Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SITUATION OF PRIMARY SCHOOL TEACHER CANDIDATES TO DIAGNOSE CHILDREN'S ERRORS RELATED TO ARITHMETIC OPERATIONS AND SOLUTION RECOMMENDATIONS FOR REMEDYING

Yıl 2021, Sayı: 6, 1440 - 1465, 25.08.2021
https://doi.org/10.47994/usbad.930334

Öz

This research aims to establish the types of errors made by primary school children in relation to four operations (addition, subtraction, multiplication, and division) by primary school teacher candidates and to provide solution suggestions for mitigating these errors. The study employed a qualitative research methodology and involved 86 primary school teacher candidates who were enrolled in a state university's primary school teaching program in Ankara and took the "Mathematics Teaching I" course. The sample of the study was selected by the easily accessible case sampling method, one of the purposive sampling methods. In the study, the case study method based on the qualitative research approach was used, and the descriptive analysis technique was used in the analysis of the data. During the data collection stage, teacher candidates were given one incorrect operation from each addition, subtraction, multiplication, and division operations and were required to detect the error and find solutions. According to the results, the primary school teacher candidates mostly correctly identified the errors made by the children in the mentioned four operations. In terms of eliminating errors, suggestions for errors besides and subtraction are more suitable than suggestions for errors in multiplication and division. If we list the suggested ways of eliminating the highest to the lowest errors, it is seen that those are; showing by modeling, explanation based on operational information, showing based on digits, and showing through the operation, respectively.

Kaynakça

  • Baki, M. (2013). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Bölme İşlemi ile İlgili Matematiksel Bilgileri ve Öğretimsel Açıklamaları. Eğitim ve Bilim 38(167), 300-311.
  • Ball, D. L., Thames, M. H. & Phelps, G. (2008). Content Knowledge for Teaching: What Makes It Special?. Journal of Teacher Education 59(5), 389-407.
  • Brady, R. R. (1991). A Close Look at Student Problem Solving and the Teaching of Mathematics: Predicaments and Possibilities. School Science and Mathematics 91(4), 144-149.
  • Dinç Artut, P. & Tarım, K. (2006). İlköğretim Öğrencilerinin Basamak Değer Kavramını Anlama Düzeyleri. Eğitimde Kuram ve Uygulama Dergisi 2(1), 26-36.
  • Doğan, A. (2002). Doğal Sayılarla İlgili Dört İşlemde İlköğretim Birinci Kademe Öğrencilerinin Yaptıkları Hata Türleri (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Gökkurt, B., Şahin, Ö., Soylu, Y. & Soylu, C. (2013). Öğretmen Adaylarının Kesirlerle İlgili Pedagojik Alan Bilgilerinin Öğrenci Hataları Açısından İncelenmesi. International Online Journal of Educational Sciences 5(3), 719-735.
  • Gürsel, O. (2013). Matematik öğretimi. İ. H. Diken (Ed.). İlköğretimde kaynaştırma içinde (s. 443-476). Ankara: Pegem Akademi.
  • Kubanç, Y. (2012). İlköğretim 1., 2. ve 3. Sınıf Öğrencilerinin Matematikte Dört İşlem Konusunda Yaşadığı Zorluklar ve Çözüm Önerileri. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Olivier, A. (1989). Handling Pupil’s Misconceptions. Presidential Address Delivered at the Thirteen National Convention on Mathematics, Physical Science and Biology Education, Pretoria, 3-7 July.
  • Russel, S. J. (2000). Developing Computational Fluency with Whole Numbers. Teaching Children Mathematics 7(3), 154–158.
  • Sarı, M. H. (2020). Matematiksel Bilginin Farklı Temsilleri. V. Toptaş, S. Olkun, S. Çekirdekçi & M. H. Sarı (Ed.). İlkokulda matematik öğretimi içinde (s. 17-44). Ankara: Vizetek.
  • Tanışlı, D. (2013). İlköğretim Matematik Öğretmeni Adaylarının Pedagojik Alan Bilgisi Bağlamında Sorgulama Becerileri ve Öğrenci Bilgileri. Eğitim ve Bilim 38(169), 80-95.
  • Tertemiz, N. (2017). Matematikte Öğretimsel Stratejiler (Problem Çözme-Doğal Sayılar-Doğal Sayılarla Dört İşlem). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Toluk Uçar, Z. (2011). Öğretmen Adaylarının Pedagojik İçerik Bilgisi: Öğretimsel Açıklamalar. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education 2(2), 87-102.
  • Varol, F. & Kubanç, Y. (2012). Öğrencilerin Dört İşlemde Yaşadıkları Aritmetik Güçlükler. Turkish Studies 7(1), 2067-2074.
  • Yavuz Mumcu, H. (2017). Pedagojik Alan Bilgisi Bağlamında Öğretmen Adaylarının Kesirlerle İlgili Kavram Yanılgılarını Giderme Yeterliklerinin Farklı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 6(3). 1264-1292.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ, ÇOCUKLARIN ARİTMETİK İŞLEMLERLE İLGİLİ HATALARINI TEŞHİS ETME DURUMLARI VE GİDERİLMESİNE YÖNELİK ÇÖZÜM ÖNERİLERİ

