Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Beden Eğitimi ve Sporda Geri Bildirimin Önemi

Yıl 2024, Cilt: 8 Sayı: 2, 81 - 95, 31.12.2024
https://doi.org/10.30769/usbd.1548652

Öz

Geri bildirim, bir kişinin veya bir sistemin performansı, davranışları ya da sonuçları hakkında bilgi sağlamaktır. Bu bilgi, genellikle bir değerlendirme, iyileştirme veya onay amacı taşır. Geri bildirim, çeşitli bağlamlarda kullanılır ve genellikle olumlu ve olumsuz olmak üzere iki türde gelir. Olumlu geri bildirim, kişinin veya sistemin doğru ve etkili olan davranışlarını pekiştirmek için kullanılırken, olumsuz geri bildirim, düzeltilmesi veya iyileştirilmesi gereken alanlara dikkat çeker. Beden eğitimi ve sporda geri bildirim, öğrencilerin veya sporcuların motor becerilerini, taktiksel anlayışlarını ve genel performanslarını geliştirmelerine yardımcı olmak için kullanılan önemli bir öğretim ve öğrenim aracıdır. Bu bağlamda geri bildirim hem öğretmenler hem de antrenörler tarafından sıkça kullanılır ve çeşitli biçimlerde sunulabilir. Bu çalışma beden eğitimi ve spor alanında geri bildirim konu başlığı altında yapılan çalışmaların taranarak sonuçlarının incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Bu alanda yapılmış olan 10 adet bilimsel çalışma ele alınmış olup, çalışmaların yöntem, bulgu ve sonuçlarının incelenip, tartışarak yeni öneriler sunulmuştur. Beden eğitimi ve sporda geri bildirimin önemine dair yapılan bilimsel araştırmalar, bu yöntemin öğrenci gelişimi üzerindeki olumlu etkilerini kapsamlı bir şekilde ortaya koymaktadır. Araştırmalar, geri bildirimin motor becerilerin öğrenilmesini ve bilgi kalıcılığını artırarak öğrenme sürecini daha verimli hale getirdiğini göstermektedir. Bu özellikle hareket yeteneklerinin kazanılması ve sportif becerilerin geliştirilmesi açısından kritik bir rol oynamaktadır.

