Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

COVID-19 PANDEMİ DÖNEMİNDE AKADEMİSYENLERİN UZAKTAN EĞİTİM VE UZAKTAN MUHASEBE EĞİTİMİNE YÖNELİK BAKIŞ AÇILARI ÜZERİNE BİR ARAŞT

Yıl 2020, Sayı: 3, 262 - 288, 25.06.2020

Öz

Bu çalışmada, Covid-19 pandemi döneminde muhasebe alanında eğitim veren akademisyenlerin, uzaktan eğitim sistemine bakış açıları, uzaktan eğitim sistemiyle ilgili öz yeterlikleri ve uzaktan eğitimle yürütülen muhasebe derslerine ilişkin görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmaktadır. Bu amaç doğrultusunda, Türkiye’de faaliyet gösteren, devlet ve vakıf üniversitelerinde muhasebe alanında eğitim veren akademisyenlere yönelik bir anket uygulanmıştır. Anketlerden elde edilen veriler, SPSS 20 programı yardımıyla, frekans ve yüzde gibi tanımlayıcı istatistikler ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda, akademisyenlerin uzaktan eğitim sistemini çok fazla benimsemedikleri, sistemin kullanımıyla ilgili öz yeterlilikleri açısından herhangi bir problem yaşamadıkları görülmüştür. Öğrenci ve eğitmen arasında karşılıklı etkileşim eksikliği, teori ve pratiği bir arada sunamama, muhasebe derslerinde uzaktan eğitim ile ilgili olumsuz faktörler olarak belirlenmiştir. Ayrıca, Covid-19 pandemi dönemi bittikten sonra muhasebe dersleri için telafi programlarının yapılması gerektiği ifade edilmiştir. Sonuç olarak muhasebe eğitiminde, hem geleneksel yöntemleri hem de uzaktan eğitim yöntemlerini birlikte benimseyen, harmanlanmış eğitim yöntemlerinin kullanılmasının daha etkili olacağı önerilmiştir.

