Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Investigation of Academic Procrastination Levels of Faculty of Sports Sciences Students

Yıl 2021, , 146 - 153, 31.12.2021
https://doi.org/10.30769/usbd.1023013

Öz

The aim of this research is to reveal the academic procrastination (AP) levels of the Faculty of Sport Sciences (FSS) students in terms of various variables. The study group of the research in the screening model was determined by convenience sampling technique. The sample of the study consists of 271 female (x̄age=21,22) and 485 male (x̄age=21,92) students (x̄age=21,67) in total, 756students studying at MCBU Faculty of Sport Sciences. “Academic Procrastination Scale” (APS) developed by Çakıcı (2003) and “Personal Information Form” were used as data collection tools. The Cronbach alpha value of this study was found to be ,768. In the analysis of the data, arithmetic mean, standard deviation and t-test for differences between groups and one-way ANOVA tests were used. The research findings determined that the average scores of the students in APS were at a moderate level (x̄=57±10,02). Statistically in terms of gender variable (t(754)=2,94, p=,003) A statistically significant difference was obtained in terms of gender variable (t(754)=2,94, p=,003). It has been determined that women (x̄=56,36) have lower AP than men (x̄=58,58). According to the class variable (F(3-752)=3,263, p=,021), there is a significant difference between the 1st and 4th Grades. It is seen that as the grade level increases, the AP score averages also increase. When their academic achievements were examined (F(4-751)=17,795, p=,00), there was no significant difference between departments. It can be said that the AP point averages of FSS students are at a medium level. The difference between seniors and first graders may be due to the fact that seniors attend less schools (internships, projects, etc.) and freshmen maintain their study habits in order to pass the university entrance exam. AP levels of male students are higher than female students, and senior students' AP levels are higher than first-year students. There is no difference between departments.

