Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okul öncesi öğretmenlerinin yaratıcı özgüvenlerinin kendi bildirimlerine göre nitel olarak incelenmesi

Yıl 2024, Cilt: 6 Sayı: 11, 437 - 458, 09.10.2024

Öz

Güçlü bir toplumsal gelecek için güçlü bir eğitim şarttır. Bu nedenle, eğitimin düzenli ve sistemli bir şekilde planlanması gerekir. Bu noktada öğretmenlere büyük ve önemli sorumluluklar düşmektedir. Öğretmenler toplum önderi ve iyi birer rol modeli olmalıdırlar. Öğretmenler sınıflarında, çocuklara gelişimsel rehberlik ederler ve uyguladıkları yöntemler ile çocukların gelişimine katkı sağlamaktadırlar. Bu yüzden eğitimcilerin, yaratıcı özgüven kavramının farkına varmaları ve bu yolla etkinliklerinde, sınıflarında, dış mekânlarda uygulama becerileri kazanmalarını desteklemek bu araştırmanın hedefleri arasındadır. Bu araştırmada okul öncesi öğretmenlerinin yaratıcı özgüvenlerine yönelik görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Okul öncesi öğretmenlerinin yaratıcı özgüvenleri kendi bildirimlerine göre niteliksel yönteme dayalı durum çalışması yaklaşımıyla incelenmiştir. Araştırma grubunu, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı Girne ilçesinde yer alan resmi ve özel anaokullarında görev yapmakta olan 30 okul öncesi öğretmeni oluşturmuştur. Çalışma grubu, amaçlı örnekleme yöntemine göre seçilmiştir. Veri toplama süreci, çalışmanın yapılacağı anaokullarında ön ziyaretler yapılarak, öğretmenlerle tanışma, randevulaşma ve gerekli ön bilgilendirmeler ile araştırmanın detaylı bir biçimde tanıtılması ile başlamıştır. Görüşmeler kayıt altına alınarak deşifre edilmiş ve analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda öğretmenlerin görüşlerinin, yaratıcılığın her alanda kullanılması gerektiği, yaşam boyu devam etmesi gereken bir süreç olduğu yönünde belirginleştiği ve eğitimde yaratıcılığın önemli bir yere sahip olduğunun farkında oldukları görülmüştür. Öğretmenlerin yaratıcılık hakkında bilgi sahibi oldukları fakat yaratıcı özgüven konusunda farkındalıklarının yüksek olmadığı ve bu konuda bilgiye sahip olmak istediklerini belirttikleri görülmüştür.

