Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

EVALUATION OF THE RELATIONSHIP BETWEEN GLOBAL CITIZENSHIP BEHAVIOR AND JUSTICE PERCEPTION

Yıl 2020, Sayı: 3, 481 - 494, 25.06.2020

Öz

Global citizenship is associated with seeing and understanding the world and requires an active role in solving the problems. At this point, global citizenship behavior; It covers the issues that need to be done for equal, fair and sustainable world. The study was carried out with the participation of 161 university students. As a result of the factor analysis for the assessment of global citizenship behavior, three dimensions with a total variance of 56% were obtained. These dimensions are; participation in social projects, global citizenship awareness and social awareness. The total Cronbach alpha value obtained as a result of the analysis for global citizenship behavior is 0,81. The dimensions created to evaluate the perception of justice are in the form of equality, diversity and interpretation; it has a total of 0,70 Cronbach alpha and 55% variance. It is seen that the equality dimension of the perception of justice correlates moderately with the personal perception and social awareness dimension of global citizenship behavior. Among the findings of the research are the positive differentiation of the perception of justice of the low income level and the positive differentiation of the students who have taken a course on social responsibility about global citizenship behavior.

Kaynakça

  • Balbağ, N. L. (2016). İlkokul Sosyal Bilgiler Dersi Bağlamında Öğrenci ve Öğretmenlerin Küresel Vatandaşlık Algıları. (Doktora Tezi). YÖK Ulusal Tez Merkezi, 438240.
  • Balbağ, N. L. & Türkcan, B. (2017). İlkokul 4. Sınıf öğrenci ve Öğretmenlerinin Küresel Vatandaşlık Algıları. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry 8(2), 216-249.
  • Burrows, D. (2004). World Citizenship. Paper Presented at the American Council on Education Regional Conference on New Directions in International Education, Beloit, Wisconsin. Erişim adresi: https://www.beloit.edu/oie/assets/Burrows.pdf. Erişim tarihi: 15.01.2019.
  • Çermik, F. (2015). Sosyal Girişimcilik, Küresel Vatandaşlık ve Çevre Davranışı Arasındaki İlişki: Yapısal Eşitlik Modellemesi. (Doktora Tezi). YÖK Ulusal Tez Merkezi, 394783.
  • Çolak, K. (2015). Sosyal Bilgiler ile Vatandaşlık ve Demokrasi Eğitimi Derslerinde Küresel Vatandaşlık Eğitimi. (Doktora Tezi). YÖK Ulusal Tez Merkezi, 412439.
  • Çolak, K., Kabapınar, Y. & Öztürk, C. (2019). Sosyal Bilgiler Derslerini Veren Öğretmenlerin Küresel Vatandaşlığa ve Küresel Vatandaşlık Eğitimine Bakışları. Eğitim ve Bilim 44, 197.
  • Durmuş, G. (2017). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Küresel Vatandaşlık ve Çokkültürlü Eğitime Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). YÖK Ulusal Tez Merkezi, 477551.
  • Günaydın, H. (2019). Okul Yöneticilerinin Küresel Vatandaşlık Tutumlarının İncelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). YÖK Ulusal Tez Merkezi, 563430.
  • Kan, Ç. (2009). Sosyal Bilgiler Eğitiminde Küresel Vatandaşlık. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 26(26), 25-30.
  • Özden, M. & Erbay, E. R. (2018). Küresel Vatandaşlık: Belirsizlik Mi, Fırsat Mı? Social Sciences Research Journal 7(4), 76-81.
  • Sperandio, J., Grudzinski-Hall, M. & Stewart-Gambino H. (2010). Developing an Undergraduate Global Citizenship Program: Challenges of Definition and Assessment. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education 22(1), 12-22.
  • Tarrant, M. A., Stoner, L., Borrie, W. T., Gerard, K., Moore, R. L. & Moore, A. (2011). Educational Travel and Global Citizenship. Journal of Leisure Research 43(3), 403-426.

