Amaç: Bu çalışmanın amacı Beden Eğitimi ve Spor
Yüksekokulu öğrencilerinin obez bireylere karşı tutum düzeylerinin sınıf
değişkenine ve diğer seçilmiş değişkenlere göre karşılaştırılmasıdır.
Yöntem: Bu araştırmada nedensel
karşılaştırma modeli kullanılmıştır. Araştırmaya 117’si (%35.50) kadın 213’ü
(%64.50) erkek olmak üzere toplam 330 öğrenci (yaş ort:22.33±2.31) katılmıştır.
Obez bireylere yönelik tutum düzeyinin belirlenmesi amacıyla Alison ve arkadaşları
(1991) tarafından geliştirilen “Obez Bireylere Yönelik Tutum Ölçeği”nin
Dedelioğlu ve arkadaşları (2014) tarafından uyarlanan Türkçe versiyonu (T-ATOP)
kullanılmıştır. Elde edilen bulgular tanımlayıcı istatistiksel yöntemlerle
özetlenmiştir. Araştırmada T testi, Anova testi ve Pearson korelasyon testi kullanılmıştır.
(Anlamlılık düzeyi: p<0.05)
Bulgular: Katılımcıların
T-ATOP puan ortalamaları cinsiyetlerine göre istatistiksel olarak anlamlı bir
farklılık göstermemiştir, t(328)=1,642, p>0.05. Anova testi sonuçlarına göre katılımcıların
okudukları sınıf ile T-ATOP puan ortalamaları arasında istatistiksel açıdan
anlamlı bir farklılık bulunmuştur, F(3, 326)=6.51, p<0.05. Buna göre 4.
Sınıf T-ATOP puanlarının diğer sınıflara göre anlamlı derecede yüksek olduğu
görülmüştür. Bu durum 4. sınıf öğrencilerinin diğer sınıflardaki ögrencilere
göre obez bireylere daha olumlu tutuma sahip olduklarını göstermektedir.
Sonuçlar: Bu
çalışmadaki kaydadeğer sonuç, sınıf yükseldikçe kilolu ve obez bireylere karşı
tutumun olumlu yönde değişmesidir. Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu öğrencilerinin
lisans eğitimleri sırasında aldıkları obeziteyle doğrudan ya da dolaylı olarak
ilişkili dersler aracılığı ile obezitenin oluş mekanizması ile ilgili bilgi
sahibi olmalarının fazla kilolu ve obez bireylere karşı tutumlarını olumlu
yönde değiştirmiş olabileceği düşünülebilir. Buna ek olarak lisans eğitiminin
son yılında yer alan topluma hizmet uygulamaları, staj, antrenörlük
uygulamaları gibi derslerin de teoride alınan bilgileri pratikte uygulama şansı
yaratarak öğrencilerin bu dersler kapsamında yapılan faaliyetler sırasında karşılaştıkları
fazla kilolu obez bireylere karşı daha anlayışlı olmalarına neden olabileceği
düşünülebilir. Bu durumun 4.sınıftaki olumlu yöndeki tutum değişikliğini
açıklayabileceği düşünülebilir.
Aim: The main purpose of this study
was to compare the attitudes toward obese
persons scale (ATOP) scores of the students in Physical Education and Sports
School in terms of classes and some variables.
Materials and Methods: Causal comparative Research
method was used in this study. The study was performed 330 students
(age:22.33±2.31) including 117 female and 213 male. In order to determine the attitudes toward obese persons ATOP scale developed
by Alison et al. (1991) and validated for Turkish population (T-ATOP) by
Dedeli et al. (2014) was used. All result was summarised by means of
descriptive statistical techniques. Independent Sample T Test, Anova Test and
Pearson Correlation Test were used for the suitable situation (Accepted
significance level: p<0.05).
Results: It was found no
significant differences the T-ATOP scores of female and male groups t(328)=1,642, p>0.05. As a result of the Anova test, the T-ATOP scores of
the four classes showed significant differences F(3, 326)=6.51, p<0.05. In relation to this result the T-ATOP scores of 4. class
students was significantly higher than the other classes. This shows that 4.
Class students have more positive attitudes towards obese than the other class.
ATOP Attitudes toward obese persons Physical Education and Sports
Konular | Spor Hekimliği |
---|---|
Bölüm | EGZERSİZ ve SPOR PSİKOLOJİSİ BİLİMLERİ |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 19 Aralık 2016 |
Gönderilme Tarihi | 16 Kasım 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 2 Sayı: 4 |