Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Deprem Sonrası Genç Yetişkinlerin Gelecek Beklentileri ve Rekreatif Spora Katılım Motivasyonları Üzerine Bir Araştırma

Yıl 2024, Cilt: 8 Sayı: 1, 16 - 27, 30.06.2024
https://doi.org/10.30769/usbd.1396069

Öz

Bu çalışmanın amacı, deprem sonrası genç yetişkinlerin gelecekle ilgili beklentilerini ve spora katılım motivasyonlarını araştırmaktır. Çalışmaya 420 kişi gönüllü olarak katılım sağlamıştır. Araştırmada verilerin elde edilebilmesi için kişisel bilgi formu, Tuncer (2011) tarafından Türkçe’ye uyarlanan Ergen Gelecek Beklentileri Ölçeği, Kuzgun ve Bacanlı (2019) tarafından geliştirilen Mesleki Olgunluk Ölçeği, Zimet vd., (1988) tarafından geliştirilen algılanan sosyal desteği ölçmek için kullanılan Çok Boyutlu Algılanan Sosyal Destek Ölçeği ve Oyar vd., (2001) tarafından Türkçeye uyarlaması yapılan Spora Katılım Motivasyonu Ölçeği kullanılmıştır. Analizler neticesinde bağımsız değişkenlerin, genç yetişkinlerin gelecekle ilgili beklentileri ve spora katılım motivasyonlarını %6 açıkladığı tespit edilmiştir. Yaş (β= .226 p<0.05), Daha önce deprem yaşadınız mı? (β= -.113 p<0.05) ve Yakınlarınızı kaybettiniz mi? (β= -.155 p<0.05) maddelerinin deprem sonrası genç yetişkinlerin gelecekle ilgili beklentilerini ve spora katılım motivasyonlarının anlamlı düzeyde olduğu tespit edilmiştir. R2 değeri incelendiğinde katılımcıların gelecekle ilgili beklentilerinin ve spora katılım motivasyonlarının %8’ini açıkladığı tespit edilmiştir. Daha önce deprem yaşadınız mı? (β= .157; p<0.05) ve Yakınlarınızı kaybettiniz mi? (β= -.151; p<0.05) maddelerinin deprem sonrası genç yetişkinlerin gelecekle ilgili beklentileri ve spora katılım motivasyonlarının istatistiksel olarak anlamlı olduğu tespit edilmiştir. Sonuç olarak, deprem sonrası genç yetişkinlerin deprem sonrası gelecek beklentileri ve spora katılım motivasyonlarının anlamlı düzeyde olması, genç yetişkinlerin deprem sonrası rekreatif sporla birlikte motivasyonlarının arttığını ve geleceğe daha olumlu şekilde baktıkları tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Akipek, A. (2023). Depremzede lise öğrencilerinin gelecek kaygısı. Social Science Development Journal, 38(8), 100-110.
  • Alpar, R. (2016). Uygulamalı istatistik ve geçerlik-güvenilirlik. Detay Yayıncılık.
  • Artar, M. (2003). Depremi yaşayan ergenlerin gelecek beklentilerinin içeriği. Kriz Dergisi, 11(3), 21-27.
  • Başpınar, A. (2020). Gençlerin gelecek beklentileri. Türkiye’nin Gençleri, 45. Uluslararası Tüm Gençlik ve Spor Kulübü Derneği (TGSP). İstanbul.
  • Bozkurt, V. (2023). Depremin toplumsal boyutu. Avrasya Dosyası, 14(1), 77-99.
  • Büküşoglu, N. ve Bayturan, A. F. (2005). Serbest zaman etkinliklerinin gençlerin psiko-sosyal durumlarına ilişkin algısı üzerindeki rolü. Ege Tıp Dergisi, 44(3), 173-177.
  • Byrne, B. M. (2010). Structual Equation Modeling with AMOS. Routledge.
  • Cansız, S. (2022). Türkiye’de kullanılan deprem yönetmeliklerinin özellikleri ve deprem hesabının değişimi. International Journal of Engineering Research and Development, 14(1), 58-71.
  • Demirel, M., Demirel, D. H., ve Serdar, E. (2017). Constraints and perceived freedom levels in the leisure of university students. Journal of Human Sciences, 14(1), 789-795. https://doi.org/10.14687/jhs.v14i1.4340
  • Eker, D., ve Akar, H. (1995). Perceived social support: psychometric properties of the MSPSS in normal and pathological groups in a developing country. Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology, 30(3), 121-126. https://doi.org/10.1007/BF00802040
  • Ercan, İ., ve Kan, İ. (2004). Ölçeklerde güvenirlik ve geçerlik. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 30(3), 211-216.