KÜRESEL VATANDAŞLIK DAVRANIŞI VE ADALET ALGISI İLİŞKİSİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2020, Sayı: 3, 481 - 494, 25.06.2020

Öz

Küresel vatandaşlık, dünyayı görebilme ve anlayabilmeyle ilişkili olup, dünyayla ilgili sorunların çözümüne etkin rol oynamayı gerektirmektedir. Bu noktada küresel vatandaşlık davranışı; eşit, adil ve sürdürülebilir bir dünya için yapılması gereken konuları içine almaktadır. Bu çalışma, 161 üniversite öğrencisinin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Küresel vatandaşlık davranışının değerlendirmesi için yapılan faktör analizi sonucunda toplam varyansı %56 olan üç boyut elde edilmiştir. Bu boyutlar; sosyal projelere katılım, küresel vatandaşlık bilinci ve toplumsal farkındalık şeklindedir. Aynı ölçek için elde edilen toplam Cronbach alpha değeri 0,81’dir. Adalet algısının değerlendirilmesi için oluşturulan boyutlar ise eşitlik, çeşitlilik ve yorumlama şeklinde olup; toplamda 0,70 Cronbach alpha değerine ve %55 varyansa sahiptir. Adalet algısının eşitlik boyutunun küresel vatandaşlık davranışının kişisel algı ve toplumsal farkındalık boyutuyla orta düzeyde korelasyon oluşturduğu görülmektedir. Düşük gelir düzeyine sahip olanların adalet algısının olumlu yönde farklılaşması ve sosyal sorumlulukla ilgili bir ders almış olan öğrencilerin küresel vatandaşlık davranışı konusunda olumlu yönde farklılaşması araştırma kapsamında elde edilen bulgular arasındadır.

Kaynakça

  • Balbağ, N. L. (2016). İlkokul Sosyal Bilgiler Dersi Bağlamında Öğrenci ve Öğretmenlerin Küresel Vatandaşlık Algıları. (Doktora Tezi). YÖK Ulusal Tez Merkezi, 438240.
  • Balbağ, N. L. & Türkcan, B. (2017). İlkokul 4. Sınıf öğrenci ve Öğretmenlerinin Küresel Vatandaşlık Algıları. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry 8(2), 216-249.
  • Burrows, D. (2004). World Citizenship. Paper Presented at the American Council on Education Regional Conference on New Directions in International Education, Beloit, Wisconsin. Erişim adresi: https://www.beloit.edu/oie/assets/Burrows.pdf. Erişim tarihi: 15.01.2019.
  • Çermik, F. (2015). Sosyal Girişimcilik, Küresel Vatandaşlık ve Çevre Davranışı Arasındaki İlişki: Yapısal Eşitlik Modellemesi. (Doktora Tezi). YÖK Ulusal Tez Merkezi, 394783.
  • Çolak, K. (2015). Sosyal Bilgiler ile Vatandaşlık ve Demokrasi Eğitimi Derslerinde Küresel Vatandaşlık Eğitimi. (Doktora Tezi). YÖK Ulusal Tez Merkezi, 412439.
  • Çolak, K., Kabapınar, Y. & Öztürk, C. (2019). Sosyal Bilgiler Derslerini Veren Öğretmenlerin Küresel Vatandaşlığa ve Küresel Vatandaşlık Eğitimine Bakışları. Eğitim ve Bilim 44, 197.
  • Durmuş, G. (2017). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Küresel Vatandaşlık ve Çokkültürlü Eğitime Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). YÖK Ulusal Tez Merkezi, 477551.
  • Günaydın, H. (2019). Okul Yöneticilerinin Küresel Vatandaşlık Tutumlarının İncelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). YÖK Ulusal Tez Merkezi, 563430.
  • Kan, Ç. (2009). Sosyal Bilgiler Eğitiminde Küresel Vatandaşlık. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 26(26), 25-30.
  • Özden, M. & Erbay, E. R. (2018). Küresel Vatandaşlık: Belirsizlik Mi, Fırsat Mı? Social Sciences Research Journal 7(4), 76-81.
  • Sperandio, J., Grudzinski-Hall, M. & Stewart-Gambino H. (2010). Developing an Undergraduate Global Citizenship Program: Challenges of Definition and Assessment. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education 22(1), 12-22.
  • Tarrant, M. A., Stoner, L., Borrie, W. T., Gerard, K., Moore, R. L. & Moore, A. (2011). Educational Travel and Global Citizenship. Journal of Leisure Research 43(3), 403-426.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Perihan Eren Bana 0000-0002-5139-5327

Yayımlanma Tarihi 25 Haziran 2020
Kabul Tarihi 24 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Eren Bana, P. (2020). KÜRESEL VATANDAŞLIK DAVRANIŞI VE ADALET ALGISI İLİŞKİSİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Uluslararası Sosyal Bilimler Akademi Dergisi(3), 481-494.

16494  16495  16496  16503  16570 16633   16823 

 16824 17564  19288 22730 22803 

 23495     

   25002    30847    

             Uluslararası Sosyal Bilimler Akademi Dergisi (USBAD), İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Bölümü Yerleşke / Malatya 

Telefon: 0533 5438933, https://dergipark.org.tr/tr/pub/usbad -- sdurukoglu@gmail.com -- usbaddergi@gmail.com 18414