Yıl 2021, Sayı: 6, 1440 - 1465, 25.08.2021
https://doi.org/10.47994/usbad.930334

Öz

Bu çalışmanın amacı, ilkokul çocuklarının dört işlemle ilgili (toplama- çıkarma-çarpma ve bölme) yaptıkları hata türlerinin sınıf öğretmeni adayları tarafından tespit edilmesi ve bu hataların giderilmesine yönelik olarak yapılan çözüm önerilerinin ortaya konulmasıdır. Çalışma Ankara’daki bir devlet üniversitenin sınıf öğretmenliği programına devam eden ve “Matematik Öğretimi I” dersini alan 86 sınıf öğretmeni adayının katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örneklemi, amaçlı örnekleme yöntemlerinden kolay ulaşılabilir durum örneklemesi yöntemiyle seçilmiştir. Çalışmada nitel araştırma yaklaşımına dayalı durum çalışması yöntemi kullanılmış olup, verilerin analizinde betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Verilerin toplanması için uygulanan aşamada, öğretmen adaylarına toplama, çıkarma, çarpma ve bölme işlemlerinden birer tane hatalı yapılmış işlem verilmiş ve kendilerinden yapılan hatayı teşhis etmeleri ve çözüm önerileri geliştirmeleri istenmiştir. Elde edilen sonuçlara göre; sınıf öğretmeni adaylarının, çocukların dört işlemde yaptıkları hataları çoğunlukla doğru teşhis ettikleri görülmüştür. Hataların giderilmesinde ise; toplama ve çıkarma işlemlerindeki hatalara yönelik getirilen öneriler, çarpma ve bölme işleminde yapılan hataların giderilmesine yönelik önerilerden daha yeterli durumdadır. Hataların giderilmesinde önerilen yollar en çoktan aza doğru; modelleyerek gösterme, işlemsel bilgiye dayalı açıklama, basamaklara dayalı gösterme ve işlem üzerinden gösterme yönündedir.