  • George, D., & Mallery, M. (2010). SPSS for windows step by Step: A simple guide and reference, 17.0 update. Pearson.
  • Gill, D.L., Gross, J.B., & Huddleston, S. (1983). Participation motivation in youth sports. International Journal of Sport Psychology, 14, 1-14.
  • Güçlü, M. (2013). Gençlik döneminde boş zaman faaliyetlerinin yeri ve önemi. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 1(1), 158-169.
  • Ilgar, E. A., ve Cihan, B. B. (2019). Spor yöneticiliği programlarında öğrenim gören öğrencilerin sektörel beklenti, mesleki belirsizlik ve gelecek kaygılarının incelenmesi: fenomonolojik bir çözümleme. Spor Eğitim Dergisi, 3(1), 81-92.
  • İlhan, L., ve Gencer, E. (2013). Liselerarası badminton müsabakalarına katılan sporcu-öğrencilerin spora katılım motivasyonlarının belirlenmesi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 18(1-4), 1-6.
  • Kaman, M. B., Gündüz, N., ve Gevat, C. (2017). Tenis sporcularının spora katılım motivasyonlarının incelenmesi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 15(2), 65-72.
  • Karaca A. A. (2022). Üniversite öğrencilerinin serbest zaman katılımına serbest zaman motivasyonu, engelleri ve engellerle başetme stratejilerinin etkisi. Doktora Tezi. Akdeniz Üniversitesi. Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Antalya.
  • Kline, P. (2011). Handbook of psychological testing (2nd ed.). Routledge
  • Kuzgun, Y. (2009). Meslek rehberliği ve danışmanlığına giriş. Nobel Yayınları.
  • McWhirter, E.H., & McWhirter, B.T. (2008). Adolescent future expectations of work, education, family, and community development of a new measure. Youth Society, 40(2),182-202. https://doi.org/10.1177/0044118X08314257.
  • Nakajima, Ş. (2012). Deprem ve sonrası psikolojisi. Okmeydanı Tıp Dergisi, 28(2), 150-155. https://doi.org/10.5222/otd.supp2.2012.150.
  • Oyar, Z. B., Aşçı, F. H., Çelebi, M., ve Mülazımoğlu, Ö. (2001). Spora katılım güdüsü ölçeği’nin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Spor Bilimleri Dergisi, 12(2), 21-32.
  • Özkan, Ö. (2023). Genç yetişkinlerde gelecek kaygısı ve bu dönemde algılanan sosyal desteğin depresyona etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Üsküdar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. İstanbul.
  • Sağıroğlu E. (2021). Spor tesislerine rekreatif amaçlı katılımda serbest zaman motivasyon faktörlerinin ve serbest zaman tatmin düzeylerinin incelenmesi. Trakya Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Edirne.
  • Şanlı, T., ve Saraçlı, S. (2015). Üniversite öğrencilerinin gelecek beklentileri üzerinde etkili olan faktörlerin analizi. Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 6(11), 25-36.
  • Şipal, Y. Z. (2023). 6 Şubat 2023 Depreminin afet yönetim ve deprem lojistiği açısından değerlendirilmesi. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 8(2), 821-825.
  • Tavakol, M., & Dennick, R. (2011). Making sense of Cronbach's alpha. International Journal of Medical Education, 2, 53.
  • Tezcan, F. (2018). Üniversite gençliğinin meslek seçimi ve gelecek beklentileri: Akdeniz Üniversitesi Edebiyat Fakültesi örneği. OPUS International Journal of Society Researches, 8(1), 27-57.
  • Tuncer, M. (2011). Ergen gelecek beklentileri ölçeğinin Türkçeye uyarlanması. Electronic Turkish Studies, 6(3), 1265-1275. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.2335
  • Yavuzer, H., Demir, İ., Meşeci, F., ve Sertelin, Ç. (2005). Günümüz gençliğinin gelecek beklentileri. HAYEF Journal of Education, 2(2), 93-103.
  • Zimet, G. D., Dahlem, N. W., Zimet, S. G., & Farley, G. K. (1988). The multidimensional scale of perceived social support. Journal of Personality Assessment, 52(1), 30-41.

