Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A Qualitative Research on the Perceptions of Traditionalism of Individuals Engaging in Equestrian Javelin, a Traditional Sports

Yıl 2022, Cilt: 6 Sayı: 2, 46 - 59, 31.12.2022
https://doi.org/10.30769/usbd.1188525

Öz

The aim of the study is to reveal the views of the individuals who are engaged in the equestrian javelin, one of the traditional sports of the Turkish society, about the traditionalism perceptions of the equestrian javelin. The study group of the research consists of 20 participants who have a license and are affiliated with different equestrian javelin clubs living in Manisa/Selendi district between 2020-2021. As a result of the descriptive and content analysis of the data obtained, in the theme of the social dimension related to the equestrian javelin gains; socialization, status, cultural tourism and communication sub-themes, in the individual dimension theme; The sub-themes of self-efficacy, sportsmanship, being respectful, dominating, communication, skill, forgiveness, honesty, virtue and self-confidence were reached. As a result of the analysis of the equestrian javelin, which is a traditional sport, the sub-themes of heritage, national values, community cohesion, enthusiasm, victory and loss of values (-) were reached, respectively, in the theme of community culture and identity. In addition, when the categories are examined, respectively, emotional intelligence, motivation, sense of belonging, psychology of values, freedom, therapeutic and the views of the participants in the definition of "javelin with horse" are examined, respectively, wind, steering wheel, warrior, tears of war, musical note, lover, mother, soul, child. love, family, labor, God's grace, a free bird, a blue whale floating in the ocean, independence, kite and therapy metaphors. As a result of the research, it is seen that the traditionalism perceptions of individuals who are interested in equestrian javelin sport have deep-rooted values. It is seen that it is an important factor for us to reflect our traditions and customs in the most accurate way, to transfer them to future generations and to keep our cultural values alive.