Kaynakça

  • Akbay, S. ve Gizir, C. (2010). Cinsiyete göre üniversite öğrencilerinde akademik erteleme davranışı: akademik güdülenme, akademik özyeterlik ve akademik yükleme stillerinin rolü. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 60-78.
  • Albayrak, E. (2014). Üniversite öğrencilerinde beş faktör kişilik, akademik öz-yeterlik, akademik kontrol odağı ve akademik erteleme. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E. (2017). Sosyal bilimlerde araştirma yöntemleri SPSS uygulamali (9, Baskı). Sakarya: Sakarya Kitabevi,
  • Balkıs, M. (2006). Öğretmen adaylarının davranışlarındaki erteleme eğiliminin, düşünme ve karar verme tarzları ile ilişkisi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Bojuwoye, O. (2019). Causes of academic procrastination among high school pupils with learning disabilities in ılorin. International Journal of Technology and Inclusive Education (IJTIE), 8(1), 1404-1409.
  • Bulut, R. ve Ocak, G. (2017). Öğretmen adaylarının akademik erteleme davranışlarını etkileyen etmenler. E Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 8(2), 75-90.
  • Çakıcı, D.Ç. (2003). Lise ve üniversite öğrencilerinde genel erteleme ve akademik erteleme davranışının incelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Çeri, B. K. Çavuşoğlu, C. ve Gürol, M. (2015). Üniversite öğrencilerinin akademik erteleme düzeylerinin Incelenmesi. International Journal of Social Sciences, 34(2), 385-394.
  • Çetin, N. (2016). Lise öğrencilerinin akademik erteleme davranışlarının incelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Anadolu Üniversitesi Eğitim BilimleriEnstitüsü, Eskişehir.
  • Guzey, M. (2007). Akademik erteleme: Bir öğrenci klasiği. Türk Psikoloji Bülteni, 13(41), 84-86.
  • Gürültü, E. ve Deniz, L. (2017). Lise öğrencilerinin akademik erteleme davranışları ve sosyal medya kullanımları arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Journal of Human Sciences, 14(1), 772-788.
  • Ekinci, E. (2011). Ortaöğretim öğrencilerinin akademik özyeterlik düzeyleri ve akademik erteleme davranışlarının öğrenilmiş çaresizlik düzeylerini yordama gücü. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gaziosmanpaşa Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Tokat.
  • Eksi, H. ve Dilmac, B. (2010). Üniversite ogrencilerinin genel erteleme, karar vermeyi erteleme ve akademik erteleme duzeylerinin surekli kaygi acisindan incelenmesi. Uludag Universitesi Egitim Fakultesi Dergisi, 23(2), 433-450.
  • Filiz, B. ve Doğar, Y. (2021). Beden eğitimi öğretmeni adaylarinin akademik erteleme eğilimlerinin öz düzenleme becerileri ve öz yeterliklerine etkisi. Milli Eğitim Dergisi, 50(230), 857-872.
  • Joubert, C. P. (2015). The relationship between procrastination and academic achievement of high school learners in North West province, South Africa. (Master of Arts). Universty of South Africa.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi (24. baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Karataş, H. ve Bademcioğlu, M. (2015). Öğretmen adaylarinin akademik erteleme davranişlarinin beş faktör kişilik özellikleri ile açiklanmasi. Educational Research Association The International Journal of Research in Teacher Education, 6(2), 11-25.
  • Kim, K. R. & Seo, E. H. (2015). The relationship between procrastination and academic performance: A meta Analysis. Personality and Individual Differences, 82, 26-33.
  • Kutlu-Abu, N. & Saral, D. G. (2016). The reasons of academic procrastination tendencies of education faculty students, Online Journal of New Horizons in Education, 6(1), 165-169.