Kaynakça

  • Adıyaman, Z. (2002). Uzaktan Eğitim Yoluyla Yabancı Dil Öğretimi. The Turkish Online Journal of Educational Technology 1(11), 92-97.
  • Ayyıldız, S. Ü., Günlük, M. & Erbey, S. N. (2006). Muhasebe Öğretim Elemanlarının Uzaktan Eğitim ve Uzaktan Muhasebe Eğitimine Yönelik Tutumları Üzerine Bir Araştırma. Muhasebe ve Finansman Dergisi (32), 1-14.
  • Baron, J. & Crooks, S. M. (2005). Academic Integrity in Web Based Distance Education. TechTrends 49(2), 40-45.
  • Bayram, N. (2017). Sosyal Bilimlerde SPSS ile Veri Analizi. Bursa: Ezgi Kitabevi.
  • Düzakın, E. & Yalçınkaya, S. (2008). Web Tabanlı Uzaktan Eğitim Sistemi ve Çukurova Üniversitesi Öğretim Elemanlarının Yatkınlıkları. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 17(1), 225-244.
  • Gür, N. (2020). Kovid-19 Sonrası Küresel Ekonomik Sistemde Neler Değişebilir?, Erişim adresi: https://www.aa.com.tr/tr/analiz/kovid-19-sonrasi-kuresel-ekonomik-sistemde-neler-degisebilir/1795460. Erişim Tarihi: 29.05.2020.
  • Gürer, M. D., Tekinarslan, E. & Yavuzalp, N. (2016). Çevrimiçi Ders Veren Öğretim Elemanlarının Uzaktan Eğitim Hakkındaki Görüşleri. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry 7(1), 47-78.
  • Heuer, B. P. & King, K. P. (2004). Leading the Band: The Role of the Instructor in Online Learning for Educators. The Journal of Interactive Online Learning 3(1), 1-11.
  • Kaya, M., Çitil Akyol, C., Özbek, R. & Pepeler, E. (2017). Lisansüstü Eğitim Programlarında Uzaktan Eğitim Uygulamasına Yönelik Eğitim Bilimleri Bölümü Akademisyenlerinin Görüşleri. Electronic Journal of Social Sciences 16, 1616-1627.
  • Kayaduman, H. & Demirel, T. (2019). Investigating the Concerns of First-Time Distance Education Instructors. International Review of Research in Open and Distributed Learning 20(5), 85-103.
  • Koloğlu, T. F. (2016). Öğretim Elemanlarının Uzaktan Eğitime Bakış Açıları ve Hazırbulunuşlukları: Ordu Üniversitesi Örneği. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Afyon Kocatepe Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Afyon.
  • Kurnaz, E. & Ağgül, S. (2018). Ters Yüz Edilmiş Sınıf Modeline Muhasebe Eğitimi Alan Öğrencilerin Bakış Açıları: Bayburt Üniversitesi ve Kafkas Üniversitesi Örneği. Business & Management Studies: An International Journal 6(2), 332-344.
  • Lee, J. A. & Busch, P. E. (2005). Factors Related to Instructors' Willingness to Participate in Distance Education. The Journal of Educational Research 99(2), 109-115.
  • Muhirwa, J. M. (2009). Teaching and Learning Against All Odds: A Video-Based Study of Learner-To-Instructor Interaction in International Distance Education. The International Review of Research in Open and Distributed Learning 10(4), 1-24.
  • O’Neil, T. (2006). How Distance Education Has Changed Teaching and the Role of the Instructor. Information Systems Education Journal 7(48), 1-11.
  • Özer, G., Günlük, M. & Özcan, M. (2019). Muhasebe Akademisyenlerinin Muhasebe Eğitiminde Uzaktan Eğitim Uygulamaları Kullanımına Yönelik Algılarının Teknoloji Kabul Modeli Çerçevesinde İncelenmesi. Muhasebe ve Vergi Uygulamaları Dergisi 12(1), 65-90.
  • Özer, M. (2020). Covid-19 Salgını Sonrası Dünyada Eğitim. Erişim adresi: https://www.meb.gov.tr/covid-19-salgini-sonrasi-dunyada-egitim/haber/20936/tr. Erişim Tarihi: 29.05.2020.
  • Özgöl, M., Sarıkaya, İ. & Özürk, M. (2017). Örgün Eğitimde Uzaktan Eğitim Uygulamalarına İlişkin Öğrenci ve Öğretim Elemanı Değerlendirmeleri. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 7(2), 294-304.
  • Öztürk M. (2019). Uzaktan Eğitim ile Muhasebe Eğitimi. Bursa: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Serçemeli, M. (2016). Muhasebe Eğitiminde Yeni Bir Yaklaşım Önerisi: Ters Yüz Edilmiş Sınıflar. Muhasebe ve Finansman Dergisi (69), 115-126.
  • Serçemeli, M. (2017). Muhasebe Eğitiminde Yeni Bir Yaklaşım Olarak Ters Yüz Sınıf Modeline Öğrencilerin Bakış Açıları Üzerine Bir Araştırma. 36. Muhasebe Eğitimi Sempozyumu (3-7 Mayıs), Antalya.
  • Serçemeli, M. (2019). Muhasebe Eğitiminde Yeni Yaklaşımlar ve Uygulama Önerileri. İşletme Eğitiminde Güncel Yaklaşımlar. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Serçemeli, M., Günbaş, N. & Baydaş, Ö. (2018). Using Flipped Classroom Approach in Computerized Accounting Education. Muhasebe ve Bilim Dünyası Dergisi 20(4), 980-994.
  • Thach, E. C. & Murphy, K. L. (1995). Competencies for Distance Education Professionals. Educational Technology Research and Development 43(1), 57-79.
  • Uyar, S., Okutmuş, E. & Kurtlu, A. (2014). Uzaktan Muhasebe Eğitimi ile Yüz Yüze Muhasebe Eğitiminin Karşılaştırmalı Performans Ölçümü ve Bir Uygulama. 33. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu, Antalya.
  • Wilson, D., Varnhagen, S., Krupa, E., Kasprzak, S., Hunting, V. & Taylor, A. (2007). Instructors’ Adaptation to Online Graduate Education in Health Promotion: A Qualitative Study. International Journal of E-Learning & Distance Education 18(2), 1-15.
  • Yıldız, M. (2015). Uzaktan Eğitim Programlarında Ders Veren Öğretim Elemanlarının Uzaktan Eğitime Yönelik Bilgi, İnanç ve Uygulamaları Arasındaki İlişkiler. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yıldızhan, Y. & Güçlü, N. (2019). Eğitim Yönetimi Uzaktan Tezsiz Yüksek Lisans Programlarının Öğretim Üyeleri Açısından Değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi 25(2), 367-418.

