisi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies 6(2), 476-492.
  • Çıraklar, N. & Durmaz, O. (2010). Örgüt Kültürünün Örgütsel Baglılık Üzerine Etkisi: Analitik Bir İnceleme. (Yüksek Lisans Tezi), 253734.
  • Demir, C. & Öztürk, U. (2011). Örgüt Kültürünün Örgütsel Bağlılık Üzerine Etkisi ve Bir Uygulama. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 26(1), 17-41.
  • Demirtaş, Z. (2010). Okul Kültürü ile Öğrenci Başarısı Arasındaki İlişki. Eğitim ve Bilim Dergisi 35(158), 3-13.
  • Djan, I. (2013). The Effect of Organizational Culture, Leadership and Job Satisfaction on Organizational Commitment in Private Higher. International Journal of Education & Management 3(1), 9-15.
  • Doğan, D. (2019). SmartPLS ile Veri Analizi. Ankara: Zet Yayınları.
  • Dülgeroğlu, İ. & Başol, O. (2017). İş Stresi ve Çalışma Yaşamı Kalitesi Algısının Yansımaları: Satış Temsilcileri Üzerine Bir Araştırma. Business and Economics Research Journal 8(2), 293-304.
  • Erdem, R. (2007). Örgüt Kültürü Tipleri ile Örgütsel Bağlılık Arasındaki İlişki: Elazığ İl Merkezindeki Hastaneler Üzerinde Bir Çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi 2(2), 63-79.
  • Fornell, C. & Larcker, D. (1981). Evaluating Structural Equation Models with Unobservable Variables and Measurement Error. Journal of Marketing Research 18, 39-50.
  • Garson, G. D. (2016). Partial Least Squares: Regression and Structural Equation Models. Asheboro, NC: Statistical Associates Publishers.
  • Gülova, A. A. & Demirsoy, Ö. (2012). Örgüt Kültürü ve Örgütsel Bağlılık Arasındaki İlişki: Hizmet Sektörü Çalışanları Üzerinde Ampirik Bir Araştırma. Business and Economics Research Journal 3(3), 49-76.
  • Hair, J., Ringle, C., Sarstedt, M. & Hult, T. (2014). A Primer on Partial Least Squares Structural Equation Modeling. Los Angeles: Sage Publication.
  • Henseler, J., Hubona, G. & Ray, P. (2016). Using PLS Path Modeling in New Technology Research: Updated Guidelines. Industrial Management & Data Systems 116, 2-20.
  • Henseler, J., Ringle, C. & Sarstedt, M. (2015). A New Criterion for Assessing Discriminant Validity in Variance-based Structural Equation Modeling. Journal of the Academy of Marketing Science 1(43), 115-135.
  • İpek, C. (2010). Predicting Organizational Commitment from Organizational Culture in Turkish Primary Schools. Asia Pacific Education Review 11, 371-385.
  • İra, N. & Şahin, S. (2011). Örgüt Kültürü Ölçeğinin Geçerlilik ve Güvenirlilik Çalışması. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 9(1), 1-14.
  • Karaboğa, A. & Özkan, S. (2010). İlköğretim Okulu Öğretmenlerin Örgütsel Bağlılığı ve İş değerleri. (Yüksek Lisans Tezi). YÖK Ulusal Tez Merkezi. 264178.
  • Kim, H. (2014). Transformational Leadership, Organizational Clan Culture, Organizational Affective Commitment, and Organizational Citizenship Behavior: A Case of South Korea's Public Sector. Public Organiz Review 14, 397-417.
  • Koçel, T. (2003). İşletme Yöneticiliği. İstanbul: Arıkan Yayınevi.
  • Kolancıoğlu, B. & Karabulut, A. (2018). Örgüt Kültürünün Örgütsel Bağlılık Üzerindeki Etkisi: Hastaneler Üzerinde Bir Araştırma. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 33, 115-131.
  • Kumkale, İ. & Seyhan, M. (2014). İşletmelerde Örgütsel Bağlılık Ve Örgütsel Bağlılığı Etkileyen Faktörler: Gümrük Memurları Üzerine Bir Araştırma. (Yüksek Lisans Tezi). Erişim Adresi: https://www.academia.edu/Documents/in/T%C3%BCrk%C3%A7e.
  • Meyer, J. & Allen, N. (1991). A Three-Component Conceptualization of Organizational. Human Resource Management Review 1(1), 61-89.
