Tez Özeti
BibTex RIS Kaynak Göster

Dijital Reklama Karşı Tutum Ve Düşüncelerin Kuşaklar Ekseninde İncelenmesi: Betimsel Bir Analiz

Yıl 2022, Sayı: 9, 602 - 626, 20.08.2022
https://doi.org/10.47994/usbad.1114704

Öz

Günümüzde reklamcılık, geleneksel yöntem ve mecralarda etkisini sürdürmenin yanı sıra dijital olanakları da bünyesine katarak tüketiciye ulaşma noktasında tüm kanalları entegre biçimde kullanmaktadır. Bu çalışmada tüketici kuşaklarının dijital reklama ilişkin düşünce ve tutumları araştırılmış; gelenekselden dijitale reklamcılığı dijital yerli ve göçmenler üzerinden inceleyerek tüketici boyutunda yarattığı sonuçlar ortaya konulmuştur. Çalışmada nitel araştırma deseninden faydalanılmıştır. Araştırmacıya esneklik sağlayan yarı-yapılandırılmış görüşme formu ile mülakatlar dijital yerli ve dijital göçmen kategorilerinden 20’şer kişi olmak üzere toplamda 40 katılımcı ile gerçekleştirilmiştir. Elde edilen bilgiler kategorize edilerek çalışma betimsel analiz ile tamamlanmıştır. Araştırmaya konu olan dijital yerli ve göçmenlerin dijital reklamcılığı ne şekilde gördüğü, nasıl kullandığını ve gelecekte daha da yaygın hale geleceği tahmin edilen dijital reklamların kuşaklar arasında alımlamada nasıl bir fark yarattığını ortaya koymak adına çalışma önem taşımaktadır. Dijital reklam ve kuşaklar ekseninde Türkiye’de yapılmış bir çalışmaya literatür taramasında rastlanmamış olması çalışmanın özgün değer taşıdığını göstermektedir.

Kaynakça

  • Atar, G. M. & İspir, N. B. (2019). Geleneksel ve Sosyal Medyada Reklama Yönelik Tutum ve Reklam Değeri Arasındaki İlişkinin Karşılaştırılması. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi 31, 305-322.
  • Baltar, F. & Brunet, I. (2011). Social Research 2.0: Virtual Snowball Sampling Method Using Facebook. Internet Research 22(1), 57-74.
  • Brackett, L. & Carr, B. (2001). Cyberspace Advertising vs. Other Media: Consumer vs. Mature Student Attitudes. Journal of Advertising Research 41(5), 23- 32.
  • Erdem, N. (2014). Tüketime Dayalı Bilinç Endüstrisi ve Reklam Bağlamında Bir Dijital Reklam Okuryazarlığı Eğitim Modeli Önerisi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Kocaeli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kocaeli.
  • Fritsch, T. (2010). Actor Models and Digital Natives: An Empiric Research Approach for Online Communities. (Unpublished Masters Thesis). Deutschland.
  • Görgün, A., Kurt Koçak, Ş. & Tekeli Serdar, E. (2017). Yaşlıların Dijital Teknolojileri Kullanım Düzeyleri Üzerine Bir Araştırma. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi 1(45), 1-24.
  • Hacıefendioğlu, Ş. (2011). Reklam Ortamı Olarak Sosyal Paylaşım Siteleri ve Bir Araştırma. The Journal of Knowledge Economy & Knowledge Management 4, 107-115.
  • Karahasan, F. (2012). Taşlar Yerinden Oynarken Dijital Pazarlamanın Kuralları. İstanbul, Doğan Kitap.
  • Kırık, A. M. & Kozan E. (2019). Sosyal Medyada Dijital Yerlilerin Sinema Haberlerini Değerlendirmesi Üzerine Bir Araştırma. Intermedia - International Peer-Reviewed E-Journal of Communicatıon Sciences 6, 63-82.
  • Kotler, P., Kartajaya, H. & Setiawan, I. (2010). Pazarlama 3.0. (Çev.). K. Dündar. İstanbul: Optimist Yayım Dağıtım.
  • Özen, Ü. & Sarı, A. (2008). İnternet Reklamcılığı: İnternet Kullanıcılarının İnternet Reklamcılığı Konusundaki Tutum ve Davranışları. Bilişim Teknolojileri Dergisi 1(3), 15-26.
  • Pallfrey, J. & Gasser, U. (2008). Born Digital. Understanding the First Generation of Digital Natives. New York: A Member of the Perseus Books Group.
  • Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants. On the Horizon 9(5), 1-6.
  • Türkiye’de Tahmini Medya ve Reklam Yatırımları Reklamcılar Derneği Raporu. (2021). Erişim Adresi: https://www2.deloitte.com/tr/tr/pages/technology-media-andtelecommunications/articles/medya-yatirimlari-2020-raporu.html Erişim Tarihi: 12.01.2022
  • Türnüklü, A. (2000). Eğitimbilim Araştırmalarında Etkin Olarak Kullanılabilecek Nitel Bir Araştırma Tekniği: Görüşme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi 6(4), 543-559.
  • Uçar, F. (2013). Tüketicilerin İnternet Reklamlarına Yönelik Tutumları. Selçuk İletişim Dergisi 8(1), 128-143.
  • Yarrow, K. & O’Donell. (2009). Gen Buy: How Tweens, Teens and Twenty Somethings Are Revolutiozing Retail. ABD: Josey-Bass.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, R. & Erdem, N. M. (2016). 150 Soruda Geleneksel ve Dijital Reklamcılık. Kocaeli: Umuttepe Yayınları.

