Amaç: Araştırmada üniversite öğrencilerinin zihinsel engelli bireylerde sporun etkilerine yönelik farkındalıklarını karma yöntemle keşfetmek amaçlanmıştır.
Yöntem: Araştırma kapsamında karma yöntem desenlerinden “Çeşitleme Deseni” kullanılmıştır. Araştırmanın nicel kısmı tarama modelinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın nitel kısmında ise olgubilim deseninden faydalanılmıştır. Bu kapsamda araştırmanın nicel kısmına yaşları 19 ile 25 arasında değişen, 224’ ü erkek 135’i kadın toplamda 359 üniversite öğrencisi katılım sağlamıştır. Araştırmanın nitel kısmına aynı yaş grubu 10 üniversite öğrencisi katılım sağlamıştır. Araştırmada nicel verilerin toplanma sürecinde tarama yönteminden, nitel verilerinin toplanmasında ise yarı yapılandırılmış görüşme yönteminden faydalanılmıştır.
Bulgular: Araştırmanın nicel bulgulara göre; katılımcıların cinsiyeti, sınıf düzeyi, engelli bireylere yönelik ders alma durumu ve düzenli spor yapma gibi değişkenler bağlamında, zihinsel engelli bireylerde sporun etkilerine yönelik farkındalık düzeyi üzerinde anlamlı bir etki görülmemiştir. Araştırmanın nitel bulgularına göre SBF öğrencilerinin sporun zihinsel engelli bireyler üzerindeki etkilerine dair yaşantılarına dayalı olarak geliştirdikleri kişisel anlamları ve bu duruma ilişkin farkındalıklarını ortaya koymaktadır. İçerik analizi sonucunda dört ana tema belirlenmiştir. (1) Sporun zihinsel engelli bireyler üzerindeki etkileri, (2) engelli bireylerin spor hakkı, (3) toplumsal engeller ve çözüm önerileri, (4) zihinsel engellilikte sporun sağlık boyutuna ilişkin öğrenci algısı.
Sonuç: Zihinsel engelli bireylerin spora katılımına yönelik toplumsal tutumların dönüştürülmesi, kapsayıcı spor politikalarının yaygınlaştırılması ve bu sürece destek olacak nitelikli insan kaynağının yetiştirilmesi, araştırmanın ortaya koyduğu başlıca gerekliliklerdendir. Sonuç olarak üniversite öğrencilerinin farkındalık düzeylerinin artırılması hem bireysel hem toplumsal düzeyde daha kapsayıcı ve bütüncül yaklaşımların benimsenmesine katkı sağlayacaktır.
Aim: This study explored the distances universities have towards sports relationships among individuals with intellectual disabilities.
Methods: A mixed-method design, the "Diversification Design," was employed. The quantitative part used a survey model with 359 university graduates (224 male, 135 female), aged 19–25. The qualitative part followed a phenomenological design and included 10 university students from the same age group. Quantitative data was collected via surveys, while semi-structured interviews were used for qualitative analysis.
Results: Positive findings indicated that variables such as gender, grade level, taking disability-related classes, and regular sports participation did not significantly impact on critical aspects of the relationship between sports and individuals with intellectual disabilities. Qualitative results showed that sports in the Faculty of Political Sciences (SBF) are personal activities shaped by the daily lives of individuals with intellectual disabilities and occur under normal conditions. Content analysis revealed four main themes: (1) the connection between sports and individuals with intellectual disabilities, (2) the right to exercise, (3) societal barriers and solutions, and (4) student views on the health aspects of sports for individuals with intellectual disabilities.
Conclusion: Changing societal attitudes, expanding inclusive sports policies, and developing human resources to support students are essential steps. These efforts will help universities grow and adopt more inclusive, holistic approaches on both individual and societal levels.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Beden Eğitimi ve Spor Pedagojisi, Engelliler için Beden Eğitimi, Spor ve Fiziksel Aktivite |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 30 Eylül 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 21 Haziran 2025 |
Kabul Tarihi | 25 Eylül 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 11 Sayı: 3 |