Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hijyen kapsamında gerçekleştirilen sosyal sorumluluk projelerine yönelik reklamların tüketici satın alma davranışına etkisi: Anneler örneği

Yıl 2023, Cilt: 5 Sayı: 9, 533 - 556, 01.10.2023

Öz

Sosyal sorumluluk son zamanlarda en önemli konulardan birisi haline gelmiş ve kurumlar ile toplum arasında bir bağlantı kurarak, kurumun toplumun ihtiyaçlarına veya sorunlarına ilişkin duyarlı olmaları bakımından önem kazanmıştır. Bu nedenle sosyal sorumluluk, kurumların itibarını geliştirici bir özellik olması nedeniyle toplumun sorunlarına karşı duyarsız kalmaması gerekmektedir. Bu bağlamdan yola çıkılarak araştırmanın amacı, annelerin hijyen kapsamında gerçekleştirilen sosyal sorumluluk projelerine yönelik reklamların tüketici satın alma davranışına etkisine yönelik düşüncelerinin incelenmesidir. Araştırmanın yöntemi olarak nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu 5 yaş ve üstü çocuğu olan 17 gönüllü anneden oluşmaktadır. Araştırmanın çalışma grubunu oluşturan katılımcılarla görüşmeler çevrimiçi platform (Google Meet) üzerinden yapılmıştır. Araştırmanın veri toplama aracı olarak araştırmanın çalışma grubunun demografik özelliklerini belirlemeye yönelik 3 soru ve hijyen kapsamında gerçekleştirilen sosyal sorumluluk projelerine yönelik reklamların tüketici satın alma davranışına etkisine ilişkin görüşlerinin belirlenmesine yönelik 5 yarı yapılandırılmış açık uçlu sorudan oluşan görüşme formu kullanılmıştır. Veriler MAXQDA 2018 Programı ile betimsel analiz tekniği kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre; tüketicilerin kurumsal sosyal sorumluluk faaliyeti gösteren işletmelere olan sadakatlerini etkiler ve tüketicilerin satın alma niyetlerinde olumlu bir etkiye sebep olduğu söylenebilir

Kaynakça

  • Babbie, E. (2007). The practice of social research (11th Edition). Thomson Wadsworth.
  • Balcı, A. (2011). Sosyal bilimlerde araştırma: Yöntem, teknik ve ilkeler (9. Baskı). Pegem Akademi.
  • Balta Peltekoğlu F., (2009). Halkla ilişkiler nedir? (6. Baskı). Beta Yayınları.
  • Bogdan, R. C. & Biklen, S. K. (1998). Foundations of qualitative research in education. Qualitative Research in Education: An Introduction to Theory and Methods, 1-48.
  • Domestos Hijyen Projesi (2021). https://www.domestoshijyenprojesi.com/
  • Gorn, G. J. (1982). The effects of music in advertising on choice behavior: A classical conditioning approach. Journal of Marketing, 46(1), 94-101.
  • Gronroos, C. (1994). Quo vadis, marketing? Toward a relationship marketing paradigm. Journal of Marketing Management, 10(5), 347-360.
  • İslamoğlu, A.H., & Altunışık, R. (2017). Tüketici Davranışları. Beta Yayınları.
  • Jaishri, J., & Shruti, J. (2006). Advertising management. Oxford University Press.
  • Kotler, P. & Armstrong, G. (1999). Principles of marketing (8th Edition). Pearson
  • Kotler,P., & Keller K. (2018). Pazarlama yönetimi. Beta Yayınları.
  • Luo, X., & Bhattacharya, C.B. (2006). Corporate social responsibility, customer satisfaction, and market value. Journal of Marketing, 70(4), 1-18.
  • MacInnis, D. J., & Park, C.W. (1991). The differential role of characteristics of music on high- and involvement consumers' processing of ads. Journal of Consumer Research, 18, 161-173.
  • Marshall, C., & Rossman, G. B. (2014). Designing qualitative research. Sage Publications.
  • Munusamy, J. & Wong, C. H. (2007). Attitude towards advertising among student at private higher learning institutions in Selangor. Journal of UNITAR, 3(1), 35.
  • Neijens, P., & Smit, E. (2006). Dutch public relations practitioners and journalists: Antagonists no more. Public Relations Review, 32(3), 232-240.
  • Patton, M. Q. (2002). Two decades of developments in qualitative inquiry: A personal, experiential perspective. Qualitative Social Work, 1(3), 261-283.
  • Schiffman LG., & Kanuk LL (2007). Consumer behaviour (9th Edition). Pearson Prentice Hall.
  • Thorson E, & Leavitt C (1992). Attention, memory, attitude, and conation: A test of the advertising hierarchy. Adv. Cons. Res., 19(1), 366-379.
  • Birleşmiş Milletler (2023). Sürdürülebilir kalkınma amaçları. https://turkiye.un.org/tr/sdgs.
  • Walters, C. G. (1974). Consumer Behavior Theory and Practice, Homewood. Richard D. Irwin Co.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.

