Rapid growth in the
field of technology is affecting the sports field as well as every area,
causing new developments. Playing and watching competitive video and computer
games both led to the outbreak of the concept of electronic sports (e-Sport). e-Sport
has both physical and mental characteristics. At the same time, it is one of
the most important characteristics of being played in virtual or computer
environment, not requiring serious financial resources according to modern
sports in terms of facility or equipment, is possible to perform this sport
everywhere in the world, can be performed individually or with a team and
requires particular tools to perform. At least 400 million people are e-Sport
audience, more than 100 million people are e-Sport players in the world and at
least 7 million people in our country are players and spectators in e-Sport. e-Sport
has just started to develop in Turkey. In the literature, there are some
considerations which argues that e-Sport is a sport or not a sport. In this
context, the aim of this study is to introduce the definition of e-Sport, its
development process, its place in the world and in our country and similar and
different aspects of modern sports that not played in electronic environments
and its relationship with physical activity.
Teknoloji alanında
yaşanan hızlı gelişmeler her alanda olduğu gibi spor alanını da etkileyerek
yeni gelişmelerin ortaya çıkmasına neden olmuştur. Rekabete dayalı video ve
bilgisayar oyunlarının hem oynanması hem de izlenmesinin elektronik spor (e-Spor)
kavramının doğmasına neden olmuştur. e-Spor, hem fiziksel hem de zihinsel bir
takım özellikleri içerisinde barındırmaktadır. Bununla birlikte, sanal veya
bilgisayar ortamında oynanması, tesis veya ekipman bakımından modern sporlara
göre ciddi finansal kaynak gerektirmemesi, dünyanın her yerinde bu sporu icra
edebilme olanağı, bireysel ve takım halinde oynanması ve doğasına özgü araç
gereci gerektirmesi en önemli özelliklerindendir. Dünya’da en az 400 milyon
kişi e-Spor seyircisi, 100 milyondan fazla kişi e-Spor oyuncusu ve ülkemizde en
az 7 milyon kişi e-Spor oyuncusu ve izleyici olarak yer almaktadır. -Spor
Türkiye’de yeni gelişmekte olan bir spor dalıdır. Literatürde e-Spor’un bir
spor olduğunu savunan görüşlerle birlikte spor olmadığını savunan görüşler de
mevcuttur. Bu bağlamda, bu çalışmanın amacı e-Spor’un tanımından, gelişim sürecinden, dünyada ve
ülkemizdeki yerinden bahsetmek ve elektronik ortamda oynanmayan modern
sporlarla benzer ve farklı yönlerini ve fiziksel aktivite ile ilişkisini ortaya
koymaktır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor Hekimliği |
Bölüm | Derleme |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 5 Eylül 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 2 Sayı: 2 |