Kaynakça

  • Aka, S. T., Baş, M., ve Eraslan, M. (2012). Atlı cirit sporcularının sosyal beceri düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Türk Spor ve Egzersiz Dergisi, 14(3), 82-90.
  • Avcı, Ö. (2019). Duygusal Zekâ ve İletişim. İstanbul: Beta Yayınları, 2. Baskı.
  • Çatak, P. D., ve Ögel, K. (2010). Farkındalık temelli terapiler ve terapötik süreçler. Klinik Psikiyatri, 13(1), 85 91.
  • Çiftçi, S. (2011). Uşak’ta Atlı Cirit Sporu ve Cirit Kültürü. Millî Folklor, 23(89), 87-99.
  • Erdoğan, E. (2017). Türk Kültüründe Çevgan ve Safevi Devleti’ndeki İzleri. Uluslararası Eğitim Bilimleri ve Sosyal Bilimler Sempozyum Kitapçığı, Balıkesir.
  • Eren, E. (2008). Örgütsel davranış ve yönetim psikolojisi. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Gencer, B. (2010). Modern dünyada gelenek ve gelenekselcilik. Eskiyeni, (16), 82-89.
  • Gül, M., Uzun, R. N. ve Çebi, M. (2018). Türk kültürlerindeki geleneksel oyunlar ve sporlara yüzeysel bir bakış. Electronic Turkish Studies, 13(26), 655-671.
  • Gül, M., Yüksel, A., ve Güven, O. (2018). Padişah Cirit Bindi! (Cirit Sporunu İcrâ Eden ve Destekleyen Osmanlı Sultanları). Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 3(1), 145-163. https://doi.org/10.25307/jssr.383087
  • Güngör, E. (1998). Değerler psikolojisi üzerine araştırmalar. İstanbul: Ötüken Yayınları.
  • Güven, Ö. (1999). Türklerde spor kültürü. Geliştirilmiş 2. Baskı, Atatürk Kültür Merkezi Yayınları, Alp Ofset, 58-59.
  • Hayek, F. (1990). The Constitution of Liberty. London: Routledge & Kegan Paul.
  • Ilkım, M., ve Güner, N. (2021). Geleneksel Spor Oyunlarından Atlı Cirit ve Tura Oyunu. X Эл Аралык Түрк Элдеринин Салттуу Спорттук Оюндары Симпозиуму, 276.
  • İmamoğlu, M., ve İmamoğlu, G. (2018). Antik Yunanda atlı sporların ve biniciliğin görselleri, etkileri ve yorumlamaları. In Full Texts Book of the 3rd International Eurasian Conference on Sport Education and Society (176-185).
  • Kalkavan, A. (2018). Geleneksel Türk sporları. Proceedıngs Book, 142.
  • Karahüseyinoğlu, M. F. (2008). Geleneksel Türk spor kamuoyunun profilinin belirlenmesi. Sport Sciences, 3(2), 66-74.
  • Karcıoğlu, U. (2017). Türk Kültüründe atın önemi ve ata sporlarımızdan atlı cirit oyunu. Anasay, (2), 167-198.
  • Kavalcıoğlu, N. (2021). Etkinlik turizmi kapsamında atlı etnospor faaliyetlerinin toplumsal aidiyet yönünden değerlendirilmesi: Türkiye Kazakistan karşılaştırması (Doctoral dissertation, Kastamonu Üniversitesi).
  • Kılcan, B. (2019). Metafor ve eğitimde metaforik çalışmalar için bir uygulama rehberi. Ankara: Pegem Akademi (2. Baskı).
  • Koçan, N. (2007). Geleneksel sporlarımızdan ciritin rekreasyon amacı ile günümüze uyarlanması. Spor Yönetimi ve Bilgi Teknolojileri, 2(1), 31-39.
  • Menteş, G., ve Saygın, Ö. (2019). E-spor ve geleneksel spor ile uğraşan sporcuların zihinsel dayanıklılık ve bilişsel esneklik durumlarının incelenmesi. International Journal of Sport Exercise and Training Sciences-IJSETS, 5(4), 238-250
  • Miles, M. B., ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. 2nd Edition. California: Sage Publications Ltd.
  • Özmenli, M. (2020). Savaş Sporu Cirit. Journal of Social, Humanities and Administrative Sciences, 6(30), 1386-1396.
  • Salovey, P., ve Mayer, J.D. (1990). Emotional intelligence. Imagination, Cognition and Personality, 9,185-211.
  • Sayım, F. (2019). Sosyal bilimlerde araştırma ve tez yazım yöntemleri (3. Baskı.) Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Sözer, A. (2019). Göç, toplumsal uyum ve aidiyet. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(28), 418-431.
  • Tutel, E. (1998). At yarışları ve atlı sporlar. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Ünver, A. F. (2006). Antik Çağdan Modern Olimpiyatlara Binicilik Sporu ve Türk Biniciliğinin Olimpik Gelişimi. Ankara Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Doktora Tezi, Ankara.
  • Yener, Ö. (2018). Değerler psikolojisi bağlamında optimal terapi. The Journal of Social Science, 2(4), 183-194.
  • Yıldıran, İ. (2018). Atlı cirit ve rahvan binicilik. Z Kültür-Sanat-Şehir, Tematik Mevsimlik Dergi, (3), 315-319.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (11. Baskı). Ankara: Seçkin.
  • Yıldırım, F., ve Yıldız, A. (2013). Cirit atları: Anket çalışması. Atatürk Üniversitesi Veteriner Bilimleri Dergisi, 8(1), 35-41.
  • Yılmaz, Z. H. (2005). Gelenek, gelenekçilik ve gelenekselcilik. Muhafazakâr Düşünce Dergisi, 1(3), 39-53.

Geleneksel Sporlardan Atlı Cirit ile Uğraşan Bireylerin Gelenekselcilik Algılarına İlişkin Nitel Bir Araştırma

Yıl 2022, Cilt: 6 Sayı: 2, 46 - 59, 31.12.2022
https://doi.org/10.30769/usbd.1188525