Kaynakça

  • Baki, M. (2013). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Bölme İşlemi ile İlgili Matematiksel Bilgileri ve Öğretimsel Açıklamaları. Eğitim ve Bilim 38(167), 300-311.
  • Ball, D. L., Thames, M. H. & Phelps, G. (2008). Content Knowledge for Teaching: What Makes It Special?. Journal of Teacher Education 59(5), 389-407.
  • Brady, R. R. (1991). A Close Look at Student Problem Solving and the Teaching of Mathematics: Predicaments and Possibilities. School Science and Mathematics 91(4), 144-149.
  • Dinç Artut, P. & Tarım, K. (2006). İlköğretim Öğrencilerinin Basamak Değer Kavramını Anlama Düzeyleri. Eğitimde Kuram ve Uygulama Dergisi 2(1), 26-36.
  • Doğan, A. (2002). Doğal Sayılarla İlgili Dört İşlemde İlköğretim Birinci Kademe Öğrencilerinin Yaptıkları Hata Türleri (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Gökkurt, B., Şahin, Ö., Soylu, Y. & Soylu, C. (2013). Öğretmen Adaylarının Kesirlerle İlgili Pedagojik Alan Bilgilerinin Öğrenci Hataları Açısından İncelenmesi. International Online Journal of Educational Sciences 5(3), 719-735.
  • Gürsel, O. (2013). Matematik öğretimi. İ. H. Diken (Ed.). İlköğretimde kaynaştırma içinde (s. 443-476). Ankara: Pegem Akademi.
  • Kubanç, Y. (2012). İlköğretim 1., 2. ve 3. Sınıf Öğrencilerinin Matematikte Dört İşlem Konusunda Yaşadığı Zorluklar ve Çözüm Önerileri. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Olivier, A. (1989). Handling Pupil’s Misconceptions. Presidential Address Delivered at the Thirteen National Convention on Mathematics, Physical Science and Biology Education, Pretoria, 3-7 July.
  • Russel, S. J. (2000). Developing Computational Fluency with Whole Numbers. Teaching Children Mathematics 7(3), 154–158.
  • Sarı, M. H. (2020). Matematiksel Bilginin Farklı Temsilleri. V. Toptaş, S. Olkun, S. Çekirdekçi & M. H. Sarı (Ed.). İlkokulda matematik öğretimi içinde (s. 17-44). Ankara: Vizetek.
  • Tanışlı, D. (2013). İlköğretim Matematik Öğretmeni Adaylarının Pedagojik Alan Bilgisi Bağlamında Sorgulama Becerileri ve Öğrenci Bilgileri. Eğitim ve Bilim 38(169), 80-95.
  • Tertemiz, N. (2017). Matematikte Öğretimsel Stratejiler (Problem Çözme-Doğal Sayılar-Doğal Sayılarla Dört İşlem). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Toluk Uçar, Z. (2011). Öğretmen Adaylarının Pedagojik İçerik Bilgisi: Öğretimsel Açıklamalar. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education 2(2), 87-102.
  • Varol, F. & Kubanç, Y. (2012). Öğrencilerin Dört İşlemde Yaşadıkları Aritmetik Güçlükler. Turkish Studies 7(1), 2067-2074.
  • Yavuz Mumcu, H. (2017). Pedagojik Alan Bilgisi Bağlamında Öğretmen Adaylarının Kesirlerle İlgili Kavram Yanılgılarını Giderme Yeterliklerinin Farklı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 6(3). 1264-1292.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ersin Palabıyık 0000-0002-4269-902X

Neşe Tertemiz 0000-0003-2001-2888

Yayımlanma Tarihi 25 Ağustos 2021
Kabul Tarihi 29 Ağustos 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Sayı: 6

Kaynak Göster

APA Palabıyık, E., & Tertemiz, N. (2021). SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ, ÇOCUKLARIN ARİTMETİK İŞLEMLERLE İLGİLİ HATALARINI TEŞHİS ETME DURUMLARI VE GİDERİLMESİNE YÖNELİK ÇÖZÜM ÖNERİLERİ. Uluslararası Sosyal Bilimler Akademi Dergisi(6), 1440-1465. https://doi.org/10.47994/usbad.930334

16494  16495  16496  16503  16570 16633   16823 

 16824 17564  19288 22730 22803 

 23495     

   25002    30847    

             Uluslararası Sosyal Bilimler Akademi Dergisi (USBAD), İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Bölümü Yerleşke / Malatya 

Telefon: 0533 5438933, https://dergipark.org.tr/tr/pub/usbad -- sdurukoglu@gmail.com -- usbaddergi@gmail.com 18414