Amaç: Bu çalışmanın amacı, üniversite
öğrencilerinin bazı demografik değişkenler ile sosyal beceri düzeyleri
arasındaki ilişkiyi incelemektir.
Gereç ve Yöntem: Çalışma grubunu, 2015-2016 Eğitim-Öğretim yılında İstanbul Üniversitesi
Spor Bilimleri Fakültesi’nde okuyan; 28’i 18-20 yaş, 27’si 21-23
yaş, 23’ü 24-26 yaş ve 22’si de 27 yaş ve üzerinde, (n=51 kadın ve n=49 erkek) toplam
100 öğrenci oluşturmaktadır. Katılımcıların demografik bilgileri tespit
edildikten sonra, sosyal beceri düzeylerini ölçmek için; Matson, Rotarory ve
Hessel (1983) tarafından geliştirilen ve Türkçe ye uyarlanan Sosyal Beceri
Ölçeği uygulanmıştır. Uygulanan ölçeğin güvenirlik analizi yapıldı, Cronbach
Alpha değeri 0,777; alt boyutlarının, olumlu sosyal davranışlar alt boyutu için
0,924; olumsuz sosyal davranışlar alt boyutu için 0,904 olduğu tespit edildi.
Anlamlılık düzeyi p<0,05 olarak kabul edildi.
Bulgular: Cinsiyet,
yaş, sınıf, lisanslı spor yapıp yapmama durumu, anne- baba eğitim durumu, kaç
yıldır spor yaptığı değişkenleri ile öğrencilerim sosyal beceri düzeylerinde ve
alt boyutlarında anlamlı farklılık yaratmamıştır.
Aim: The purpose of this study is to examine the relationship between certain demographic variables and social skill levels of university students.
Material and Methods: There were 100 participants (n=51 female, n=49 male) in the study group who were the students at the department of Sport Sciences Faculty of Istanbul University in the 2015-2016 academic year. Of the study group 28 participants were between 18-20 years old, 27 participants were between 21-23 years old, 23 participants were between 24-26 years old and 22 participants were above 27 years old. After the demographic information of the participants was formed, the Social Skill Scale was applied which was developed by Matson, Rotarory and Hessel (1983) and adopted to Turkish. In order to measure their social skill levels, the reliability analysis of that scale was done. Cronbach Alpha value is 0.777; about the subscales, the results were found as such; positive social behaviour subscale 0.924, negative social behaviour subscale 0.904. Significance level was accepted as p<0.05.
Results: Gender, age, class, whether or not to play sports with a licence, education level of parents, how many years they have been doing sports, and the level of social skills and subscales of their students were not significantly different.
Conclusion: As a result; the demographic variables examined within our study did not make a difference in the level of social skills of the participants.
Konular | Spor Hekimliği |
---|---|
Bölüm | SPOR YÖNETİM BİLİMLERİ |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Eylül 2017 |
Gönderilme Tarihi | 1 Şubat 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 |