A RESEARCH ON ACADEMICANS’ PERSPECTIVES ON DISTANCE EDUCATION AND DISTANCE ACCOUNTING EDUCATION IN THE COVID-19 PANDEMIA PERIOD

Yıl 2020, Sayı: 3, 262 - 288, 25.06.2020

Öz

In this study, it is aimed to determine the views of academicians who teach accounting courses with distance education during the Covid-19 pandemic period, their views on distance education system, their self-efficacy about distance education system and their views on distance education courses. For this purpose, a questionnaire was applied to academicians teaching in the field of accounting in Turkey both state and private Universities. The data obtained from the questionnaires were analyzed with descriptive statistics such as frequency and percentage with the help of SPSS 20 program. As a result of the research, it was observed that academics did not adopt the distance education system too much and did not experience any problems in terms of their self-efficacy regarding the use of the system. The lack of mutual interaction between the student trainer, the inability to present theory and practice together, were identified as negative factors about distance education in accounting courses. It is also stated that after the Covid-19 pandemic period is over, compensation programs should be made for accounting courses. As a result, it is suggested that blended education methods, which adopt both traditional methods and distance education methods together, would be more effective in accounting education.

Kaynakça

  • Adıyaman, Z. (2002). Uzaktan Eğitim Yoluyla Yabancı Dil Öğretimi. The Turkish Online Journal of Educational Technology 1(11), 92-97.
  • Ayyıldız, S. Ü., Günlük, M. & Erbey, S. N. (2006). Muhasebe Öğretim Elemanlarının Uzaktan Eğitim ve Uzaktan Muhasebe Eğitimine Yönelik Tutumları Üzerine Bir Araştırma. Muhasebe ve Finansman Dergisi (32), 1-14.
  • Baron, J. & Crooks, S. M. (2005). Academic Integrity in Web Based Distance Education. TechTrends 49(2), 40-45.
  • Bayram, N. (2017). Sosyal Bilimlerde SPSS ile Veri Analizi. Bursa: Ezgi Kitabevi.
  • Düzakın, E. & Yalçınkaya, S. (2008). Web Tabanlı Uzaktan Eğitim Sistemi ve Çukurova Üniversitesi Öğretim Elemanlarının Yatkınlıkları. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 17(1), 225-244.
  • Gür, N. (2020). Kovid-19 Sonrası Küresel Ekonomik Sistemde Neler Değişebilir?, Erişim adresi: https://www.aa.com.tr/tr/analiz/kovid-19-sonrasi-kuresel-ekonomik-sistemde-neler-degisebilir/1795460. Erişim Tarihi: 29.05.2020.
  • Gürer, M. D., Tekinarslan, E. & Yavuzalp, N. (2016). Çevrimiçi Ders Veren Öğretim Elemanlarının Uzaktan Eğitim Hakkındaki Görüşleri. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry 7(1), 47-78.
  • Heuer, B. P. & King, K. P. (2004). Leading the Band: The Role of the Instructor in Online Learning for Educators. The Journal of Interactive Online Learning 3(1), 1-11.
  • Kaya, M., Çitil Akyol, C., Özbek, R. & Pepeler, E. (2017). Lisansüstü Eğitim Programlarında Uzaktan Eğitim Uygulamasına Yönelik Eğitim Bilimleri Bölümü Akademisyenlerinin Görüşleri. Electronic Journal of Social Sciences 16, 1616-1627.
  • Kayaduman, H. & Demirel, T. (2019). Investigating the Concerns of First-Time Distance Education Instructors. International Review of Research in Open and Distributed Learning 20(5), 85-103.
  • Koloğlu, T. F. (2016). Öğretim Elemanlarının Uzaktan Eğitime Bakış Açıları ve Hazırbulunuşlukları: Ordu Üniversitesi Örneği. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Afyon Kocatepe Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Afyon.
  • Kurnaz, E. & Ağgül, S. (2018). Ters Yüz Edilmiş Sınıf Modeline Muhasebe Eğitimi Alan Öğrencilerin Bakış Açıları: Bayburt Üniversitesi ve Kafkas Üniversitesi Örneği. Business & Management Studies: An International Journal 6(2), 332-344.