  • Kutlu, M. ve Demir, Y. (2016). Ergenlerdeki akademik erteleme davranışının incelenmesi. K. Ersanlı (Ed.). Hedefe Doğru İnsan Psikolojik Danışma ve Rehberlik II Sempozyumu içinde (ss,378- 385), Samsun.
  • Lay, C. H. (1986). At last, my research article on procrastination. Journal of research in personality, 20(4), 474-495.
  • Nayak, S. G. (2019). Impact of procrastination and time-management on academic stress among undergraduate nursing students: a cross sectional study. International Journal of Caring Sciences, 12(3),1480-1487.
  • Onağ, O. A. Onag, Z. ve Yıldız, Y. (2012). Örgütsel vatandaşlik davranişi ile akademik erteleme eğilimi arasindaki ilişki: üniversite öğrencilerine yönelik bir araştirma (Manisa örneği). IIB International Refereed Academic Social Sciences Journal, 2(3), 30-43.
  • Özer, A. ve Altun, E. (2011). Üniversite öğrencilerinin akademik erteleme nedenleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(21), 45-72.
  • Özer, B. U., Demir, A. & Ferrari, J. R. (2009). Exploring academic procrastination among Turkish students: Possible gender differences in prevalence and reasons. The Journal of Social Psychology, 149(2), 241-257,
  • Rosario, M., Schrimshaw, E. W., Hunter, J. & Levy-Warren, A. (2009). The coming-out process of young lesbian and bisexual women: Are there butch/femme differences in sexual identity development?. Archives of Sexual Behavior, 38(1), 34-49.
  • Sarıkabak, M., Eyuboğlu, E. ve Ayrancı, M. (2018. Investigation of the effect of emotional intelligence levels of bocce (petanque) athletes on academic procrastination behaviors. International Journal of Cultural and Social Studies (IntJCSS), 4(1), 163-177.
  • Senécal, C. Julien, E. ve Guay, F. (2003). Role conflict and academic procrastination: A self‐determination perspective. European Journal of Social Psychology, 33(1),135-145.
  • Solomon, L. J. & Rothblum, E. D. (1984). Academic procrastination: Frequency and cognitive-behavioral correlates. Journal of Counseling Psychology, 31(4), 503-509. DOI:10.1037/0022-0167.31.4.503
  • Şirin, E. F. ve Duman, S. (2018). Cinsiyete göre beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinde akademik erteleme davranışı: Genel erteleme ve akademik özyeterliğin rolü. Türk Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 1-10.
  • Tice, D. M. & Baumeister, R. F. (1997). Longitudinal study of procrastination, performance, stress, and health: The costs and benefits of dawdling. Psychological Science, 8(6), 454-458.
  • Toker, B. (2014). Bilişsel davranişçi kurama dayali olarak geliştirilen akademik erteleme davranışıyla baş etme beceri eğitimi psikoeğitim grup yaşantısının üniversite öğrencilerinin akademik erteleme davranışlarına etkisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Eğitim Bilimileri Enstitüsü, Muğla.
  • Uzun-Özer, B. (2005). Academic procrastination: Prevalance, self-reported reasons, gender difference and it’s relation with academic. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ortadoğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Uzun-Özer, B. (2009). Bir grup lise öğrencisinde akademik erteleme davranışı: Sıklığı, olası nedenleri ve umudun rolü. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(32), 12-19.
  • Vural, L. ve Gündüz, G. F. (2019). Öğretmen adaylarının akademik erteleme davranışları ile bilişsel farkındalık düzeyleri arasındaki ilişki. Elementary Education Online, 18(1),307-330.
  • Yaycı, L. ve Düşmez, İ. (2016). Adolesanların akademik erteleme davranışlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 6(10), 80-101.
  • Yiğit, R. ve Dilmaç, B. (2015). Ortaöğretimde öğrencilerinin sahip oldukları insani değerler ile akademik erteleme davranışlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3, 159-177.

Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Akademik Erteleme Düzeylerinin İncelenmesi

Yıl 2021, , 146 - 153, 31.12.2021
https://doi.org/10.30769/usbd.1023013

Öz

Bu araştırmanın amacı Spor Bilimleri Fakültesi (SBF) öğrencilerinin akademik erteleme (AE) düzeylerini çeşitli değişkenler açısından ortaya koymaktır. Tarama modelindeki araştırmanın çalışma grubu kolayda örnekleme tekniği ile belirlenmiştir. Araştırmanın örneklemini Manisa Celal Bayar Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesinde öğrenim gören 271’i kadın (x̄ yaş=21,22) 485’i erkek (x̄yaş=21,92) toplamda (x̄ yaş = 21,67) 756 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak Çakıcı (2003) tarafından geliştirilen “Akademik Erteleme Ölçeği” (AEÖ) ve “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. AEÖ’nin bu çalışma için Cronbach alpha değeri ,768 bulunmuştur. Verilerin çözümlenmesinde aritmetik ortalama, standart sapma ile gruplar arasındaki farklar için t-testi ve tek yönlü ANOVA testleri kullanılmıştır. Araştırma bulguları öğrencilerin AEÖ’den aldıkları ortalama puanların orta düzeyde olduğunu belirlemiştir (x̄= 57±10,02). Cinsiyet değişkeni (t(754)=2,94 , p=,003) açısından istatistiksel olarak anlamlı farklılık elde edilmiştir. Kadınların (x̄ =56,36) erkeklere (x̄ =58,58) göre akademik ertelemeleri daha düşük olduğu tespit edilmiştir. Sınıf değişkenine göre (F(3-752)=3,263, p=,021) anlamlı bir farklılık bulunmaktadır bu farklılık 1. ve 4. Sınıflar arasındadır. Sınıf düzeyi arttıkça AE puan ortalamalarının da arttığı görülmektedir. Akademik başarıları incelendiğinde (F(4-751)=17,795, p=,00) anlamlı farklılık gösterirken bölümler arasında anlamlı bir farklılık elde edilmemiştir. SBF öğrencilerinin AE puan ortalamalarının orta düzeyde olduğu söylenebilir. Erkeklerin kadınlara göre AE’nin yüksek olma sebebi daha az sorumluluk sahibi olma, akademik çalışmaları kadınca görmeleri ve risk alma duygularından kaynaklanıyor olabilir. Son sınıf ve birinci sınıf arasındaki farklılığın sebebi son sınıfların daha az okulda bulunmaları (staj, proje vb), birinci sınıfların üniversite sınavını kazanabilmek için sahip oldukları ders çalışma alışkanlıklarını sürdürmeleri olabilir. Erkek öğrencilerin kız öğrencilere, son sınıfların birinci sınıflara göre AE düzeyleri daha yüksektir. Bölümler arasında AE düzeyleri açısından bir farklılık sergilemediği sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Akbay, S. ve Gizir, C. (2010). Cinsiyete göre üniversite öğrencilerinde akademik erteleme davranışı: akademik güdülenme, akademik özyeterlik ve akademik yükleme stillerinin rolü. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 60-78.
  • Albayrak, E. (2014). Üniversite öğrencilerinde beş faktör kişilik, akademik öz-yeterlik, akademik kontrol odağı ve akademik erteleme. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E. (2017). Sosyal bilimlerde araştirma yöntemleri SPSS uygulamali (9, Baskı). Sakarya: Sakarya Kitabevi,
  • Balkıs, M. (2006). Öğretmen adaylarının davranışlarındaki erteleme eğiliminin, düşünme ve karar verme tarzları ile ilişkisi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Bojuwoye, O. (2019). Causes of academic procrastination among high school pupils with learning disabilities in ılorin. International Journal of Technology and Inclusive Education (IJTIE), 8(1), 1404-1409.
  • Bulut, R. ve Ocak, G. (2017). Öğretmen adaylarının akademik erteleme davranışlarını etkileyen etmenler. E Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 8(2), 75-90.
  • Çakıcı, D.Ç. (2003). Lise ve üniversite öğrencilerinde genel erteleme ve akademik erteleme davranışının incelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Çeri, B. K. Çavuşoğlu, C. ve Gürol, M. (2015). Üniversite öğrencilerinin akademik erteleme düzeylerinin Incelenmesi. International Journal of Social Sciences, 34(2), 385-394.
  • Çetin, N. (2016). Lise öğrencilerinin akademik erteleme davranışlarının incelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Anadolu Üniversitesi Eğitim BilimleriEnstitüsü, Eskişehir.
  • Guzey, M. (2007). Akademik erteleme: Bir öğrenci klasiği. Türk Psikoloji Bülteni, 13(41), 84-86.
  • Gürültü, E. ve Deniz, L. (2017). Lise öğrencilerinin akademik erteleme davranışları ve sosyal medya kullanımları arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Journal of Human Sciences, 14(1), 772-788.
  • Ekinci, E. (2011). Ortaöğretim öğrencilerinin akademik özyeterlik düzeyleri ve akademik erteleme davranışlarının öğrenilmiş çaresizlik düzeylerini yordama gücü. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gaziosmanpaşa Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Tokat.
  • Eksi, H. ve Dilmac, B. (2010). Üniversite ogrencilerinin genel erteleme, karar vermeyi erteleme ve akademik erteleme duzeylerinin surekli kaygi acisindan incelenmesi. Uludag Universitesi Egitim Fakultesi Dergisi, 23(2), 433-450.
  • Filiz, B. ve Doğar, Y. (2021). Beden eğitimi öğretmeni adaylarinin akademik erteleme eğilimlerinin öz düzenleme becerileri ve öz yeterliklerine etkisi. Milli Eğitim Dergisi, 50(230), 857-872.