  • Ooı , K. & Veerı, A. (2006). The Influence of Corporate Culture on Organizational Commitment: Case Study of Semiconductor Organizations in Malaysia. Sunway Academic Journal 3, 99-115.
  • Öztürk, N. (2015). Eğitim Örgütlerinde Örgüt Kültürü ve Öğretmen Liderliği: Lider-Üye Etkileşiminin Aracılık Rolü. (Doktora Tezi). YÖK Ulusal Tez Merkezi. 423502.
  • Özutku, H. (2008). Örgüte Duygusal, Devamlılık ve Normatif Bağlılık ile İş Performansı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi 37(2), 79-97.
  • Peterson, K. & Deal, T. (2002). The Shaping School Culture Fieldbook. San Francisco: Jossey-Bass A Wiley Company.
  • Porter, L. & Steers, R. (1973). Organizational, Work and Personal Factors in Employee Turnover and Absenteeism. Psychological Bulletin 80(2), 151-176.
  • Ringle, C., Silva, D. & Bido, D. (2014). Structural Equation Modeling with the SmartPLS. Brazilian Journal of Marketing 2(13), 56-73.
  • Sazkaya, M. K. (2018). Bireylerin Örgüt Kültürü Algıları ve Kontrol Odağı İlişkisinin Demografik Değişkenler Bağlamında İncelenmesi. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi 16(1), 116-135.
  • Seçer, İ. (2017). SPSS ve LİSREL ile Pratik Veri Analizi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Sezgin, F. (2010). Öğretmenlerin Örgütsel Bağlılığının Bir Yordayıcısı Olarak Okul Kültürü. Eğitim ve Bilim Dergisi 35(156), 143-159.
  • Sökmen, A., Benk, O. & Gayaker, S. (2017). Örgüt Kültürü, Örgütsel Vatandaşlık Davranışı ve Örgütsel Bağlılık İlişkisi: Bir Kamu Kurumunda Araştırma. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 19(2), 415-429.
  • Şeker, M., Dağ, Y. & Yalçınsoy, A. (2016). Örgüt Kültürü ile İş Tatmini Arasındaki İlişkinin İncelenmesi: Bir Kamu Kurumunda Uygulama. International Journal of Innovative Strategical Social Research 1(1), 4-10.
  • Terzi, A. R. (2005). İlköğretim Okullarında Örgüt Kültürü. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 43, 423-442.
  • www.smartpls.com/ModelFit. (2019, 10 16). Erişim adresi: www.smartpls.com: https://www.smartpls.com/documentation/algorithms-and-techniques/model-fit
  • Yaşar, M. & Pulat, İ. (2010). Denizli İlköğretim Okullarında Görev Yapan Öğretmenlerin Örgüt Kültürü ve Önemine İlişkin Algıları. (Yüksek Lisans Tezi). YÖK Ulusal Tez Merkezi. 263326.
  • Yazıcıoğlu, Y. & Erdoğan, S. (2004). SPSS Uygulamalı Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Yılmaz, V., Can, Y. & Aras, N. (2019). Kısmi En Küçük Kareler Yapısal Eşitlik Modellemesiyle (PLS-YEM) Nükleer ve Yenilenebilir Enerjiye İlişkin Tutumların Araştırılması. Journal of Operations Research, Statistics, Econometrics and Management Information Systems 7(1), 88-102.
  • Yüceler, A. (2009). Örgütsel Bağlılık ve Örgüt İklimi İlişkisi: Teorik ve Uygulamalı Bir Çalışma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 22, 445-458.
Toplam 45 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Yasin Kılıçlı 0000-0001-7801-3168

Abdullah Oğrak 0000-0003-4331-8652

Proje Numarası SBA-2019-8555
Yayımlanma Tarihi 25 Haziran 2020
Kabul Tarihi 9 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Kılıçlı, Y., & Oğrak, A. (2020). ÖRGÜTSEL BAĞLILIK İLE ÖRGÜT KÜLTÜRÜNÜN KURUM BAŞARISI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ: VAN İLİ ÖRNEĞİ. Uluslararası Sosyal Bilimler Akademi Dergisi(3), 336-363.

16494  16495  16496  16503  16570 16633   16823 

 16824 17564  19288 22730 22803 

 23495     

   25002    30847    

             Uluslararası Sosyal Bilimler Akademi Dergisi (USBAD), İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Bölümü Yerleşke / Malatya 

Telefon: 0533 5438933, https://dergipark.org.tr/tr/pub/usbad -- sdurukoglu@gmail.com -- usbaddergi@gmail.com 18414