  • Lee, J. A. & Busch, P. E. (2005). Factors Related to Instructors' Willingness to Participate in Distance Education. The Journal of Educational Research 99(2), 109-115.
  • Muhirwa, J. M. (2009). Teaching and Learning Against All Odds: A Video-Based Study of Learner-To-Instructor Interaction in International Distance Education. The International Review of Research in Open and Distributed Learning 10(4), 1-24.
  • O’Neil, T. (2006). How Distance Education Has Changed Teaching and the Role of the Instructor. Information Systems Education Journal 7(48), 1-11.
  • Özer, G., Günlük, M. & Özcan, M. (2019). Muhasebe Akademisyenlerinin Muhasebe Eğitiminde Uzaktan Eğitim Uygulamaları Kullanımına Yönelik Algılarının Teknoloji Kabul Modeli Çerçevesinde İncelenmesi. Muhasebe ve Vergi Uygulamaları Dergisi 12(1), 65-90.
  • Özer, M. (2020). Covid-19 Salgını Sonrası Dünyada Eğitim. Erişim adresi: https://www.meb.gov.tr/covid-19-salgini-sonrasi-dunyada-egitim/haber/20936/tr. Erişim Tarihi: 29.05.2020.
  • Özgöl, M., Sarıkaya, İ. & Özürk, M. (2017). Örgün Eğitimde Uzaktan Eğitim Uygulamalarına İlişkin Öğrenci ve Öğretim Elemanı Değerlendirmeleri. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 7(2), 294-304.
  • Öztürk M. (2019). Uzaktan Eğitim ile Muhasebe Eğitimi. Bursa: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Serçemeli, M. (2016). Muhasebe Eğitiminde Yeni Bir Yaklaşım Önerisi: Ters Yüz Edilmiş Sınıflar. Muhasebe ve Finansman Dergisi (69), 115-126.
  • Serçemeli, M. (2017). Muhasebe Eğitiminde Yeni Bir Yaklaşım Olarak Ters Yüz Sınıf Modeline Öğrencilerin Bakış Açıları Üzerine Bir Araştırma. 36. Muhasebe Eğitimi Sempozyumu (3-7 Mayıs), Antalya.
  • Serçemeli, M. (2019). Muhasebe Eğitiminde Yeni Yaklaşımlar ve Uygulama Önerileri. İşletme Eğitiminde Güncel Yaklaşımlar. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Serçemeli, M., Günbaş, N. & Baydaş, Ö. (2018). Using Flipped Classroom Approach in Computerized Accounting Education. Muhasebe ve Bilim Dünyası Dergisi 20(4), 980-994.
  • Thach, E. C. & Murphy, K. L. (1995). Competencies for Distance Education Professionals. Educational Technology Research and Development 43(1), 57-79.
  • Uyar, S., Okutmuş, E. & Kurtlu, A. (2014). Uzaktan Muhasebe Eğitimi ile Yüz Yüze Muhasebe Eğitiminin Karşılaştırmalı Performans Ölçümü ve Bir Uygulama. 33. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu, Antalya.
  • Wilson, D., Varnhagen, S., Krupa, E., Kasprzak, S., Hunting, V. & Taylor, A. (2007). Instructors’ Adaptation to Online Graduate Education in Health Promotion: A Qualitative Study. International Journal of E-Learning & Distance Education 18(2), 1-15.
  • Yıldız, M. (2015). Uzaktan Eğitim Programlarında Ders Veren Öğretim Elemanlarının Uzaktan Eğitime Yönelik Bilgi, İnanç ve Uygulamaları Arasındaki İlişkiler. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yıldızhan, Y. & Güçlü, N. (2019). Eğitim Yönetimi Uzaktan Tezsiz Yüksek Lisans Programlarının Öğretim Üyeleri Açısından Değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi 25(2), 367-418.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ersin Kurnaz 0000-0002-6787-5368

Murat Serçemeli 0000-0002-0718-2236

Yayımlanma Tarihi 25 Haziran 2020
Kabul Tarihi 6 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Kurnaz, E., & Serçemeli, M. (2020). COVID-19 PANDEMİ DÖNEMİNDE AKADEMİSYENLERİN UZAKTAN EĞİTİM VE UZAKTAN MUHASEBE EĞİTİMİNE YÖNELİK BAKIŞ AÇILARI ÜZERİNE BİR ARAŞT. Uluslararası Sosyal Bilimler Akademi Dergisi(3), 262-288.

16494  16495  16496  16503  16570 16633   16823 

 16824 17564  19288 22730 22803 

 23495     

   25002    30847    

             Uluslararası Sosyal Bilimler Akademi Dergisi (USBAD), İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Bölümü Yerleşke / Malatya 

Telefon: 0533 5438933, https://dergipark.org.tr/tr/pub/usbad -- sdurukoglu@gmail.com -- usbaddergi@gmail.com 18414