Öz

Türk toplumunun geleneksel sporlarından biri olan atlı cirit ile uğraşan bireylerin gelenekselcilik algılarına ilişkin atlı cirit sporu hakkındaki görüşlerini ortaya çıkarmak çalışmanın amacını oluşturmaktadır. Araştırmanın çalışma grubunu 2020-2021 yılları arasında Manisa/Selendi ilçesinde yaşayan farklı atlı cirit kulübüne bağlı ve lisansa sahip olan 20 katılımcı oluşturmaktadır. Elde edilen verilerin betimsel ve içerik analizi sonucunda atlı cirit kazanımlarına ilişkin toplumsal boyut temasında; sosyalleşme, statü, kültür turizmi ve iletişim alt temalarına, bireysel boyut temasında; öz yeterlilik, sportmenlik, saygılı olma, hâkim olma, iletişim, beceri, bağışlama, dürüstlük, erdem ve özgüven alt temalarına ulaşılmıştır. Bir geleneksel spor olan atlı cirite ilişkin analiz neticesinde ise toplum kültürü ve kimliği temasında sırasıyla miras, milli değerler, toplum birlikteliği, coşku, zafer ve değerlerin yitimi (-) alt temalarına ulaşılmıştır. Ayrıca kategoriler incelendiğinde sırasıyla Duygusal zekâ, motivasyon, aidiyet duygusu, değerler psikolojisi, özgürlük, terapötik olduğu ve katılımcıların ‘’atlı cirit’’ tanımındaki görüşlerine bakıldığında rüzgâr, direksiyonsuz araç, savaşçı, savaş gözyaşı, müzik notası, sevgili, anne, ruh, çocuk sevgisi, aşk, aile, emek, Allah’ın lütfu, hür bir kuş, okyanusta gezen mavi bir balina, bağımsızlık, uçurtma ve terapi metaforları olarak söylediği görülmüştür. Araştırma sonucunda atlı cirit sporu ile ilgilenen bireylerin gelenekselcilik algılarına bakıldığında köklü değerlere sahip olduğu görülmektedir. Gelenek ve göreneklerimizi en doğru şekilde aksettiren, gelecek nesillere aktarılmasını sağlayan ve kültür değerlerimizi yaşatabilmemizin önemli bir faktör olduğu görülmektedir.

