Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okul Yöneticilerinin Problem Çözme Beceri Algılarının İncelenmesi

Yıl 2021, Cilt: 3 Sayı: 4, 181 - 200, 05.04.2021

Öz

Problem çözme becerisi kurum yöneticilerinin mutlaka sahip olması gereken bir yetenektir. Etkili problem çözme yeteneğine sahip yöneticiler, eğitim kurumunun hedeflerini gerçekleştirebilmesi için eğitim öğretimin kalitesinin artırılmasında etkin rol oynamaktadır. Bu çalışma ile okul yöneticilerinin problem çözme becerileriyle ilgili algıları ve bu algıların; çeşitli değişkenler açışından incelenmesi amaçlanmıştır. Betimsel nitelikte olan bu çalışmanın çalışma grubunu, Sinop ilinin Boyabat ilçesinde görevli, 43 erkek, dört kadın olmak üzere 47 okul yöneticisi oluşturmaktadır. Araştırmada elde edilen sonuçlara göre; okul yöneticilerinin problem çözme becerileriyle ilgili olarak; yöneticilerin problem çözme algılarının olumlu olduğu görülmektedir. Yöneticilerin problem çözme becerisi algılarının, cinsiyet, yaş, eğitim durumu, görev yaptıkları okul kademesi, yönetici pozisyonları, yönetici olarak görev yaptıkları süre faktörlerine göre anlamlı bir fark göstermediği sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Ada, Ş., Dilekmen, M., Alver, B., & Seçer, İ. (2010). İlk ve ortaöğretim okul yöneticilerinin problem çözme becerilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Egitim Yönetimi Dergisi, 16(2), 153-166.
  • Aksu, M. (1988). Problem çözme becerilerinin geliştirilmesi. Problem çözme yöntemleri el kitabı. Ankara: Ortadoğu Teknik Üniversitesi.
  • Albayrak, G. (2002). İlköğretim okulu yöneticilerinin bireysel problem çözme becerileri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Altuntaş, E. A. (2008). Okul yöneticilerinin düşünme stilleri ile problem çözme becerileri arasındaki ilişki. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Arenofsky, J. (2001). Developing Your Problem-Solving Skills. Career World, 29(4), 18-19.
  • Balcı, A. (2004). Sosyal bilimlerde araştırma yöntem, teknik ve ilkeler. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Bagayoko, D., Kelley, E. L., Hasan, S. (2000). Problem-solving paradigm. College Teaching, 48(1), 24-27.
  • Barth, J. L., Demirtaş, A. (1997). İlköğretim sosyal bilgiler öğretimi. Ankara: YÖK/Dünya Bankası Milli Eğitimi Geliştirme Projesi, Öğretmen Eğitimi Dizisi.
  • Bilen, M. (1993). Plandan uygulamaya öğretim: strateji, yöntem, teknik, taktik, plan, plan örnekleri, ders araç gereçleri. Ankara: TAKAV.
  • Bingham, A. (1998). Çocuklarda problem çözme yeteneklerinin geliştirilmesi (Çev. A. F. Oğuzkan). İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Bozdemir, Y., Yolcu, H. (2014). Okul yöneticilerinin örgütsel adanmışlık düzeyleri ile problem çözme becerileri arasındaki ilişki. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(2), 287-311.
  • Bozkulak, P. B. (2010). Okul yöneticilerinin problem çözme becerileri ve kaygı düzeyleri arasındaki ilişki. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Buluç, B; Sulak, S.E ve Serin, M.K. (2011). Okul yöneticilerinin problem çözme becerilerine ilişkin algıları . Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(2), 551-567.
  • Cüceloğlu, D. (2003). İnsan ve davranışı. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Çelikten, M. (2001). Okul yöneticilerinin problem çözme becerileri. Kuram ve Uygulamada Egitim Yönetimi Dergisi, 7(3), 297-309.
  • Çinko, N. (2004). İlköğretim kurumlarında görev yapmakta olan yöneticilerin kaynaştırma eğitimine ilişkin tutumları ile problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yayımanmamış Yüksek Lisas Tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Demirel, Ö. (1994). Genel öğretim yöntemleri. Ankara: Usem Yayınları.Dewey, J. (1910). How we think, what is thought?. Erişim: https://brocku.ca/MeadProject/Dewey/Dewey_1910a/Dewey_1910_a.html adresinden 01.01.2021’de ulaşılmıştır.
  • Erdoğmuş, N. (2004). İlköğretim okulu yöneticilerinin problem çözme becerilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi: Konya örneği. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Esen, U. (2012). Okul yöneticilerinin yönetici kaygı düzeyleri ile problem çözme becerileri arasındaki ilişki. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırşehir.
  • Gelbal, S. (1991). Problem çözme. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(6).
  • Giray, N. (2006). Okul yöneticilerinin yönetimsel karar verme/problem çözme yeterliliği. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Güçlü, N., (2003). Lise Müdürlerinin Problem Çözme Becerileri. Milli Eğitim Dergisi, 160, 272-300. Heppner, P. P., Petersen, C. H. (1982). The development and implications of a personal problem-solving inventory. Journal of Counseling Psychology, 29(1), 66-75.
  • Heppner, P. P., Baker, C. E. (1997). Applications of the problem solving inventory. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 29(4), 229-241.
  • Hicks, M. J. (1994). Problem solving in business and management: hard, sof and creative approaches. UK: Springer Science and Bussiness Media, Chapman & Hall.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar, ilkeler, teknikle. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Küçükahmet, L. (2000). Sınıf yönetimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Korkut, F. (2002). Lise öğrencilerinin problem çözme becerileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 177-184.
  • Martinez, M. E. (1998). What is problem solving?. The Phi Delta Kappan, 79(8), 605-609. McKillup, S. (2011). Statistics explained: An introductory guide for life scientists. Uk: Cambridge University Press.
  • Mertler, C. A., Reinhart, R. V. (2016). Advanced and multivariate statistical methods: Practical application and interpretation. Ney York: Taylor & Francis.
  • Morgan, C. T. (1998). Psikolojiye giris. (Çev. Ed. R. Eski, S. Karakas). Ankara: Hacettepe U. Psikoloji Bölümü Yayınları.
  • Ögülmüs, S. (2006). Kisilerarasi sorun çözme becerileri ve eğitimi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Tabachnick, B. G., Fidell, L. S., Ullman, J. B. (2007). Using multivariate statistics.. Boston, MA: Pearson.
  • Thornton, S. (1998). Çocuklar problem çözüyor. (Çev. E. Kumrular). İstanbul: Gendaş Yayınları.
  • Üstün, A., Bozkurt, E. (2003). İlköğretim okulu müdürlerinin kendilerini algilayişlarina göre problem çözme becerilerini etkileyen bazi mesleki faktörler. Gazi Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 11(1), 13-20.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

İzzet Karaca 0000-0002-9681-5073

Nahide Karaca 0000-0003-2497-0717

Yayımlanma Tarihi 5 Nisan 2021
Gönderilme Tarihi 12 Ocak 2021
Kabul Tarihi 23 Şubat 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 3 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Karaca, İ., & Karaca, N. (2021). Okul Yöneticilerinin Problem Çözme Beceri Algılarının İncelenmesi. Uluslararası Sosyal Bilimler Ve Eğitim Dergisi, 3(4), 181-200.

 https://dergipark.org.tr/usbed

Baş Editör: Prof. Dr. Aytekin Demircioğlu

by-nc-nd.svg