Kaynakça

  • Aktaş, İ. (2006). Sözel ve görsel dönütün, ilköğretim 6. sınıf cimnastik ünitesindeki öne, geriye ve amut takla becerilerini öğrenmede erişiye ve kalıcılığa etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi Öğretmenliği Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Bolu.
  • Aşçı, H. & İlker, G. (2018). Algılanan öğretmen geribildirimi ve güdüsel iklimin beden eğitimi ve spor derslerinde zevk alma ve güdülenme üzerine yordayıcı etkisi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37(2), 123–138. https://doi.org/10.7822/omuefd.405049
  • Badami, R. (2020). Effect of type of feedback on intrinsic motivation and learning of volleyball jump serve in students with different levels of neuroticism. Annals of Applied Sport Science, 8(1), 1–10. https://doi.org/10.29252/aassjournal.821
  • Beashel, P., Sibson, A. (2000). ICT- Help or hindrance. The British Journal of Teaching Physical Education, 31(2), 6–8.
  • Boyer, E., Miltenberger, R. G., Batsche, C., & Fogel, V., (2009). Video modeling by experts with video feedback to enhance gymnastics skills. Journal of Applied Behavior Analysis, 42(4), 855–860. https://doi.org/10.1901/jaba.2009.42-855
  • Butler, D. L., Winne, P. H. (1995). Feedback and self-regulated learning: A theoretical synthesis. Review of Educational Research, 65(3), 245. https://doi.org/10.2307/1170684
  • Çamur, H. (2001). Basketbolda dribling ve turnike becerilerinin öğretiminde canlı, videolu ve canlı videolu dönütün başarıya etkisi. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Spor Bilimleri ve Teknolojisi Ana Bilim Dalı, Spor Bilimleri Teknolojisi Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Çelenk, Ş. B. (2014). Voleybol öğretiminde geribildirimin smaç ve blok becerileri gelişimine etkisi. Gazi üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Ana Bilim Dalı, Doktora Tezi, Ankara
  • Daldaş, A. Ö., Erturan, A. G. (2021). Eğitmen geri bildiriminin kısıtlayıcı ve destekleyici motivasyonel iklim üzerine yordayıcı etkisi: Yaz spor okulu örneği. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 26(1), 123–135.
  • Dökmen, Ü. (1982). Farklı tür geribildirimlerin (feedback) öğrenmeye etkisi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 15(2), 71–79. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000000893
  • Erturan İlker, G., & Aşçı, H., (2019). Beden eğitiminde öğretmen geribildiriminin rolü: Aracı değişken olarak motivasyonel iklim. Hacettepe Eğitim Dergisi, 34(2), 372–386. https://doi.org/10.16986/HUJE.2018043404
  • Etiler, İ. E. (2017). Sekiz haftalık antrenmanda sözel geribildirimin basketbolda turnike, top sürme, yaşam doyumu ve özyeterlik üzerine etkisi. Mersin Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Ana Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Mersin.
  • Goudini, R., Ashrafpoor Navaee, S., & Farsi, A. (2019). The effects of self-controlled and instructor-controlled feedback on motor learning and intrinsic motivation among novice adolescent taekwondo players. Acta Gymnica, 49(1), 33–39. https://doi.org/10.5507/AG.2019.002
  • Graham, G. (2001). Teaching children physical education: Becoming a master teacher (2nd ed.). Human Kinetics Publishing.
  • Guadagnoli, M., Holcomb, W., & Davis, M. (2002). The efficacy of video feedback for learning the golf swing. Journal of Sport Sciences, 20, 615–622.
  • İlker, E., Gökçe, A., & Koruç, Z. (2010). Sözel ve görsel geribildirimlerin voleybolda smaç erişisi üzerine etkisi. Hacettepe Spor Bilimleri Dergisi, 20(3), 90–96.
  • Hattie, J., & Timperley, H. (2007). The power of feedback. Review of educational research, 77(1), 81-112.
  • Himberg, C., Hutchinson, G. E., & Roussell, J. M. (2003). Teaching secondary physical education: Preparing adolescents to be active for life. Human Kinetics.
  • Özen, Y. (2017). The Effect of visual feedback in teaching basketball skills. Kastamonu Education Journal, 25(2), 677-688.