Kaynakça

  • Akman, Y., & Abaslı, K. (2017). Sosyal sermaye ve örgütsel yaratıcılık arasındaki ilişkilerin öğretmen algılarına göre incelenmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 6(2), 269-286.
  • Aktaş, M. C. (2015). Turkish high school teachers’ conceptions of creativity in mathematics. Journal of Education and Training Studies, 4(2), 42-52.
  • Aynal, Ş. Ö. (2015). Eğitimde Yaratıcılık. Erken Çocukluk Döneminde Yaratıcılık ve Geliştirilmesi. Öncü, E. Ç. (Ed.). (Dördüncü Baskı), s. 100-118. Pegem Akademi.
  • Bütün, M. (2014). Nitel araştırma. Eğitim araştırmaları. Demir, S.B. (Ed.). s. 375-408. Eğiten Kitap. Copple, C.,&Bredekamp ,S. (2009). Developmentally appropriate practice in early childhood programs serving children from birth throug age 8 (3rd ed.). National Association for the Education of Young Children.
  • Çetingöz, D. (2010). Okulöncesi eğitimi öğretmen adaylarının yaratıcı etkinlikler planlamaya ilişkin görüşleri. I.Ulusal Eğitim Programları ve Öğretim Kongresi, Balıkesir Üniversitesi, Ayvalık.
  • Dobbins, K. (2009). Teacher creativity within the current education system: a case study of the perceptions of primary teachers. Education 3(13), 37-2, 95–104.
  • Eckhoff, A. (2011). Creativity in the early childhood classroom: Perspectives of preservice teachers. Journal of Early Childhood Teacher Education, 32, 240-255.
  • Kanbur, E., & Özyer, K. (2016). Çalışanların bireysel yaratıcılık düzeylerinin iç girişimcilik performanslarına etkisi. Journal of Management and Economics Research, 14(2), 264-275.
  • Kara, A. (2007). Okul öncesi dönemde 5-6 yaş grubu çocukların yaratıcılık düzeylerini etkileyen faktörlere ilişkin öğretmen görüşleri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimiler Enstitüsü, Konya.
  • Koyuncuoğlu, B. (2023). Erken çocukluk döneminde yaratıcılık. Erken çocuklukta yaratıcılık ve sanat. Acer, D. (Ed), s.1-51. Eğiten Kitap.
  • Özden, Y. (2008). Eğitimde yeni değerler. (6. Baskı). Pegem A Akademi.
  • Rowe, A. J. (2007). Yaratıcı zekâ. (Çev. Şule Gülmen). Prestij Yayınları.
  • San, İ. (2021). Sanatlar, eğitim ve kültür. Yeni İnsan Yayınevi.
  • Tok, E. (2015). Okul öncesi öğretmen adaylarının yaratıcılık kavramına ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi. International Journal of New Trends in Arts, Sports & Science Education, 4(2), 1-8.
  • Turaşlı, N. K. (2015). Yaratıcılıkta temel kavramlar ve yaratıcılığı anlamak. Erken çocukluk döneminde yaratıcılık ve geliştirilmesi. Öncü, E. Ç. (Ed.). (Dördüncü Baskı), s. 2-14. Pegem Akademi.
  • Zeytun, S. (2010). Okul öncesi öğretmenliği öğrencilerinin yaratıcılık ve problem çözme düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Zhou, J., Shen, J., Wang, X., Neber, H., & Johji, I. (2013). A cross-cultural comparison: Teacher’s conceptualizations of creativity, Creativity Research Journal, 25(3), 239-247.

Qualitative examination of the creative self-confidence of preschool teachers according to their own notifications

Yıl 2024, Cilt: 6 Sayı: 11, 437 - 458, 09.10.2024

Öz

For a strong future in society, the educational system in which children are raised must also be strong. Therefore, it requires regular and systematic planning in the training to be given. Teachers undertake an important responsibility to be a good model for society. They contribute to the development of children by the activities they do in the classroom or by the method they use. Therefore, it is among the goals of the study to make educators aware of the concept of creative self-confidence and thus support them to acquire skills for applying them Decently in their activities, classrooms, outdoor spaces. It is aimed to determine the opinions of preschool teachers about their creative self-confidence. In this research, the creative self-confidence of preschool teachers was examined qualitatively case study design according to their own notifications. In this research conducted in the Turkish Republic of Northern Cyprus, the research group consisted of 30 preschool teachers working in official and private kindergartens located in the Kyrenia region affiliated the Ministry of National Education of the Turkish Republic of Northern Cyprus. The study group was selected according to the purposive sampling method. Data collection process started with the procedure of making preliminary visits to the kindergartens where the study will be conducted, meeting with teachers, making appointments and introducing the necessary preliminary information in detail. As a result of the research, it has been seen that teachers are aware that creativity should be used in every field, that it is a process that should continue throughout life, and that creativity has an important place in education. It has been seen that teachers have knowledge about creativity, but their awareness of creative self-confidence is not high and they stated that they wanted to have knowledge about on this subject.

