The aim of this study is to investigate the effects of applications made with physical activity cards in physical education and play lessons in terms of the perception characteristics of 3rd grade primary school students. The study group consisted of a total of 16 students, 10 male students and 6 female students in the 9-year-old age group, in the 3rd grade of a primary school in Beykoz District of Istanbul. In this research, the program in the field of Basic Movement Skills in the Yellow Cards group, one of the physical activity cards, was applied to the study group for a total of 26 lesson hours, 2 hours a week, for 13 weeks in physical education and play lessons. In the study, a prediction test was performed as a pre-test and post-test. For the detection test, the Anticipation Timer (Bassin Anticipation Timer, Lafayette Instrument Company Model 50575) was used. The data obtained were determined as descriptive statistics and to determine the differences between the pre- and post-test values, the Dependent Sample T test was used to compare the 8 mph pre- and post-test scores; Wilcoxon Rank Signs test was used to compare 3 mph, 5 mph, and average mph pre- and posttest scores. It was determined that there was no statistically significant difference between the pre- and post-test scores of the study. According to the data obtained, it was evaluated that physical education and play lessons implemented with physical activity cards would not be very effective within the limitations on the development of 3rd grade primary school students' perception/anticipation features. It is very important for children to develop this skill effectively. Developing this skill is very important for children. Therefore, it can be recommended that physical education teachers, classroom teachers and researchers make practices appropriate to the development of perceptual-motor skills in children and that their skill development be regularly investigated and monitored.
Physical activity Physical activity cards Perceptual motor skill Perception time Cognitive skill
Bu çalışmanın amacı, beden eğitimi ve oyun dersinde fiziksel etkinlik kartları ile yapılan uygulamaların ilkokul 3. sınıf öğrencilerinin sezinleme özellikleri yönünden etkilerini araştırmaktır. Çalışma grubunu İstanbul Beykoz ilçesindeki bir İlkokulun 3. sınıf, 9 yaş grubunda bulunan 10 erkek öğrenci ve 6 kız öğrenci olmak üzere toplamda 16 öğrenci oluşturmuştur. Bu araştırmada çalışma grubuna beden eğitimi ve oyun dersinde 13 hafta, haftada 2 saat olmak üzere, toplam 26 ders saati olarak fiziksel etkinlik kartlarından Sarı Kartlar grubundaki, Temel Hareket Becerileri alanı olan program uygulanmıştır. Çalışmada ön test ve son test olarak sezinleme (önceleme) testi yapılmıştır. Sezinleme testi için Sezinleme Zamanı Cihazı (Bassin Anticipation Timer, Lafayette Instrument Company Model 50575) kullanılmıştır. Elde edilen veriler, tanımlayıcı istatistikler olarak belirlenmiş ve ön ve son test değerleri arasındaki farklılıkların belirlenmesi için ise 8 mph ön ve son test puanlarının karşılaştırılmasında Bağımlı Örneklem T testi; 3 mph, 5 mph ve mph ortalama ön ve son test puanlarının karşılaştırılmasında Wilcoxon Sıra İşaretleri testi kullanılmıştır. Çalışmanın ön ve son test puanları arasında istatistiksel açıdan anlamlı bir fark olmadığı saptanmıştır. Elde edilen verilere göre fiziksel etkinlik kartları ile uygulanan beden eğitimi ve oyun dersinin 3. sınıf ilkokul öğrencilerinin sezinleme/önceleme özelliklerinin gelişimi üzerine sınırlılıklar dahilinde pek etkili olamayacağı değerlendirilmiştir. Bu becerinin geliştirilmesi çocuklar için oldukça önemlidir. Bundan dolayı beden eğitimi öğretmenlerinin, sınıf öğretmenlerinin ve araştırmacıların, çocuklarda algısal motor becerilerin gelişimine uygun uygulamalar yapmaları ve beceri gelişimlerinin düzenli olarak araştırılması ve takip edilmesi önerilebilir.
Fiziksel aktivite Fiziksel etkinlik kartları Algısal motor beceri Sezinleme zamanı Bilişsel beceri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor Hekimliği |
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 29 Aralık 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 21 Ekim 2024 |
Kabul Tarihi | 9 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 2 |