  • Joubert, C. P. (2015). The relationship between procrastination and academic achievement of high school learners in North West province, South Africa. (Master of Arts). Universty of South Africa.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi (24. baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Karataş, H. ve Bademcioğlu, M. (2015). Öğretmen adaylarinin akademik erteleme davranişlarinin beş faktör kişilik özellikleri ile açiklanmasi. Educational Research Association The International Journal of Research in Teacher Education, 6(2), 11-25.
  • Kim, K. R. & Seo, E. H. (2015). The relationship between procrastination and academic performance: A meta Analysis. Personality and Individual Differences, 82, 26-33.
  • Kutlu-Abu, N. & Saral, D. G. (2016). The reasons of academic procrastination tendencies of education faculty students, Online Journal of New Horizons in Education, 6(1), 165-169.
  • Kutlu, M. ve Demir, Y. (2016). Ergenlerdeki akademik erteleme davranışının incelenmesi. K. Ersanlı (Ed.). Hedefe Doğru İnsan Psikolojik Danışma ve Rehberlik II Sempozyumu içinde (ss,378- 385), Samsun.
  • Lay, C. H. (1986). At last, my research article on procrastination. Journal of research in personality, 20(4), 474-495.
  • Nayak, S. G. (2019). Impact of procrastination and time-management on academic stress among undergraduate nursing students: a cross sectional study. International Journal of Caring Sciences, 12(3),1480-1487.
  • Onağ, O. A. Onag, Z. ve Yıldız, Y. (2012). Örgütsel vatandaşlik davranişi ile akademik erteleme eğilimi arasindaki ilişki: üniversite öğrencilerine yönelik bir araştirma (Manisa örneği). IIB International Refereed Academic Social Sciences Journal, 2(3), 30-43.
  • Özer, A. ve Altun, E. (2011). Üniversite öğrencilerinin akademik erteleme nedenleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(21), 45-72.
  • Özer, B. U., Demir, A. & Ferrari, J. R. (2009). Exploring academic procrastination among Turkish students: Possible gender differences in prevalence and reasons. The Journal of Social Psychology, 149(2), 241-257,
  • Rosario, M., Schrimshaw, E. W., Hunter, J. & Levy-Warren, A. (2009). The coming-out process of young lesbian and bisexual women: Are there butch/femme differences in sexual identity development?. Archives of Sexual Behavior, 38(1), 34-49.
  • Sarıkabak, M., Eyuboğlu, E. ve Ayrancı, M. (2018. Investigation of the effect of emotional intelligence levels of bocce (petanque) athletes on academic procrastination behaviors. International Journal of Cultural and Social Studies (IntJCSS), 4(1), 163-177.
  • Senécal, C. Julien, E. ve Guay, F. (2003). Role conflict and academic procrastination: A self‐determination perspective. European Journal of Social Psychology, 33(1),135-145.
  • Solomon, L. J. & Rothblum, E. D. (1984). Academic procrastination: Frequency and cognitive-behavioral correlates. Journal of Counseling Psychology, 31(4), 503-509. DOI:10.1037/0022-0167.31.4.503
  • Şirin, E. F. ve Duman, S. (2018). Cinsiyete göre beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinde akademik erteleme davranışı: Genel erteleme ve akademik özyeterliğin rolü. Türk Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 1-10.
  • Tice, D. M. & Baumeister, R. F. (1997). Longitudinal study of procrastination, performance, stress, and health: The costs and benefits of dawdling. Psychological Science, 8(6), 454-458.
  • Toker, B. (2014). Bilişsel davranişçi kurama dayali olarak geliştirilen akademik erteleme davranışıyla baş etme beceri eğitimi psikoeğitim grup yaşantısının üniversite öğrencilerinin akademik erteleme davranışlarına etkisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Eğitim Bilimileri Enstitüsü, Muğla.
  • Uzun-Özer, B. (2005). Academic procrastination: Prevalance, self-reported reasons, gender difference and it’s relation with academic. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ortadoğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Uzun-Özer, B. (2009). Bir grup lise öğrencisinde akademik erteleme davranışı: Sıklığı, olası nedenleri ve umudun rolü. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(32), 12-19.
  • Vural, L. ve Gündüz, G. F. (2019). Öğretmen adaylarının akademik erteleme davranışları ile bilişsel farkındalık düzeyleri arasındaki ilişki. Elementary Education Online, 18(1),307-330.
  • Yaycı, L. ve Düşmez, İ. (2016). Adolesanların akademik erteleme davranışlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 6(10), 80-101.
  • Yiğit, R. ve Dilmaç, B. (2015). Ortaöğretimde öğrencilerinin sahip oldukları insani değerler ile akademik erteleme davranışlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3, 159-177.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Makale
Yazarlar

Diyar Kaya Saylam 0000-0002-6949-8674

Hatice Çamlıyer 0000-0003-1255-875X

Hüseyin Çamlıyer 0000-0001-6851-6597

Nazlıcan Ekim 0000-0002-7431-5238

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 14 Kasım 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Kaya Saylam, D., Çamlıyer, H., Çamlıyer, H., Ekim, N. (2021). Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Akademik Erteleme Düzeylerinin İncelenmesi. Ulusal Spor Bilimleri Dergisi, 5(2), 146-153. https://doi.org/10.30769/usbd.1023013

Cited By

İNTERNET BAĞIMLILIĞININ AKADEMİK ERTELEME DAVRANIŞI ÜZERİNDEKİ YORDAYICI ETKİSİNİN İNCELENMESİ
Ankara Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi
https://doi.org/10.33689/spormetre.1338822