Kaynakça

  • Akman, Y., & Abaslı, K. (2017). Sosyal sermaye ve örgütsel yaratıcılık arasındaki ilişkilerin öğretmen algılarına göre incelenmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 6(2), 269-286.
  • Aktaş, M. C. (2015). Turkish high school teachers’ conceptions of creativity in mathematics. Journal of Education and Training Studies, 4(2), 42-52.
  • Aynal, Ş. Ö. (2015). Eğitimde Yaratıcılık. Erken Çocukluk Döneminde Yaratıcılık ve Geliştirilmesi. Öncü, E. Ç. (Ed.). (Dördüncü Baskı), s. 100-118. Pegem Akademi.
  • Bütün, M. (2014). Nitel araştırma. Eğitim araştırmaları. Demir, S.B. (Ed.). s. 375-408. Eğiten Kitap. Copple, C.,&Bredekamp ,S. (2009). Developmentally appropriate practice in early childhood programs serving children from birth throug age 8 (3rd ed.). National Association for the Education of Young Children.
  • Çetingöz, D. (2010). Okulöncesi eğitimi öğretmen adaylarının yaratıcı etkinlikler planlamaya ilişkin görüşleri. I.Ulusal Eğitim Programları ve Öğretim Kongresi, Balıkesir Üniversitesi, Ayvalık.
  • Dobbins, K. (2009). Teacher creativity within the current education system: a case study of the perceptions of primary teachers. Education 3(13), 37-2, 95–104.
  • Eckhoff, A. (2011). Creativity in the early childhood classroom: Perspectives of preservice teachers. Journal of Early Childhood Teacher Education, 32, 240-255.
  • Kanbur, E., & Özyer, K. (2016). Çalışanların bireysel yaratıcılık düzeylerinin iç girişimcilik performanslarına etkisi. Journal of Management and Economics Research, 14(2), 264-275.
  • Kara, A. (2007). Okul öncesi dönemde 5-6 yaş grubu çocukların yaratıcılık düzeylerini etkileyen faktörlere ilişkin öğretmen görüşleri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimiler Enstitüsü, Konya.
  • Koyuncuoğlu, B. (2023). Erken çocukluk döneminde yaratıcılık. Erken çocuklukta yaratıcılık ve sanat. Acer, D. (Ed), s.1-51. Eğiten Kitap.
  • Özden, Y. (2008). Eğitimde yeni değerler. (6. Baskı). Pegem A Akademi.
  • Rowe, A. J. (2007). Yaratıcı zekâ. (Çev. Şule Gülmen). Prestij Yayınları.
  • San, İ. (2021). Sanatlar, eğitim ve kültür. Yeni İnsan Yayınevi.
  • Tok, E. (2015). Okul öncesi öğretmen adaylarının yaratıcılık kavramına ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi. International Journal of New Trends in Arts, Sports & Science Education, 4(2), 1-8.
  • Turaşlı, N. K. (2015). Yaratıcılıkta temel kavramlar ve yaratıcılığı anlamak. Erken çocukluk döneminde yaratıcılık ve geliştirilmesi. Öncü, E. Ç. (Ed.). (Dördüncü Baskı), s. 2-14. Pegem Akademi.
  • Zeytun, S. (2010). Okul öncesi öğretmenliği öğrencilerinin yaratıcılık ve problem çözme düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Zhou, J., Shen, J., Wang, X., Neber, H., & Johji, I. (2013). A cross-cultural comparison: Teacher’s conceptualizations of creativity, Creativity Research Journal, 25(3), 239-247.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Psikolojisi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Şadiye Kömürcü 0009-0006-7813-2697

Eda Yazgın 0000-0002-6412-4729

Yayımlanma Tarihi 9 Ekim 2024
Gönderilme Tarihi 4 Ağustos 2024
Kabul Tarihi 2 Eylül 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 6 Sayı: 11

Kaynak Göster

APA Kömürcü, Ş., & Yazgın, E. (2024). Okul öncesi öğretmenlerinin yaratıcı özgüvenlerinin kendi bildirimlerine göre nitel olarak incelenmesi. Uluslararası Sosyal Bilimler Ve Eğitim Dergisi, 6(11), 437-458.

 https://dergipark.org.tr/usbed

Baş Editör: Prof. Dr. Aytekin Demircioğlu

by-nc-nd.svg