  • Kampiotis, S., & Kalliopi, T. (2006). The influence of five different types of observation based teaching on the cognitive level of learning. Kinesiology, 38(2), 116–125.
  • Kangalgil, M. (2008). Beden eğitimi derslerinde kullanılan farklı tür dönütlerin erişi kalıcılık ve transfere etkisi. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Spor Bilimleri Teknolojisi Ana Bilim Dalı, Doktora Tezi, Ankara
  • Kangalgil, M. (2013). Beden eğitimi ve spor derslerinde dönüt kullanımının öğretmen boyutuyla değerlendirilmesi. Eğitim ve Bilim, 38(170).
  • Karageorghis, C. I., & Terry, P. C. (2010). Inside sport psychology. Human Kinetics.
  • Kaya, B., Ateş, S., Yıldırım, K., & Rasinski, T. (2020). Geri bildirimin ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin akıcı yazma becerilerine etkisi. Eğitim ve Bilim, 45(201), 189–205. https://doi.org/10.15390/EB.2019.8413
  • Kayalı, B., Karaman, S., Kurşun, E., & Balat, Ş. (2020). Çevrimiçi ortamlarda motivasyonel geribildirimin öğrenenlerin öz düzenleme, öz yeterlik, kaygı ve başarı puanlarına etkisi. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(4), 19–36.
  • Kırbaç, M., Balı, O., & Macit, E. (2017). Eğitim sisteminde geri bildirim ile ilgili öğretmen görüşleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 4(17), 65–89.
  • Koruç, Z., Arsan, N., & Kağan, S. (2012). Motor öğrenme ve performans. Z. Koruç (Ed.). Anı Yayıncılık.
  • Küçük Kılıç, S. (2021). Beden eğitimine yönelik tutumun yordayıcısı olarak öz yeterlik, algılanan sosyal destek ve öğretmen geribildirimi. Eğitim ve Bilim, 46(206), 317–330. https://doi.org/10.15390/eb.2020.9390
  • Larson, J.R. (1984). The Performance feedback process: A Prelimary model. Organizational Behavior and Human Performance, 33(1), 42-76.
  • Magill, R., & Anderson, D. I. (2010). Motor learning and control. McGraw-Hill Publishing.
  • Mengi, E. (2019). Basketbola özgü oyunlarda geribildirim sıklığının akut-kronik etkileri. Pamukkale Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Antrenman ve Hareket Ana Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Denizli.
  • Mosston, M., & Ashworth, S. (2002). Teaching physical education (5th ed.). B. Cummings.
  • Rink, J. (1998). Teacher function during activity. Vicki Maline and Sarah Reed (Eds). Teacher Physical Education for Learning. WCB/McGraw-Hi.
  • Sak, R., Sak, İ. T. Ş., Şendil, Ç. Ö., & Nas, E. (2021). Bir araştırma yöntemi olarak doküman analizi. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 4(1), 227-256.
  • Schmidt, R., & Wrisberg, C. (2000). Motor learning and performance (2nd ed.). Human Kinetics.
  • Senemoğlu, N. (2000). Gelişim, öğrenme ve öğretim: Kuramdan uygulamaya. Gazi Kitabevi.
  • Shute, V. J. (2008). Focus on formative feedback. Review of Educational Research, 78(1), 153-189.
  • Singh, G., & Yogesh. (2011). Effects of different feedback methods on badminton skills learning. Journal of Physical Education and Sport, 11(3), 245–248.
  • Tınaz, H. (2019). Havalı tabanca atıcılıkta verilen vuruş geri bildirimin göz hareketleri ve performans üzerindeki etkisi. Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Ana Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Weinberg, R. S., & Gould, D. (2014). Foundations of sport and exercise psychology (6th ed.). Human Kinetics.
  • Wright, D. L., Smith-Munyon, V. L., & Sidaway, B. (1997). How close is too close for precise knowledge of results? Research Quarterly for Exercise and Sport, 68(2), 172–176. https://doi.org/10.1080/02701367.1997.10607994
  • Wuest, D., & Fisette, J. (2011). Foundations of physical education, exercise science and sport (17th ed.). McGraw Hill.
  • Yiğitoğlu, N. (2021). Pre-service teachers’ perceptions about the efficacy of various types of feedback on micro-teaching activities. Journal of Theoretical Educational Science, 14(2), 79–92. https://doi.org/10.30831/akukeg.752214

