Aim: The purpose of this study is to compare the body mass index and daily steps number of secondary and high school students in Mugla region according to age and gender.
Material and Methods: A total of 1851 volunteer students (682 secondary school students and 1169 high school students) participated in this study. Physical activity level was determined by measuring daily step numbers of students with a pedometer. Body mass index (kg/m2) was calculated by utilizing from height and weight measurements in order to find body composition. Acquired data was recorded in SPSS (18.0) program. In order to find a difference in body composition and physical activity level between gender, Independent t-test was applied. One-way Anova was applied in order to find the differences among ages. Tukey HSD Analysis was used to find from which age the difference stemmed from. Frequencies and percentages values were calculated to assess the number of daily steps and body mass index standards, and chi-square analysis was used to find differences according to sex.
Results: As a result of the statistical analyse; statistically significant difference was found in the physical activity level of secondary school students, it was also found both high school student’s body composition and physical activity levels of high school students according to gender (p<0.05). While the body mass index values of both male and female students tend to increase with age, the physical activity level of both students tends to decrease with age. Statistically, a significant difference was found when the daily step count standards were compared by sex (X2=23.999 p=0.000). It was found that 65.91% (n=698) of the female students and 49.87% (n=395) of the male students were below the normal values of the daily step counts. Statistically, a significant difference was found when the body mass index standards were compared by sex (X2=15.702, p=0.000). It was seen that 16.90% of female students (n=179) and 18.81% of male students (n=149) were overweight according to body mass index value; 2.92% of female students (n=31) and 6.81% of male students (n=54) were obese compared to the body mass index value.
Conclusion: Consequently; to raise awareness and acquire positive habits of children about physical activity behaviours and eating habits in early ages, it is believed that this will provide an important contribution to alleviating the problem of obesity that will arise in later years.
Amaç:
Bu çalışmanın amacı, ortaokul
ve lise öğrencilerinin beden kütle indeksi ile günlük adım sayısı değerlerinin
yaşa ve cinsiyete göre karşılaştırılmasıdır.
Materyal
ve Yöntem: Çalışmaya, 682 ortaokul
öğrencisi ve 1169 lise öğrenci olmak üzere toplam 1851 öğrenci gönüllü olarak
katılmıştır. Öğrencilerin pedometre aracılığıyla günlük adım sayıları ölçülerek
fiziksel aktivite düzeyi belirlenmiştir. Beden kompozisyonunu bulmak için, boy
ve ağırlık ölçümlerinden yararlanarak, beden kütle indeksi (kg/m2)
hesaplanmıştır. Araştırmada elde edilen veriler SPSS (18.0) programına
kaydedilmiştir. Beden kompozisyonu ve günlük adım sayısında cinsiyetler
arasındaki farkları bulmak için Bağımsız Örneklem t testi, yaşlar arasında
farklılıkların tespitinde Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA), farkın hangi
gruptan kaynaklandığını bulmak için ise Tukey HSD testi uygulanmıştır. Günlük
adım sayısı ve beden kütle indeksi standartlarının değerlendirilmesi için
frekans ve yüzde değerleri hesaplanmış, cinsiyete göre farklarını bulmak için
ise Ki-kare analizi yapılmıştır. Anlamlılık düzeyi p<0,05 olarak kabul
edilmiştir.
Bulgular:
İstatiksel analiz sonucunda;
ortaokul öğrencilerinin fiziksel aktivite düzeyinde, lise öğrencilerinin hem
beden kompozisyonu hem de fiziksel aktivite düzeylerinde cinsiyete göre
istatiksel olarak anlamlı farka rastlanılmıştır (p<0,05). Hem kız hem de erkek öğrencilerin beden
kompozisyonu değerleri yaş ile birlikte artma, fiziksel aktivite düzeyi ise
yaşla birlikte azalma eğilimi göstermektedir. Günlük adım sayısı
standartları cinsiyete göre karşılaştırıldığında istatiksel olarak anlamlı fark
bulunmuştur (X2=23,999 p=0,000). Kız öğrencilerin %65,91’inin
(n=698), erkek öğrencilerin %49,87’sinin (n=395) günlük adım sayılarının normal
değerlerin altında olduğu görülmüştür. Beden kütle indeksi standartlarını
cinsiyete göre karşılaştırıldığında istatiksel olarak anlamlı fark bulunmuştur
(X2=15,702, p=0,000). Kız öğrencilerin %16,90’ının (n=179), erkek
öğrencilerin ise %18,81’inin (n=149) hafif şişman; kız öğrencilerin %2,92’sinin
(n=31), erkek öğrencilerin ise %6,81’inin (n=54) şişman olduğu görülmüştür.
Sonuçlar: fiziksel aktivite ve beslenme alışkanlıkları
konusunda, çocukların erken yaşlarda bilinçlendirilmesi ve olumlu alışkanlık
kazanmalarının ileriki yaşlarda ortaya çıkabilecek obezite sorununu engelleme
de önemli katkılar sağlayacağı düşünülmektedir.
Beden Kütle İndeksi Cinsiyet Günlük Adım Sayısı Pedometre Yaş
Konular | Spor Hekimliği |
---|---|
Bölüm | HAREKET ve ANTRENMAN BİLİMİ |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2017 |
Gönderilme Tarihi | 11 Eylül 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 3 Sayı: 4 |