Aim: This research aims to determine the examination of secondary school students' tendencies towards physical education course in terms of some variables.
Method: In the study, it was also tried to determine the effect of some socio-demographic variables of the students on the mentioned characteristics. The research group of the study consisted of 553 high school students (Science High School, n=167), Anatolian High School, n=275, Vocational and Technical Anatolian High School, n=111) studying in public secondary education institutions with different qualifications in Kadirli district of Osmaniye province during the 2022-2023 academic year. ‘Personal Information Form’ developed by the researcher and “Physical Education Course Aptitude Scale” developed by Hilland et al. (2009) and adapted into Turkish by Erbaş et al. (2015) were used as data collection tools in the study. SPSS package programme was preferred to analyse the data.
Results: Significant differences were found between the demographic variables of the students who participated in the study and their tendencies related to the physical education course in some sub-dimensions of the physical education course predisposition scale and in the total of some scales (p<0.05).
Conclusion: The results obtained in the study show that gender, age and class type variables have significant effects on dispositions towards physical education lessons. While gender differences can be associated with social perceptions of physical activities and sports, age and grade level changes should be evaluated in relation to students' general educational obligations and personal interests.
Amaç: Bu araştırma, ortaöğretimdeki öğrencilerin beden eğitimi dersine yönelik eğilimlerinin bazı değişkenlere göre incelenmesini belirlemeyi amaçlamaktadır.
Yöntem: Araştırmada, öğrencilerin bazı sosyo-demografik değişkenlerinin sayılan özelliklere etkisinin belirlenmesine de çalışılmıştır. Çalışmanın araştırma grubunu, 2022-2023 eğitim-öğretim döneminde Osmaniye ilinin Kadirli ilçesine bağlı değişik niteliklere sahip devlet ortaöğretim kurumlarında eğitim gören toplam 553 lise öğrencisi (Fen Lisesi, n=167), Anadolu Lisesi, n=275, Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi, n=111) oluşturmuştur. Çalışmada veri toplama vasıtası olarak; araştırmacı tarafından geliştirilen “Kişisel Bilgi Formu”, Hilland ve ark. (2009) geliştirdiği Türkçe ‘ye uyarlaması Erbaş ve arkadaşları (2015) tarafından geliştirilen “Beden Eğitimi Dersi Yatkınlık Ölçeği” kullanılmıştır. Verileri analiz etmek üzere SPSS paket programı tercih edilmiştir.
Bulgular: Çalışmaya katılmış olan öğrencilerin demografik değişkenlerinin beden eğitimi dersiyle ilgili eğilimleri arasında beden eğitimi dersine yatkınlık ölçeğinin bazı alt boyutlarında ve bazı ölçekler toplamında anlamlı farklılıklara ulaşılmıştır (p<0,05).
Sonuç: Araştırmada elde edilen sonuçlar; cinsiyet, yaş ve eğitim görülen sınıf türü değişkenlerinin beden eğitimi derslerine yönelik eğilimlerde önemli etkiler yarattığını göstermektedir. Cinsiyet farklılıkları, fiziksel aktivitelerin ve sporun toplumsal algıları ile ilişkilendirilebilirken, yaş ve sınıf düzeyi değişiklikleri, öğrencilerin genel eğitim yükümlülükleri ve kişisel ilgi alanları ile bağlantılı olarak değerlendirilmelidir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Beden Eğitimi ve Oyun, Beden Eğitimi ve Spor Pedagojisi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 28 Eylül 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2024 |
Gönderilme Tarihi | 28 Ağustos 2024 |
Kabul Tarihi | 8 Eylül 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 10 Sayı: 3 |