Feedback in Physical Education and Sports

Yıl 2024, Cilt: 8 Sayı: 2, 81 - 95, 31.12.2024
https://doi.org/10.30769/usbd.1548652

Öz

Feedback is the provision of information regarding the performance, behavior, or outcomes of an individual or system. Typically, this information serves the purpose of evaluation, improvement, or validation. Feedback is employed in various contexts and generally comes in two forms: positive and negative. While positive feedback is used to reinforce correct and effective behaviors, negative feedback highlights areas in need of correction or improvement. In physical education and sports, feedback plays a crucial role as a teaching and learning tool, helping students or athletes enhance their motor skills, tactical understanding, and overall performance. In this context, feedback is frequently employed by both teachers and coaches and can be delivered in various forms. This study was conducted to review and analyze the results of research on feedback within the field of physical education and sports. A total of 10 scientific studies were examined, focusing on their methodology, findings, and conclusions, and new recommendations were proposed through discussion. Scientific research on the importance of feedback in physical education and sports comprehensively demonstrates the positive effects of this method on student development. Studies indicate that feedback enhances the learning of motor skills and the retention of knowledge, making the learning process more efficient. This plays a critical role, particularly in acquiring movement abilities and developing athletic skills.

Kaynakça

  • Aktaş, İ. (2006). Sözel ve görsel dönütün, ilköğretim 6. sınıf cimnastik ünitesindeki öne, geriye ve amut takla becerilerini öğrenmede erişiye ve kalıcılığa etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi Öğretmenliği Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Bolu.
  • Aşçı, H. & İlker, G. (2018). Algılanan öğretmen geribildirimi ve güdüsel iklimin beden eğitimi ve spor derslerinde zevk alma ve güdülenme üzerine yordayıcı etkisi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37(2), 123–138. https://doi.org/10.7822/omuefd.405049
  • Badami, R. (2020). Effect of type of feedback on intrinsic motivation and learning of volleyball jump serve in students with different levels of neuroticism. Annals of Applied Sport Science, 8(1), 1–10. https://doi.org/10.29252/aassjournal.821
  • Beashel, P., Sibson, A. (2000). ICT- Help or hindrance. The British Journal of Teaching Physical Education, 31(2), 6–8.
  • Boyer, E., Miltenberger, R. G., Batsche, C., & Fogel, V., (2009). Video modeling by experts with video feedback to enhance gymnastics skills. Journal of Applied Behavior Analysis, 42(4), 855–860. https://doi.org/10.1901/jaba.2009.42-855
  • Butler, D. L., Winne, P. H. (1995). Feedback and self-regulated learning: A theoretical synthesis. Review of Educational Research, 65(3), 245. https://doi.org/10.2307/1170684
  • Çamur, H. (2001). Basketbolda dribling ve turnike becerilerinin öğretiminde canlı, videolu ve canlı videolu dönütün başarıya etkisi. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Spor Bilimleri ve Teknolojisi Ana Bilim Dalı, Spor Bilimleri Teknolojisi Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Çelenk, Ş. B. (2014). Voleybol öğretiminde geribildirimin smaç ve blok becerileri gelişimine etkisi. Gazi üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Ana Bilim Dalı, Doktora Tezi, Ankara
  • Daldaş, A. Ö., Erturan, A. G. (2021). Eğitmen geri bildiriminin kısıtlayıcı ve destekleyici motivasyonel iklim üzerine yordayıcı etkisi: Yaz spor okulu örneği. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 26(1), 123–135.
  • Dökmen, Ü. (1982). Farklı tür geribildirimlerin (feedback) öğrenmeye etkisi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 15(2), 71–79. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000000893
  • Erturan İlker, G., & Aşçı, H., (2019). Beden eğitiminde öğretmen geribildiriminin rolü: Aracı değişken olarak motivasyonel iklim. Hacettepe Eğitim Dergisi, 34(2), 372–386. https://doi.org/10.16986/HUJE.2018043404
  • Etiler, İ. E. (2017). Sekiz haftalık antrenmanda sözel geribildirimin basketbolda turnike, top sürme, yaşam doyumu ve özyeterlik üzerine etkisi. Mersin Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Ana Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Mersin.
  • Goudini, R., Ashrafpoor Navaee, S., & Farsi, A. (2019). The effects of self-controlled and instructor-controlled feedback on motor learning and intrinsic motivation among novice adolescent taekwondo players. Acta Gymnica, 49(1), 33–39. https://doi.org/10.5507/AG.2019.002
  • Graham, G. (2001). Teaching children physical education: Becoming a master teacher (2nd ed.). Human Kinetics Publishing.
  • Guadagnoli, M., Holcomb, W., & Davis, M. (2002). The efficacy of video feedback for learning the golf swing. Journal of Sport Sciences, 20, 615–622.
