Bu araştırma, annelerin çocuklarına yönelik sosyalleştirme hedeflerinin kullandıkları övgü türüne göre farklılık gösterip göstermediğini incelemeyi amaçlamaktadır. İstanbul'da yaşayan okul öncesi dönemde çocuğu olan annelerin katılımıyla gerçekleştirilen çalışmada, betimsel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Ebeveynlerin sosyalleştirme hedefleri, çocuklarının sosyal beceriler, davranışlar, akademik başarı ve kişisel özellikler gibi alanlarda gelişimlerini sağlamayı hedeflemektedir. Övgü türleri arasında karşılaştırmalı övgü, çaba/süreç övgüsü, koşullu övgü, azalan övgü, yetenek övgüsü ve faydasız övgü bulunmaktadır. Bu çalışmada yetenek övgüsü, çaba övgüsü ve faydasız övgü türleri üzerinde durulmuştur. İstanbul'da yaşayan okul öncesi dönemde çocuğu olan 335 annenin katılımıyla gerçekleştirilen çalışmada, betimsel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Katılımcılara, sosyalleştirme hedeflerini belirlemeye yönelik ölçek uygulanmıştır ve kullandıkları övgü türlerini belirlemeye yönelik sorular sorulmuştur. Elde edilen veriler, istatistiksel analiz yöntemleriyle değerlendirilmiştir. Araştırma sonuçları; başarı, problem çözme ve öz bakım gibi belirli durumlarda annelerin sosyalleştirme hedeflerinin kullandıkları övgü türleriyle anlamlı bir farklılaşma olduğu saptanmıştır. Sosyalleştirme hedeflerinin ve kullanılan övgü türlerinin çocukların motivasyonunu, özgüvenini ve genel gelişimini etkileyebileceği önesürülmektedir. Alanyazından hareketle, özellikle çaba/süreç övgüsünün çocukların gelişen bir zihniyete sahip olmalarına katkıda bulunduğu, yetenek övgüsünün ise sabit bir zihniyet oluşturduğu düşünülmektedir. Bu bağlamda, ebeveynlerin çocuklarına yönelik övgü türlerini bilinçli bir şekilde seçmelerinin önemi vurgulanmaktadır.
Bu araştırma, İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi Bilimsel Araştırma ve Yayın Etik Kurulu'nun 2023/12-05 numaralı karar suretiyle onaylanmıştır.
yok
Proje değildir
yok
This research aims to examine whether mothers' socialization goals towards their children vary based on the types of praise they employ. The research was carried out among mothers of preschool children living in Istanbul, employing a descriptive study approach. Parental socialization goals aim to foster their children's development in areas such as social skills, behaviors, academic achievement, and personal characteristics. Types of praise included comparative praise, effort/process praise, conditional praise, diminishing praise, ability praise, and empty praise. In this study, focused on ability praise, effort praise and useless praise types. The study involved 335 mothers with preschool-aged children in Istanbul, employing a descriptive research method. Participants completed a scale designed to assess their socialization goals and responded to questions aimed at identifying the types of praise they employed. The data were examined using statistical analysis techniques. The study's results revealed notable differences in mothers' socialization goals depending on the types of praise given contexts, such as achievement, problem-solving, and self-care. It is suggested that socialization goals and types of praise employed can influence children's motivation, self-confidence, and overall development. Drawing from the literature, effort/process praise is particularly thought to contribute to children developing a growth mindset, whereas ability praise may foster a fixed mindset. In this context, the importance of parents consciously selecting types of praise for their children is emphasized.
Proje değildir
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Uygulamalı ve Gelişimsel Psikoloji (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Proje Numarası | Proje değildir |
Yayımlanma Tarihi | 9 Ekim 2024 |
Gönderilme Tarihi | 18 Ağustos 2024 |
Kabul Tarihi | 8 Ekim 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 6 Sayı: 11 |