Kaynakça

  • Aka, S. T., Baş, M., ve Eraslan, M. (2012). Atlı cirit sporcularının sosyal beceri düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Türk Spor ve Egzersiz Dergisi, 14(3), 82-90.
  • Avcı, Ö. (2019). Duygusal Zekâ ve İletişim. İstanbul: Beta Yayınları, 2. Baskı.
  • Çatak, P. D., ve Ögel, K. (2010). Farkındalık temelli terapiler ve terapötik süreçler. Klinik Psikiyatri, 13(1), 85 91.
  • Çiftçi, S. (2011). Uşak’ta Atlı Cirit Sporu ve Cirit Kültürü. Millî Folklor, 23(89), 87-99.
  • Erdoğan, E. (2017). Türk Kültüründe Çevgan ve Safevi Devleti’ndeki İzleri. Uluslararası Eğitim Bilimleri ve Sosyal Bilimler Sempozyum Kitapçığı, Balıkesir.
  • Eren, E. (2008). Örgütsel davranış ve yönetim psikolojisi. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Gencer, B. (2010). Modern dünyada gelenek ve gelenekselcilik. Eskiyeni, (16), 82-89.
  • Gül, M., Uzun, R. N. ve Çebi, M. (2018). Türk kültürlerindeki geleneksel oyunlar ve sporlara yüzeysel bir bakış. Electronic Turkish Studies, 13(26), 655-671.
  • Gül, M., Yüksel, A., ve Güven, O. (2018). Padişah Cirit Bindi! (Cirit Sporunu İcrâ Eden ve Destekleyen Osmanlı Sultanları). Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 3(1), 145-163. https://doi.org/10.25307/jssr.383087
  • Güngör, E. (1998). Değerler psikolojisi üzerine araştırmalar. İstanbul: Ötüken Yayınları.
  • Güven, Ö. (1999). Türklerde spor kültürü. Geliştirilmiş 2. Baskı, Atatürk Kültür Merkezi Yayınları, Alp Ofset, 58-59.
  • Hayek, F. (1990). The Constitution of Liberty. London: Routledge & Kegan Paul.
  • Ilkım, M., ve Güner, N. (2021). Geleneksel Spor Oyunlarından Atlı Cirit ve Tura Oyunu. X Эл Аралык Түрк Элдеринин Салттуу Спорттук Оюндары Симпозиуму, 276.
  • İmamoğlu, M., ve İmamoğlu, G. (2018). Antik Yunanda atlı sporların ve biniciliğin görselleri, etkileri ve yorumlamaları. In Full Texts Book of the 3rd International Eurasian Conference on Sport Education and Society (176-185).
  • Kalkavan, A. (2018). Geleneksel Türk sporları. Proceedıngs Book, 142.
  • Karahüseyinoğlu, M. F. (2008). Geleneksel Türk spor kamuoyunun profilinin belirlenmesi. Sport Sciences, 3(2), 66-74.
  • Karcıoğlu, U. (2017). Türk Kültüründe atın önemi ve ata sporlarımızdan atlı cirit oyunu. Anasay, (2), 167-198.
  • Kavalcıoğlu, N. (2021). Etkinlik turizmi kapsamında atlı etnospor faaliyetlerinin toplumsal aidiyet yönünden değerlendirilmesi: Türkiye Kazakistan karşılaştırması (Doctoral dissertation, Kastamonu Üniversitesi).
  • Kılcan, B. (2019). Metafor ve eğitimde metaforik çalışmalar için bir uygulama rehberi. Ankara: Pegem Akademi (2. Baskı).
  • Koçan, N. (2007). Geleneksel sporlarımızdan ciritin rekreasyon amacı ile günümüze uyarlanması. Spor Yönetimi ve Bilgi Teknolojileri, 2(1), 31-39.
  • Menteş, G., ve Saygın, Ö. (2019). E-spor ve geleneksel spor ile uğraşan sporcuların zihinsel dayanıklılık ve bilişsel esneklik durumlarının incelenmesi. International Journal of Sport Exercise and Training Sciences-IJSETS, 5(4), 238-250
  • Miles, M. B., ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. 2nd Edition. California: Sage Publications Ltd.
  • Özmenli, M. (2020). Savaş Sporu Cirit. Journal of Social, Humanities and Administrative Sciences, 6(30), 1386-1396.
  • Salovey, P., ve Mayer, J.D. (1990). Emotional intelligence. Imagination, Cognition and Personality, 9,185-211.
  • Sayım, F. (2019). Sosyal bilimlerde araştırma ve tez yazım yöntemleri (3. Baskı.) Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Sözer, A. (2019). Göç, toplumsal uyum ve aidiyet. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(28), 418-431.
  • Tutel, E. (1998). At yarışları ve atlı sporlar. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Ünver, A. F. (2006). Antik Çağdan Modern Olimpiyatlara Binicilik Sporu ve Türk Biniciliğinin Olimpik Gelişimi. Ankara Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Doktora Tezi, Ankara.
  • Yener, Ö. (2018). Değerler psikolojisi bağlamında optimal terapi. The Journal of Social Science, 2(4), 183-194.
  • Yıldıran, İ. (2018). Atlı cirit ve rahvan binicilik. Z Kültür-Sanat-Şehir, Tematik Mevsimlik Dergi, (3), 315-319.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (11. Baskı). Ankara: Seçkin.
  • Yıldırım, F., ve Yıldız, A. (2013). Cirit atları: Anket çalışması. Atatürk Üniversitesi Veteriner Bilimleri Dergisi, 8(1), 35-41.
  • Yılmaz, Z. H. (2005). Gelenek, gelenekçilik ve gelenekselcilik. Muhafazakâr Düşünce Dergisi, 1(3), 39-53.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Makale
Yazarlar

Fatmanur Özkan Topaloğlu 0000-0001-5728-3513

Ezgi Abay Beşikçi 0000-0003-3230-3578

Melike Esentaş Deveci 0000-0001-8980-5662

Erken Görünüm Tarihi 24 Aralık 2022
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 13 Ekim 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Özkan Topaloğlu, F., Abay Beşikçi, E., & Esentaş Deveci, M. (2022). Geleneksel Sporlardan Atlı Cirit ile Uğraşan Bireylerin Gelenekselcilik Algılarına İlişkin Nitel Bir Araştırma. Ulusal Spor Bilimleri Dergisi, 6(2), 46-59. https://doi.org/10.30769/usbd.1188525