A Study on Future Expectations and Motivations for Participation in Recreational Sports of Young Adults after the Earthquake

Yıl 2024, Cilt: 8 Sayı: 1, 16 - 27, 30.06.2024
https://doi.org/10.30769/usbd.1396069

Öz

The aim of this study was to investigate the expectations of young adults about the future and their motivation to participate in sports after the earthquake. 420 people voluntarily participated in the study. In the study, personal information form, Adolescent Future Expectations Scale adapted into Turkish by Tuncer (2011), professional maturity scale developed by Kuzgun and Bacanlı (2019), Multidimensional Perceived Social Support Scale used to measure perceived social support developed by Zimet et al. (1988), and Sports Participation Motivation Scale adapted into Turkish by Oyar et al., (2001) were used to obtain data. As a result of the analysis, it was determined that the independent variables explained 6% of young adults' expectations about the future and their motivation to participate in sports. Age (β= .226 p<0.05), Have you experienced an earthquake before? (β= -.113 p<0.05) and Have you lost your relatives? (β= -.155 p<0.05) were found to have a significant effect on young adults' expectations about the future and motivation to participate in sports after the earthquake. When the R2 value was analyzed, it was determined that it explained 8% of the participants' expectations about the future and their motivation to participate in sports. The items Have you experienced an earthquake before? (β= .157 p<0.05) and Have you lost your relatives? (β= -.151 p<0.05). It was determined that the items were statistically significant for the expectations of young adults about the future and their motivation to participate in sports after the earthquake. As a result, it was determined that the future expectations of young adults after the earthquake and their motivation to participate in sports after the earthquake were at a significant level, the motivation of young adults increased with recreational sports after the earthquake and they looked at the future more positively.