The influence of advertisements on social responsibility projects implemented within the scope of sanitation on consumer purchasing behavior: the case of mothers

Yıl 2023, Cilt: 5 Sayı: 9, 533 - 556, 01.10.2023

Öz

In recent years, social responsibility has emerged as one of the most crucial issues, and by forging a connection between institutions and society, it has grown more significant in terms of the institution's sensitivity to the demands or issues of society. Due to the fact that it enhances the reputation of organizations, social responsibility should not be insensitive to societal issues. Based on this backdrop, the research's objective is to investigate mothers' perceptions of how commercials may affect social responsibility initiatives carried out in the area of cleanliness in terms of consumer purchasing behavior. The research was conducted using a case study, one of the qualitative research techniques. 17 volunteer mothers with kids aged five and older make up the research's study group. Through the internet, interviews with the participants who make up the research's study group were conducted (Google Meet). An interview form with three questions to ascertain the demographics of the study group and five semi-structured open-ended questions to ascertain their opinions on the impact of advertisements on social responsibility projects carried out within the context of hygiene on consumer purchasing behavior was used as the data collection tool for the research. The MAXQDA 2018 Software was used to analyze the data using the descriptive analysis method. According to the study's findings, customers' intentions to make purchases are positively impacted by companies that engage in CSR activities and their loyalty to those companies.

Kaynakça

  • Babbie, E. (2007). The practice of social research (11th Edition). Thomson Wadsworth.
  • Balcı, A. (2011). Sosyal bilimlerde araştırma: Yöntem, teknik ve ilkeler (9. Baskı). Pegem Akademi.
  • Balta Peltekoğlu F., (2009). Halkla ilişkiler nedir? (6. Baskı). Beta Yayınları.
  • Bogdan, R. C. & Biklen, S. K. (1998). Foundations of qualitative research in education. Qualitative Research in Education: An Introduction to Theory and Methods, 1-48.
  • Domestos Hijyen Projesi (2021). https://www.domestoshijyenprojesi.com/
  • Gorn, G. J. (1982). The effects of music in advertising on choice behavior: A classical conditioning approach. Journal of Marketing, 46(1), 94-101.
  • Gronroos, C. (1994). Quo vadis, marketing? Toward a relationship marketing paradigm. Journal of Marketing Management, 10(5), 347-360.
  • İslamoğlu, A.H., & Altunışık, R. (2017). Tüketici Davranışları. Beta Yayınları.
  • Jaishri, J., & Shruti, J. (2006). Advertising management. Oxford University Press.
  • Kotler, P. & Armstrong, G. (1999). Principles of marketing (8th Edition). Pearson
  • Kotler,P., & Keller K. (2018). Pazarlama yönetimi. Beta Yayınları.
  • Luo, X., & Bhattacharya, C.B. (2006). Corporate social responsibility, customer satisfaction, and market value. Journal of Marketing, 70(4), 1-18.
  • MacInnis, D. J., & Park, C.W. (1991). The differential role of characteristics of music on high- and involvement consumers' processing of ads. Journal of Consumer Research, 18, 161-173.
  • Marshall, C., & Rossman, G. B. (2014). Designing qualitative research. Sage Publications.
  • Munusamy, J. & Wong, C. H. (2007). Attitude towards advertising among student at private higher learning institutions in Selangor. Journal of UNITAR, 3(1), 35.
  • Neijens, P., & Smit, E. (2006). Dutch public relations practitioners and journalists: Antagonists no more. Public Relations Review, 32(3), 232-240.
  • Patton, M. Q. (2002). Two decades of developments in qualitative inquiry: A personal, experiential perspective. Qualitative Social Work, 1(3), 261-283.
  • Schiffman LG., & Kanuk LL (2007). Consumer behaviour (9th Edition). Pearson Prentice Hall.
  • Thorson E, & Leavitt C (1992). Attention, memory, attitude, and conation: A test of the advertising hierarchy. Adv. Cons. Res., 19(1), 366-379.
  • Birleşmiş Milletler (2023). Sürdürülebilir kalkınma amaçları. https://turkiye.un.org/tr/sdgs.
  • Walters, C. G. (1974). Consumer Behavior Theory and Practice, Homewood. Richard D. Irwin Co.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Sinem Eyice Basev 0000-0001-8936-1985

Emel Tozlu Öztay 0000-0002-8110-2679

Yayımlanma Tarihi 1 Ekim 2023
Gönderilme Tarihi 15 Mayıs 2023
Kabul Tarihi 17 Temmuz 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 5 Sayı: 9

Kaynak Göster

APA Eyice Basev, S., & Tozlu Öztay, E. (2023). Hijyen kapsamında gerçekleştirilen sosyal sorumluluk projelerine yönelik reklamların tüketici satın alma davranışına etkisi: Anneler örneği. Uluslararası Sosyal Bilimler Ve Eğitim Dergisi, 5(9), 533-556.

 https://dergipark.org.tr/usbed

Baş Editör: Prof. Dr. Aytekin Demircioğlu

by-nc-nd.svg