Examination Of Attitudes and Opinions Towards Digital Advertising In Terms Of Generations A Descriptive Analysis

Yıl 2022, Sayı: 9, 602 - 626, 20.08.2022
https://doi.org/10.47994/usbad.1114704

Öz

Today, advertising uses all channels in an integrated way to reach the consumer by incorporating digital opportunities as well as maintaining its influence in traditional methods and channels. In this study, the thoughts and attitudes of consumer generations towards digital advertising were investigated; By examining traditional to digital advertising through digital natives and immigrants, the results of the consumer dimension were revealed. Qualitative research design was used in the study. With the semi-structured interview form that provides flexibility to the researcher, the interviews were conducted with a total of 40 participants, 20 each from the digital native and digital immigrant categories. The obtained information was categorized and the study was completed with descriptive analysis. The study is important in order to reveal how digital natives and immigrants, who are the subject of the research, see and use digital advertising, and how digital advertisements, which are expected to become more common in the future, make a difference in reception between generations. The fact that a study conducted in Turkey on the axis of digital advertising and generations has not been found in the literature review shows that the study has original value.

Kaynakça

  • Atar, G. M. & İspir, N. B. (2019). Geleneksel ve Sosyal Medyada Reklama Yönelik Tutum ve Reklam Değeri Arasındaki İlişkinin Karşılaştırılması. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi 31, 305-322.
  • Baltar, F. & Brunet, I. (2011). Social Research 2.0: Virtual Snowball Sampling Method Using Facebook. Internet Research 22(1), 57-74.
  • Brackett, L. & Carr, B. (2001). Cyberspace Advertising vs. Other Media: Consumer vs. Mature Student Attitudes. Journal of Advertising Research 41(5), 23- 32.
  • Erdem, N. (2014). Tüketime Dayalı Bilinç Endüstrisi ve Reklam Bağlamında Bir Dijital Reklam Okuryazarlığı Eğitim Modeli Önerisi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Kocaeli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kocaeli.
  • Fritsch, T. (2010). Actor Models and Digital Natives: An Empiric Research Approach for Online Communities. (Unpublished Masters Thesis). Deutschland.
  • Görgün, A., Kurt Koçak, Ş. & Tekeli Serdar, E. (2017). Yaşlıların Dijital Teknolojileri Kullanım Düzeyleri Üzerine Bir Araştırma. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi 1(45), 1-24.
  • Hacıefendioğlu, Ş. (2011). Reklam Ortamı Olarak Sosyal Paylaşım Siteleri ve Bir Araştırma. The Journal of Knowledge Economy & Knowledge Management 4, 107-115.
  • Karahasan, F. (2012). Taşlar Yerinden Oynarken Dijital Pazarlamanın Kuralları. İstanbul, Doğan Kitap.
  • Kırık, A. M. & Kozan E. (2019). Sosyal Medyada Dijital Yerlilerin Sinema Haberlerini Değerlendirmesi Üzerine Bir Araştırma. Intermedia - International Peer-Reviewed E-Journal of Communicatıon Sciences 6, 63-82.
  • Kotler, P., Kartajaya, H. & Setiawan, I. (2010). Pazarlama 3.0. (Çev.). K. Dündar. İstanbul: Optimist Yayım Dağıtım.
  • Özen, Ü. & Sarı, A. (2008). İnternet Reklamcılığı: İnternet Kullanıcılarının İnternet Reklamcılığı Konusundaki Tutum ve Davranışları. Bilişim Teknolojileri Dergisi 1(3), 15-26.
  • Pallfrey, J. & Gasser, U. (2008). Born Digital. Understanding the First Generation of Digital Natives. New York: A Member of the Perseus Books Group.
  • Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants. On the Horizon 9(5), 1-6.
  • Türkiye’de Tahmini Medya ve Reklam Yatırımları Reklamcılar Derneği Raporu. (2021). Erişim Adresi: https://www2.deloitte.com/tr/tr/pages/technology-media-andtelecommunications/articles/medya-yatirimlari-2020-raporu.html Erişim Tarihi: 12.01.2022
  • Türnüklü, A. (2000). Eğitimbilim Araştırmalarında Etkin Olarak Kullanılabilecek Nitel Bir Araştırma Tekniği: Görüşme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi 6(4), 543-559.
  • Uçar, F. (2013). Tüketicilerin İnternet Reklamlarına Yönelik Tutumları. Selçuk İletişim Dergisi 8(1), 128-143.
  • Yarrow, K. & O’Donell. (2009). Gen Buy: How Tweens, Teens and Twenty Somethings Are Revolutiozing Retail. ABD: Josey-Bass.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, R. & Erdem, N. M. (2016). 150 Soruda Geleneksel ve Dijital Reklamcılık. Kocaeli: Umuttepe Yayınları.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Gülten Adalı Aydın 0000-0002-7068-4482

Erken Görünüm Tarihi 15 Ağustos 2022
Yayımlanma Tarihi 20 Ağustos 2022
Kabul Tarihi 5 Ağustos 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Sayı: 9

Kaynak Göster

APA Adalı Aydın, G. (2022). Dijital Reklama Karşı Tutum Ve Düşüncelerin Kuşaklar Ekseninde İncelenmesi: Betimsel Bir Analiz. Uluslararası Sosyal Bilimler Akademi Dergisi, 4(9), 602-626. https://doi.org/10.47994/usbad.1114704

16494  16495  16496  16503  16570 16633   16823 

 16824 17564  19288 22730 22803 

 23495     

   25002    30847    

             Uluslararası Sosyal Bilimler Akademi Dergisi (USBAD), İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Bölümü Yerleşke / Malatya 

Telefon: 0533 5438933, https://dergipark.org.tr/tr/pub/usbad -- sdurukoglu@gmail.com -- usbaddergi@gmail.com 18414