  • İlker, E., Gökçe, A., & Koruç, Z. (2010). Sözel ve görsel geribildirimlerin voleybolda smaç erişisi üzerine etkisi. Hacettepe Spor Bilimleri Dergisi, 20(3), 90–96.
  • Hattie, J., & Timperley, H. (2007). The power of feedback. Review of educational research, 77(1), 81-112.
  • Himberg, C., Hutchinson, G. E., & Roussell, J. M. (2003). Teaching secondary physical education: Preparing adolescents to be active for life. Human Kinetics.
  • Özen, Y. (2017). The Effect of visual feedback in teaching basketball skills. Kastamonu Education Journal, 25(2), 677-688.
  • Kampiotis, S., & Kalliopi, T. (2006). The influence of five different types of observation based teaching on the cognitive level of learning. Kinesiology, 38(2), 116–125.
  • Kangalgil, M. (2008). Beden eğitimi derslerinde kullanılan farklı tür dönütlerin erişi kalıcılık ve transfere etkisi. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Spor Bilimleri Teknolojisi Ana Bilim Dalı, Doktora Tezi, Ankara
  • Kangalgil, M. (2013). Beden eğitimi ve spor derslerinde dönüt kullanımının öğretmen boyutuyla değerlendirilmesi. Eğitim ve Bilim, 38(170).
  • Karageorghis, C. I., & Terry, P. C. (2010). Inside sport psychology. Human Kinetics.
  • Kaya, B., Ateş, S., Yıldırım, K., & Rasinski, T. (2020). Geri bildirimin ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin akıcı yazma becerilerine etkisi. Eğitim ve Bilim, 45(201), 189–205. https://doi.org/10.15390/EB.2019.8413
  • Kayalı, B., Karaman, S., Kurşun, E., & Balat, Ş. (2020). Çevrimiçi ortamlarda motivasyonel geribildirimin öğrenenlerin öz düzenleme, öz yeterlik, kaygı ve başarı puanlarına etkisi. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(4), 19–36.
  • Kırbaç, M., Balı, O., & Macit, E. (2017). Eğitim sisteminde geri bildirim ile ilgili öğretmen görüşleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 4(17), 65–89.
  • Koruç, Z., Arsan, N., & Kağan, S. (2012). Motor öğrenme ve performans. Z. Koruç (Ed.). Anı Yayıncılık.
  • Küçük Kılıç, S. (2021). Beden eğitimine yönelik tutumun yordayıcısı olarak öz yeterlik, algılanan sosyal destek ve öğretmen geribildirimi. Eğitim ve Bilim, 46(206), 317–330. https://doi.org/10.15390/eb.2020.9390
  • Larson, J.R. (1984). The Performance feedback process: A Prelimary model. Organizational Behavior and Human Performance, 33(1), 42-76.
  • Magill, R., & Anderson, D. I. (2010). Motor learning and control. McGraw-Hill Publishing.
  • Mengi, E. (2019). Basketbola özgü oyunlarda geribildirim sıklığının akut-kronik etkileri. Pamukkale Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Antrenman ve Hareket Ana Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Denizli.
  • Mosston, M., & Ashworth, S. (2002). Teaching physical education (5th ed.). B. Cummings.
  • Rink, J. (1998). Teacher function during activity. Vicki Maline and Sarah Reed (Eds). Teacher Physical Education for Learning. WCB/McGraw-Hi.
  • Sak, R., Sak, İ. T. Ş., Şendil, Ç. Ö., & Nas, E. (2021). Bir araştırma yöntemi olarak doküman analizi. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 4(1), 227-256.
  • Schmidt, R., & Wrisberg, C. (2000). Motor learning and performance (2nd ed.). Human Kinetics.
  • Senemoğlu, N. (2000). Gelişim, öğrenme ve öğretim: Kuramdan uygulamaya. Gazi Kitabevi.
  • Shute, V. J. (2008). Focus on formative feedback. Review of Educational Research, 78(1), 153-189.
  • Singh, G., & Yogesh. (2011). Effects of different feedback methods on badminton skills learning. Journal of Physical Education and Sport, 11(3), 245–248.
  • Tınaz, H. (2019). Havalı tabanca atıcılıkta verilen vuruş geri bildirimin göz hareketleri ve performans üzerindeki etkisi. Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Ana Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Weinberg, R. S., & Gould, D. (2014). Foundations of sport and exercise psychology (6th ed.). Human Kinetics.
  • Wright, D. L., Smith-Munyon, V. L., & Sidaway, B. (1997). How close is too close for precise knowledge of results? Research Quarterly for Exercise and Sport, 68(2), 172–176. https://doi.org/10.1080/02701367.1997.10607994
  • Wuest, D., & Fisette, J. (2011). Foundations of physical education, exercise science and sport (17th ed.). McGraw Hill.
  • Yiğitoğlu, N. (2021). Pre-service teachers’ perceptions about the efficacy of various types of feedback on micro-teaching activities. Journal of Theoretical Educational Science, 14(2), 79–92. https://doi.org/10.30831/akukeg.752214
Toplam 43 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Derleme
Yazarlar

Özlem Kanbir 0000-0001-6272-3720

Özlem Akkoç 0000-0003-4116-0628

Sinan Bozkurt 0000-0002-9138-565X

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 12 Eylül 2024
Kabul Tarihi 28 Kasım 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kanbir, Ö., Akkoç, Ö., & Bozkurt, S. (2024). Beden Eğitimi ve Sporda Geri Bildirimin Önemi. Ulusal Spor Bilimleri Dergisi, 8(2), 81-95. https://doi.org/10.30769/usbd.1548652