Kaynakça

  • Akipek, A. (2023). Depremzede lise öğrencilerinin gelecek kaygısı. Social Science Development Journal, 38(8), 100-110.
  • Alpar, R. (2016). Uygulamalı istatistik ve geçerlik-güvenilirlik. Detay Yayıncılık.
  • Artar, M. (2003). Depremi yaşayan ergenlerin gelecek beklentilerinin içeriği. Kriz Dergisi, 11(3), 21-27.
  • Başpınar, A. (2020). Gençlerin gelecek beklentileri. Türkiye’nin Gençleri, 45. Uluslararası Tüm Gençlik ve Spor Kulübü Derneği (TGSP). İstanbul.
  • Bozkurt, V. (2023). Depremin toplumsal boyutu. Avrasya Dosyası, 14(1), 77-99.
  • Büküşoglu, N. ve Bayturan, A. F. (2005). Serbest zaman etkinliklerinin gençlerin psiko-sosyal durumlarına ilişkin algısı üzerindeki rolü. Ege Tıp Dergisi, 44(3), 173-177.
  • Byrne, B. M. (2010). Structual Equation Modeling with AMOS. Routledge.
  • Cansız, S. (2022). Türkiye’de kullanılan deprem yönetmeliklerinin özellikleri ve deprem hesabının değişimi. International Journal of Engineering Research and Development, 14(1), 58-71.
  • Demirel, M., Demirel, D. H., ve Serdar, E. (2017). Constraints and perceived freedom levels in the leisure of university students. Journal of Human Sciences, 14(1), 789-795. https://doi.org/10.14687/jhs.v14i1.4340
  • Eker, D., ve Akar, H. (1995). Perceived social support: psychometric properties of the MSPSS in normal and pathological groups in a developing country. Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology, 30(3), 121-126. https://doi.org/10.1007/BF00802040
  • Ercan, İ., ve Kan, İ. (2004). Ölçeklerde güvenirlik ve geçerlik. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 30(3), 211-216.
  • George, D., & Mallery, M. (2010). SPSS for windows step by Step: A simple guide and reference, 17.0 update. Pearson.
  • Gill, D.L., Gross, J.B., & Huddleston, S. (1983). Participation motivation in youth sports. International Journal of Sport Psychology, 14, 1-14.
  • Güçlü, M. (2013). Gençlik döneminde boş zaman faaliyetlerinin yeri ve önemi. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 1(1), 158-169.
  • Ilgar, E. A., ve Cihan, B. B. (2019). Spor yöneticiliği programlarında öğrenim gören öğrencilerin sektörel beklenti, mesleki belirsizlik ve gelecek kaygılarının incelenmesi: fenomonolojik bir çözümleme. Spor Eğitim Dergisi, 3(1), 81-92.
  • İlhan, L., ve Gencer, E. (2013). Liselerarası badminton müsabakalarına katılan sporcu-öğrencilerin spora katılım motivasyonlarının belirlenmesi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 18(1-4), 1-6.
  • Kaman, M. B., Gündüz, N., ve Gevat, C. (2017). Tenis sporcularının spora katılım motivasyonlarının incelenmesi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 15(2), 65-72.
  • Karaca A. A. (2022). Üniversite öğrencilerinin serbest zaman katılımına serbest zaman motivasyonu, engelleri ve engellerle başetme stratejilerinin etkisi. Doktora Tezi. Akdeniz Üniversitesi. Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Antalya.
  • Kline, P. (2011). Handbook of psychological testing (2nd ed.). Routledge
  • Kuzgun, Y. (2009). Meslek rehberliği ve danışmanlığına giriş. Nobel Yayınları.
  • McWhirter, E.H., & McWhirter, B.T. (2008). Adolescent future expectations of work, education, family, and community development of a new measure. Youth Society, 40(2),182-202. https://doi.org/10.1177/0044118X08314257.
  • Nakajima, Ş. (2012). Deprem ve sonrası psikolojisi. Okmeydanı Tıp Dergisi, 28(2), 150-155. https://doi.org/10.5222/otd.supp2.2012.150.
  • Oyar, Z. B., Aşçı, F. H., Çelebi, M., ve Mülazımoğlu, Ö. (2001). Spora katılım güdüsü ölçeği’nin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Spor Bilimleri Dergisi, 12(2), 21-32.
  • Özkan, Ö. (2023). Genç yetişkinlerde gelecek kaygısı ve bu dönemde algılanan sosyal desteğin depresyona etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Üsküdar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. İstanbul.
  • Sağıroğlu E. (2021). Spor tesislerine rekreatif amaçlı katılımda serbest zaman motivasyon faktörlerinin ve serbest zaman tatmin düzeylerinin incelenmesi. Trakya Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Edirne.
  • Şanlı, T., ve Saraçlı, S. (2015). Üniversite öğrencilerinin gelecek beklentileri üzerinde etkili olan faktörlerin analizi. Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 6(11), 25-36.
  • Şipal, Y. Z. (2023). 6 Şubat 2023 Depreminin afet yönetim ve deprem lojistiği açısından değerlendirilmesi. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 8(2), 821-825.
  • Tavakol, M., & Dennick, R. (2011). Making sense of Cronbach's alpha. International Journal of Medical Education, 2, 53.
  • Tezcan, F. (2018). Üniversite gençliğinin meslek seçimi ve gelecek beklentileri: Akdeniz Üniversitesi Edebiyat Fakültesi örneği. OPUS International Journal of Society Researches, 8(1), 27-57.
  • Tuncer, M. (2011). Ergen gelecek beklentileri ölçeğinin Türkçeye uyarlanması. Electronic Turkish Studies, 6(3), 1265-1275. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.2335
  • Yavuzer, H., Demir, İ., Meşeci, F., ve Sertelin, Ç. (2005). Günümüz gençliğinin gelecek beklentileri. HAYEF Journal of Education, 2(2), 93-103.
  • Zimet, G. D., Dahlem, N. W., Zimet, S. G., & Farley, G. K. (1988). The multidimensional scale of perceived social support. Journal of Personality Assessment, 52(1), 30-41.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Klinik Tıp Bilimleri (Diğer)
Bölüm Makale
Yazarlar

Oğuz Yılmaz 0000-0002-4789-9952

Batuhan Çetinkaya 0009-0000-8904-7216

Erken Görünüm Tarihi 30 Haziran 2024
Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 26 Kasım 2023
Kabul Tarihi 21 Nisan 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yılmaz, O., & Çetinkaya, B. (2024). Deprem Sonrası Genç Yetişkinlerin Gelecek Beklentileri ve Rekreatif Spora Katılım Motivasyonları Üzerine Bir Araştırma. Ulusal Spor Bilimleri Dergisi, 8(1), 16-27. https://doi.org/10.30769/usbd.1396069